![]() ![]() |
|||
|
A MEGSEBZETT GALAMB ÉS A SZÖKŐKÚT - LA COLOMBE POIGNARDÉE ET LE JET D'AEU
c. művét 1914 decemberében
Franciaországban alakult ki a második világháború után egy formabontó költői irányzat a LETTRIZMUS. Hívei szerint a szövegnek nem a jelentése a fontos, hanem ábrája, betűje. A statikus kétdimenziós művek rendezőelve lehet a jelkészletekkel való zsonglőrködés. A mozgalom célja a vizuális nyelvezet megújítása, betűkkel, kalligráfiával foglalkozó vizuális és fónikus művek létrehozása a hang és az írás összeolvasztásával. A mozgalom érdeme, hogy lehetővé tette a nyelvben rejlő zeneiség és a betűkben rejlő képi, grafikai hatások felerősítését. A lettrista vizuális kompozícióban az írott betű vagy bármilyen jelkészletből kölcsönzött jel helyettesítheti a figuratív ábrákat és a geometrikus alapelemeket. Ebből nő ki a meta- vagy hiper grafika. - Jean-ISIDORE ISOU (Botosani 1925 - Párizs 2007) román származású francia költő, filmkritikus és képzőművész. Eredeti nevén Ioan-Isidor Goldstein zsidó családban Romániában született, pályája elején újságíró volt egy avantgárd művészeti folyóiratnál. 1942-ben találta ki a lettrizmust amelynek akkor még egyedüli híve volt. Nézeteit a magazinban is közölte, közben azt betiltották. 1945-ben Párizsba költözve mozgalmat indított. 1947-ben Bevezetés az új költészetbe és az új zenébe című könyvében mondta, hogy a lettristákat az a költészet érdekli, amely lerombolja a szavakat, kivonja belőlük a betűket, és alapelemként ezeket használja föl az új művekben. A lettrizmus hivatalos indulásának esztendeje is 1947-re esik, ekkor adta közre Isou azt a feltűnést keltő jóslatát, hogy a jövő költészetét Isidore Isou-nek fogják hívni, vagy egyáltalán nem lesz neve. Vers a szomorúság eloszlatására című alkotását részben hangokkal, részben pedig univerzális nyelvvel alkotta meg. A műben hangokat és zörejeket rejtjelező számokat alkalmazott, így például a 11-es csuklást, a 17-es köpködést jelentett. A művet stílusosan köpködés vezette be, majd értelmetlen szavakat alkalmazott (gagada haha - gagada haha - gaha gaha). Isou azt igyekezett bizonyítani, hogy a betűk összehasonlíthatatlanul magasztosabbak a szavaknál, funkciójuk merőben eltér a szavakétól. A betűk művésziek, mert nem üzenetátvitelre, közlésre használjuk őket, mint a szavakat. A szavak szövegileg kötöttek, szolgalelkűek, a hangok viszont sikolyok, melyek tartalmakat hordoznak, de ezek a tartalmak nem köznapiak, banálisak vagy közhelyszerűek, hanem egyediek, exkluzívak, művésziek. - MAURICE LEMAÍTRE (Párizs, 1926-) francia művész, író és költő, a lettrizmus jeles képviselője (1950-ben csatlakozott a mozgalomhoz). Mindenféle művészettel foglalkozik, legyen az drámaírás, festészet, fotózás, mozi, tánc, valamint érdekli a közgazdaságtan, a filozófia és a közelmúltban a pszichopatológia és pszichoterápia is. Megjelent több mint 40 könyve és számos cikke magazinokban (lettrizmusról, avantgárd művészetről, stb.). - Sokan úgy értékelték, hogy míg a klasszikus költészet a mélység felé tör, addig a parttalan lettrista poézis szélesen szétfolyik, mert nincsenek határozott értelmi keretei. Az olvasó egy lettrista versre erősen rejtjelezett üzenetként tekintett, ami riasztólag hatott rá. A mozgalom törzstagjai tudtak a problémáról, ezért különféle áthidaló javaslatokkal kívánták megkönnyíteni a befogadást. Maurice azt ajánlotta, hogy a lettrista műveket nemzetközileg konvencionált fonetikai írással jegyezzék le, továbbá számozást iktatott be, melyekhez nem kötődtek egyezményes fonetikai írásjegyek (be- és kilélegzés, fütty, sóhaj, köhögés, nyelvcsettintés, csók, köpködés, taps stb.). A hangok ritmusát és tartamát zenei jelekkel határozta meg, míg a betűnagysággal a hangerőt kívánta érzékeltetni. Emellett kezdeményezte, hogy a lettrista alkotásokat vértezzék fel megfelelő tájékoztató, magyarázó szövegekkel. Lemaitre is úgy gondolta, hogy mindegyik hangelemhez megfelelő plasztikus transzformáció járul. Virág alakú dadalettria című optofonetikai műve egy betűk által kialakított virágszál, amelyben minden betű külön hangot jelöl. Arra is kísérletet tett, hogy a betűket olyan tárgyakkal jelölje, amelyek alakra hasonlóak voltak. A módszerrel nehezen megfejthető leveleket is írt. Más műveibe rajz szimbólumokat, írás- és térképjeleket vont be vagy külön jeltáblázatot mellékelt hozzájuk: például a nyitott szem ébredést, a telt pohár ivást jelentett. Javaslatot tett a művek bevezetővel való kötelező kiegészítésére. Egyben ő volt a "címek művészetének" kezdeményezője is. Egyik versének címe például 594 szóból állott, maga a vers pedig üres papírfelület, a tulajdonképpeni semmi volt. Az előadót arra utasította, hogy tátsa ki a száját és ne adjon ki hangot.
FRANCOIS DUFRÉNE (Párizs 1930 - Párizs 1982) francia lettrista művész és költő, az új realizmus egyik jeles képviselője. Plakátművész, úttörő szerepet játszik a tépett plakátok használata terén (lentről). Dufréne a kisajátított, a szél és a csapadék, és a ragasztószer kölcsönhatásának eredményeképp már talált állapotukban is a felismerhetetlenségig egymásba mosódott plakátokat gyakran vetette alá még további kémiai eljárásoknak is. Az eredmény az eredeti, konkrét plakátképekre elmosódottságában, nemritkán már szinte homályosan sem emlékeztető, aktuálisan konkrét, ám líraian absztrakt felület. Hangköltészet területén ismert Ördöngös tánc című műve zenei fogalmakkal lett megtűzdelve, amelyek a vers ütemét voltak hivatottak szabályozni (pl. accelerando, crescendo, diminuendo, relentendo). Rachil Korachi (Ain Beida 1947-) Algír származású francia kortárs művész, aki felhívja a figyelmet az ősi jelekre, szimbólumokra és piktogramokra. Bár sokoldalú művész, festő, szobrász - mégis a konkrét vizuális költészet számára is különlegességnek számítanak ősi módszerrel alkotott kalligramái (angol nyelvű részletes ismertetés a képen). Blaise CENDRARS (Sauser-Hall 1887-Párizs, 1961) svájci születésű francia költő. Kamaszként megszökött otthonról és bekóborolta az egész világot. Jelentős életművet hagyott hátra. Első verseit Remy de Gourmond: A misztikus latin című munkája és Arthur Schopenhauer műveinek a hatására írta meg. Guillaume Apollinaire vetélytársának tekintette a francia avantgárd művésztársadalom. Néhány nagy formátumú költeménye, mint a Húsvét New Yorkban (1912), A transzszibériai expressz, és A franciaországi kis Johanna prózája (1913) vetekszik Apollinaire nagy költeményeivel. Költészete az avantgárd irányzatok keresztmetszete: megtalálhatóak benne mind a dadaizmus vagy az expresszionizmus, mind pedig a szürrealizmus stílusjegyei. 1912-ben Szittya Emillel együtt megalapítja a Les Hommes Nouveaux című folyóiratot Párizsban. Szittya Emil révén Cendrars közeli baráti kapcsolatot tartott fönn Párizsban Kassák Lajossal. Cendrars összes költeményét Kassák fordította le magyarra. Sajátos stílusa, mely versben a próza magától értetődő dísztelenségével, prózában valami bizarr költőiséggel játszik kontrasztot, a korunkban oly mindennapossá vált világrészek közötti közlekedés sietős egyszerűségével párosítja az utazásnak, az ismeretlen megismerésének örök ünnepélyességét és pátoszát. Egy személyben a Transzszibériai Expressz Homérosza (ahogy Dos Passos nevezte őt) és Brazília ismeretlen földjeinek riportere, az afrikai néger folklór gyűjtője és Hollywood sajátos mondén településének etnográfusa, a Párizs kültelki egyszerű emberek és a csikágói gengsztervilág pittoreszk krónikása (harmonika kötet).
Pierre GARNIER (1928-) francia költő, író, műfordító és kritikus, sokat tett a francia nyelv picard dialektusának újjászületése érdekében. 1950-ben találkozott egy német diákkal, Ilse Göttel a Sorbonne-on, ami kihatott egész életére. Összeházasodtak és azóta is együtt alkotnak. 1958-ban ismerkedett meg Henri Chopin kísérlet hangköltészetével és attól kezdve a mozgalom mellé állt. Pierre és felesége Ilse Garnier (1927-) nevéhez fűződik a spacializmus, vagyis "térbeli költészet" - ami az írásjegyek és írásjelek háromdimenziós elrendezésére vonatkozik - vagyis papíron vagy más környezetben való térbeli elrendezésére irányuló törekvésekre. A spacializmus párizsi képviselői jelentős publikációkat hoztak nyilvánosságra. A mozgalom költészetének népszerűsítésében nagy szerepe volt a Les Lettres folyóiratnak, melyet a házaspár (Pierre és Ilse) szerkesztett. A Gallimard 1968-ban adta ki Pierre Garnier Spatialisme et poésie concréte című könyvét, amely tartalmazta a mozgalom történetét, elméletét, költészeti dokumentumait és megvalósulásait. Pierre Garnier az irodalom és a költészet társadalmi-kommunikatív jellegét domborítja ki az alkotói munkában. Játékos elemekkel áthatott módszereit orvosi receptekkel hasonlítja össze, amelyek utasításokat és javaslatokat tartalmaznak arra nézve, hogy az "olvasó" milyen új jelentéseket lásson bele az általa leírt szavakba: "... a szavakhoz általában hagyományosan viszonyulunk, de ha egyszer kiszélesítjük vagy meghosszabbítjuk őket, elemeik felélénkülnek, újraszerveződnek. Például, ha soleil helyett sauleille-t írok, az olvasó meghökken. Azért hatok rá, hogy kikérdezze a nyelvet, általa pedig a világot." A szemantikai költészet alapjait lefektető Garnier megállapítja, hogy a hagyományos költészet a konkrét líra megjelenéséig túlnyomórészt allegorikus nyelvre helyezte alapjait és elsősorban asszociatív gondolatokat közölt. Az ő szemantikai versmodellje jórészt jelentésbeliségre épül, egy fajta szórakoztatási szándékot tükröz. - Henri CHOPIN (1922-2008) francia avantgárd művész és zenész. A többször Angliában is élő költő, festő, grafikus és tervező, tipográfus, független kiadó, filmrendező, műsorszolgáltató, a művészetek támogatója a barométer az 1950-es és 1970-es évek között az európai médiában bekövetkezett változásokban. A hangköltészet létrejöttének úttörője - az 1950-es évek végén a "konkrét zenészek" első tapasztalataira támaszkodott, amikor megpróbálta "kiengedni a költészetet a könyvek lapjairól". A technikai fejlődés akkoriban tette lehetővé a költők számára, hogy közvetlenül a hangjukkal fejezzék ki magukat, különféle berendezésekkel rögzítve és átalakítva azt. Az egyik első hangköltészeti művében, az 1957-es Éjszakai halászatban (Peche de nuit) egy mikrofonnal (amit néha az ajkához illeszt) és egy magnóval (felvételek egymásra montírozása) a tenger és egy halászhajó zaját utánozza. A hangköltészet gyorsan rengeteg irányzatra és mozgalomra bomlott, és többféle elnevezéssel illetik: akusztikus művészet, ultra-lettrizmus, elektronikus költészet, text-sound composition, fonetikus költészet, action poetry vagy poésie action. A hangköltészet mint művészeti irányzat nem engedelmeskedik az esztétikai szabályoknak, és nem írható le lineáris fejlődési vonallal sem, alkotói nem az írott szöveg terjesztésével, hanem az emberi hanggal kívánnak hatást elérni. Henri Chopin jelentősége az 1979-ben megjelent Poésie Sonore Internationale c. könyvében csúcsosodott ki, amiben nagy alapossággal igyekszik fényt deríteni a hangköltészet kezdeteire - elemezve és bemutatva mind a különböző fónikus, ill. hangköltészeti irányzatokat, mind pedig legjelesebb képviselőit. 1958 és 1974 között számos írása jelent meg audo-vizuális magazinokban. Ezen kívül több grafikai munkát és írógép verset (typewriter poems) is alkotott, amelyek művészeti gyűjteményekben illetve kiállításokon jelentek meg.
Kibernetikus költészet a komputer felhasználásával készülő versek
gyűjtőneve. A megoldások a leggyakrabban szeriális vagy permutációs
jellegűek. Videón vagy számítógépen dinamikus képverseket alkotó francia
költők Philippe Bootz és Benoit Carré.
Philippe BOOTZ (1957-) fizikus
(1985), majd a Párizsi Egyetem informatika és kommunikáció szakán
professzori végzettséget ért el (2001) és számítógépes irodalommal
foglalkozik a 80-as évek végétől. Számítógépen készült "hangzós" folyóirat
(ALIRE) egyik alapító szerkesztője Papp Tibor (1988 végén közösen
tervezték az indítását, majd hozzájuk csatlakozik Frédéric de Velay,
Jean-Marie Dutey, Claude Maillard). 1989 januárjában a párizsi Pompidou
Központban rendezett irodalmi esten mutatták be a folyóirat első számát
(saját számítógépen készített verseiket), utána élénk vita bontakozott ki
az elektronikus irodalomról. Azóta az ALIRE rendszeresen megjelenik,
évente kétszer. Irodalmi folyóirat, nem pedig multimédiás gyűjtemény;
szerzőit a "nemzetközi listán" jegyzik, mint a dinamikus vizuális versek,
a számítógéppel generált hangversek illetve vizuális szövegek jelentős
alkotóit. Bootz (nagyon érdekes) számítógépes alkotásai elérése -
http://www.bootz.fr/brosse/brosse.html
|
|||
| - 136-140. lap - |