|
Vizuális és konkrét költészet
KÉP
/ VERS, vizuális és konkrét költészet címmel kiállítás volt 2010-ben
Budapesten a Vasarely Múzeumban. Kassák, Tamkó-Sirató, Weöres képversek,
japán vizuális költészet, Gomringer-, Gappmayr-, Linschinger-, Tanabu
közös műveiből, képversek a 60-as, 70-es és 80-as évekből, lapok a texts/szövegek
(Kápolnaműterem, Balatonboglár, 1973), a kép/vers (FMK Budapest, 1974)
kiállítások, a Medium Art, magyar experimentális költészet c. könyv
(Magvető, 1990) anyagából és friss művek. A vizuális költészet különféle
irányzatai a hagyományos irodalmi, képzőművészeti és zenei műfajok
határterületein jöttek létre. Szerepük a modern művészetben mindig is az
egymástól elszakadt művészeti ágak friss szempontú összekapcsolása és a
meglévő kifejezési közegekben rejlő lehetőségek felnyitása volt. A Nyílt
Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) új, nemzetközi kiállítása eredeti
munkákat és másolatokat, képvers szemelvényeket mutat a 20. század húszas
éveitől a legújabb időkig. Több karakteres korszak és terület találkozik
benne egymással: a nyugati típusú, szikár, tipografikus konkrét költészet
a koncept-art és a strukturalizmus által áthatott vizuális költészettel, -
ennek sajátos ágát magyar írók műhelyéből származó képversek képviselik, -
és a kortárs japán vizuális irodalommal, melyet Josef Linschinger osztrák
képzőművész gyűjtött egybe. A kiállítás képanyagát néhány történeti
filmdokumentum és kortárs fonikus költészeti mű egészíti ki.
VISUAL POETRY - CONCRETE TEXTS
Museum Vasarely, Budapest, 13 January – 25 April 2010
Visual poetry by Kassák, Tamkó-Sirató, Weöres; Japanese Visual Poetry;
joint works by Gomringer-Gappmayr-Linschinger-Tanabu; visual poems from
the sixties, seventies and eighties; artworks collected for the
exhibitions texts/szövegek (1973, Chapel-Atelier, Balatonboglár), kép/vers
(1974, Young Artists’ Club, Budapest); and for Medium Art, Hungarian
Experimental Poems (1990, Ed. Magvető, Budapest) and new visual texts
The various forms of visual poetry came into existence along the fringes
of traditional forms of literature, the visuals arts and music. Their role
in modern art was always that of reconnecting branches of art that had
taken different directions according to new points of view as well as the
opening up of the possibilities hidden within already existing materials
of expression. The Open Structures Art Society’s (OSAS) new, international
exhibition brings together original works, copies and details of works
dating from the early 20th century to the present day. Several
characteristic periods and areas meet within the bounds of the exhibition:
Western type, coarse, typographical concrete poetry; visual poetry, which
had been influenced by Concept Art and Structuralism; visual poetry’s own
characteristic Hungarian form, represented by picture poems by Hungarian
writers; and contemporary Japanese visual literature from the
representative collection of Austrian artist Josef Linschinger. Several
historical film and contemporary phonetic works of poetry compliment the
visual materials on display.
|