
![]()
|
Mezopotámia építészete monumentális alkotásaival, palotáival, templomaival, az égre emelkedő toronytemplomaival és hatalmas városfalaival tűnik fel. Ezzel szemben a lakóházak nagyon egyszerű építmények. Összefoglalva építészetükre jellemző:
A sumér építészet legjelentősebb emléke az Ur-i fallal körülvett városközpont együttese.
Az i. e. 3. évezred végén, az új-sumér korban épült ki a város fallal körülvett szent kerülete, amelyben a városvédő isten temploma mellett több szentély s a királyi palota is helyet kapott. Északkeleti szögletében állt az együttes leghangsúlyosabb épülete, a zikkurat. A háromlépcsős tömör építmény belső része - egy régebbi maradványa - napon szárított agyagtéglából épült, körülötte a szilárd falköpeny égetett téglából. Alaprajza szabályos négyszög (62,5 X 43 m), sarkaival a négy égtáj felé fordul. Oldalai mind a három szinten döntött síkúak, a felületet függélyes falsávok tagolták. Az alsó lépcsőzet (11,5 m magasan fekvő) teraszszintjére három lépcső vezet: egy a homlokfalra merőlegesen, a tengelyben, kettő pedig ennek érkezéséhez összefutva a homlokfal mellett. A lépcsők találkozásánál kapuépítmény emelkedett. Azon áthaladva már csak a tengelyben vitt tovább lépcső a két felső teraszra. A tömör alépítmény tetején, a harmadik szinten állt maga a szentély. A zikkuratnak a szent kerületen belül fallal elkerített külön udvara volt, ahhoz a bejárat felől egy kisebb előudvar csatlakozott. Ezektől délkeletre épült fel, az előudvar mellé a raktárterek tömbje, a zikkurat nagy udvara mellett egy palotával egyesített szentély, s annak közelében a királyi palota. A három épület kialakítása egymáshoz hasonló. A négyszög alaprajzba összefogott, keskeny, szűk terek sokaságát tömör fal zárja körül s a külső oldalakat masszív falpillérek függőleges sora tagozza. A nyílás nélküli, súlyos hatású tömbök megjelenése erődszerű. Védelmi jellegüket még tovább fokozza az, hogy a bejárat két oldalán a falpillérek védőtornyokká erősödnek. Az Ur-i szentély hosszú időn át köztiszteletben álló kultuszhely.
Az ókori Mezopotámia legjelentősebb építészeti emléke az Istar-kapu, melynek falait színes mázas téglák borítják. Babilóniát az északról támadó erős, harcias nép, az asszírok igázták le. Egyik legnagyobb királyuk - Asszurbanipál - ninivei palotájának falát frízek díszítik. A reliefekhez való átmenetet az emberfejű bikák (lamassu) és a kapuoroszlánok közvetítik. Fejük és előrészük szabad, oldaluk magas relief. Precízen kidolgozott, finoman megmintázott szárny, gondosan fésült szőrzet jellemzi, ám vegyített jellegüknél fogva természetellenes hatást keltenek. Művészetileg magasabb fokon állnak Asszúrbanipál ordító, igen naturalisztikus kapuoroszlánjai. Gilgamest, a híres mondai hőst is szívesen ábrázolták oroszlánokkal viaskodva. Az emberi alakok ábrázolása alig, vagy csak vontatottan fejlődik. A zománctéglák lazúrkék alapon ornamentális vagy figurális mintákkal voltak ellátva, akárcsak a babilóniaiak.
Sze
Magasan fejlett építészete az Indus folyó felső és középső szakaszán egymástól 560 km-re fekvő Harappai és Mohendzso Dárói kultúráknak (Pakisztán). Építészetük fő vonásai:
Az egyiptomi építészet legjelentősebb emlékei az istenek tiszteletére emelt templomok és a halottkultusz szolgálatában álló monumentális sírépítmények. A világi építészetről aránylag keveset tudunk. Az egyszerű vagy gazdag lakóházak, az uralkodók és az előkelők palotái többnyire fából s agyagból épültek, ezért csak elvétve maradt fenn nyomuk. Építészetük jellemzői:
Az egyiptomi történelem fontosabb építészeti emlékei:
Dzsószer piramis Kheopsz piramis A piramis négyzet alaprajzú, nem egyszer a 100 méteres magasságot is meghaladó, gúla alakú, tömör kőépítmény. Korai formája, a lépcsős piramis úgy keletkezett, hogy a fáraó sírhelyét lépcsőzetesen egymásra épülő masztabák (arab szó=pad) soraival emelték ki a többi közül. Az építés menete későbbiekben annyiban változott, hogy a lépcsők visszaugrásait kiegyenlítették, az így kapott gúla oldalait simára csiszolt és pontosan illesztett kőtömbökkel burkolták. A gúla térfogatához képest a sírkamrák mérete igen kicsi. A hozzájuk vezető folyosó nyílását gondosan elfalazták. A piramishoz az istenfáraó kultuszának szentelt halotti templom csatlakozott.
A barlangsírokat nehezen megközelíthető, meredek sziklafalba vésték. A korai piramis egyik legszebb emléke a Szakkara-i Dzsószer piramis. Tervezője, Imhotep, az első név szerint ismert építész. 60 méter magas, hatlépcsős piramis. Eredetileg hatalmas masztabát kezdtek építeni itt, ám az, az állandó nagyítással először négy-, majd később hatlépcsős piramissá alakult. Ez volt az ókori Egyiptom első nagyszabású kőépítménye. A falazásán megfigyelhető, hogy munka közben szereztek egyre nagyobb jártasságot a kőépítés technikájában.
A gizehi piramisegyüttes tagjai közül a Kheopsz piramis teljes térfogata több mint 2,5 millió köbméter, a belső tér csupán kétezer köbméter. Három helyisége van: a talajszint alatt 20 méteres mélységben a sziklába vágott sírkamra, fölötte az ún. "Királynő kamrája", még magasabban a királysír tere. Ez kb. 5x10 méteres alapterületű, 6 méter magas, gránittal burkolt helyiség. Síkmennyezetét szellemesen kialakított üreges teherhárító szerkezet védi a ránehezedő roppant kőtömeg nyomása ellen. A sírkamrához a rejtett bejárat mögött szétágazó lejtős folyosók vezetnek. Közülük a felső a királysír előzz 46 m hosszú, 8,5 m magas galériává tágul.
A Luxor-i Amon templom eredeti állapotában a templom térsora háromhajós csarnokkal indult. Itt két sor sima törzsű kehelyfejezetes papiruszoszlop tartotta a mennyezetet. Ezután széles, négyszög alaprajzú udvar következik. Ezt három oldalról kötegelt törzsű bimbófejezetes papiruszoszlopok kettős sora keretezi. A negyedik oldalon, a bejárattal szemben az oszlopok sora megtöbbszöröződik s az udvarra nyíló fedett csarnokká tágul. A mögött két keskenyebb és alacsonyabb tér vezet tovább Amon bárkájának szentélyéhez, amelyet kultusz-terek csoportja vesz körül.
A Karnak-i Amon templom volt az ókori Egyiptom leghatalmasabb temploma. Legjelentősebb belső tere a hüposztül csarnok. A bazilikás metszetű 17 hajós tér mennyezetét papirusz oszlopok tartják: a kiemelt rész alatt, a két középső sorban a fejezetek kehely alakúak, az oldalhajókban bimbóvá zárulnak. A csarnokot az áthidaló gerendákra felfektetett kőlapok fedik. Megvilágítást a kiemelt rész oldalfalának kőrácsain át csak a három középső hajó kap. A virágkehelyként kinyíló fejezettel az oszlopok éppen ott nőnek magasabbra. A karnaki hüposztül csarnok az ókori Egyiptom legmonumentálisabb belső tere. A két középső sorban az oszlopok magassága 23 méter.
Ramesszeum Második Ramszesz halotti temploma, a Nílus bal partján emelkedik, Théba nyugati oldalán. Az udvarait ékesítő falak nagyrészt elpusztultak. Erősen romos a hüposztül csarnok is, csupán az előcsarnok maradt meg, jól kivehetőek az oszlopsorok, az Ozirisz pillérek és a gigantikus méretű pülon maradványai is.
A perzsa építészetben is megtalálhatóak a paloták és a jellegzetese sziklasírok is. Az építészet anyagai a napon szárított agyagtégla, ám alkalmaznak fát és követ is. A téralakítás és a tömegképzés jellemző sajátossága a könnyedség. A perzsa építészet legfontosabb tértípusa, az apadána, egy levegős felépítésű, a külső felé oszlopos tornácokkal megnyíló többhajós csarnok. Az alaprajza négyzetes. Mennyezetét mind a két irányban azonos távközökkel kiosztott, nyúlánk oszlopok hordják. A négyszögű tömbhöz kívülről az oldalak teljes szélességében oszlopos tornácok csatlakoznak. A tornácok között a sarkokat tömören körbefalazott, négyzet alaprajzú épülettömbök töltik ki. Maga a csarnok a tornácok és a saroktömbök fölé emelkedik s a kimagasodó falszakasz ablakain át kap felső oldalvilágítást. Az apadána tömör pódiumon áll, tornácaihoz az oldalak mentén felhaladó díszlépcsők vezetnek. A perzsa építészet legjelentősebb emléke a perszepoliszi palota együttes, jellegzetes emlékei a Naks-i-Rusztám-i sziklasírok.
|
|
|
||||
|
Építészet |
Irodalom |