|
Vizuális és konkrét költészet Kanadában
A művészet Kanadában az 1900-as évek és különösen a második világháború
vége, 1945 óta virágzik. A kanadai irodalmat gyakran osztják fel francia
és angol nyelvű irodalomra, ami a francia és angol irodalmi gyökereken
alapul. Ez az irodalom azonban egészében határozottan kanadai. Az hogy
Kanada irodalmát angol vagy francia nyelven írják, gyakran tükrözi a
kanadaiak nézeteit a természetet, a határ menti életet és Kanada világbeli
szerepét illetően. A kanadai identitás szorosan kötődik az irodalomhoz. A
kanadai irodalmat gyakran kategorizálják - például "kanadai posztmodern"
vagy "két háború közötti kanadai költők". A kísérleti költészet
összefoglaló neve, azoknak a különböző irányzatoknak, melyek az 50-es évek
után jelentek meg. A fejlődésében nagy szerepet játszott a betűmotívumokat
használó pop-art és az érdeklődését szinte mindenre kiterjesztő
fluxus csoport. Megjelent a lettrizmus, mely a szövegnek a
jelentését figyelmen kívül hagyta, inkább a betűkkel, kalligráfiával
dolgozott. Átemelte a festészetbe, vagy grafikaként alkalmazta a betűket.
A kibernetikus költészet a számítógép felhasználásával készülő
versek gyűjtőneve. Az anonim költészet a mindennapi élet névtelen
költőinek alkotásait (falfirkák, fényreklámok, véletlenül egymás mellé
kerülő plakátok szövegösszefüggései, tetoválások stb.) jelenti. A
spacializmus, más néven "térbeli költészet", a betűk,
írásjelek háromdimenziós elrendezésével játszott. Szinte az egész világon
egyszerre jelent meg a konkrét költészet. Művelői elkezdték optikai
szempontból vizsgálni a költői eszközeiket. A jelentés helyett, sokszor a
látványra helyezték a hangsúlyt, így szorosan összekapcsolódik a vers
grafikai képe és a szó jelentése.
 
E. Birnay és nagyítható képverse (Blewointment magazin, Vancouver Art
Gallery Könyvtár, 1967)
Earle Alfred Birney
(Calgary, 1904 - Toronto, 1995) az első kanadai költő aki kiemelkedőt
alkotott Kanadában a vizuális költészet tekintetében. 1960 - 1965 között
fordult a tipográfia felé és egyre többet kísérletezett - alkotott konkrét
verseket, hang-verseket valamint együttműködött zenészekkel. Úgy gondolta,
hogy a keleti költészet ösztönzőleg hatott a konkrét költészetre. Bár ezek
kezdetleges próbálkozások voltak, mégis őt nevezték Kanadában "a
konkrét költészet igazi előfutárának." Angol nyelvű életrajza:
Alfred Earle Birney, poet (Calgary 13 May 1904 - Toronto, Ont 3 Sept
1995). Beginning with David and Other Poems (1942), Birney's poetry
consistently explored the resources of language with passionate and
playful curiosity. Birney spent his childhood in Alberta, first on a farm
near Ponoka and later in Banff. He was educated at the University of
British Columbia, the University of Toronto, Berkeley and the University
of London, where his primary interests were in Old and Middle English,
culminating in a dissertation on Chaucer. Throughout his career he was an
experimental poet, publishing over 20 books of verse that vary as widely
in form and voice as they do in subject. His poems reveal his constant
concern to render his encyclopedic experience - be it of Canada's
geographical or cultural reaches, of nature, of travels or of the trials
of love by time - into a language marvellously dexterous and supple,
always seriously at play. Birney also had an important career as a teacher
of creative writing and literature, and as a playwright, novelist and
editor. He taught at several universities, most notably at UBC (1946-65),
where he founded and directed the first Canadian creative writing
programme. His work led to the establishment at UBC of Canada's first
Department of Creative Writing in 1965. In this same year, Birney was
appointed as the first writer-in-residence at the University of Toronto.
But his greatest contribution has been to 20th century Canadian poetry.
Birney won the GOVERNOR GENERAL'S AWARD for poetry twice (for David, 1942,
and for Now Is Time, 1945). His darkly comic WWII novel Turvey won the
Stephen Leacock Medal in 1949. He received the Lorne Pierce Medal for
Literature in 1953. Later works includeCopernican Fix (1985), Words on
Waves: Selected Radio Plays (1985) and Essays on Chaucerian Irony (1985).
His memoir is titled Spreading Time: Remarks on Canadian Writing and
Writers 1904-1949 (1989). His final collection, Last Markings (1991), was
published after a disabling heart attack in 1987. In long poems and lyrics,
sight poems, sound poems and found poems, whether on the page or in his
collection of recorded poems with the percussion ensemble NEXUS (1982),
Birney demonstrated his deep commitment to making language have meaning in
every possible and eloquent way.
A 20. században a betűvers, a képvers, a számvers, a hangvers megannyi
változata bukkant fel (a jelenséget nevezik konkrét, fonetikai, objektív,
vizuális, fónikus és kibernetikai költészetnek), érthető hangulatok,
indulatok, ritmus tolmácsolására. A konkrét vers nyelve nem konkrét
tartalom hordozója, a költészet elsődleges célja a nyelv anyagi
gazdagságának a bemutatása, és a vizuálisan megszerkesztett szó vagy
szóhalmaz az a konkrét anyag, amely ezt a
gazdagságot bemutatni hivatott.
A konkrét-vizuális költészet megbontja a klasszikus versforma nyelvi
egységét és kilép a vonalból. Ebben segítségére van a tipográfia
(könyvművészet) fejlődése. A tipográfia - a görög tüposz: kép, minta és
graphein: írni szóból származik. Művészi igénnyel készült könyvek
előállítására felhasznált eljárások együttese. Elsősorban a szöveg
jellegéhez jól illő formátum és betűk kiválasztását, az oldalak és az
azokon található illusztrációk elrendezését, a mértékekkel és arányokkal
való jó gazdálkodást jelenti. A konkrét-vizuális költészet egyik ága az
ikono-logikus rendezőelv alapján alkotott versek, ahol a szöveget (és a
kiegészítésként esetleg hozzáadott nyomdai vagy grafikai elemeket) a költő
úgy rendezi el a síkban, hogy a kialakult látvány felismerhető képmása
legyen valaminek. Ide tartoznak a kalligramok, amelyekben megszakad a
vers szokványos lineáris olvasási folyamata, a tekintet a szöveget
egészében, képként fogja át - a mondatfelépítés olyan, mint egy absztrakt
képmező. Ahogy Kanadában a különböző kortárs művészek értelmezik a vizuális
és konkrét költészet megvalósítását, azt ismerhetjük meg egy 2011-ben
megjelent antológia (nagyítható kisképen kötetborító és angol nyelvű előszó) egyik fejezetéből (The Best Canadian Poetry 2011 -
Concrete & Visual Poems) és megismerkedhetünk néhány érdekes kortárs
posztmodern költővel és alkotásaival (Derek Alexander Beaulieu, Christian
Bök, Sandy Pool and Blair Prentice) is.
swarms (1-10)
Az egyik legismertebb közülük - Derek Alexander BEAULIEU (Calgary,
1973-) költő, újságíró, könyvkiadó. Calgary Egyetemen tanult, jelenleg a
város középiskolájában újságírást tanít angol nyelven. Képversei jelentek
meg
kisebb nemzetközi
magazinokban és képzőművészeti galériákban egyaránt.
Előadásokat tartott politikai, művészeti és irodalmi társaságoknak
Kanadában, az Egyesült Államokban, Angliában, és Svédországban.
Szerkesztője illetve társ-szerkesztője volt több irodalmi antológiának és
irodalmi folyóiratnak (Filing Station - 1998-2001 között és 2004-től
napjainkig; dANDelion - 2001-2004 között; endNote - 2000-2001 között).
House Press néven (1997) irodalmi magazint hozott létre, amelyben 2004-ig
verseket, prózákat és kritikákat jelenített meg (ma Simon Fraser Egyetemen
található). 2005-ben saját kis könyvkiadó vállalatot hozott létre és
társszerkesztője is lett egy nemzetközi szinten is elismert (Shift és
Switch: új kanadai költészet; Angela Rawlings és Jason Christie) kanadai
költészeti antológiának. Az utóbbi években Beaulieu nagy figyelmet fordít
a kanadai konkrét és vizuális költészet megismertetésére, amit legújabb
könyvkiadásai is igazolnak (Edwin Abbott Abbott klasszikus regénye
vizuális tipográfia szerint; Paul Auster: Ghosts c. novellája színes
blokkokkal). Alkotásai közül 10 képből álló SWARMS (tömeg, sokaság) című
sorozata, valamint ugyanabban a stílusban készült "Névtelen" (a Natalee és
Jeremy) barátainak készült jellegzetes alkotása. Derek gyakran készít
olyan csavart, kreatív vizuális költeményeket, ahol a formának több és
rejtett jelentése is van. Ezzel a képversével valamilyen piedesztálra
(erkölcsi magaslatra) emelte a vizuális költészetet vagy egyszerűen csak
játékosan ünnepelte forma, látvány és írás szépségét. Ebben a versében
együtt van tipográfia, kísérleti és vizuális költészet, ritmus és
összhangzás.
fotó és kötetborító + angol életrajz + képversek
Érdekes képverseket alkotott a vizuális költészet kísérleti stílusát
képviselő CHRISTIAN BÖK (Toronto, 1966, augusztus 10 -) kanadai kortárs
költő. "Christian Book" névvel született, de a félreértések elkerülése
miatt megváltoztatta nevét (Biblia). Húszas évei elején kezdett el
komolyabban foglalkozni az írással, miután befejezte egyetemi tanulmányait
Ottawában és hazatért Torontóba (1990). Kezdetben a York egyetemen doktori
disszertációjához az angol irodalmat tanulmányozta. 2005-től a Calgary
egyetemen tanít. Bök hangköltő, bár a hangköltészetnek nincs is
egyetemesen elfogadott jelentése. Emlegetnek hallgatni való verset,
orális, hangzó, fónikus, beszélt vagy akusztikus költészetet, hangverset,
vokális, vagy hangzó szöveget stb. - mind ugyanazt jelenti. A
hangköltészet, mivel a hangszínnel és a ritmussal képes színesebbé tenni a
szavak világát, túllép az értelmi olvashatóság határain, és a rádiónak
adja át magát, a lemeznek, a magnószalagnak, illetve - ami a legfontosabb -
a közvetlen közönségkapcsolatnak a szavalatok során, amik akár
improvizációval is végződhetnek. 1994-ben jelent meg első kötete
Krisztallográfia címmel, ami tulajdonképpen egy természettani
enciklopédia, és a tudomány magyarázata a kísérleti költészet nyelvén.
Leghíresebb kötetét hét éven át írta (Eunoia, 2001). 2002-ben kanadai
költészeti díjat kapott érte (Griffin Poetry Prize), és a valaha írt
legjobb és legsikeresebb kanadai verskötetek egyikének tartják. A könyv
kuriózum - egyetlen magánhangzót használ a fejezetekben, az öt rész ebben
különbözik egymástól, mindegyikben más egyetlen magánhangzó szerepel
(képeken az Odalisques fejezetből minták - természetesen a magánhangzó
"O"), amit a képvers stílusa szerint mondatba foglal. Bök bebizonyítja
ezzel a kötetével az angol nyelv rugalmasságát és a magánhangzók
egyediségét. A Kanadában nagy sikerű kötetet 2008-ban Angliában is
kiadták, ahol a nagy siker megismétlődött, az éves bestseller tízes listán
ugyanis a megtisztelő nyolcadik helyezést érte el.
fotók + angol életrajzok + képversek (1-5)
Végül a vizuális költészet után Sandy Pool hagyományos versei szép
grafikák kíséretében kerültek a kötetbe. Lépést tartva az alaptémával -
Blair Prentice kanadai grafikus művész együttműködésével viktoriánus
szürrealista világ tárul az olvasó szeme elé. Blair Prentice New Yorkban
élő kanadai művész kötetben szereplő grafikái az "Anatómiai zsebkönyv
dalai" sorozatának részletei.
Sandy Pool (Toronto, 1981-) fiatal kanadai
író, szerkesztő és kreatív írás oktató Torontóban. Különböző irodalmi
folyóiratokban publikál.
|