|
képvers története
A legelső képversek (a tekhnopaignionok, azaz ’művészi játékok’) - mint az
előző oldalon látható - az ókori görög, még inkább a hellenisztikus
hagyományban jelentek meg mint egy összefüggő epikus vagy drámai alkotás
verses betétei. Az i. e. 325 és i. sz. 200 közötti időszakból ma ismert
hat darab tekhnopaignion oltárokat, illetve egy-egy tojást, szárnyat és
fejszét formáz, és csupán kettő szerzője, Theokritosz és Dósziadasz
ismert. A műfaj szórványosan a római irodalomban is tovább élt "carmina
figurata" néven. Legjelesebb művelői Laevius és P. Optatianus
Porphyrius (Porfiriusz) voltak, ez utóbbitól több, háromszög alakú képvers
maradt fenn. - LAEVIUS (Kr. e. II. század vége – Kr. e. I. század),
római költő, a hellenisztikus kultúrát tükröző, könnyed verseket írt, "Eratopaegnia"
(Szerelmi játékok) címmel állított össze belőlük gyűjteményt. Kedvelte az
alexandriai költészet mitológiai témáit, de versei személyes témákról -
például Vatiena iránt érzett szerelméről - is szólnak. Laevius volt az
első római lírai költőegyéniség, megelőzve Catullust és Horatiust.
Népszerűsége egészen a késő ókorig szinte töretlen volt, sokszor idézték.
Művei csak töredékekben - főképp idézetek formájában - maradtak ránk.
Porphyrius 8. - 9. és 14. képverse (kattintásra nagy)
PORPHYRIUS OPTATIANUS, Publilius (Kr. u. III-IV. század)
római költő, feltehetőleg Afrikából származott, mivel az Optatianus név
ott gyakori, és a Codex Salmasianus, melyben az ő művei is fennmaradtak,
több afrikai költőt tartalmaz. Bizonyára keresztény volt, több versében is
közismert keresztény tanokra utal (pl.:
Castalides dominó virtutum tradite palmam
c. 9. verse, ahol a kiemelt betűk alakja egy pálmafára illetve annak egy
levelére utalnak), és a Krisztus-monogram is többször megtalálható
költeményeiben. I. Constantinusnak ajánlotta képverseit, amellyel 325-ben
elérte, hogy visszahívják a száműzetéséből. Ránk maradt a császárhoz írott
kegyelmet kérő, verseit ajánló levele és a császár válasza is, amelyben
Konstantin a "frater carissime" (drága testvérem) megszólítással
illeti a költőt. E megszólításból arra következtethetünk, hogy előkelő
családból származott. Fennmaradt 26 verse fontos történeti forrás
Konstantin korára vonatkozóan: a 6. versben a szarmaták felett aratott
győzelmet ünnepli, a 10.-ben a császár fiát, Crispust magasztalja, a
11.-ben Licinius legyőzését említi, a 12.-ben Konstantin uralmának
áldásait festi le stb. Képversei, anagrammái, általában költeményeinek
színvonala kivívták az utókor csodálatát. Ausonius, Fulgentius, Venantius
Fortunatus utánozták a késő császárkorban, Alcuinus pedig a középkorban.
Olvasottságáról a műveihez később írt számtalan magyarázat is tanúskodik.
Fennmaradt kéziratainak forrása egy, a Meroving-korban keletkezett kódex.
(Források Pecz Vilmos szerkesztett: Ókori lexikon)
  
Fortunatus 3 képverse
A képvers a középkor korai évszázadaiban közkedvelt műforma volt,
különösen a Meroving- és a Karoling-udvar asztrológiai irataiban találni
sokat (Venantius Fortunatus, Flaccus Albinus Alcuinus, Rabanus Maurus
Magnentius). Ekkor jelentek meg az első kereszt formájú képversek, és
egyikük, a Venantius Fortunatus írta, általános bölcsességet tartalmazó
darab Thomaskreuz címen a német nyelvterületen a 17. században ismét
felbukkant. - VENANTIUS FORTUNATUS, Szent Honorius Clementianus
(530 körül – 600 után) 6. századi keresztény-római költő, Ravennában
retorikát és jogot tanult, sokat és hosszasan utazott, amíg Radegunde, I.
Chlotar neje Galliába vonzotta. Kr. u. 592 körül Poitiers püspöke volt
Galliában és mint ilyen, 11 könyv költeményt irt, melyekben a klasszikus
költők nyelvezetét keresztény tárgyakkal és szellemmel párosítja. Műveinek
költői részeit kiadta Leo, prózáját Krusch, mindkettő a Monumenta
Germaniae Historica c. gyüjteményben (Berlin 1881-1885 - forrás: Pallas
nagy lexikon). Illusztrációk: 1/pergament keresztvers
De Signaculo Sanctae Crucis
címmel a 6. századból Venantius Fortunatus Szent Gráll bencés kolostorban
Svájcban; 2/Ex
torqvet hoc sorte Dei veniabilie signvm [Carmen V]
c. befejezetlen képverse, melyben látható a képvers kreatív folyamata, a
kereszt alakú fővonal kerete is, a kereszt körüli gyémánt gyakori motívum
(Carmina cancellata) volt a középkor képzőművészetében; 3/Crux
mihi certa Salus [Carmen Va]
c. leghíresebb verse - ahol ötvözi a kocka alakú labirintust a kereszttel.
A négy soros keresztet a középpontból a sarkokig lehet olvasni.
  
Alcuinus + Maurus (2) képversei
Flaccus Albinus ALCUINUS (790-800 körül) "Crux, Decus es mundi,
lessu de vérmes Sancta [Carmen VI]" c. képverse szintén kereszt alakú
gyémánt motívummal - a vers témája a császár dicsérete, de tulajdonképpen
lényegében Krisztus második eljöveteléről szól. HRABANUS MAURUS
vagy Rabanus Magnentius Maurus (780–856) germán teológus és egyházi író,
polihisztor, nemesi családban született. Fiatalon lépett a bencés rendbe;
kezdetben a fuldai apátságban tanult, később Alcuin tanítványa lett
Tours-ban, aki Szent Benedek legkedvesebb tanítványa, Mór után Maurusnak
nevezte el. Szentföldi zarándokútjáról való visszatérte után, 822-ban a
fuldai apátság vezetőjévé választották. 847-ben Mainz püspökének, később
érseknek nevezték ki. Hrabanus Maurus a Karoling-reneszánsz egyik
legkiemelkedőbb képviselője; filozófiai iskolája megalapítása, munkássága
kapcsán utódai a "praeceptor Germaniae", Germania tanítója névvel
illették. A papok tanításáról című értekezésének első két könyve az
egyházi szolgálathoz szükséges tudnivalókat tartalmazza; a harmadik könyv
tárgya világi: bevezetés a hét szabad művészet tanulmányozásába. A
világegyetemről című enciklopédikus munkájának eredeti címe – A dolgok
természetéről és a szavak tulajdonságáról és a dolgok titkos jelentéséről
– kifejezi a középkori tudományosság misztikummal átszőtt lényegét. Maurus
nevéhez fűződik többek között egy latin–német szótár összeállítása,
Glossaria Latino-Theodisca címen; bibliai kommentárok, egy Grammatica
(Nyelvtan); költeményeket is írt, ezek közül a leghíresebb a Veni, Creator
Spiritus című pünkösdi himnusz (Forrás: Magyar Kurír). - Illusztráció
Maurus két képverse: 1/Nate
Patris Summi qui tela ferocia frangis [Carmen XV]
c. képvers közepén Isten Báránya áll körülvéve a négy evangélista
képviselőjével; 2/Salve
Sancta Salus Christi o tu Passio Laeta [Carmen III]
c. képvers többszintű szimbolikus jelentéssel bír, a nagy piros betűkkel
olvasható "SALVS CRVX" - a megváltás keresztje -, és a
szavak keresztezik egymást így még egy keresztet alkotnak. -
Hrabanus Maurus or Rabanus Maurus, ninth century monk of Fulda was
regarded for his generosity toward the poor, feeding over 300 people a day
during the famines of 850 AD. As a testament to Maurus' lasting influence,
Gustav Mahler interpreted one of Maurus' poems in his moving 8th Symphony.
However, Maurus, most notable achievement was De laudibus sanctae crucis,
a collection of twenty-eight encrypted religious poems, rendered before
814 AD. He was said to be the inventor of a cyphering system of 36 lines
containing 36 letters evenly spaced on a grid. In this grid, Maurus
included figurative images, putting the poems in visual terms. The poem
filling the cypher grid was enriched by these smaller images, as most of
the letters contained within them created tiny individual poems. Given
that a large part of the population at the time was not only poor, but
illiterate, Maurus' visual poems bridged the gap between a priviledged
reading community and the common person. Maurus used simple symbols :
rings to signify cycles, squares to represent books, and letters for days.
By doing so he made religious concepts easily accessible to the masses.
They were not overly simple, but were made richer by the mix of the
complex cyphering, or coding, used to both create and read the poems, as
well as the viewer's simple delight of instantly understanding sacred
symbols. Odilo fo Cluny said in the eleventh century of Maurus' poems that
"no work more precious to see, more pleasing to read, sweeter to
remember, or more laborious to write can or could ever be found." (source:
Vatican's Library).
 
héber fa és Abulafia kerek képverse
A millenniumot követő időszakban a carmina figuraták jelentősége
elenyészett, csupán elszigetelt példaként bukkan fel egy-egy képvers a
késő középkor, kora újkor évszázadaiból, így például Pierre Abélard
Frontis című carminája a 12. század elejéről, Nicolo de’ Rossi 14. századi
képversei stb.). Pierre Abélard (1079-1142) francia skolasztikus
filozófus, teológus és himnuszköltő volt. Tanítványával, Héloise-zel való
kapcsolata legendássá vált. Megtisztelő címe a katolikus egyházban: Doctor
scholasticus. Ugyanebben az időszakban, a 12. században jelent meg a
képvers a héber költészetben is (Ibn Ezra, Ábrahám ben Smuél
Abulafia). Az első fennmaradt héber képvers időrendben Abraham ben Ezra
műve, ami egy fát ábrázol (életéről és az illusztráció alkotóknál).
Ábrahám ben Sámuel ABULAFIA, szicíliai kabbalista, 1240-ben
született Spanyolországban, Zaragoza városában, a zsidó miszticizmus egyik
legszínesebb alakja. A kabbala kiemelkedő prófétájaként és elhivatott
alakjaként saját elméletet hozott létre a zsidó miszticizmuson belül. Az
Istennel való misztikus egyesülés egyéni énen túli állapotát kereste. A
konvencióktól mentes vándorpróféta sok követőre talált. 1295. esztendőre
jövendölte meg a Messiás eljövetelét, majd a Messiás hírhozójának, az
Isten Fiának nevezve magát. Az akkor idők rabbijainak elutasítása azonban
nem csökkentette Abulafia lelkesedését és elkötelezettségét. Hétszáz évvel
Izrael Állam megalapítása előtt Rómában III. Miklós pápához fordult, hogy
meggyőzze őt az összes vallás egységéről, és azt követelte, hogy a zsidók
térjenek vissza szülőföldjükre. Eretnekségéért börtönbe vetették, és
halálra ítélték, ám Abulafia életben maradt, majd a pápa halála után
szabadon bocsátották. A tradicionális zsidó közösség soha nem fogadta el
vakmerő állításait, és Abulafiát Málta szigetére száműzték, ahol 1291-ben
meghalt. Illusztráció:
Abraham Abulafia kerek kabalisztikus írása.
 
Rabelais borospalackja francia/angol és Harsdörffer szív alakú német verse
A reneszánsz irodalomban, a 15–16. században ismét megjelentek a
témától függően szív-, láng-, fegyver-, kard-,
kereszt-,
madár-, virág formát ábrázoló képversek, melyek legnevesebb darabja
Francois Rabelais 1550-ben írott Pantagrueljének 44. fejezetében egy
borospalackot formázó, Bacchushoz írott költemény. F. RABELAIS
(1493-1553), francia reneszánsz író, a világirodalom egyik kiemelkedő
alakja. Nagy művének első könyve a Pantagruel 1532-ben jelent meg, a
Gargantua két évvel később. A regény később öt kötetesre bővült. Maga a
regény az óriás Gargantua és fia, Pantagruel történetét mondja el. Az első
könyv fantasztikus epizódokat mesél el Pantagruel és kópé társa, Panurge
korai éveiből; a Gargantua címet viselő második rész, amely visszavezet
Pantagruel apjának korába- a skolasztika és az idejét múlt oktatási
módszerek szatírája; a harmadik főleg Pantagruel hősi tettein és mondásain
keresztül az áltudományos semmit mondást figurázza ki. A negyedik részben
Pantagruel és Panurge együtt indul útnak az Isteni Butykos felkeresésére,
ami jó alkalmat teremt az egyházi vaskalaposság kigúnyolására. Az ötödik,
egyben a legkeserűbb könyven eljutnak az Isteni Butykos templomába, ahol
megfogadják az Orákulum tanácsát, amely így hangzik: Igyál! Rabelais
művével megteremtette a világirodalom talán legjelentősebb szatíráját. Az
író mély humanizmussal, féktelen gúnnyal, gátlástalan szabadszájúsággal
mutatja be kora jogi, politikai, katonai, ideológiai világát. A főként
francia és olasz földön ismét népszerűvé váló carminákat ebben a
korban már kifejezetten alkalmi lírai költeményekként írták a műfaj
jelentős képviselői: Jean Salmon Macrin, Mellin de
Saint-Gelais,
Jean-Antoine de Baif, illetve Lancino Curzio, Francesco Passerini,
Bonifacio Baldissare, Fortunio Liceti (Fortunius Licetus 1577-1654, olasz
humanista a szerzője a hieroglifák könyvének) valamint Giovanni Pierio
Valeriano Bolzano (1477-1558) született Giampietro Valeriano Bolzani,
aki olasz reneszánsz humanista volt. 1549-ben írt
Pierus
c. verse körte alakú és a konkrét költészet egy korai példája (kiskép
balra). A 16. század végére Angliát is meghódították a képversek (Richard
Willis, Thomas Watson), amelyek visszatérni látszottak az antikvitás
korához, tekintve hogy a versek által kirajzolt formák leegyszerűsödtek
(pl. ismét megjelent az oltárforma). Richard Willis - Poematum Liber, Ara
Christiani Religioni keresztény oltáros verseskötete (1573) a kor egyik
legérdekesebb vizuális költészet könyve amit Anglia iskolásainak
használatára szánt. Ugyanebben az időszakban születtek az első német
képversek, és a műfaj itt lett a legtermékenyebb, egyszersmind a
leghosszabb életű. A németországi jezsuiták támogatták a képversben megírt
halottbúcsúztatók írását, amelyek aztán a 17–18. századi barokk kori
vágáns költészet alkalmi verseiben is továbbéltek. A német képversek
jelentősebb alkotói Laurentius Albertus, Johann Helwig, Georg Philipp
Harsdörffer, Johann Klaj voltak. Harsdörffer Georg Philipp, német
író, költő (1607-1658), a német barokk költők nürnbergi csoportjának és a
"Pegnitz-parti pásztorok" rendjének legtekintélyesebb tagja volt.
Sokat és sokfélét írt, vallásos pásztorjátékot, oktató párbeszédet,
novellát. Anekdota és történeti példatárai kifogyhatatlan forrásai a tárgy
és kultúrtörténetnek. Lírai költészete az öncélú esztétikai, nyelvi,
zenei-ritmikai Játékösztön páratlan példája. Nevét halhatatlanná tette
poétikai tankönyve, az európai és német humanista hagyományon alapuló "Nürnbergi
tölcsér". A Pegnesischen Blumenordens nevű irodalmi társaság alapítója
és elnöke. Kedvtelésként címertannal is foglalkozott és megírta az első
német szisztematikus heraldikai művet. Írásaiban foglalkozott a
címerművészettel, melyet új szempontokkal gazdagított, foglalkozott a
pajzs tagolásával és számos német szakkifejezést is alkotott. A 18–19.
századra a műfaj népszerűsége német földön is lehanyatlott, s mérvadó
irodalmi körök a műfajt mint silány, az igazi művészethez méltatlan
versezetet bélyegezték meg.
  
Apollinaire: Betű-óceán (francia) + Morgenstern: Hal éji éneke + Dylan
Thomas képvers sorozat részlet
Az első világháború előestéje több szempontból fordulópontot jelentett az
európai avantgárd művészet történetében, művészek és irodalmárok
kerestek újszerű utakat és formákat, hogy kifejezhessék mondandójukat egy
számukra elidegenedett világban. 1914 folyamán kísérletezgetései közben
Guillaume Apollinaire újra felfedezte a képvers műfaját, és június
15-én, a Les Soirées de Paris lapjain publikálta első kalligramáját
Lettre-Océan
címmel. Apollinaire elgondolása az volt, hogy az óceánpartról írt vers
vizuálisan is megjelenítse a tartalmat, azaz egy olyan képeslap legyen,
amelyen nem csak az üdvözlet olvasható (Bonjour mon frere Albert a
Mexico..), hanem egyszersmind a képeslap túloldalára nyomtatott
látvány is az olvasó elé táruljon. Maga a vers egyben kép is: verssorok
jelenítik meg a tenger nyugodt hullámait, a szikrázó napot s a képeslapra
ragasztott postabélyeget is. Apollinaire vizuális költészetnek nevezte
művészete ilyetén megnyilvánulását, de ő alkotta magát a calligramme szót
is a calligraphie (szépírás) és a télégramme (távirat) szavak ötvözésével.
A későbbi években megírt képversei összegyűjtve a Calligrammes (magyarul
Kalligramák) című kötetben jelentek meg 1918 végén, röviddel halála után.
Kötetével Apollinaire az irodalmi szimbolizmus és futurizmus egyik
meghatározó alakja lett (->részletezve képvers alkotóknál). Kortársai és
művésztársai mellett (Christian Morgenstern, Carlo Carra) példáján a 20.
századi irodalom neoavantgárd áramlatainak több alakja is foglalkozott
képversek írásával, az 1950-es évektől az ún. konkrét költészet mezsgyéjén
belül, így az olasz Filippo Tommaso Marinetti (részletezve futurista
alkotóknál), az amerikai Ezra Pound, Harold Hart Crane, a velszi Dylan
Thomas, a skót Ian Hamilton Finlay és mások. Christian Morgenstern
(1871-1914) német költő, író, műfordító. Nagy formakultúrájú, érzékeny
zeneiségű költészete magányt, szenvedést, hívő miszticizmust fogalmaz meg.
Az eredetileg saját és barátai szórakoztatására írott abszurd groteszkjei
világhírűvé tették. Verseit rendkívüli nyelvi fantázia, játékosság, humor,
a kispolgári lét könyörtelen kritikája jellemzi. Első kötetében, az
1905-ben kiadott Galgenlieder (Akasztófadalokban) jelent meg
Fisches Nachtgesang (Hal éji éneke)
c. képverse. Van aki csak szellemeskedésnek tartja a némaságra ítélt hal
miatt, de van aki a világirodalom legmeghatározóbb versének tekinti.
Utóbbi nem téveszti szem elől, hogy a versben lévő ábrák megfelelnek az
időmértékes verselés képi jeleinek, amiket mi a hosszú és rövid
szótagokkal azonosítunk. A németben ez a hangsúlyos/hangsúlytalan páros.
Morgenstern tehát nem csupán meghökkenteni akar, hanem lecsupaszítja az
addig ismert verset magától a szavaktól, mintegy elnémítja azt, szinte
csak egy halvázat kapunk, és éppen a képi jelekkel teszi kristálytisztán
láthatóvá a nyelv alapját, a ritmust. A vers tehát az ismert morgensterni
tiltakozások egyike, talán a legfontosabb, legkifejezőbb az ismert nyelvi
konvenciók ellen. Fordítói kétfélét tehetnek: lemásolják az egészet,
értsünk alatta a mi nyelvünkön bármit, és maga a költő is ezt tette latin
fordításában, vagy éppen felöltöztetik e halformájú jel-képet a belőle
kiolvasható ritmusképlet alapján. Utóbbinak számtalan változata lehetséges
(nagyképen Szabó Lőrinc-fordítás és Parti Nagy Lajos fordítás részlete).
Carlo Carra (1881-1966) olasz festő, a futurizmus, a metafizikus
festészet, majd a novecento képviselője, jelentős tanár egyéniség.
Szívvel-lélekkel futurista volt, lelkesedett a manifesztumban meghirdetett
elvekért. Ismerte a kubizmust, a szerkesztési elveket és a visszafogott
színkezelést onnan kölcsönözte, de ezt a műveiben a futurizmusra jellemző
dinamizmussal tudta ötvözni, és szavakat is belekomponált képeibe.
Dylan Thomas (1914-1953) walesi költő és prózaíró. Már életében nagy
népszerűséget szerzett. Erősen sűrített, nagy belső intenzitású, látomásos
lírájának központi anyaga néhány alapvető elemi téma: a születés, a
gyermekkor, a visszaemlékezés "ártatlanság korának" különleges
élményeire, a szerelmi szenvedély, az öregedés, a halál. A
szürrealisztikus látásmód ellenére a szigorúan megkomponált formai keret
csak néha különleges, mint a
Látomás és imádság
című képvers sorozatban (illusztráció - részletek), többnyire azonban igen
bonyolult rímszerkezetű. A költő nagy összefoglaló verseiben az emberiség
mítoszai, a walesi táj legendatöredékei és a természet titkait
megrendülten vállaló hang ölelkezik egybe. Az alkotó életpályájában és
sorsában is megnyilatkozó önkínzó, önemésztő szenvedély - az ösztönök
démonikussága - szikráztatja sokszor a sorokat.
 
Bulyovszky Gyula sírkép vers + Petőcz András (saját tulajdon) Hommage a
Kassák című képverse
Képversek a magyar irodalomban - Magyarországon az első képverset,
egy Y alakú epigrammát még Janus Pannonius írta latin nyelven a 15.
században Litera Pythagore (Püthagorász betűje, 1450 körül - elveszett)
címen, a 19. századig azonban csak elszórt példákat ismerünk magyar
művekre. Az európai irodalmi áramlatoknak megfelelően az újkor századaiban
a magyar irodalom nagyjai is lenézték a képversek alkotóit, így például
ismert Petőfinek egy lapszerkesztőhöz írott 1847-es levele, amelyben
Bulyovszky Gyula (1847-es rajz-írásművét) kalligramját becsmérli. - "Amennyire
telik, őrizkedjél olyan égbekiáltó silány portékákat közleni, mint a minap
Bulyovszky és Halha vagy ki a fene versei voltak. Amint elolvastam hát
fosást kaptam, okádtam, a hasamba kólika jött, aszkórságba estem és három
ízben ütött meg a guta. Ha kedves előtted az életem, válogasd meg jobban a
verseket. Inkább semmit, mint rossz verset. Isten veled: csókol igaz
barátod Petőfi Sándor." (Közli: Dick Higgins) - A 20. század magyar
avantgárd irodalmából Kassák Lajos, Barta Sándor képversei, illetve Tamkó
Sirató Károly konkrét költészeti alkotásai ismertek, a 20. század második
felében pedig Nagy László, Tandori Dezső, Petőcz András, Nagy Pál, Papp
Tibor, Bujdosó Alpár, Zalán Tibor, Géczi János, Koppány Márton hozott
létre ilyen típusú műveket. A magyar képversek 20. század végi
változatának a legnagyobb összefoglalója a Médium-Art antológia, amely 50
hazai művész alkotásait tartalmazza.
Felhasznált forrás
* Albright 2000. Daniel Albright, Untwisting the serpent – Modernism in
music, literature, and other arts, Chicago, University of Chicago Press,
2000.
* Bohn 1993. Willard Bohn, The aesthetics of visual poetry, 1914-1928,
Chicago, University of Chicago Press, 1993.
* Higgins 1987. Dick Higgins, Pattern poetry – Guide to an unknown
literature, Albany, State University of New York Press, 1987.
* John Anthony Cuddon, A dictionary of literary terms and literary theory,
Cambridge, Blackwell, 1991, 106–107.
* Leslie Ross, Medieval art – A topical dictionary, Westport, Greenwood
Press, 1996, 43–44.
* Magyar nagylexikon X. (Ir–Kip). Főszerk. Bárány Lászlóné. Budapest:
Magyar Nagylexikon. 2000. 784. o. ISBN 963-9257-02-8
Irodalom
* Médium-Art – Válogatás a magyar experimentális költészetből, szerk.
Fráter Zoltán, Petőcz András, 1990.
* Vers(z)iók. Formák és kísérletek a legújabb magyar lírában. JAK-füzetek,
Bp.1982.
* Színkép (Új nemzedékek műfordításaiból), Bp. 1984.
* Aczél Géza: Termő avantgarde, Bp. 1994.
* Deme Zoltán: Japán versgrafikák, Nagyvilág, 1981.
* Petőcz András: Dimenzionista művészet, Magyar Műhely Kiadó, 2010.
* Sz. Molnár Szilvia: Vizuális költészet vagy képvers? A képvers-értés
szempontjai a magyar irodalomtörténet-írásban, Iskolakultúra 2001/10.
* Sz. Molnár Szilvia: A képvers-értés története. A történeti avantgárd.
Iskolakultúra 2002/11.
* Sz. Molnár Szilvia:A képvers-értés története. A neoavantgárd,
Iskolakultúra 2004/4.
* Sz. Molnár Szilvia: Memorial Service Kassák Lajos: A ló meghal és a
madarak kirepülnek című verséhez, Parnasszus 2007. ősz XIII. évf. III.
szám 62–67. old.
* Sz. Molnár Szilvia: Képvers versus szabadvers. Kassák Lajos: A ló meghal
és a madarak kiröpülnek, in: Kép – Írás – Művészet, szerk. Kékesi Zoltán –
Peternák Miklós, Ráció Kiadó, Budapest 2006. 165-180.
* Sz. Molnár Szilvia: Bujdosó Alpár vizuális költészete, Balkon 2009/3.
11-18.
* Sz. Molnár Szilvia: Szavak visszavonulóban, Bujdosó Alpár intermediális
művészete (részletek a megjelenő monográfiából), Magyar Műhely 154. (2010)
76-98.
* Sz. Molnár Szilvia: Narancsgép – Géczi János (vizuális) költészete és az
avantgárd hagyomány. Aktuális Avantgárd sorozat 18., Ráció Kiadó, Budapest
2004. ISBN 963-8652-525
Forrás: A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
|