|
Dick Higgins élete és kötete a vizuális költészetről
Ma már senki sem vitatja a költők kezdeményező szerepét a nagy művészeti
mozgalmak létrejöttében. Vizuális költemények már időszámításunk előtt is
léteztek, és egyes történelmi korszakokban, a hellenizmusban, a latin
irodalom fénykorában, a reneszánszban és a barokkban széles körben váltak
elterjedtté. Dick Higgins több mint kétezer, az antikvitástól a 19.
századig ívelő időszakban született képverset kutatott fel. Egyike volt az
elsőknek, aki tudatosította a néhai és a mai képvers közötti
összefüggéseket, a genetikai szálak vitathatatlan meglétét. Életéről és
munkáiról az alábbiakban látható (angol nyelven) ismertetés, Dániel Nagy
László: Salute to Dick Higgins c. képversével és Pattern Poetry: Guide to
an Unknown Literature könyvborítóval kiegészítve:
Dick Higgins 1-3 (kisképre kattintva nagy)
Dick Higgins (1938-1998 - kép jobbra), Angliában született,
(Cambridge) de több helyen élt Amerikában és Angliában
(Worcester, Putney, Massachusetts, Vermont, Concord, New Hampshire) költő,
zeneszerző, festő, performer, tipográfus, intermédia és fluxus művész.
Komponálni John Cage-től tanult New Yorkban a New School of Social
Research-ben. 1963-ban alapította meg a Something Else Press-t, ahol
többek között Gertrude Stein, Marshall McLuhan, John Cage, Claes
Oldenburg, Ray Johnson írásai, valamint neves Fluxus tagok: George Brecht,
Wolf Vostell, Daniel Spoerri, Emmett Williams, Ken Friedman szövegei is
megjelentek az 1960-as évek során. Something Else Press volt kiadója
konkrét költészetnek és számos, a fluxus-művészettel összefüggésbe hozható
publikáció is köthető hozzá, Intermédia c. cikke is ott jelent meg. Művész
és teoretikus: összesen 47 írása között szerepel a
Vizuális Költészet:
Útmutató egy ismeretlen Irodalomhoz (Pattern Poetry: Guide to an Unknown
Literature)
című képvers katalógusa, ami természetesen sok hasznos
információt tartalmaz az európai nemzetek, népek kultúrájában élő
képvers-műfaj történetéről is. Valójában a világon egyedülálló képvers
gyűjtemény, magyarázatokkal. Higgins könyvében a magyarországi fejezethez
Kilián István szolgáltatta az ott talált adatok jelentékeny többségét.
   
válogatás a könyvből, négy korszakból
A fenti képek illusztrációk a kötetből: 1/ismeretlen latin alkotó
keresztverse a 10. századból:
Fragmentum Augienses; 2/keleti
héber
"hatágú
csillag" (Aylet Ahavim 1665); 3/középkori
kínai
ábravers; 4/Lepsényi
István pápai poétika-tanár kézirat-gyűjteményéből maradt fenn ez a
18.
századi kettős kereszt
alakú ábravers. Itt már megfigyelhető az addig
egyházi képvers korábbi jelképeiből díszítőelem, illusztráció lett. A
varázsszöveg és értelme: Munera mitte, Deus/Ajándékot küldj, Uram! -
Higgins a 35OO évvel ezelőtti hieroglifáktól származtatja a képírást,
könyvében különleges és érdekes illusztrációkén szerepel egy 3OOO ezer
éves Spirál vers, amit Kréta szigetén találtak és spirális szürke
agyagkorongként ismernek. Dick Higgins szerint Janus Pannonius De litera
Pythagorae címmel ipszilon alakban írt epigrammát. A feltételezést sem
bizonyítani, sem cáfolni nem lehet. - Higgins 1960-ban feleségül vette
Alison Knowles költőnőt, képző- és performance-művészt, akivel 1962-től
közösen vettek részt a Fluxus fellépésein és körútjain (1993 áprilisában
Budapesten is volt közös bemutatójuk az Artpool Művészetkutató
Központban). Ugyancsak feleségével ketten voltak a "Mail Art" egyik első
megalapozói, mivel a hatvanas években számítógéppel megírták első
verseskötetüket, amikor sokan még azt sem tudták mi az a computer. A
fluxus a mail artban a kísérletezés, a kommunikáció és az interakció
lehetőségét látta. Fluxus (áramlás): – 1961 körül a neodadaizmus jegyében
létrejött, 1978-ig virágzó nemzetközi mozgalom. Legfontosabb előzménye
John Cage munkássága, illetve a Black Mountain College-ban valamint a New
School for Social Researchben zajló tevékenység. A Fluxus zenei
események-happeningek, "Fluxus fesztiválok", performance-ok szervezésével,
valamint a jellegzetes "multiplikációk", újságok, művészkönyvek stb.
kiadásával foglalkozott. A mozgalom fő szervezője George Maciunas, néhány
a jelentősebb fluxus művészek, gondolkodók közül: Alison Knowles, Ben
Vautier, Nam June Paik (és Charlotte Moorman csellóművész), Dick Higgins,
Benjamin Patterson, Wolf Vostell, Daniel Spoerri, La Monte Young, Philip
Corner, Henry Flynt, George Brecht, Robert Filliou, Yoko Ono. A fluxus
egyedülálló jelenség a huszadik századi művészettörténetben. Magát a szót
George Maciunas (a mozgalom fő szervezője) eredetileg egy,
a New-Yorkban élő litvánok számára készítendő lap címének szánta, azonban
hamarosan valami egészen más lett belőle. Egy olyan fogalommá változott,
melynek hihetetlenül tág jelentéskörébe az emberi kommunikáció szinte
valamennyi lehetősége belefér. A fluxus nevével fémjelzett, vagy
vonzáskörében létrehozott művek között filmeket éppúgy találunk, mint
újságokat, könyveket, performanszokat, szimfóniákat, szobrokat,
hangkölteményeket, táncokat, ünnepségeket, egysoros vicceket,
megoldhatatlan feladványokat, játékokat, de a fluxus-művek többnyire e
kategóriák egyikébe sem illenek bele. Azokon a határvidékeken bukkannak
fel, amelyek e kategóriák között találhatóak. A fluxus-művek az intermédia
legkorábbi megnyilvánulásai közé tartoztak. A - bizonyos fokig a korabeli
happeningekre is alkalmazható - "intermédia" megjelölés egy fluxus-művész,
Dick Higgins leleménye. Olyan művekre utalt vele, amelyek strukturálni
képesek a médiumok közti tereket.
 
fluxus és intermédia ábra
Dick Higgins 1965 óta használta az intermédia fogalmát, feltárva az
idetartozó művek azon jellegzetességét, hogy bennük a különböző médiumok a
konceptualitás szintjén olvadnak össze, és szét már nem választhatók.
Eredetileg a Fluxus tevékenységét jellemezte. Szemben a multimedialitással,
azaz a műfajok keveredésével, az intermedialitás a műfajok közti "üres
terület" betöltésére, a műfajhatárok megszüntetésére irányul. A kortárs
művészek jó része vallja ma is magáénak ezt a fogalmi megközelítést. -
Dick Higgins: Néhány gondolat a Fluxus kontextusáról (New York, 1978.
január 8 - részlet): "... A Fluxus egyik alapfeltevése, hogy a dolgok
között szoros megfelelések vannak, hogy a cipő- és a ló nyelvészetben van
annyi közös, amennyi elég egy fogalmi modell felállításához, s ezért egy
adott esztétikai koncepció esztétikailag kielégítő megvalósításának a cipő
éppúgy az eszköze lehet, mint a ló. Mindez a művészet esztétikájára nézve
azt jelenti (és természetesen nem minden esztétika művészetesztétika),
hogy a különféle művészetek (a gondolkodás művészetét, a filozófiát is
beleértve) elég hasonlóan viselkednek ahhoz, hogy médiumoknak tekintsük
őket, s a köztük lévő területek így szükségképpen inter-médiumok (hogy
Samuel Taylor Coleridge terminusával éljek, amelyet 1963-ban élesztettem
újjá). Minden intermédium a maga jogán új médiummá válik, mihelyt elegen
hivatkoznak rá. A konkrét költészet és a kalligráfia például egyaránt az
irodalom és a vizuális művészetek közti intermédium, de miért ne
létezhetne egy intermédium a konkrét költészet és a kalligráfia között,
vagy a konkrét költészet és a vizuális művészetek között (ez utóbbi talán
az olasz poesia visiva ideájára emlékeztetne), vagy a konkrét költészet és
a populáris zene között (a brazil popénekes, Gaetano Velhosa számai
példázzák, mire gondolok) és így tovább." - "...Coleridge valami nagyon
hasonlót mondott 1812-ben a költészetről (az ő művészete a költészet körül
forgott): 'A szépművészetek mind a költészet különféle válfajai. Ugyanaz a
szellem szólítja meg a tudatot a különböző érzékszerveken keresztül, s
mindegyiknek a legalkalmasabb módon ad hírt magáról. Innen a természetes
tagozódás a nyelv költészetére (ez a legigazibb költészet, mert ez van a
legkevésbé kitéve a tér és az idő véletleneinek és korlátainak); a fül
költészetére, azaz a zenére; és a szem költészetére...'" Az 1999-ben
Budapesten az Ernst Múzeumban bemutatott kiállítással - mely szövegeket,
fotókat, kollázsokat, kottákat, és a modern technikával összekacsintva
digitális képeket tartalmazott - tisztelettel adóztunk Dick Higgins
emlékének, aki 1998. október 25-érol 26-ra virradó éjszaka szívroham
következtében tragikus hirtelenséggel elhunyt. A kiállító művészek szinte
valamennyien személyesen ismerték Higginst, az ifjabb generáció is nagyra
becsüli - mindannyian az ő szellemiségében próbálnak új utakat bejárni a
művészet területén. - Dick Higgins foglalta össze a konkrét költészetig
valamennyi vizualitást igénylő költészetet, amit ma már vizuális
költészetnek ismerünk. Következő képeken erről található (angol nyelven)
Karl Kempton ismertetésének részlete:
  
Kempton cikk (1-2) + kempton grafika és fotó-montázs
Karl Kempton’s visual poems have been nationally and internationally
published and exhibited since 1974. His work has evolved from typewriter
to computer b&w to color and now mixed media with use of a slr digital
camera. RUNE series began november 1974. Eedited and published KALDRON
between 1976-1990, coeditor of kaldron, volume two, on-line anthology
edition published by karl young (http://www.thing.net/~grist/l&d/kaldron.htm).
12 from RUNE Series and 5 PHOTONS. acknowledgments: books — RUNE, A SURVEY
and 3 CUBED; mag — ECHO; anthologies — WRITING TO BE SEEN and THE LAST
VISUAL POETRY ANTHOLOGY. web — logolalia, fundacaove locipedica, skylab,
mathematical poetry.
- Karl Kempton "rovás írásainak" több száz oldalra
rúgó gyűjteményéből (17 év munkájából) Karl Young tett közzé néhány
darabot a kilencvenes évek elején (Rune, Light and Dust könyvkiadó,
Kenosha, WI, 1992). "Kempton egy alkalommal azt a futólagos, de
nyomatékosnak ható megjegyzést tette, hogy a kortárs művészetben és
vizuális költészetben előforduló hullám-ábrázolások többnyire
elégedetlenséget váltanak ki belőle" - írja Young. Kempton szenvedélyes
hullámlovas és évtizedek óta aktív környezetvédő. A hullám az ő számára
egyszerre fizikai és spirituális jelenség. Kempton hite szerint az OM szó
hanghullámai hozták létre a világot (OM /Aum, Hum/: misztikus szanszkrit
szótag. A mantrák rendszerint ezzel a mondattal zárulnak). Alig-textuális
textúráinak visszatérő jellegzetességei: az igen-nem, fekete-fehér
ellentéten alapuló egyszerű jelrendszer (pl. buborék-nulla kontra
kő-pacni), valamint a bonyolult - és sokféle asszociációra lehetőséget adó
- mintázat. Olykor véletlenült talált, máskor tudatosan választott
mintákból indul ki: indián szövésmotívumokból, molekuláris szerkezetek
diagramjaiból, mandalákból, kalligráfiákból, elektronikus kapcsolási
táblákból - tenger mosta sziklapartból.
|