A 19.
SZÁZAD MÁSODIK FELE ÉS A SZÁZADFORDULÓ A MŰVÉSZETBEN
Romantika |
1830 |
1840 |
1850 |
1860 |
1870 |
1880 |
1890 |
1900 |
Nyugat-Európa |
Már kb. 1790 óta |
1848-ig |
|
|
|
|
|
|
Kelet-Közép-Európa |
|
Nálunk a reformkortól |
|
|
|
|
|
Nálunk a
sz. végéig (Jókai) |
Realizmus |
Nyugat-Európa |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelet-Közép-Európa |
|
|
|
|
|
|
|
Nálunk a
XX. sz. legelején is |
Impresszionizmus
- Szimbolizmus -
Szecesszió |
Nyugat-Európa |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelet-Közép-Európa |
|
|
|
|
|
|
|
Nálunk a
XX. sz. elején is |
|
1830 |
1840 |
1850 |
1860 |
1870 |
1880 |
1890 |
1900 |
Tehát a
korszak fő jellemzője a
sokszínűség.
A romantika korstílusát követően már csak
stílusirányzatok
egymásmellettiségéről beszélhetünk. AMI KÖZÖS a 19. sz. során: a
csalódottság,
kiábrándultság,
DE az egyes irányzatok más-más
módon keresik ebből a kiutat:
- romantika:
elmenekülni
a valóság elől!
- realizmus:
leleplezni
azt!
- impresszionizmus /
szimbolizmus / szecesszió:
elkülönülni,
máshogy látni
a világot,
nem a tömegeknek alkotni!
- KORSTÍLUSOK /
STÍLUSKORSZAKOK: mindig az adott kor gazdasági, történelmi, társadalmi,
kulturális összképének függvényében alakulnak ki spontán módon (ld.
reneszánsz, barokk, klasszicizmus-szentimentalizmus, romantika)
- STÍLUSIRÁNYZATOK: tudatos
mást akarásból fakadó, mesterségesen indított eszme- és stílusáramlatok a 19.
századtól kezdődően.
A
romantika
nehezen definiálható; a kutatói megegyeznek abban, hogy a 18. század végétől a
19. század utolsó harmadáig, végéig tart. Együtt él a késő barokk, a
szentimentalista, a rokokó, a klasszicista, a biedermeier, a realista, a
naturalista és a "modern" (a 19. század második felében jelentkező)
irányzatokkal.
Az irányzat "belső"
szakaszolása:
|
I. |
Az elő romantika
vagy preromantika |
|
1760-as évektől a
18. század végéig, 19. század első negyedéig. |
|
II. |
A
klasszicizmussal megbirkózó romantika szakasza |
|
a 19. század
elejétől a 19. század első harmadáig. (A romantikus szerzők ekkor voltak
legaktívabbak az elméletírás területén.) |
|
III. |
A realizmussal
együtt élő romantika szakasza |
|
az 1830-as
évektől a század feléig, második harmadáig. (Érdekes, hogy szemben a korábbi
időszakkal, a realizmustól "nem féltek" annyira, sőt akadtak olyan
romantikusok, akik magukat realistáknak tartották {és olyan realisták, akik
a romantikus eszköztárból is merítettek}). |
|
IV. |
Az ún.
"utó-romantika" |
|
a század végéig
(jobbára Kelet-Európára jellemzően). Ez az időszak ismét sok elméleti munkát
eredményezett, főleg irodalomtörténeti értelemben. |
A romantika fogalmát a
kortársak is, az utókor is megpróbálta értelmezni. Különböző meghatározásaik
megegyeznek abban, hogy ez a korszak a szabad versenyes
kapitalizmus kialakulása, virágzása és válsága, amely egybeesik a
nemzetállamok és az alkotmányos demokráciák létrejöttével.

Maga
a név a francia roman (regény) és az angol
romantic (regényes) szóból
eredeztethető. A kortárs Victor Hugo Cromwell című drámájának előszavában így adja meg a jelentését: "A
romantika irodalmi liberalizmus". Az 1960-as években
E. Fischer osztrák irodalomtörténész (Lukács Györgyre és a materialista esztétika
Arisztotelészig visszanyúló hagyományaira támaszkodva) így fogalmazta meg a
romantika lényegét: "A
keletkező kapitalista társadalom ellentmondásainak a
kispolgári tudatban filozófiai és művészeti síkon tükröződő vetülete."
Volt időszak, amelyben az irodalomtörténészek a romantikának azt a vonását
erősítették föl, hogy a középkor és a gótika felé fordul vissza. Máskor pedig az
irányzatot, az alkotókat és a műveket két csoportba sorolták:
pozitív vagy aktív
romantikának tartották azokat, amelyek a "haladó" ideológiák szolgálatába
szegődtek, negatív vagy
passzív romantikának azokat, amelyek "retrográd", a "haladással
szembeforduló" nézeteket szólaltattak meg.

A romantikusok gondolkodására az eklektikusság a legtalálóbb kifejezés.
Legtöbbjüket megérintette a
felvilágosodás valamilyen áramlata, de soha nem tételesen. Mindenesetre hittek az
eszmék, a szavak erejében - talán jobban, mint a múlt század "filozófusai". A központi ideológia a
liberalizmus (szabadelvűség, 'szabadság-elvűség')
volt. Az eszmei irányzatot meglehetősen nehéz értelmezni: jelentette a verseny,
a vállalkozás szabadságát, a törvény előtti egyenlőséget, korlátozott
képviseleti demokráciát, a sajtó szabadságát, az ún. emberi szabadságjogok
tiszteletben tartását. Érdekes módon belefértek az angol közgazdaságtan
elméletei is.
Főleg Kelet-Európában volt igen nagy hatású a nemzeti gondolat, a
nacionalizmus. Elsősorban a
francia megszállás és befolyás ellensúlyozására alakult ki ez a sehol nem
rendszerezett ideológia. Már kialakulásakor volt egy olyan jellemzője, amely a
deformálódás lehetőségét hordozta magában: mindig valamilyen elnyomó nemzettel
szembefordulva próbálta önmagát definiálni. Így természetesen adva volt a
nemzeti büszkeség hirdetése, amely összekapcsolódhatott a nemzethalál-fenyegetés
agressziójával. Nehéz a különböző népek nacionalizmusát kellő kritikával vagy
anélkül szemlélni. Úgy tűnik,
Illyés
Gyula kifejezése a legpontosabb: "a nacionalizmus akkor jó és
szükséges, amikor nemzeti érdeket véd; s akkor hibáztatható és rossz, ha nemzeti érdeket sért (akár
másokét is)". Sajnos, a kelet-európai népek történelmében az 1840-es évek óta a
történelemfelfogás egyik meghatározó súlypontja a nacionalizmus. Ennek egyik
megjelenési formája a nemzetiségi
kérdés: mit kezdjen az ún. államalkotó nemzet az állam (és az
elképzelt állam) területén élő más nyelvű, más kultúrájú népcsoportokkal. Igen jelentős a különféle ún.
kispolgári és korai szocializmusok
hatása. A kapitalista változás következtében lesüllyedő kispolgárság, a
társadalomba beilleszkedni nem tudó és nem akaró értelmiség és a megkapaszkodni
nem tudó parasztság korábbi jogainak visszaszerzését és/vagy leendő biztosítását
(kistulajdon, egyenlő esélyek, az államhatalom humanitása) a szocialista
nézetekben találta meg. Ezek a nézetek a vallásos mozgalomtól a közgazdász és
karitatív eszméken túl az anarchista nézetekig, sőt a regényes utópiáig terjedtek. Egyszerre voltak
republikánusok, radikálisok és
plebejusok.
A romantikusok számára a legfőbb problémát az jelentette, hogy ellentétbe került
a polgári társadalom
utópiája (felvilágosodás) és a létező állapot (akár a
feudális társadalom és
gazdaság, akár a
kapitalista) gyakorlata. A művekben és elméleti munkákban tetten érhető újat
akarás már nem csupán a létező valóság megjavítását kívánta elérni, hanem sok
esetben a létező kapitalizmust igazoló eszméket kívánta megcáfolni és
helyettesíteni.

A klasszikus
kor újjáélesztésének egyik fontos mozgatóereje a múlt iránti romantikus
érdeklődés volt. A történelmi kutatás nemcsak a régi Róma s az antik Görögország
megismeréséhez vitt közelebb. A 18. század embere azzal együtt felfedezte a
természetbe ágyazódó romok festőiségét is. A figyelmet kezdte felkelteni minden
ami ódonságával a múltról tanúskodott, s kötetlenebb, festői megjelenésével a
természetesség élményét keltette.
 Egyre
nagyobb érdeklődéssel fordultak a középkor, s azon belül is elsősorban a gótika
felé. A történelemnek hangulatteremtő varázsa lett, volt benne valami
megfejtésre váró, az ismeretlenségével vonzó titokzatosság. Ennek hatására az
érdeklődés kezdett kiterjedni arra is, ami nem az időbeli, hanem a térbeli
távolsága miatt volt addig ismeretlen. Európa felfedezte a távol-keleti kultúrák
különös világát s általában a Kelet építészetét. Mindebből a romantikus
klasszicizmus mellett a romantika két jellegzetes főiránya bontakozott ki: a
gótikát felelevenítő és a Keletről ösztönzést merítő romantikus stílus. A
romantika másik éltető forrása a polgári társadalmak születésével együtt
kifejlődő nemzeti tudat. A nyelv, a kultúra közösségén alapuló összetartozás
igazolása mindenütt felszította a népek saját történelmi múltja iránt az
érdeklődést, ami aztán a művészetekben is a nemzeti romantika különféle
változatait alakította ki. Szándéka szerint ez a más népekétől különböző,
nemzeti sajátosságok érvényesítésére törekedett.
A romantika a vele egy tőről
sarjadó klasszicizmus ellenáramlata.
Az tör fel benne, amit a klasszikusokhoz kötődő stílus visszafojtott: az
általános érvényűvel szemben a különlegesen egyszeri, a sajátos, az egyedien
természetes. A festészetben a romantika nagy mesterei a szenvedély hőfokán
felizzó érzelem sorsdöntő pillanatait mutatják be Az építészetben e korszak
legnagyobb érdeme az újító merészség. A klasszikus szabályok kötöttségeitől
megszabadult, egyéni formálás lehetőséget adott arra, hogy kipróbáljanak olyan
anyagokat s olyan szerkezeteket, amelyek a hagyományos építésmódtól idegenek
voltak. Az építészetben ilyen új anyag volt a 18. század második felétől az
öntöttvas.

Magyarországon
a dinamikus, szinte győzedelmes biztonságú lendület a 48-as forradalom
leverésével és a rákövetkező szigorú változások következtében megtörik. A
művészek legtöbbje részt vett és harcolt a nemzeti függetlenség eléréséért,
olykor fegyverrel a kézben is, és ezért legtöbbjük a bukás után nehéz időket él
át. A megrázkódtatások és retorziók ellenére a 48-as eszmék a képzőművészet
terén is tovább élnek és különféle módon, pl. a tárgyválasztásban, a nemzeti
címer vagy más jelvények alkalmazásában érvényesülnek.
A
véres leszámolást a birodalom egészének önkényuralmi igazgatása és Magyarország
beolvasztásának kísérlete követte. A megfélemlítés céljából kivégzett tizenhárom
aradi vértanú esete rendőruralomnak tekinthető korszakot nyit meg. Voltak, akik
létük érdekében az osztrákokhoz álltak át, voltak - maga Kossuth is - akik
életük megmentése és a küzdelem folytatásának lehetősége érdekében elhagyták az
országot. A nemzet nagy része azonban valamiféle titkos, passzív ellenállásba
fordult. Deák Ferenc, mint a közép nemesség vezére, a tűrés elvét hirdette, hogy
a nemzet legjobbjait és általuk az egész nemzetet egy várható jobb jövőbe
átmenthesse. E nyomasztó körülmények nemcsak eszmei és politikai téren
jelentettek súlyos megrázkódtatást, hanem gazdasági téren is, ami nagymértékben
kihatott a művészetekre. A korábbi feudális viszonyokból származó jövedelmek
nagy részének elvesztése mind a megrendelő, mind a vásárló réteget sújtotta. Ha
ilyen lehetőség mégis felmerült, előnyben részesítették az osztrák importot vagy
- mint a festészet terén - megelégedtek szerény minőségű, témájával sem "izgató"
művekkel. Ilyen volt az arckép vagy a csendélet. Az életkép még több lehetőséget
biztosított allegorikus kifejezésre és még inkább erre törekedett a történelmi
tárgyú festészet, ami a kor 50-es éveinek jellegzetes és ellenállást jelentő
műfaja. A Pesti Műegylet néven tovább működő kiállítási intézmény a hazai
művészek képeit vagy litográfiáit kis számban terjesztette, helyettük olcsó
tömegárukért behozott osztrák műveket részesített előnyben, mégis úttörő munkát
végzett.

Összegezve - A romantika a 18-19. század fordulójának nagy tagadása, amely
ugyanakkor azzal a hittel jelentkezik, hogy a világ nemcsak másként fejezhető
ki, de hozzá is igazítható ehhez a "másként kifejezéshez". Lendületét a
klasszicizmus tagadása mellett a politizálódás lehetősége adja. Legfontosabb
jellemzői ehhez kapcsolódnak:
- múlt iránti
romantikus érdeklődés hívja életre
- az érdeklődés a
középkor különösen a gótika felé fordul
- felfedezi a Kelet
építészetét
- a történelmi
öntudat erősödése
- romantika nagy
mesterei a szenvedély hőfokán felizzó érzelem sorsdöntő pillanatait
mutatják be
|