|
olasz & orosz
futurizmus
A 4. és 19. század közötti időszak képversére a költészet alacsonyabb
rendű válfajaként tekintettek és elsősorban tipográfiai és szórakoztató
erényeit becsülték. A betű és a szó polifon tulajdonságait a
paradigmaváltás művészei bontakoztatták ki - A romlás virágaiba beépül
Baudelaire-nek az a korszakos felismerése, hogy az illatok, a színek és a
hangok kölcsönös viszonyban vannak egymással, mintegy nyomatékosítva
Balzac észrevételét, miszerint a hangok, színek, illatok és formák azonos
eredetűek. Marinetti "szabadjára eresztett szavai" minőségében újat hozó
nyelvi forradalom elindítóivá válnak, gyökeresen megváltoztatva a
költészet fogalmi fesztávjait. Az új irányzatok története a futurizmussal
kezdődik (futuro = jövő), FUTURIZMUS - avantgardista művészeti mozgalom a
20. század első harmadában. Filozófiája a jövőbe, a technikai haladásba
vetett hitre épül, kulcsszavai a mozgás, dinamizmus, urbanizáció,
militarizmus, nacionalizmus. Két fő változata közül az olasz (Marinetti
vezérletével) Mussolini fasiszta mozgalmához csatlakozott, Oroszországban
pedig Majakovszkij és társai 1917-ben a szocialista forradalom hívei
lettek. A mozgalom szülőhazája tehát Olaszország, bár először 1909-ben
Párizsban, francia folyóiratban (Le Figaro) adta ki az önmagát addig
francia költőnek tekintő F. T. Marinetti az első kiáltványt:
"Megállapítjuk, hogy a világ nagyszerűsége új szépséggel gazdagodott, a
sebesség szépségével... Egy versenyautó, kirobbanó lélegzetű kígyókhoz
hasonlatos vastag csövekkel díszített motorházával... szebb mint a
Győzelem istennőjének szamothrakéi szobra..." (Manifesto del futurismo
részlet) - azután több olasz újságban is megjelent.
 
Marinetti és alkotásai
Filippo Tommaso MARINETTI
(Alexandria Egyiptom 1876 - Bellafio Olaszország
1944) író, költő, az olasz futurizmus atyja, egyiptomi olasz ügyvéd
fiaként született, milliomos családban. Francia jezsuita iskolába járt
Párizsban, majd Genovában tanult. Irodalmi és jogi doktorátust szerzett.
Első műveit franciául írta: Öreg tengerészek (1897), A csillagok
meghódítása (1902), Rombolás (1904, verseskötet), Dinomdánom király (1910,
szatirikus dráma). Ebben az időszakban Párizs és Milánó között járt–kelt.
1905-ben Poesia címen folyóiratot indított. A futurista kiáltvány
megjelenésével egy időben francia műveket írt a futurizmus szellemében,
mint például Az istenek mennek, d’Annunzio marad (1908), A testi város
(1908), Elektromos bakák (1909). Ekkor keletkezett a Futurista mafarka
(1910) című regénye, mely miatt szemérem sértésért perbe fogták, később a
vádat ejtették. A kiáltvány megjelenése után Európa szerte vezérköltő,
ideológus és reklámfőnök lett. Színházi és utcai botrányokat szervezett.
Ennek hatására híveinek száma csökkenni kezdett. Ezután írta A tripoliszi
csata (1911), a Drinápoly bombázása (1914), a Zang Tumb Tumb (1914) című
műveit. A pápa monoplánja (1912) programalkotó irodalmi alkotása még
ugyancsak franciául született. Óriási botrányt keltett Az asszony ingatag
(1910) színműve is. 1914-től rövid megszakítással (1920-1924 közt)
haláláig az írás mellett fasiszta politikus volt. Költészete alapvetően
két korszakra osztható, egy futurizmus előtti időszakra és a futurizmus
korára. A futurizmus előtti korszakára az egzotikum és primitív keresése,
a titok és erotika kedvelése, a mindenhol meghökkentés és elborzasztás
jellemző, mely feltehetően a sátánizmus divatjából származik. Már ebben a
művészeti szakaszban megjelenik a technika, a lendület, a sebesség
dicsőítése. A futurista költő alkotásaiban is a dinamizmus és a
szimultanizmus uralkodik. A fejlődő, iparosodott világ technikáját
csodálja. Magasztalja a gépeket, az energiát, az erőt. Jellegzetesen a
mozgás ábrázolásra helyezi a hangsúlyt. A Futurista kiáltványban
szimbolista jelképrendszert alkalmaz. Jellegzetességei a "végzetes egzotizmus", az "erotikával fűszerezett pesszimizmus", az "anarchisztikus
– voluntarista lendület". Nevéhez köthető az ún. parole in libertá (pl. a
Zang Tumb Tumb); a szavak, a betűk felszabadítása és képversek
létrehozása, valamint a kötetlen képzelet hirdetése, amint ezt
manifesztumában, részletesen ismerteti (L’immaginazione senza fili e
parole in libertá, 1913). 1912-ben a futurista irodalom technikáját
részletező kiáltványában Marinetti az írott szó területén is forradalmi
módszereket kezdeményezett, amikor kijelenti, hogy le kell rombolni a
mondatszerkezetet, és különböző nagyságú betűkkel, írásmóddal és
irányokkal kísérletezett. A "szabadjára eresztett szavak" világa ez,
tipográfiája szakított a nyelvtannal, a központozással és a formai
eszköztárral. A költő vizuálisan kibontakozó jelentéssé formálja a
meggörbített sorokat, a látszólag magányos szótagokat, a felnagyított,
elvastagított betűket és alkalom adtán grafikai elemek segítségével
szigeteli el vagy társítja őket. Ezekben a költeményekben
elbizonytalanodik a linearitás és nincsen sem egyértelmű kezdet, sem
egyértelmű vég. Az volt a célja, hogy olyan oldalakat hozzon létre,
amelyek mozgalmasak és új, dinamikus látványt nyújtanak. A futurizmus
ideje alatt ez meg is valósult, sok szempontból átírták a könyvkiadás,
tervezés szabályait. Mivel ezen írásformát a nyomdagépek nem tudták
megjeleníteni, a festészetből átvett kollázst és montázst alkalmazott,
eltűntetve az irodalom és a képzőművészet határait. Marinetti
elképzeléseit irodalmi, zenei, táncművészeti, előadó művészeti, festészeti
és építészeti témájú kiáltványokban (manifesztumokban) is kifejtette.
   
egyéb olasz és orosz futurista képzőművészek
A futurizmus hamarosan a képzőművészetben is jelentkezett, kapcsolódtak a
mozgalomhoz, bár nem jellemezte őket az a barbárság-dicsőítés, amire a
manifesztum hivatkozott. De közülük néhányan létrehoztak pár érdekes
képkölteményt. Az olasz futuristák voltak az elsők akik mély nyomot
hagytak maguk után az európai művészeti életre. A formabontás, az új utak
keresése, az új világ születésének kohéziójában variálódnak, több kevesebb
megfogható művészeti sikerrel. A Vizuál Art, a látó és láttató, művészeti
formák megpróbáltak mindent kifejezni és rögzíteni a világból. A képversek
kora újhullámként ismét lábra kelt az egész világirodalomban. Felfedezték,
hogy a betűhalmaz és a kép kialakítása ugyanazon tőről fakad. A betűírás,
a betűkép kialakítása a képírásból formálódott, redukálódott ÁBÉCÉ -re -
így képalkotást kutatva, számtalan művész visszanyúlt az írás
kialakításának kezdetéig, és születtek a csodaszámba menő képversek, ez
szerteágazóan és folyamatosan új inspirációt hozott a virtuális irodalomba
is. A szépmíves tipográfia, az egész nyomdatechnika gyors fejlődése, a
computerek széleskörű alkalmazása, az olcsóbb és gyors publikáció, új
lehetőségeket nyitottak a vizuális költészet területén. Jelentős olasz futurista
alkotók: Fortunato DEPERP (1892-1960) olasz futurista festő, író, szobrász
és grafikus; Gino SEVERINI (1883-1966) olasz festő;
Ardengo SOFFICI (1879-1964) olasz író, festő és
Angelo ROGNONI (1896-1957) olasz
képzőművész. - A cári Oroszország utolsó éveiben született meg a
rajonizmus, az orosz futurizmus, a költészetben volt jelentős szerepe, de
a szovjet rendszer nem tűrte meg az avantgárd irányzatokat. Az orosz
futuristákat csak eleinte támogatták, majd Sztálin hallgatásra
kényszeríttette őket, később Majakovszkij öngyilkos lett, végül többen
emigráltak. Az orosz-szovjet futurizmus kiemelkedő alkotója lett
Majakovszkij, aki szerzőtársakkal együtt elkészített egy versgyűjteményt:
Pofon ütjük a közízlést (1912) címmel. Krucsonih, Burljuk, Hlebnyikov és
Majakovszkij kiáltványt is közzétesz a kötetben - "Csupán mi vagyunk
korunk arca... A múlt szűk. Az akadémia és Puskin érthetetlen hieroglifák.
Puskint, Dosztojevszkijt, Tolsztojt és a többit ki kell dobni a Jelenkor
Gőzhajójából." Kibontakozásuk során elhatárolják magukat az olaszoktól -
bár eszmeileg, poétikai elveik közös eredmények. Az orosz futurista
csoport neve Lef, azaz "Bal front" volt.
Vlagyimir Vlagyimirovics
MAJAKOVSZKIJ (Badgadi, 1893 – Moszkva, 1930) a futurizmus legnagyobb
költője - egyben képzett festő, elismert grafikusművész és plakát rajzoló
- 1919–1921 között mintegy háromezer darabot készített -, folyóirat
szerkesztő, egy időben sikeres színész, hatásos szónok, néha színházi
rendező - sokoldalú tehetség. Botrányt keltő futurista, sárga ingben,
kopaszon szavalta verseit. Kísérleti költő, de bonyolultabb költeményeiben
is ragaszkodik az értelemhez és a közérthetőséghez. Az "agitprop" művészet
képviselője, pátoszos, de őszinte, erős és energikus. Karizmatikus
egyéniség. Jellegzetes, lépcsősen tördelt sorai egyediek. A harmónia
hiánya jellemzi. Életműve mind az európai avantgárd, mind a 20. századi
orosz költészet szempontjából kulcsfontosságú. Majakovszkij közeli
munkatársa volt BURLJUK (David, 1882–1967) orosz festő és költő, KRUCSONIH
(Alekszandr, 1886–1968), valamint HLEBNYIKOV (Viktor, Velemir, 1885-1922)
lírikus, a költői kifejezésmód kísérletezője. Az orosz futurizmus 1914-ben
"Gazeta Futurisztov" Futurisa Újság címmel lapot indított, 1917-től
Moszkvában a Futuristák Kávéháza lett a központjuk. A szocialista
forradalmat üdvözölték, melléje álltak, de a Művészet Baloldali Frontjának
megalapulásától (1922-től) kezdve fokozatosan gyengülni kezdtek. EL LISZICKIJ (1890-1941) eredeti nevén Lazar Markovics Liszickij orosz
festő, grafikus és építész, az orosz avantgárd egyik legnagyobb hatású
képviselője. Az 1910-es években rövid ideig kubista és futurista korszaka
is volt. 1917 és 1919 között több könyvet illusztrált, majd egyre inkább a
tipográfia felé fordult. Forradalmi plakátokat készített, egy sor
könyvcímlapot tervezett. 1923-ban Svájcban szoros kapcsolatba kerül Hans
Arppal. Barátságuk legmaradandóbb emléke "Művészeti izmusok" című könyvük,
amelynek tipográfiáját Liszickij készítette. ILIAZD (1894-1975 - valódi
neve Ilia Mihajlovics Zdanevich) grúz/francia író és művész, a forradalom
után lett KIRILL Mihajlovics ZDANEVICH festő bátyjával (1892-1969) együtt
az orosz avantgárd aktív résztvevője. Megalakították a rövid életű 41 fok
csoportot és lenyűgöző tartalmú és tipográfiájú kiadványokat készítettek.
dadaizmus
  
svájci dadaista alkotások
Az avantgárd első hullámának, a klasszikus modernek irányzatai közül a
dadaizmus kitüntetett figyelmet érdemel. Közvetlen folytatása a
szürrealizmus, az 1945 után jelentkező neodadaizmus (pop art, Nouveau
Réalisme, Fluxus stb.) pedig egyértelműen a dadaisták munkásságából
eredezteti magát. A Dada nem egységes mozgalom, nem szabályos csoport,
tagjai minden visszaemlékezésükben kiemelik állandó, létszükségletszerű
vitáikat. A dadaizmus nem köthető egyértelműen egy művészeti ághoz sem,
ugyanannyira irodalmi, mint képzőművészeti és előadó művészeti irányzat. A
dadaisták munkásságában elmosódnak a műfajbeli határok, a kubistákhoz
hasonlóan előszeretettel készítenek montázsokat, kollázsokat, a fotót, a
mindennapi élet tárgyait bevonják az alkotásokba. A dadaizmus
alapattitűdje a tagadás, a néha cinizmusba átcsapó irónia, gyakran
anarchista lázadás. A régi formák tagadása egy újfajta művészetfelfogáshoz
vezetett a dadaisták munkássága nyomán: a művészet tagadásából születő
anti-művészethez. Ehhez a fordulathoz azonban mindannyiuk végletesen
kiábrándító alapélménye, a világháború volt szükséges. A legelfogadottabb
és legelterjedtebb nézet szerint a Dada az I. világháborúban semleges
területre, Svájcba menekült, különféle nemzetiségű művészek
csoportosulásából jött létre, egészen pontosan 1916-ban Zürichben (genfi
előzmények után). Hugo Ball 1916. február 6-án bérelt ki egy helyiséget
Zürich Niederdorf negyedében, és Cabaret Voltaire-nek keresztelte el. Itt
megdöbbentő, sokkoló, abszurd művészeti eseményekre került sor, néha a
happeninget előlegezve meg. A Cabaret Voltaire-ben eltöltött estéknek
leghívebb dokumentációját pedig a magától Balltól származó feljegyzések
jelentik. Saját nevükből, a szótárban véletlenszerűen lelt Dadából gúnyt
űznek, jelentéseit sorolva: vesszőparipa, paci, hobbi, szent tehén farka,
kocka, anya. 1919-ben Breton, Soupault és Aragon megalapította Párizsban a
Littérature című dadaista folyóiratot, ezzel az irányzat hozzájutott
önálló orgánumához. A Dada irodalmi vívmányai közül a legfontosabb a
hangköltészet "feltalálása", amelyet Ball maga kapcsol egy emlékezetes
fellépéséhez a Cabaret Voltaire-ben. Ez a kísérletezés a nyelv belső
szerkezetét, az érzelmi hatások keltésére mutató képességét kutatja.
Végeredményeként a szóhoz nem is társul már jelentés. Egyik versalkotási
módszerük a véletlen bevonásával, újságokból kivágott szavak, szótagok
esetleges egymás mellé helyezésével, a szürrealistákra is nagy hatással
volt. A szimultán költemények (mint valamiféle kórus, több különböző
nyelven, egyszerre szavaltak) előadása, és a futurista alapokon
kibontakozó bruitizmus (a lármamuzsika, zajzene) is dadaista újdonság. A
dadaista tipográfia is a nyelv ilyetén szemlélete miatt szerepel kiemelt
helyen az irányzat munkásságában. A betű, mint kép a konstruktivizmusban
is kulcsfontosságú. A Dada tagjai a háború után szétszéledtek. A zürichi
Dada legjelentősebb képviselői az első dadaista kiáltványt is megfogalmazó
német avantgárd író, költő HUGO BALL és barátnője a táncosnő Emmy
Hemmingsen; az elzászi Hans (Jean) Arp, és felesége, Sophie Taeuber; a
német költő Richard Huelsenbeck; a festő Hans Richter (tőle származik az
egyik legérdekesebb Dada-történetírás), és a román Tristan Tzara (aki
folyóiratot adott ki) és Marcel Iancu. A Dada tehát, és ez egyik fő
jellemvonása, tökéletesen nemzetközi volt. - JEAN (HANS) ARP (1886-1966)
német festő, író, szobrász. Franciaországban az első világháború utáni
francia törvényeknek megfelelve Jean Arpnak nevezte magát. 1915-ben
csatlakozott Zürichben a dadaista csoporthoz – Hugo Ball alapító
meghívására. Reliefeket készített, verseket írt és közreműködött a Dada
előadásain a Cabaret Voltaire-ben. Karl Richard HUELSENBECK (1892-1974)
német költő az első világháború kezdetén emigrált Svájcba és csatlakozott
a csoporthoz, dadaista szövegeket is alkotott. Hans RICHTER (1888-1976)
német származású amerikai festő, grafikus, filmkészítő. 1916-1918 között
Svájcban tartózkodott és kapcsolatba került a dadaista csoporttal. TRISTAN
TZARA (1896–1963) eredeti nevén Sami Rosenstock (felvett neve románul
megszomorított országot jelent), román művész, költő és esszéista. Élete
nagy részét Franciaországban töltötte. Nevét a Dada alapítójaként ismerik
- a zürichi kávéházban létrehozott stílusirány csupán pár évig virágzott.
A mindent lerombolni szándékozás legfontosabb irodalmi műve, az Antipyrin
úr első mennybéli kalandja (1916) című alkotása. Később növekvő
felelősségtudat hatja át költészetét (A menekülés, 1947). A szürrealizmus
és a háború utáni időszak (1947) a Dada és a szürrealizmus mellett számot
ad saját költői elgondolásairól is. Marcel IANCU (1895-1984) román
származású képzőművész, építész Svájcban tanult, közel került majd
eltávolodott a dadaizmustól, 1920-40 között Romániában alkotott. 1941-ben
kitelepült Palesztinába.
 
német dadaisták
Berlinben nagyon határozott politikai "változatú" Dada működött. Richard
Huelsenbeck személye biztosította a folyamatosságot Zürich és Berlin
között. John HEARTFIELD (született Helmut Herzfeld 1891-1968) német festő,
grafikusművész a német soviniszta kultúrelitizmus megnyilvánulásai elleni
tettként angolosította nevét Heartfieldre. Radikális politikai tartalmú
fotómontázsai tették híressé. Fotómontázsokat készített a nők társadalmi
szerepével foglalkozó Hannah Höch is, és itt alkotott a radikálisan
szatirikus hangvételű George Grosz és Raoul Hausmann is. Raoul HAUSMANN
(1886-1971) fonetikus verseket író német dadaista költő. A berliniek
költői termése főleg a fonetikus írások, vagy ahogy a második világháború
után nevezik, a lettrizmus kifejlesztéséből állt. Emellett fotómontázsokat
is készített.
A Cabaret Voltaire mintájára itt működött a Club Dada, 1920-ban Berlinben
rendezték a botrányba fulladt Első Nemzetközi Dadaista Vásárt. Berlinben
jelent meg a Der Dada. - Kölnben a szürrealizmus egyik későbbi főalakja,
Max Ernst volt a Dada folytatója. MAX ERNST (1891-1976) német festő,
grafikus, szobrász, költő, a kölni dadaista centrum vezére, bár 1922-től
már a szürrealisták között van Párizsban. Hannoverben pedig egy sajátos,
"egyszemélyes" Dada működött: a költőként induló Kurt Schwitters Merz
"mozgalma". Kurt SCHWITTERS (1887-1948) német dadaista képzőművész,
kollázs, szobrászat, assemblage, festészet mellett költészettel is
foglalkozott. Ezeket színházban akarta összekapcsolni, egyfajta "Gesamkunstwerk"-et
akart létrehozni. 1923-tól újságot indít, a Metz című
dadaista-konstruktivista kiadványt. Egyfajta nemzetközi hálózatot kívánt
létrehozni, az újság mail-art szerű. A "merz" szó az ő dadaizmusának
változatát jelzi, stílusmegjelenítés az ő művészetében, mert a német
dadaisták kizárták a soraikból. 1919 júniusában vetődött fel, mindenféle
média együttesét is jelzi - a MERZ totális világszemlélet. Theo van
DOESBURG (1883-1931) holland festő, építész, író és költő. Az avantgárd
művészeti élet lelkes agitátora, publicistája és szervezője. Megalapította
a De Stijl c. folyóiratot, mely nagy hatással volt a művészetek
fejlődésére Nyugat-Európában, de különösen Németországban. - A "nomád
dadaista mozgalom" nem csupán Európa területén alakult ki: New Yorkban
együtt dolgozott Marcel Duchamp (aki 1915-től Amerikában élt ekkor), Man
Ray és Francis Picabia. Marcel
 Duchamp (1887-1968) francia festő,
képzőművész kubista, szürrealista és dadaista stílusban. Alkotói
korszakának idején minden modern stílusirányra hatással volt. Párizsban és
New Yorkban egyaránt otthon volt, munkássága megelőlegezi a happeninget, a
performance-ot, a body artot és a transzvesztita művészetet.
Man Ray
(1890-1976 kiskép) igazi nevén Emmanuel Radnitzky vagy Rudnitzky, amerikai
dadaista és szürrealista képzőművész, divat- és portréfényképész, a
dadaizmus és a szürrealizmus egyik meghatározó alakja, az avantgárd
fotográfia jeles képviselője (aki 1921-től a második világháború éveinek
kivételével Párizsban élt).
Francis Picabia (1879-1953 kiskép) francia
festő, 1915-ben költözött New Yorkba. Szerette a tömeget megzavaró
hatásokat, képeire gyakran humoros vagy megtévesztő feliratok kerültek
(1916-ban a New York-i eseményeket Barcelonába továbbította). Alfred
Stieglitz fotógalériájának házszáma, a Fifth Avenue 291 folyóiratcímmé is
vált (Picabia), megújulva pedig 391 címet viselt (szintén Picabia
indította útnak). - Párizsban a háború után találkozott néhány dadaista
művész (Tzara, Picabia, Duchamp és nővére, Suzanne, valamint Eric Satie
zeneszerző), és a szürrealizmushoz egyenes utat mutató, a kabarék
világához közel álló Dadát hoztak (újra) létre. André Breton ebben a
körben írta meg a szürrealista kiáltványt 1924-ben.
|