nabis

Pont Avenban, 1888-ban egy alkalommal Gauguin ifjú festőtársát, Sérusier-t okította. A városszéli erdőben, a Bois d'Amourban sétálgattak, és Gauguin rámutatott egy facsoportra: "Milyennek látja e fákat?" - kérdezte, és megadta a formulaszerű tanácsot: "Zöldek, jól van, tegyen oda zöldet, a palettája legszebb zöldjét; ez az árnyék inkább kék, ne féljen olyan kéknek festeni, mint amennyire csak lehetséges, tiszta ultramarinnal; ezek a piros levelek? tegyen oda vöröset!" Sérusier e tanácsok alapján kis festői vázlatot készített, amelyet "Talizmán"-nak nevezett el, és megmutatta Párizsban a Julian Akadémián vele együtt tanuló Bonnard-nak és Maurice Denis-nek. Ő körülöttük bontakozott ki 1890 körül a Nabis mozgalma.

Festők Pont Avenban

Maga a "nabis" szó héberül prófétát (megvilágosodást) jelent, félig komolyan, félig tréfásan nevezték így magukat a fiatalok, akik Paul Ranson - az 1908-ban megalapított Ranson Akadémia mestere - műtermében rendszeresen találkoztak.

Paul Ranson

Almafa

Gyümölcsszedő

A Nabis képviselői Pierre Bonnard, Maurice Denis és Paul Sérusier mellett Édouard Vuillard, K. X. Roussel és Félix Vallotton voltak, de hozzájuk tartozott egy ideig a festőnek induló szobrász Maillol, a magyar Rippl-Rónai József, a holland Meyer de Hann. A Nabis művészeit a dekoratív festői hang jellemezte. Az impresszionizmusból indultak, elég sokáig megőrizték a bontott ecsetkezelést, de magukévá tették a Talizmán elveit, a komplementer-fokozást.  Nagy szerepet játszott stílusukban a vonal, a japán fametszetektől tanult stilizálást a szecesszió vonalkultuszával elegyítették. Hiányzott belőlük a gauguini monumentalitás vagy mítosz utáni vágy, intim festők voltak. Kedvelt témájuk az impresszionistákra jellemző plein air kompozíciók sorozata és intérieurök (szobabelsők).

pierre bonnard

Először jogot tanult, később csatlakozott a Nabis-csoporthoz. A nabik egyik alapító tagja, enteriőrjei (szobabelsők) posztimpresszionista tűzzel ragyognak.  Közöttük a legérzékenyebb festő Bonnard volt, egyéni módon fogta össze képein a dekoratív koloritot és az atmoszferikus hatásokat érzékeltető bontott ecsetkezelést. Annak ellenére, hogy ecsetkezelése puha, az atmoszferikus játék megrezegteti a körvonalakat, mégis nagy szerepet szánt a kép kompozíciós egyensúlyának, a felületek, foltok dekoratív elrendezésének.

Az ablak

Ebéd Grand-Lemps-ban

Saint-Tropez

Az 1890-es évek közepétől gyakran visszatérő motívum Bonnard festészetében a családi étkezések bensőséges hangulatának felidézése. 1899-ben egész sorozatot készített ebben a témában, mint az Ebéd Grand-Lemps-ban. A merészen aszimmetrikus kompozíción a kép mélyébe fúródó hatalmas tálalóasztal síkja kissé megemelkedik, már-már felülnézetből látjuk a lámpa gyenge, vibráló fényében feloldódó tárgyakat. Az egységes perspektívának ez az alig érzékelhető megtörése labilissá teszi a kép szemlélőjének nézőpontját, ugyanakkor álomszerűen illékony közegbe invitálja a nézőt. Illusztrációinak, plakátjainak szecessziós-dekoratív formanyelve a "Revue Blanche" stílusának az egyik meghatározója. Több dekoratív pannót is festett.

maurice denis

 Maurice Denis szerint a festmény nem más, mint színekkel befestett sík, amelyet bizonyos nézőpont szerint rendeztek el. Ehhez az elvhez hű maradt.

 

Anya gyermekével

 

A múzsák

 Maurice Denis mindenekelőtt mitológiai és vallásos tematikájú képeket festett ("Paradicsom", "A múzsák", "Angyali üdvözlet"). Stilizáló formanyelve leginkább közelítette meg a szecesszió nemzetközi stíluseszményét. Nagyobb dekoratív feladatokat is vállalt (Théátre des Champs Élysées, Le Vésinet-i kápolna falképei). Jelentősek művészeti írásai is ("Théories", 1890-1910, Paris, 1913; "Nouvelles Théories", Paris, 1921; "Histoire de l'art religieux", Paris, 1939).

paul sérusier

Bizonyos mértékig az összekötő kapocs szerepét játszotta a pont-aveni művészcsoport és a nabik között. 1888-ban ismerkedik meg Gauguinnal. Ebből a rövid találkozásból születik a híres Talizmán, egy szivardobozra festett tájkép “lilában, cinóberben, veronai zöldben és más tiszta színekben, ahogy a tubusban vannak, szinte semmi fehéret nem keverve hozzájuk”. Párizsba visszatérve Sérusier megmutatja művét a Julian.Akadémián tanuló társainak, Maurice Denis-nek, Bonnardnak, Vuillard-nak és Rousselnak, s ily módon megismerteti velük a pontaveni festők új esztétikáját. Együtt elhatározzák, hogy csoportot alakítanak, amelyet a héberül tanuló Cazalis nabinak (a próféta héber nyelven) nevezett el. A csoport vezéralakja Sérusier lett.

Talizmán

Éj Poulduban

Breton búcsú

Műveit ragyogó színek jellemzik. (Éj Poulduban, 1889), hat rájuk Gauguin művészete is, de kevesebb bennük az erő, s több az anekdotikus elem. (Breton búcsú Cháteauneuf du-Faouban 1896). Mindenekelőtt a színek harmóniájára törekszik, s nem annyira eszmék ábrázolására. Ez a misztikus festő, a természet szerelmese. 1921-ben jelenik meg A festészet ABC-je című könyve, amelyben kijelenti, hogy a művészet alapvető törvényeit a primitíveknél kell keresni.

édouard vuillard

A Nabis festői közül Vuillard kompozíciós megoldásai voltak a legizgalmasabbak, a Degas képein is megfigyelhető keresett véletlenszerű komponálási mód jellemezte őket, sőt egy-egy képének tőmondatszerű megoldása, megépítettsége már-már a konstruktivizmus előhírnöke.

Olvasó

 Fejlődése azonban megtört, visszakanyarodott az impresszionizmushoz, mégpedig annak akadémikus jellegű szárnyához.

félix vallaton

 A sommázó dekorativitás leginkább Vallotton műveit jellemezte.

Tengerpart

Tájkép fákkal

Max Rodriges-Henningues portré

Félix Vallottont indulásakor Courbet és Manet inspirálta, átmenetileg hatott rá a pointillizmus is, legjobb művei azonban a Nabis dekoratív stílusához kapcsolódnak. Társaitól elkülönítette kemény rajza, klasszicizáló hangja. E vonatkozásban a 20. századi neoklasszicista irányok előfutára.

K.X.Roussel: Vidéki asszony

Maillol: Faraiol kisasszony

Meyer de Hann: Csendélet

A Nabis újdonságai közé tartozott, hogy képviselői - a szecesszió zellemében - kiléptek a festészet elhatárolt keretei közül. Számos plakátot, színházi díszletet, dekoratív, díszítő feladatot készítettek, lényegében ők a modern plakátművészet, az alkalmazott grafika megteremtői. Fellendítették az illusztráció művészetét, a könyvművészetet, a litográfiát, a monotípiát. A "Revue Blanche" című folyóirat köré tömörültek, ott jelentek meg grafikai lapjaik. A folyóirat jellegzetes szecessziós termék, modellje számos más szecessziós revünek. A Nabis-csoport tehát a posztimpresszionizmus záróakkordja, ugyanakkor összefonódott már a szecesszióval és közvetlen előfutára a 20. századi modern törekvéseknek. Lényegében a szecesszió francia változatának, az "art nouveau"-nak a legerősebb irányzata.

rippl-rónai józsef

Rippl-Rónai József Munkácsy tanítványa volt, festett is néhány zsánerképet, amelyben mestere stílusát követte. 1892-ben barátjával, a skót J. P. Knowlesszal Neuillybe költözött, itt festette az ún. "fekete korszakába" tartozó műveit: "Karcsú nő vázával", "Kalitkás lány" és "Öregasszony ibolyával" (1895). Ekkor került baráti kapcsolatba a Nabis festőivel. Az Öregasszony ibolyával az öregség általános emberi tartalmát, az elmúlás, a magány érzetét sugallja. Az öregasszony hétköznapi ruhája és a pillanat mulandóságának ibolyacsokra a festményt az általános jelképteremtés szintjéről a lírai, szubjektív, intim szférába emeli át. Ez az intim szobabelsőkben élő világ a francia Nabis képzőművész csoport egyes alkotóinak vásznain is uralkodó szerephez jutott. A modell mögötti tagolatlan, szürke térben a kandalló-sarok az egyetlen interieurre utaló jelzés, a sötét alaptónus visszafogott színei: a kék, az okkerbarna, az oliva zöld, a téglavörös és a lila. A jellegzetesen szecessziós kontúrrajzolat és a sziluettszerű ábrázolás a körvonalakon belül jelentkező plaszticitással, realisztikusabb látásmóddal párosul, ezt a formákat követő, látható ecsetvonások és az árnyékoló tónusok hozzák létre. Az arcon is finoman elmosódó árnyékbarázdák játszanak.

Öregasszony ibolyával

Nő a kertben (Sétáló nő)

Samuel Bing, a párizsi Art Noveau Galéria tulajdonosa 1895-ben felkérte az akkor Párizsban élő Rippl-Rónai Józsefet egy kötet rajzainak elkészítésére; ezeket aztán kőre rajzolva, Georges Rodenbach hozzájuk írt verseivel jelentette meg Les Vierges (A szűzek) címmel. A Nő a kertben-téma gyakran visszatért a Nabis csoport művészetében. Rippl-Rónai rajzán a hangulati és tudati elemek képi összekapcsolását jól mutatja a termékenységet jelképező fánál sétáló, arányaiban is kiemelt leányalak. A művész az itt felvetett témát gobelinváltozatig fejlesztette tovább.

Bonnard

Enteriőr

A francia Nabis képzőművész-csoport alkotójaként Rippl a csoport több tagjának portréját is elkészítette. A Bonnard-portré e sorozat része. Rippl szerint Bonnard "formára, észjárásra, művészetre igazi montmartre-i alak volt". A kép bensőségesen láttatja a közeli barát lírai alkatát, a modell magába mélyed, a formák lágyak, elmosódók. Az 1897-es portrén már feloldódnak a korábbi alkotások éles kontúrrajzai és eltűnik a síkszerű ábrázolás. A Bonnard-portrén, Rippl-Rónai színredukciós korszakának e darabjánál szürke, fekete és barna árnyalatokból építkezik. A festmény a világos és sötét foltok harmóniájából bontakozik ki. A részben árnyékba boruló arcot sötét haj, szakáll és bajusz keretezi. A modell fekete sziluett rajzolatával válik ki a szürkés háttérből. A laza ecsetvonások festékrétege vékony, áttetsző. A kompozíció érdekessége a szimmetrikus, átlós felépítés. A megszokott mellképekkel ellentétben a kézfej kinyúlik a kép látószögéből. ".... Rippl volt az egyetlen, aki friss, eleven vért hozott a magyar piktúrába, s idehaza ő egy személyben minden volt. Ő volt a magyar piktúrának a Cézanne-ja., Gauguinje, még az is, amit jobb értelemben vett impresszionizmusnak lehet nevezni..." írja Fülep Lajos a művészt méltató 1910-es tanulmányában. Az Enteriőr című képe abban az időben készült, amikor 1901-ben visszatért Párizsból, letelepedett Kaposváron, ahol könnyed ecsetkezeléssel sorra festi a kicsit álmos, barátságos polgári otthonokat bemutató enteriőrjeit. Ezek a zömmel biedermeier bútorokkal berendezett szobabelsők nemcsak meghittségükkel, hanem a festő által használt sajátosan üde színvilágukkal bájolják el ma is a nézőt.

Korkép

Festés