|
Sófi Boglárka: A képvers több évezredes múltja

SÓFI BOGLÁRKA
Az ELTE BTK Összehasonlító irodalomtudomány programjának másodéves
doktorandusza. Kutatási, érdeklődési területei: régi és modern képversek.
Munkaidejében: anya, kutató, és kettlebell edző.
Szabadidejében: homokvárat épít, könyvtárakban kutat és ClubbellYogát
tanít.
Sófi Boglárka kurzusa a Pesti Bölcsész Akadémián:
A KÉPVERS TÖBB ÉVEZREDES ÚTJA
A képversek meghatározása, megítélése és értelmezése folyamatosan
jelenlévő probléma az irodalom történetírásban. A fogalom körbeírásának
nehézségét nem csak az adja, hogy bizonyos esetekben nehéz szétválasztani,
hogy meddig irodalom és mettől fogva vizuális képzőművészet egy szöveg,
hanem az is, hogy egyáltalán mikortól tekinthetünk egy betűhalmazt, vagy
szöveget képversnek. Vizuális költemények-e az orvostudomány történetéből
ismert szülést könnyítő betűnégyzetek; vagy az iskolatörténeti forrásokból
ismert tanulást könnyítő mágikus betű-medálok; vagy azok az
amulett-típusok, amelyek jelképeket és imaszövegeket egyaránt tartalmaztak
és vallástörténeti szerepük jelentős? Vajon a képversek összefüggésben
lehetnek a betűmágiával? Vagy az áldozati tárgyakra, jóscsontokra
felkerült szavak, mondatok, amelyek egy lapra átmásolva "átvették" az
eredeti tárgy alakját, teremtették meg a képköltészet alapjait? Ahol
megjelenik az írásbeliség, ott vajon feltételezhető a képversek léte is?
Vajon a hieroglifák, vagy a kanjik alkalmasak-e képversek létrehozására?
Vannak-e közös jegyei a világ képverseinek? Hol helyezkedik el a magyar
képvers írás a világ képvers irodalmában? Egyáltalán mikortól létezik
magyar képvers?
Előadásaim során ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat. Remélem, velem
tartanak!
I. 2013. április 29. 18.00
Mi a képvers? (problémafelvetés)
A képversek meghatározása, megítélése és értelmezése folyamatosan
jelenlévő probléma az irodalom történetírásban. A fogalom körbeírásának
nehézségét nem csak az adja, hogy bizonyos esetekben nehéz szétválasztani,
hogy meddig irodalom és mettől fogva vizuális képzőművészet egy szöveg,
hanem az is, hogy egyáltalán mikortól tekinthetünk egy betűhalmazt, vagy
szöveget képversnek. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy ezeknek a
szövegeknek nem csak az irodalomban kell helyet találnunk, hanem a
képzőművészeti, képi kifejezés pszichológiai, vagy akár
orvostudomány-történeti regiszterekben is.
II. 2013. május 6. 18.00
A betűmágiától a kódfejtésen át a térköltészetig
A népi mágia számtalan módon használta fel a betűnégyzeteket, úgy vélték,
a bűvös betűnégyzetekkel ellátott amulettek megóvnak mindennemű rontással,
dögvésszel, természeti katasztrófákkal szemben is. A betűmágiával
állhatnak kapcsolatban a legkülönbözőbb formájú, értelmes szöveggé
összeolvasható betűhalmazok. Ez a rejtélyes és rejtvényes költészet nagy
mesterségbeli tudást igényelt, betűmágiában való jártasságot, formák
szimbolikus jelentésének ismeretét. A betűmágia az évszázadok során tudós
költészetté, majd képverssé szelídült.
III. 2013. május 13. 18.00
Képversek a nagyvilágban
Ahol megjelenik az írásbeliség, ott vajon feltételezhető a képversek léte
is? Vajon a hieroglifák, vagy a kanjik alkalmasak-e képversek
létrehozására? Vannak-e közös jegyei a világ képverseinek?
IV. 2013. május 24. 18.00
Magyarországi képvers-irodalom
A hazánkban is megjelenő verselméleti kötetek a 16-17. században a
képverset nem egyszerűen esztétikai elemeket hordozó irodalmi műnek
tartották, hanem verstechnikai fogalomként a költészet legmagasabb
fokának. A különböző felekezeti iskolákban kötelezőnek tekintették a
képversek művelését, gazdag tradíciója volt a képvers írásnak a piaristák
körében, de ez a versszerző jegy a protestánsok iskoláiban éppúgy
ismeretes volt, mint a katolikusokéban, unitárius vagy evangélikus
iskolákból egyaránt maradtak ránk versek. Idővel ezek a képversek
megjelentek hivatalos és nem hivatalos eseményeken is. Plakát nagyságú
képverssel köszöntötték a főpapi találkozókon a magas rangú vendéget, a
lakodalmakon kiakasztották a szív vagy koszorú alakú köszöntőverseket, a
születésnapokon virág alakú versekkel köszöntötték a hölgyeket.
|
 |
 |
|
|