A 20. sz. első két évtizede tehát a régi eszmények szétbomlásával és az új utak keresésével volt tele. Két karizmatikus művész bírt nagy befolyással a szobrászművészet fejlődésére. Az egyik a szürrealista festészetnél már említett Max Ernst és Pabló Picassó, pusztán újító géniusza folytán. Max Ernst világában az álmok és víziók ugyanolyan létjogosultsággal bírnak, mint a valós dolgok. Szobrászként sem lett hűtlen egyéni mitológiájához: régies sugallatú, madár- és békaformájú lényeket ábrázolnak szobrai. Jó példa erre a Pompidu-központban Párizsban található Kos c. alkotása.

Max Ernsr: Kos, 1948

Picasso: Nősténykecske, 1950

Picasso Nősténykecske szobra a maga tökéletes befejezettségében valójában egy "assemblage": 20. századi pop-art egyik technikája, melynek során a tárgyakat használatuktól eltérő környezetben helyeznek és kompozícióvá állítanak össze. A has vesszőkosárból készült, a szarvak szőlőtőkéből, a hátsó rész pedig egy lámpából. A "talált tárgyak", amelyek részei ennek a meghökkentő kompozíciónak csupán alakjuk révén tagozódnak bele, s nem anyagszerűségükkel: a művész páratlan ügyességgel álcázza őket. Picasso friss életerővel töltötte meg a szobrászatot, amit a fiatal szobrásznemzedék nagy lelkesedéssel fogadott.

Az angol Henry Moore, a 20. század szobrászatának egyik legkiemelkedőbb képviselője is hasznosította az örökséget. Bár szinte mindig valóságos modellből indult ki, keze nyomán a formák majdnem teljesen absztrakttá váltak. Azok a formák érdekelték, amelyeket a szobrok a térben kialakítanak, az "űr", amit a szobor szilárd alakzatai átdöfnek. Művei súlyos, monumentális hatást keltenek, de egyben élettel teltek, emberiek és gyöngédek.

Király és királyné, 1953

Nagy orsódarab, 1968

A szobrász legszívesebben hazájában, London mellett a szabad ég alatt dolgozott és nyílt terepeken állította fel szobrait. 1952-53-ban készült a Király és királyné kettős alakja. Moore ezt mondja róla: "Ennek a szobornak semmi kapcsolata nincs korunk királyaihoz és királynőihez, sokkal inkább rokona a királyról alkotott archaikus és primitív elképzeléseknek."

A pop-art elnevezésű művészeti irányzat az ötvenes évek második felében alakult ki, először Angliában, majd az Egyesült Államokban, néhány év leforgása alatt pedig nemzetközivé szélesedett. A
pop-művészek egyik legfontosabb célkitűzése az úgynevezett "magas művészet" és az élet közötti határok lerombolása, valamint a mindennapi élet banális jelenségeinek és tárgyainak a műbe való bevonása volt. A pop-art néhány művésze háromdimenziós alkotásokat is készített. A festőkhöz hasonlóan a kommersz társadalomra és a fogyasztói cikkekre építettek. Ám ahelyett, hogy gyönyörű szobrokat készítettek volna, inkább mindennapi tárgyakat igyekeztek megörökíteni, csakhogy meghökkentő anyagokból és meghökkentő méretekben.

SegaL: Motelszoba

Rauschenberg: Odaliszk

George Segal festetlen gipszöntvényeket készített valódi emberekből, akik mintha megszokott tevékenységeik közben váltak volna mozdulatlanná, s igazi, mindennapjaikhoz tartozó tárgyaktól vannak körülvéve. Mintha a nézőnek egyszeriben megengedné a művész, hogy a mindennapi életet művészetnek tekintse. Művészetében az ember kap helyet, az emberi cselekedetekről, magatartásokról jelez, beszél. Robert Rauschenberg 1953-ban megvette De Kooning egyik rajzát, leradírozta, majd kiállította ezzel a címmel: Rauschenberg leradírozta De Kooningot. Ezúttal kétszeresen is meghökkentő volt az, ahogyan ez az elpusztított rajz értékes tárggyá válhatott, hiszen ily módon nemcsak az absztrakt expresszionizmust támadta a mester, hanem az észak-amerikai festészet törekvését is a világméretű elismertetés iránt. Ám az ilyen cselekedeteken azt is lemérhetjük, milyen mértékben támaszkodott Rauschenberg a dadaista hagyományra. Odaliszk c. 1956-58 körül készült alkotása - kitömött tyúk, nagypárna, egy doboz, amelynek viaszozott felületére dörzsöléssel nyomdai fotókat vitt át (transzpozíció). Ez a vihart kavart alkotás Kölnben látható.

A performansz művészet egy tágabb vonulat része volt, mely a művészet fókuszát a műtárgyról a mögötte álló eszmére irányította. A művészek most mindinkább az eszmék kifejezésére alkalmas új utakat kerestek, és elvetették a hagyományos technikákat és anyagokat. E fejlemény leírására a "konceptuális (eszmei) művészet" általános megnevezést használták. A konceptuális művészek számos technikát használtak: installációkat (telepítés),  performanszot, videóművészetet, vagy mindezek keverékét.

Objects Cache-Toi, vagyis Bújócska-tárgyak című telepítéseiben Mario Merz olasz művész mindenféle anyagból iglukat készített, melyek védelmet és intimitást (vagy pont ennek hiányát) fejeznek ki, s melyekre a művész neoncsövekkel írta fel a címet. Merz egy Arte Povera nevű irányzathoz tartozott, mely durva és olcsó anyagokat használt alkotásaikhoz a francia új realistákhoz hasonlóan, ám azoktól eltérően inkább a tárgyak mögött rejlő eszmére összpontosított. Első képen látható "Bújócska-tárgy" 1968-ban készült, anyaga fém, drótháló és textíliák, a betűk neoncsőből készültek. A Guggenheim Múzeumban látható 1989-ben készült Merz mű címe "Fantom város", anyaga üveg, tükör, fémcső, gumi, rőzse, agyag és kampók. Mario Merz 1979-es Sydney-i Biennálén kiállított művében egy élő piton is szerepelt volna, de a szervezők nem lelkesedtek az ötletért és ellenálltak.

A művészetben a 20. sz. során lejátszódott fejlemények szinte korlátlan szabadsággal ruházták fel a művészt, alkotásainak anyagát, témáját, sőt a művészet értelmét illetően is. Az "installáció" szót nagyméretű háromdimenziós alkotásokra kezdték használni, melyek nem voltak szobornak nevezhetőek, s mindenféle anyagból készülhettek (innen az angol "mixed-media installation" kifejezés). Az installációkat úgy tervezték, hogy kőrbe lehessen járni őket, néha be is lehet menni a belsejükbe. Az "installáció" szót a hatvanas években kezdték használni az azelőtt "assemblage" -nak nevezett műfaj nagyobb méretű példáira.

Nana

Sophie

Nana

Niki de Saint Phalle autodidakta francia szobrászművésznő színpompás installációkat, assemblage-okat és szobrokat készít az ötvenes évektől kezdődően. Nevét főleg a Nanáknak, ezeknek a dús idomú nőalakoknak köszönhetően ismerik világszerte, és szörnyszobrairól is. Legfőbb művei poliuretánból és papírmaséból készültek. 1966-ban megalkotta a Hon nevű nőalakot, mely akkora volt, hogy az emberek bemehettek, tejtermékeket fogyaszthattak egy tejbárban és filmeket is nézhettek. Sophie, egyike a három Nana közül (1974). A németországi Hannoverben állították fel, és a város egyik jelképévé vált. Saint Palle építészként, íróként, film- és színházrendezőként is bemutatkozott, az elmúlt 25 év nagy részét egy szoborparkra áldozta az olaszországi Toscanában.

A hiperrealizmusnak (túlzó, túlságos) nevezett képzőművészeti irányzat a hatvanas évek vége felé tűnt fel. A konceptuális művészet és a vele rokon törekvések permetizmusával vitázva a valóság objektív, személytelen, hűvös megjelenítését tűzte ki célul. Az irányzat a tömegmédiumok által meghatározott standard látásmód tényéből indul ki. A hiperrealizmus (szinonimájaként gyakran használják még a SZUPERREALIZMUS és a RADIKÁLIS REALIZMUS elnevezést) elsősorban amerikai eredetű irányzat. A hiperrealisták szobrai némileg emlékeztetnek bennünket a párizsi panoptikum egészséges naivságára, amikor megjelenítik (a műanyagok minden fényűzésével)

Ülő nő, 1972

Ilyenek John de Andrea káprázatos aktjai, vagy gyönyörűséges serdülő szerelmespárjai a maguk gumi erotikájával. Ülő nő c. alkotása poliészter szobor, természet után.  Az Egyesült Államokból újonnan érkezett hiperrealizmus nyomán számos olyan művész bukkant föl; akik kezdettől fogva "másolták" a valóságot, és most ennek a váratlanul jött avantgárdnak a szekerébe fogták magukat, mely egyenesen az égből pottyant számukra, ha nem is éppen a művészet, hanem inkább a hozzá kapcsolódó piac oldaláról nézve.

 

A művészet meg az élet múlandó mivolta a modern művészet egyik fő témája. A szobrászat egyik erőssége, hogy az alkotások néha rendkívül hosszú ideig fennmaradhatnak. Az ősi civilizációkról szerzett ismereteink nagy részét kő- és bronzszobrokból merítettük. Pont, amikor a kő- és fémszobrok hagyománya kiment volna a divatból, egy fiatal művésznemzedék új életet lehelt belé.

 

Az 1950-es születésű Antony Gomleyt már nemzedéke legjobb angol szobrászaként ünnepelték, amikor megalkotta az Észak angyalát (1998). A kb. 20 méter magas angyalszobor, melynek szárnyai 52 méteres fesztávval bírnak, nemcsak a legmagasabb szobor Nagy-Britanniában, hanem egyik legismertebb is. Mivel egy forgalmas autópálya mellett áll az északkelet-angliai Gatewshead mellett, naponta vagy százezer ember látja. Gormley legtöbb alkotása az emberi testet ábrázolja; gyakran saját magáról vesz gipszmintát. A hatalmas Észak angyalával szemben áll Mező című műve, melyen 40 ezer miniatűr agyagalak van.

A 20. század egyik legtalálékonyabb szobrászművésze Louise Bourgeois. A francia származású művésznő 1938-ban költözött New Yorkba, és harmincas éveiben járt, amikor az absztrakt epresszionisták egy csapásra a művészet élvonalába törtek.

 

Család (2000)

Művei tele vannak fantáziadús meglepetésekkel, sokszor kombinálja a "mixed-media" installációkat ügyes faragványokkal vagy plasztikákkal. A hat fehér tojása fölé tornyosuló Maman (franciául mama) állítólag Bourgeois gyermekkori szorongását tükrözi, amely családtagjaihoz való viszonyát jellemezte. A 10 méter magas pókot a londoni Tate Modern Gallery megnyitójára rendelték. Valósággal uralta a képtár főbejáratánál levő óriási termet.

A második világháború utáni magyarországi művészetben a leggyorsabb változás a szobrászatban jelentkezett, hiszen maga a történelmi sorsforduló új emlékműveket igényelt. Az 1945-ös fordulat nem szakította meg az előző korszak konzervatívabb törekvéseinek a folytonosságát sem: Kisfaludi Strobl Zsigmond 1945-46-ban készült gellérthegyi Szabadság szobra egy korábbi emlékműszobrászat pátosza.

Az új, a szocialista társadalmi rend művészetének szobrai, ott állnak a köztereken mint élő vagy halódó, jelentős esztétikai értékeket hordozó vagy csupán dokumentatív jellegű, de a jelenlétükkel elevenen ható elemek: az 1945 előtt is dolgozó nemzedék és az új, a fiatalabb generációk tagjaiból összeverődő szobrászcsoport művei az előző korszakok hagyatékába települtek. Kivételek azonban akadtak. A Szerelmespár Ferenczy Béni életművének egyik csúcsa. A téma régóta foglalkoztatta, domborműveken és kisplasztikákban több változatban oldotta meg és foglalkozott vele 1948 után is. A teljességet azonban ebben a szoborban érte el. A szilárdan álló két figura szinte templomi fenségű kompozíciója az egymáshoz tartozásnak és egymásra utaltságnak, az egymást féltésnek és egymásért aggódásnak szobrászatunkban példa nélkül álló megfogalmazása.

 

Szerelmespár

Ülő női akt, 1961

Változást a hatvanas évek jelentettek. Az 1960-70 közötti évtized a magyar kultúra nagy korszaka volt, a képzőművészet különféle ágazataiban nemcsak tehetségek jelentkeztek, hanem remekművek is születtek. A hatvanas években ismerte meg a nagyközönség Vilt Tibor korábbi művészetét is, expresszív-konstruktív izgalmas kisplasztikáit. Későbbi művei (Merengő 1963, - illusztráció,  Kategóriák 1966, üvegrétegekből épített térformák, az 1973-as Kompozíció I-V. ironikus életút vázlata, a kis Dózsa-variációk, néhány, még a hatvanas évek elején készült épületdíszítő munkája) igen jellemzőek arra a művésznemzedékre - a nemzedék fogalmat nem életkor szerint értelmezve -, amely készen áll, hogy befogadja és feldolgozza a vizuális környezet minden mozzanatát, s ma már minden stiláris vagy műfaji konvenció nélkül képes figyelni közegének társadalmi-technikai átalakulását. A 20. század második felének magyar szobrászatában nagy tartalmi és stiláris változatosság van, amelynek ösztönzője mindenekelőtt az állandó nyilvánosság lehetősége. Ez megmutatkozik a ma már nemzetközi hatású és külföldön is elismert éremművészetben, kisplasztikában. A plasztika más, meghittebb műfajaiban elsősorban Schaár Erzsébet szerepe volt meghatározó, a hatvanas évek közepétől alkotott ablakos, ajtós kompozíciói, a belső-külső terek tárgyi és pszichikai ellentmondását érzékeltető alkotásai révén. A feszültség fokozása érdekében különféle anyagokat alkalmazott és hozott összhangba, egészen a pop-art eszközök használatáig variálta nyelvezetét, aminek nagyszerű szintézise lett a Budapest 1944 (1966), a tihanyi Tudósok (1968, illusztráció), majd a tulajdonképpen zárt térbe tervezett Utca. Az ember és a környezet igen aktuális ellentmondásaiból adódó érzelmi feszültségek izgatták a művészt. A nyolcvanas-kilencvenes évektől a hazai művészetre is egyértelműen jellemző a progresszív irányzat. A kortárs magyar képzőművészet egyik legsokoldalúbb alkotója Galántai György, festő, szobrász és grafikus. 1979-ben létrehozta az Artpoolt, amely a 70-es és a 80-as évek magyar avantgárd művészetének és alternatív művészeti kísérleteinek dokumentációs központja és archívuma. Szobrászként is jelentős munkássága. 1975-től kezdve rendszeresen részt vett a különféle gyári-művésztelepeken, ahol elsősorban hulladék- és talált anyagokból, tárgyakból szobrokat készített.  A humort sem nélkülöző talpszobrai mellett a 70-es évek második felében és a 80-as években egyéb objekteket (átfunkcionált tárgyak), mobilokat, monumentális szabadtéri alkotásokat készített. Ebben a sorozatba tartozik a Szabadság-börtön című, 1979-ben készült plasztikája is.

 

Szabadság-börtön, 1979

A művészet együttélése, 1993

 Trombitás Tamás a 80-as évek elejétől az absztrakt geometrikus térképzés elkötelezettje grafikában, festészetben fémszobrászatban, fényplasztikában és mindezek összegzésében, az installációs tárgy együttesek létrehozásában. Képein a mértani idomok – hasábok, gúlák, kockák, kúpok –, a főszereplők; ezek tér- és síkbeli kapcsolatait jeleníti meg.  Ábrázolási eszközei minimálisak: az „üres” síkba helyezi el a formákat, egy-egy kontúr határozza meg az idomokat, mégis virtuális teret teremt. Ugyancsak a 80-as évek elejétől foglalkozik a neonnal, mint festői és térképző eszközzel. A 80-as évek második felétől tárgyainak zömét fém és neon kombinációjú szobrok alkotják. Esztergált, maratott hasábok, kúpok, körök;  fém, műanyag, kő, vaspor, durva és megmunkált (csiszolt, polírozott felületek) szinte tetszőleges természetességgel kapcsolódnak egymáshoz, s alkotnak geometrikus szoborcsoportokat. Nagyszabású installációja szerepelt az 1993-as Velencei Biennále legjobb kiállításán. (A művészet együttélése). Az információ, amit az írás  hordoz, szinte rejtjelezett, sokkal inkább vizuális közlést, mint tartalmi mondanivalót hordoz. A fény – neon –,  a csillogás – az aranyfüst felület –,  a spiritualitást jelképezi; míg a fémkockák, a vasreszelék a súlyos, földit jelenítik meg.

 

Korkép

Építészet

Festészet

Szobrász

Irodalom