|
Azokban az években, amikor mindenki az impresszionistákról, a színekről beszélt,
egy teljesen külön utat járó művész fekete-fehér szénrajzaival és litográfiáival
egészen különös, furcsa, megdöbbentő képi világot hozott létre – többféle
értelemben is a sötétséget fürkészve. Redon ősi bordeaux-i család sarjaként
mélyen kötődött a francia kultúrához, mégis az idegenség érzése, mássága
meghatározó volt egész életében. Apja évekig New Orleansban élt, kreol nőt vett
feleségül, és közvetlenül második gyermeke születése előtt tért vissza
Franciaországba; kis híján Redon is a senki földjén, feneketlen, végtelen
mélység felett, egy óceánjárón látta meg a napvilágot. Valószínűsíthető
betegsége, a 19. században stigmatizált epilepszia miatt kellett családjától
elszakítva, magányosan élnie Médocban, egy félreeső, apai birtokon. A csöndes,
titokzatos helyet képzelete különös figuráival népesítette be. Nem vették fel a
Francia Akadémiára, így újra visszatérhetett Bordeaux-ba, abba a városba, ahol
évtizedekkel korábban, 1824–28 között Goya is alkotott, élete utolsó éveiben
felfedezve és megtanulva a litográfia technikáját. Redon itt, Goya városában
kapott meghatározó indíttatást két teljesen különböző személyiségtől. Az egyik
Rodolphe Bresdin, egy fáradhatatlan, virtuóz grafikus, akitől a rézkarc és a
kőnyomat technikáját oly magas szinten sajátította el, hogy Manet mellett a
korszak legjelentősebb litográfusaként tartják számon. A másik Armand Clavaud,
természettudós, botanikus, Darwin-követő. Tőle kapta azt a releváns élményt,
amely művészete kiindulópontja lett: a mikroszkopikus világ felfedezésével nem
csupán egy új formanyelv birtokába jutott, hanem megtapasztalta a jelenségek
sokértelműségét, felfedezte, hogy a látható valóság mellett, mögött létezik egy
autentikus, bár szabad szemmel láthatatlan, teljesen idegen világ. "A
misztérium értelme az, hogy mindig sokértelműségben leledzünk, kettős, hármas
nézőpontokban, látszólagos nézőpontokban (képek a képekben), éppen keletkező
formákban és olyanokban, melyeket majd a néző lelkiállapota alakít. Minden dolog
szuggesztívabb attól, hogy tüneményszerű" – írta.
1881-ben első önálló kiállításán szénrajzait mutatta be, az ún. Noirs-okat,
közöttük a híres Szem-ballont. Első litográfiai
gyűjteménye, Álomban címen 1879-ben jelent meg.
1883-ban, Flaubert Szent Antal megkísértéséhez készített munkákat (1888, 1889 és
1896), valamint 1891-ben Álmok címen adott ki
albumot, mellyel mentorának, Clavaud-nak állított emléket annak öngyilkossága
után. A művész ismételten használta az álom szót különböző grafikái, szénrajzai
címében. (pl. Álom polip, A halál által befejezett álom,
Egy álom víziója). A francia nyelvben az álom (reve) szó nem csak az
éjszakai álmot jelenti, hanem a nappali álmodozást, vágyképeket, víziókat,
rémálmokat, ópium vagy hasis okozta látomásokat is. A tudomány akkoriban az
álmot mint a fantázia ideális birodalmát definiálta újra. Redon gyakran
hangsúlyozta írásaiban a dolgok meghatározhatatlanságát, s radikálisan
elhatárolta magát a látható világ ábrázolásától. Szerinte azonban a művészi
munka kontrollált folyamat, azaz a művész nem transz-szerű állapotban alkot. Az
álom mint kreatív stratégia jelenik meg, az egyszerre ébren lenni és álmodni
állapota - egy álom álma - a reflexió magas foka a képteremtés folyamatában.
Botanikus barátja hívta fel figyelmét a filozófiára és kora progresszív
irodalmára. 1882-ben jelent meg Edgar Poe-nak ajánlott második litográfiai
sorozata, amelyre fölfigyelt Hennequin, Huysmans és Mallarmé is. Redon 1885-ben
Mallarménak ajándékozta Hommage a Goya albumának egyik példányát, és ettől
kezdve rendszeresen eljárt a szimbolista költő híres kedd estéire. Évekkel
később ő lett a "festészet Mallarméja", ő fogadta péntek délutánonként a fiatal
festőket, Nabis-barátokat párizsi lakásán. 1890 fordulópontot jelentett
művészetében. Ekkor fedezte fel a színek világát, és a művész, aki oly hosszú
ideig lemondott a színekről, finom, igéző koloristának bizonyult. Párizsban,
Durand-Ruelnél állította ki Csukott szemek című
festményét, amelynek litográfia változatát a következő évben bemutatták az École
des Beaux-Arts kőrajz-kiállításán. A mű Munkácsyra is nagy hatást gyakorolt. A
színek, a misztikus fény tovább fokozták a művész átváltozó, egymásba folyó
motívumainak szimbolikus sokértelműségét. A halászcsónak titokzatos bárkává
változik, egy ablak könnyűszerrel siklik át az akvárium régióiba, a sejtelmes
fényű kagyló mint virágkehely oltalmazza Vénusz
vagy talán Ofélia lebegő növényi testét és a
Kék profil vagy Aranysejt
(1892) spirituális kékjében felsejlik Kandinszkij és Yves Klein.
|