ROCK - GYÖKEREK

A rock & roll GYÖKEREI igen szerteágazóak voltak - BLUES, COUNTRY és RHYTHM AND BLUES mellett a GOSPEL, a hagyományos POP, a JAZZ és a FOLK (népi-, néphagyományok a zenében) is táplálta a gyors, jól táncolható, dallamos számokat. A BLUES - egyszerre egy zenei forma és egy zenei műfaj, amely a 19. század, Egyesült Államok mélydéli afro-amerikai közösségektől származik, spirituális- és munkadalokból, üvöltésekből, kántálásokból és ritmikus elbeszélő-balladákból áll. Alapját a tipikus akkordmenet és a blue note jellemzi. A 12 ütemes blues az egyik legelterjedtebb akkordmenet, nem csak alapvető ismertetőjegyei jellemzik, hanem az ének, a basszusmenet és a hangszerek is. Számos alsóbb műfaja létezik, de a legismertebb a Delta-, a Piedmont-, a Jump- és a Chicago blues.  A "the blues" angol rövidítés a "the blue devils" kifejezést jelenti (kék ördögök), amely fájdalmasságra és szomorúságra utal. A stílus együtteseinek hangszerei: gitár, zongora, szájharmonika, basszusgitár, dob, szaxofon, trombita, harsona - énekkel kísérve. A korai blues gyakran eltért a 12, 8 vagy 16 ütem hosszúságtól. Kevés szál kapcsolja össze a blues zenéket, mivel a műfajnak lényege, hogy egyéni előadásokra épülnek. A "kérdezz-felelek" kiáltások a bluesos zenék korai formája. Kezdetleges formája a rabszolgaság időszakából származó egyszerű szólóénekek voltak erős érzelmekkel. Nyugat-afrikai gyökerekkel rendelkezik, de ezen belül rendkívül változatos, regionális variációkkal az Egyesült Államokban. A zene egyszerre alapul európai harmónia meneteken, afrikai "kérdezz-felelek" rendszeren (gitár-ének felállásban), de nem veszi át a nyugat-afrikai dallamvilágot. Az első húszas évekbeli blues felvételeket két csoportra osztják: tradicionális vidéki bluesra és letisztultabb városi vagy urbánus bluesra. A vidéki blues előadók gyakran improvizáltak kísérettel vagy anélkül, bendzsóval vagy gitárral. Az élénkebb Memphis blues stílus a húszas-harmincas években alakult Memphis környékén (Tennessee). Ezt korabeli ifjú együttesek inspirálták. A városi vagy urbánus blues kidolgozottabb volt. A boogie-woogie - a városi blues egy fontos harmincas-negyvenes évekbeli válfaja. Ekkoriban jelentek meg a Big Bandek is, akik szintén játszottak bluest. A húszas években a vidéki blues azért vált városivá, mert a folyamatos gazdasági problémák következtében a vidéki feketék a városokba települtek. Ezt hívják a Nagy Migrációnak. A második világháború után következett a Második Nagy Migráció, ami rendkívüli mértékben megnövelte a városi afro-amerikai lakosságot. A háború után és az ötvenes években megjelent az elektromos blues, általában elektromos gitár, nagybőgő (később basszusgitár), dob és szájharmonika szerepelt hangszerként, amit mikrofonnal, hangosító berendezéssel vagy gitárerősítővel hangosítottak. Az 1960-as és az 1970-es években kifejlődött a blues-rock műfaj. Angliában is megvette a lábát az elektromos blues egy turné következtében. Az Egyesült Királyságban nagy népszerűségnek örvendtek a blues-legendák, és az angol blues-rock mozgalom nagy hatással bírt a hatvanas években. A polgárjogi és szólásszabadságot követelő mozgalmak hivatalos zenéje népies volt - fesztiválok új közönséggel ismertették meg a tradicionális blues-t, figyelmet kaptak az akusztikus blues-t játszó zenészek. A brit blues legendás bandái többek között az ANIMALS, Rolling Stones, Yardbirds, Cream, sok korai Led Zeppelin sláger régi blues-dalok feldolgozása volt. A blues-rock olyan zenekarokra és előadókra hatott, mint Janis Joplin és az Allman Brothers Band. A fekete Jimi Hendrix nagyon tehetséges gitáros volt, aki forradalmasította a torzítást és feedback-effektet. Ezeken a zenészeken keresztül a blues erősen hatott a rockra. A Santana zenekar latinos blues-zal kísérletezett. A hetvenes évek elején indult virágzásnak a texasi rock-blues stílus, ahol a gitárt mind szóló, mind kísérő szerepben is alkalmazták. A nyolcvanas években továbbra is létezett mind a tradicionális blues, mind az újabb stílusok. Eric Clapton, 1990-ben tér vissza Unplugged című lemezével, amin több blues standardot is játszik akusztikus gitáron. De a kilencvenes években megjelenő digitális rögzítés és a videó klipek elveszik a blues spontaneitását, ami az improvizáció szerves része. Magyarországon az 1940-es években bukkant fel először blues, amit csak jazz-muzsikusok játszottak. Önálló hazai műfajjá válását a Hobo Blues Band és Földes László Hobo megjelenésétől számítja a szakirodalom, melynek megalakulása 1978-ban datálódott. A 1980-as években a megerősödött klubéletben egyre másra alakultak blues-bandák (Tátrai Band, Deák Bill Blues Band). A blues és a rock 'n' roll közötti kapcsolatot a második világháború után megjelenő rythm & blues jelentette. Ebben a stílusban megmaradt a blues zenére jellemző szövegvilág, de ritmusa felgyorsult, dinamikája erőteljesebb lett. A rock és blues közötti legelső kapcsolatot egy Chicagói muzsikus, Muddy Waters jelentette. Sok Chicagói muzsikussal egyetemben ő is a déli deltavidékről származott, zenéje gyakorolta a legnagyobb hatást a brit blues-rock képviselőire.


karikatúrák - Janis Joplin, Jimi Hendrix

COUNTRY - a blueshoz hasonlóan munkadal gyökerekkel rendelkezik. A különbség mindössze annyi, hogy a fekete rabszolgák helyett az amerikai ültetvényeken dolgozó telepesek életéből merítette témáit és dallamvilágát. Amerikai Egyesült Államok déli részén élő, főleg skótok, írek zenéje, akik a saját népzenéjüket az Amerikában hallott blues-zal keverték. A stílusnak ezen kívül gospel gyökerei is vannak. Amerikai "farmer zene", mely elsősorban a fehérek körében népszerű. Szülőföldjének Grand Ole Opry-t tekintik (Nashville, Tennessee), ahol ezt rendszeresen tartott fesztiválokkal ünneplik. Az első úttörők a countryzene atyjának is nevezett Jimmie Rodgers és a Carter Family voltak, akik 1927-ben az első country lemezfelvételt készítették. Külön változata az ausztráliai country, külön értéknek számít a "klasszikus" (1960/70-es évekbeli) country (Johnny Cash, Willie Nelson, Kris Kristofferson, Dolly Parton). A country and western zene általános jellemzője a páros ritmusú, négysoros dalforma. Az egyszerű dallamok az amerikai folk zenéből erednek. A gyakran szentimentális dalszövegek, történetek cowboyokról, elhagyott férfiakról és kicsapongó nőkről szólnak. Tipikus hangszerei - gitár, hegedű, zongora, dobro, szájharmonika, basszusgitár, dob, mandolin, bendzsó és ének. A countryzenére táncolás a linedance, azaz formatánc. A magyar countryzene legjelentősebb képviselői a Bojtorján és a 100 Folk Celsius. A countryzenének és táncnak számtalan ága, variációja van korszakoktól, földrajzi helyétől függően, amelyek más műfajoktól, ill. zenészektől is módosultak - van tradicionális, progresszív, alternatív (americana), contemporary, és instrumentális vonulata. RHYTHM AND BLUES - az összes mai népszerű könnyűzenei irányzat őse, mely a '40-es évek elején az Egyesült Államokban jött létre, nem tiszta zenei forma, hanem többféle stílus keveréke. Fő forrásai: a Country-blues a swing és a bop-sound. Közvetlen előzménye a jump blues. Korábban a lemezkiadók élesen elkülönítették a fehér és fekete közönségnek szánt kiadványokat. A fehérekét Hillbilly Musicnak, a feketékét Race Musicnak nevezték, ez utóbbit váltotta fel a Rhythm and Blues, ami az évek során rengeteg afro-amerikai előadóktól származó tánc- és popzenei műfajt jelentett. Két fontos központja volt: az egyik Los Angeles, ahol Texas blues énekesek befolyásolták meghatározó módon a fejlődését, a másik Chicago, ahol delta-blues zenészek éltek. A dalok kezdetben nagyon bluesos hangzásúak, nyugodtak voltak. Az 1940-es évek második felében a blues új, a rock & rollt előrevetítő irányzatát nevezték R&B-nek. Ez megtartotta a blues dallamvilágát és akkordsémáit, viszont ritmusa gyorsabb lett, a hosszúra nyúlt hangszeres improvizációk helyett pedig egyre nagyobb szerepet kapott maga a dal, az ének. Magát a R&B megnevezést egyaránt alkalmazhatják elektromos blues, soul, funk, disco, hip-hop vagy pop-műfajú zenékre is, lényegét tekintve tehát gyűjtőfogalom az afro-amerikai eredetű tánczenéknek. Hangszerei - nagybőgő, szaxofon, zongora, elektromos gitár, ének. Az 1940/1950-es évek legismertebb előadó zenésze Ray Charles. Az 1960/1970-es években a soul még közelebb viszi az R&B-t a gospel-hez a speciálisan díszített, érzéki énektechnikával, kórusokkal, hangszerelésekkel. Fokozatosan a fehér hallgatók is felfigyeltek az új stílusra, mindenekelőtt Kaliforniában. Hiszen Los Angelesben volt az első rádióállomások egyike, amely "fekete" zenét játszott. Az R&B előkészítette, megalapozta a néhány év múlva berobbanó rock & rollt. Akkor a blues-akkordokat a back beat, az improvizálást a kötött dallam váltotta fel. A R&B nemcsak hatással volt más zenei műfajokra, de maga is megújult. Ezt, és a modern R&B óriási népszerűségét producerek generációi és kiváló előadók érték el. Stevie Wonder összesen 19 Grammy-díjat kapott, ebből hatot a legjobb férfi R&B énekes kategóriában. A női énekesek vonatkozásában Aretha Franklin a csúcstartó - 16 alkalommal nyerte el ezt a díjat - 12-t mint a legjobb női (hagyományos) R&B előadó. A 46. Grammy-díj átadáson az új, fiatal generációból Beyonce a R&B kategóriákban 5 díjat kapott a Dangerously in Love c. albumáért, illetve az album Crazy in Love c. daláért.


karikatúrák - Aretha Franklin, Ray Charles

GOSPEL - a spirituálé egyik gyorsabb tempójú változata, az improvizációs hagyományokat újítja fel, de mindig az egyes ember érzelmét és gondolatát fejezte ki. Hangszeres változata gyorsabb tempójú. A szó jelentése jó hír, örömhír - az Újszövetség szerint - evangélium. Képviselői a gyülekezet lelki világának legmélyére hatolnak szenvedélyes, a hallgatót is éneklésre és táncra buzdító muzsikájukkal. Egyik első jelentős alakja a metodista lelkész, Charles Albert Tindley volt. Az amerikai polgárháború után 1865-ben települt Philadelphiába, a helyi templom gondnokaként és kántoraként dolgozott, miközben görög/héber nyelvből és hittudományból doktorátust szerzett. Lelkipásztorként törekedett közösségében a faji különbözőségeket eltörölni, istentiszteletei mindenkihez szóltak, főként komponistaként alkotott maradandót. A We Shall Overcome a mai napig gyakran hallható civil mozgalmak himnuszaként, 20. századi előadásai (például Pete Seeger és Joan Baez által) történelmi fordulópontokhoz kötődnek. Az 1921-ben megjelent Gospel Pearls című könyv összefoglalta a stíluselemeket. Az afro-amerikai templomi zene gyűjteményét 4 jelentős gospel előadó és szerző (Tindley, Charles Price Jones, Lucy Campbel és Thomas Andrew Dorsey - gospel atyja) jegyzi. Az említett kórusos-felelgetős énekstílus mellett külön fejezetet szenteltek a jazz hatásainak. A gospel legkiválóbb előadója az 1911-ben született Mahalia Jacksont, más néven a "gospel kiráynője". A kontra alt Jackson 16 évesen lett baptista, rögtön felfigyeltek tehetségére; innen kezdve nem volt olyan fekete egyházi zene, amit ne énekelt volna el, a Csendes éj például általa került be a klasszikus gospel repertoárba. Martin Luther King világmegváltó "Van egy álmom..." kezdetű beszéde előtt is ő énekelte a Testimony-t, ami King polgárjogi harcának indulója lett. A gospel kilépett a templomok kapuin és a politikai állásfoglalás egyik legfőbb eszközévé és szimbólumává vált. A dalt az a Bruster atya komponálta, akinek memphisi templomába járt Elvis Presley és akinek hatására számos gospelt el is énekelt. Jacksont, Duke Ellington is igyekezett megnyerni kései szakrális szvitjeihez. A gospel és a jazz ebben az időszakban járt legközelebb egymáshoz: Ellington New Port-i fellépése zenetörténetet írt, amikor a big band műfaját hatalmas sikerrel állította ismét színpadra. 1957-ben ugyanezen a fesztiválon első ízben jelenhettek meg gospel énekesek, hangsúlyozva a stílusok közös gyökereit. Jackson a zenébe vetett mély hite miatt nem akart népszerűségre szert tenni, ezért Rosetta Tharp nővér lett a gospel első sztárja. Tharp egy szál gitárral kísérte magát, később kórus is állt mögé, koncertjei több tízezer érdeklődőt vonzottak, lemezei nagy példányszámban fogytak. A gospel a háború után fokozatosan vált koncerttermi műfajjá. Legnagyobb példányszámban James Cleveland lemezeit adták el. A mai gospel hangvétele hozzá kötődik, ami sikerinek csúcspontján, a hatvanas évek végén még progresszívnak számított. Holott ő is a klasszikus értékek és az autentikus afrikai gyökerek mentén munkálkodott, miközben a soul, a funky és a nagykórusos technikákat ötvözte. A gospel egyfajta kozmikus blues, amely szomorú tapasztalatokat dolgoz fel, de a jövő felé már mosolyogva tekint. POPZENE (POP ill. populáris=népszerű, közkedvelt) - olyan gyűjtőfogalom, ami a legkülönbözőbb zenei műfajokra, irányzatokra vonatkozik, de mindegyik tömegekhez szól, ill. azok igényeit elégíti ki. Tehát minden korszerű, tömegszórakoztatásra alkalmas műfajt magában foglal. Mércéje a minél nagyobb népszerűség, ami slágerré válással teljesedik be. A pop a slágerzene új fajtája, mely egyesítette az összes létező irányzatot. Néhány ága a sok közül: euro-pop, country-pop, pop-rap, folk-pop, jazz-pop, dance-pop, synth pop, pop-soul, traditional pop, teen pop, latin pop, swamp pop. A popzene gyakran áll négy, 8 ütemű sorból. Formája általában háromrészes: az első és a második sor azonos. Ezt követi a középrész (átvezetés, híd), majd minimális változtatással megismétlődik az első sor (A-A-B-A típusú dalforma). Ezzel kész a 32 ütem. Egyszerű és népszerű.