

a neoavantgárd stílusa
| A neoavantgárd részben az avantgárd "fölélesztése", részben új válaszkísérletek együttese a század második felének kihívásaira. Az 1950-es évek közepétől, végétől az 1970-es évek közepéig, végéig terjed a világirodalomban. A neoavantgárdnak három különböző árnyalata különíthető el: a "kiáltás-típusú" anarchista jellegű neoavantgárd stílusa; a "jel típusú" strukturalista alapú neoavantgárd stílusa és groteszk-, abszurd-, misztikusba hajló neoavangárd stílusa. 
 A "kiáltás-típusú" anarchisztikus neoavantgárd stílusát magukon viselő alkotásokban a fogyasztói társadalom elidegenítő hatása ellen lázadnak a szerzők. Ez a lázadás egyszerre nyilvánul meg az életvitelben és az alkotásban. A dadaizmus és a szürrealizmus tekinthető előképének, az expresszionista vonások csak elvétve fordulnak elő. Más néven beat irodalomnak is nevezik, az amerikai csavargótársadalom (a kitaszítottak) és a lázadó ifjúság életérzéseit és világképét kifejező irodalmi irányzatot. 
 A kivonulás, a kábító- és ajzószerek használata mellett új létszemléletek is feltűnnek: az egzisztencializmus, zen-buddhizmus, maoizmus, eurokommunizmus, anarchizmus, új, keresztény szekták stb. A beatmozgalommal veszi kezdetét, a hippi mozgalomban csúcsosodik ki (pl. filmek: a Szelíd motorosok, a Hair és az Eper és vér) és az ún. underground (ellenkultúra kialakítására törekvő mozgalom), megjelenésével zárul. Stíluseszközeiben nem különbözik az avantgárd irányzatoktól. 
 Allen Ginsberg: Üvöltés (részlet) 
... Moloch, az érthetetlen börtön! 
Moloch, a 
 A "jel-típusú" neoavantgárd stílus, az 1950-es években indul N. Chomsky nyelvészeti forradalmaként: a nyelv és a nyelvhasználat új típusú, strukturális leírása. A nyelvészeti eredmények lehetőségeit a társadalomtudományokban is megpróbálják hasznosítani, az új ismeretelméleti irányzat, strukturalizmus átértékeli a tárgyias-intellektuális stílusfejlődési tendencia alapjait és a lázadással kapcsolja össze. Ehhez kötődik a francia ún. új-regény megjelenése, a tárgyias költészet térhódítása. A szerzők részben lehántják a szavakról a századok alatt hozzátapadt jelentéseket, részben pedig szigorúan veszik a grammatikai, textológiai szabályokat. Ezzel kívánják létrehozni a valósággal eggyé váló visszatükrözést. 
 Hans Karl Artmann: Edgar, avagy a fuvaros 
 
 A katasztrofizmus óta az irodalomban folyamatosan jelen van az abszurd és a groteszk. Talán azért indokolt a megkülönböztetés, mert a neoavantgárd hatásával egy időben növekedett meg ezeknek a műveknek a gyakorisága. A groteszk és az abszurd legalább annyira kapcsolódik a nyelvi közlés ellehetetlenüléséhez, a nyelvi elemek jelentésének "kiürüléséhez", mint a lehetetlen élethelyzetekhez és az elidegenedett, elembertelenedett szereplőkhöz. 
 
 A világra akkor mondják, hogy abszurd, ha nem találni benne logikát, vagy rációt, de transzcendenciát sem. Az ilyen világon alapvetően pesszimisták. A groteszk mű világa zárt, s benne minden lehetséges: reális és irreális, látszat és való egymásba játszanak át, akárcsak a komikum és tragikum, a fenségesség és az alantasság. Gyakran ábrázol visszataszító, undort keltő elemeket, torzságot, rútságot, épít a halottá dermedő élet és a megelevenedő mechanizmus borzongató ellentétére. Életre hívója az elidegenedettség, belőle következik a szorongás, a félelem, a kétségbeesés látomásos megjelenítése. Az abszurd művekben is gyakori a groteszk jelleg, de a groteszk fogalma nem azonosítható vele. 
 A neoavantgárd - akár század eleji elődje - át kívánta értékelni a egyén és a közösség viszonyát, illetve az e viszonyt szolgáló nyelvet is. Bár a szakértők három irányzatot különítettek el, úgy tűnik: a lényeg a nyelvhasználat problémája. 
 
 |