Ebben a korszakban az 1875-1918 közti időszak politikai és tudományos történetét érintve szeretném bemutatni a századforduló művészettörténetét. A 19. század utolsó harmadában a tőkés társadalom a fejlődés új szakaszába lépett. A termelés egyre erősebben koncentrálódott, egy-egy ágában monopol-helyzetet kivívó tőkéscsoportok (szindikátusok, konszernek, kartellek, trösztök) jutottak uralomra. Nyugat-Európában, az első világháborút előre jelző konfliktusok a jellemzőek, ez Németország világuralmi törekvésének a kezdete. A Brit Birodalomban a legnagyobb gyarmati kiterjedés korszaka. 1879-ben német-osztrák-magyar "kettős szövetség", 1893-ban pedig orosz-francia szövetség jön létre. 1904-ben a német-francia válság ellentétére válaszként létrejön az angol-francia megegyezés. Mindezek az első világháborúhoz vezettek (1914-1918). Közben Kelet-, Közép Európában végbemegy az ipari forradalom és az abszolutizmus. 1905-1907 között Oroszországban polgári demokratikus forradalom zajlik, amelyet a hatalom mérsékelt reformokkal és erőszakkal leszerel.

A millenniumi díszmenet a Margit hídon át Budáról Pestre vonul. 1896. június 6.

I. Ferenc József császár és király a bécsi úrnapi körmenetben.1908

Magyarországra jellemző ebben a korszakban az ipari forradalom térhódítása, a társadalom polgárosodása. A dualizmus (kettősség) fénykora ez nálunk. A Monarchia élén Ferenc József osztrák császár és magyar király aki 1896-ban megnyitotta a millenniumi ünnepségeket Budapesten, majd 1914-ben a Monarchiát belesodorta az I. világháborúba, ami végül is a birodalom széthullását eredményezte. A növekvő feszültség, a kirobbanó háborúk ellenére ez a néhány évtized a gazdaságban, a tudományban és a technikában, valamint az építészet, a művészetek terén is a lendületes fejlődés kora.

Tudomány és technika területén soha nem látott fejlődés veszi kezdetét. Bell 1876-ban feltalálja a telefont. 1877-ben Edison elkészíti a fonográfot, 1878-ban pedig feltalálja az elektromos izzólámpát. 1885-ben Bláthy Ottó, Zipernowsky Károly és Déri Miksa feltalálja a transzformátort. 1886-ban Benz német mérnök megszerkeszti az első működőképes benzinmotoros járművet, Daimler pedig az első robbanómotorral működő motorkerékpárt. 1893-ban először állítanak elő színes fényképet. Marconi megalkotja a rádiót. Elkészül a Limiére fivérek kinematográfja (filmfelvevő kamera). Popov 1899-ben megalkotja az antennát és lerakja a rádiózás alapjait.  1900-ban Einstein közli relativitáselméletét. 1903-ban az amerikai Wright fivérek megszerkesztik az első motoros repülőgépet. Elkészül 1917-ben Bánki Donát vízturbinája. Ezek a tudományos felfedezések természetesen hiányosak. Itt és most nem az a feladatom, hogy a tudomány és technika eredményeit méltassam. Mégis, néhányuk megemlítésével szerettem volna érzékeltetni a korszakban jelenlévő hatalmas technikai változást és újítást, ami szerintem kihatott a művészetekre is.

A korszak a művészeti sokszínűség korszaka, átmenet a huszadik század formabontó izmusai felé. Valóban a modernizmus művészetének a kezdete? Mikor kezdődött és mikor ért véget a 19. század? 1789-1914 között, a 19. század stílusirányzatai egymást meghaladva, egyetlen cél irányába fejlődve követték egymást: a klasszicizmus után következett a romantika, a maga egyre szabadabb ecsetkezelésével és tematikai változatosságával, a romantika után a realizmus és a naturalizmus, melyek a festészeti műfajok addig megingathatatlannak tartott hierarchiáját megbontva jelentős és egyre növekvő teret biztosítottak a korábban másodlagosnak tartott táj- és életképfestésnek. Ezt követte az impresszionizmus, a festői gesztus autonómiájának kivívásával, majd a posztimpresszionizmus különböző változatai és a 20. századi, ma már klasszikus jelzővel ellátott avantgárdé irányzatok, melyekben különböző módon, de egyöntetűen a festői nyelvezet sajátosságai váltak a festészet központi kérdéseivé, természetesen más-más tartalmi mögöttessel. A modernizmus arra a kulturális környezetre alkalmazható terminus, amelyikben az újítás látszólag abszolút szükségessége az élet, a munka és a gondolkodás elsődleges meghatározójává válik. A modernizmus a 16. században tűnik fel először és a 19. század derekán válik uralkodóvá. A modernizmus, mint az első globális kulturális jelenség, jóval több, mint valamely régivel való szembehelyezkedés. Fő eleme az állandó változás, a szüntelen mozgásban levés. A folyamatok állandó megújulása jellemzi, a hagyományoktól való eltávolodás, a hétköznapi élet szokásrendjének megújítása. Szükségessé teszi a benne élők szüntelen éberségét, a változásokat mozgató külső erők érzékelését, valamint a folyamatos helyzetelemzést.  A modernizmus alapvetően intézményellenes, de nem mentes az ideológiától, sőt az ideológiáktól, amelyek az újabb és újabb változások elméleti indoklását tartalmazzák. Alapelv, hogy mindenfajta "új" jobb, mint az akármilyen jól bevált 'régi'. A modern művészet vagy modernizmus a társadalom modern kihívásaira adott válasz, kísérlet a modern lényegének megfogalmazására. A 19. század folyamán tanúi lehetünk annak a folyamatnak, melynek során a művészet (a modern művészet) önmaga problémájává vált, hitelességét már nem a társadalom, hanem a művész belső etikai tartása garantálja. Ugyanakkor a normatív esztétika talajvesztésének következményeképpen a mű sikerét csak a közönség biztosíthatja, az a közönség, amelytől tömeg mivoltában a művész mindjobban elszakad. 

Ismét nézzük a romantikánál már látott, itt aktuális táblázatot (pirossal kiemelve a most tárgyalt irányzatok)

A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELE ÉS A SZÁZADFORDULÓ A MŰVÉSZETBEN

Realizmus, naturalizmus

1830 1840 1850 1860 1870 1880 1890 1900
Nyugat-Európa                
Kelet-Közép-Európa               Nálunk a 20. sz. legelején is
Plein-air  - Impresszionizmus (poszt-, neo-) - Szimbolizmus - Nabis -  Szecesszió - Funkcionalizmus
Nyugat-Európa                
Kelet-Közép-Európa               Nálunk a 20. sz. elején is
  1830 1840 1850 1860 1870 1880 1890 1900

A századvég életérzése, művészetfelfogása és művésztípusai

A kor művészeinek alapvető életérzése a DEKADENCIA ('hanyatlás, bomlás') - jellemzői:

  • eszménytelenség, kiábrándultság
  • a hagyományos értékek válsága (pl. igaz szerelem, becsület, hazaszeretet, karrier, pénz)
  • világtól elforduló magány, depresszió, szorongás-élmény
  • halálhangulat
  • vonzódás a pusztulás minden formájához

A kor művészei:

  • egyfajta cinikus megvetéssel eltávolodnak a durva, haszonelvű polgári világtól, a nagyközönségtől, a tömegigényektől » önmaguknak és egy szűk 'beavatott' rétegnek alkotnak
  • kivonulnak a társadalmi-politikai életből, mert felismerik: a művészettel többé nem lehet társadalmat formálni
  • L'ART POUR L'ART ('művészet a művészetért') felfogást vallanak:
    - a művészet
    öncélú
    - az alkotás egyetlen célja a
    szépség
    -
    formai tökéletességre törekedve, nagy műgonddal alkotnak
    - hatása a szimbolista és impresszionista költészetben is erősen érződik
    - a szemléletmód elméletadói: Gautier, de Lisle, Heredia
  • a művészek két jellegzetes magatartástípust képviselnek, egyéniségüktől függően:
    - az
    extravagáns, kihívó, különc, megbotránkoztató, gyakran önpusztító életet élő "világfi" típus (pl. Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, Ady)
    - a
    befelé forduló, csendes, önmarcangoló "remete"-típus (pl. Rilke, Babits, Tóth Árpád)

Korkép

Építészet

Festészet

Szobrász

Irodalom