|
Konkrét költészet és első alkalmazója - George Herbert
Az elsődleges vizualitást fokozott mértékben kihasználó műfaj a képvers. A
magyar szakirodalomban főleg a képvers, vizuális költemény, kalligram,
konkrét vers, ikonikus költemény, tipovers műszavak használatosak, angolul
az egyre inkább kiszoruló pattern poem helyett is többnyire a concrete
poem használatos, franciául pedig, úgy tűnik, leginkább a calligramme
terminust használják. E szóhasználatot természetesen az illető nyelven
íródott ilyen jellegű szövegek elterjedtsége, illetve a jelentősebb
alkotók műfaj meghatározásai indokolják. A magyar terminológia még nem
kristályosodott ki teljesen, így a vizsgált műfajon belül legalább két
kategória különíthető el: 1/az egyikbe tartozó műalkotásokban a betűkből
és írásjelekből egy (vagy több) tárgy képe rajzolódik ki (a "való világ"
egy darabja); 2/a másik kategória esetében nem rendelhetünk a vers fizikai
valójához valóságdarabokat, a betűk elrendeződése itt "másként"
nyer fontosságot. Az első kategóriába tartozó KONKRÉT KÖLTÉSZET a
nyelvvel, mint anyaggal foglalkozik - a nyelvi tudatosságot erősíti. Az
teszi kellemessé a szellemesség különböző formáit, amelyeket az ideák
hasonlósága hoz létre, ami örömet okoz - épüljön az a betűk összjátékára,
szavakéra, mint a szójátékokban, vagy akár egy egész mondat, sőt vers
elrendezésének szárnyakhoz vagy egy oltárhoz való hasonlatosságára. George
Herbert írta a leghíresebb ilyen tizenhetedik századi képverseket.
konkrét költészet (2) és George Herbert angol (kattintásra nagy)
Publilius George Herbert (1593-1633) walesi költő, szónok és
anglikán pap. Egyesek a metafizikus költők közé sorolják a barokk kor nagy
misztikusát. A metafizikus költők (metaphysical
poets) egy szabadon
értelmezett brit lírikus költőkből álló csoport volt a 17. században, akik
mindannyian osztoztak a metafizika iránti érdeklődésükben és annak hasonló
módszerekkel történő vizsgálatában. Azonban a költők maguk nem formáltak
iskolát vagy indítottak mozgalmat, legtöbbjük nem is ismerte egymást és
nem olvasták egymás műveit. Stílusukat az eszesség, az alapos fogalmi
kifejtés, a "metafizikus elmés hasonlat", és/vagy egy szokatlan
hasonlat vagy metafora jellemezi. A csoport közös ismertető jegye az, hogy
mindannyian a kézzel fogható mögé néznek.
 
Az oltár és Húsvéti szárnyak (Angol-magyar)
George Herbert
The Altar
című verse például oltárt formáz, ezért az ikonikus versek körébe
sorolják, de ha figyelmesebben megnézzük Herbert versét, feltűnik, hogy a
lírai alany már az első sorokban ezt mondja: "oltárt emelek neked,
Uram, szívemből". És azáltal, amilyen formában elhelyezi a szavakat,
valóban ezt teszi. Herbert verse tehát egyszerre ikonikus és konkrét a
képiség nélkül is, hisz sorai rímelnek, maguk a szavak is esztétikai
értéket hordoznak. Másik verse az 1633-ban megjelent
Easter Wings (Húsvéti Szárnyak)
- valóban szárny alakú. Ebben az esetben a vers könyvben két oldalt
megjelenő formája is (eredeti kép kisképen), a sorok is arra utalnak,
mintha két madár repülne felfelé, kiterjesztett szárnyakkal.

Easter Wings
|