Az
ÉNEKBESZÉD
(recitáció) átmenet a beszéd, szavalás és az ének között (hangszerkísérettel
vagy anélkül). Az ének az emberi beszéd mélyebb érzésű, a szenvedélyesség
fokára emelt kifejezésének is nevezhető. A recitáció lényege, hogy a szöveg
határozza meg a zenei formát és dallamot; a zenének követnie kell a szöveg
tagolódását. Az "emelt hangú beszéd" már az ősi kultúrákban is
fellelhető az ünnepi, kultikus tevékenység során. A recitáció a liturgiában
a szent szöveg, a kinyilatkoztatott szó hordozója (a Biblia szövege teljes
egészében szótagszám, ritmus, és rím nélküli próza. Az énekbeszédet az
1600-as évektől az operákban is alkalmazzák. A Schönberg által kialakított
énekmód elnevezése Sprechgesang (beszélő ének). Lehet kíséret nélküli, vagy
hangszerekkel, zenekarral kísért. Jellemző a sanzon előadásmódjára, de a
népdalokban és a tánczenében (rap) is gyakran feltűnik.
MUSICAL -
szórakoztató zenés játék, melyben a cselekményt a dialógus, zene, ének és
tánc eszközeivel, show-elemekkel gazdagítva fejezik ki. Tipikusan amerikai
műfaj - a New York-i Broadwayon bontakozott ki az 1900-as években. Az
operetthez viszonyítva aktuális témákat (háborús, faji, szociális) és új,
modern zenei hatásokat (jazz, rock) dolgoz fel. Más országok zenészei is
megpróbálkoztak ezzel a műfajjal, de Andrew
Lloyd
Webber
(videó -
Az
Operaház Fantomja)
kivételével alig jártak sikerrel; a vérbeli musical igazi otthona ma is New
York és Hollywood. Pedig kialakult a musical európai irányzata is;
operett jellegű, romantikus, főleg szerelmi történettel, nagy ívű dallamokkal
és baletthez hasonló táncokkal (My Fair Lady). A musical klasszikusai
gyakran adaptáltak irodalmi műveket (West Side Story - Leonard Bernstein,
Shakespeare Rómeó és Júlia c. művéből). A szerzők általában használnak
pop/rock elemeket, vannak olyanok, melyekben ez dominál. Ilyen - színpadon
és filmen egyaránt előfordul - a két legnagyobb rock musical játék: G. Mc
Dermot - Hair (1968), és Andrew Lloyd Webber - Jézus Krisztus szupersztár
(1970). A magyar alkotások sorában időrendben és minőségben az elsők között
van a "Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról" c. musical. Déry
Tibor azonos című regényét Presser Gábor zenéje és Adamis Anna versei,
dalszövegei varázsolták felejthetetlen alkotássá. A szereplők, a Vígszínház
művészei és az LGT együttes korát messze megelőző előadásokat produkáltak. A
'80-as években kezdtek sűrűsödni a musical bemutatók hazánkban, melyek
között külföldi sikerdarabok és hazai alkotások egyaránt megtalálhatók.
Alexander's Ragtime Band - Joe Murányi - Bohém Ragtime Band
A
KÖNNYŰZENE
bármely olyan zenei stílus, amely "széles körben népszerű", és nem
tartozik se a komolyzene, se a hagyományos népzene körébe. A 19. század vége
óta folyamatosan jönnek létre új műfajok, amelyek kialakulásuk után
számtalan zenei stílusra ágaznak szét, majd ezek később fejlődésük során,
újabb stílusokban egyesülnek. Műfajai közé tartozik többek között a Ragtime
(1890-as évek) és a Jazz (1910-es évek) is.
RAGTIME -
amerikai zenei stílus, ami a népszerűsége csúcsát az 1900 és 1920 közötti
időszakban érte el. A stílus eredetét általában az 1897-es évhez kötik,
amikor több nagyon fontos ilyen stílusú dal jelent meg. A blues zenével
együtt általában a dzsessz előfutárának szokták tartani. A stílus leginkább
a zongorával köthető össze, bár ritkábban más hangszereken is játsszák, mint
a gitár és a bendzsó. Az
Alexander's Ragtime Band és a
Bohém
Ragtime Jazz Band vidám
dallamait mindenki ismeri. 2012. április 20-án 84 éves korában New York-ban
meghalt
Joe
Murányi
jazzklarinétos. Az Egyesült Államokban született, mindenkivel játszott, aki
számít a klasszikus jazzben. Karrierje csúcspontjaként a Louis Armstrong
All Stars utolsó klarinétosa volt (1967-71 között). A kilencvenes
évektől gyakran járt Magyarországon, játszott szinte az összes magyar
tradicionális jazz-zenekarral. Joe Murányi 2012. január 14-én töltötte be
84. életévét. A
Budapest Ragtime Band
1980-ban alakult főiskolát végzett jazz- és klasszikus muzsikusokból, akik a
hagyományos ragtime zongorajátékot merész ötletekkel és újszerű
hangszereléssel ültették át egyedülálló zenei hangzássá. A zenekar nemcsak a
ragtime muzsika ápolása és megszerettetése a célja, hanem a közönség
mindenkori magas színvonalú szórakoztatása, amelynek soraiban minden
korosztály megtalálható.
Budapest Ragtime Band
DZSESSZ/JAZZ
- zenei
stílus, amelyre jellemző az európai hangnemek hangközeinek módosításából, a
leggyakrabban a terc, ritkábban a szeptim és a kvint nem egészen félhangnyi
szűkítéséből született hangok, szinkópák, szvingelés és párhuzamos ritmusok
alkalmazása. A stílus legfontosabb jellegzetessége az improvizáció, az
előadók sokszor rögtönzött szólót játszanak vagy válaszolgatnak egymás
játékára (kérdés-felelet). Ez az első olyan művészeti stílus, amely az
Amerikai Egyesült Államokban alakult ki. Gyökerei a nyugat-afrikaiak
kulturális és zenei kifejezésmódjában, az afro-amerikai zenei hagyományokban
és az európai katonai zenekarok zenéjében találhatóak meg. A 20. század
elején az afro-amerikai közösségekből indult ki, ezt követte az 1910-es
években a korai New Orleans-i stílus és az 1920-as évekre vált nemzetközileg
is ismertté. Innentől kezdve fokozatosan vált meghatározó zenei stílussá a
világban, amely jelentős hatással volt/van a többi zenei irányzatra is és
folyamatosan fejlődik. Hangszerei - gitár, basszusgitár, szaxofon, harsona,
zongora, klarinét, trombita, nagybőgő, dob, ének. A
DZSESSZ-EGYÜTTESEK megszokott összeállítása: zongorákból vagy
gitárból álló ritmus-szekció: húros, elektromos vagy rézfúvós basszus:
dobfelszerelés, olykor kiegészítő ütőhangszerekkel; egy vagy több fúvós
hangszer kórusa, tipikusan trombita-, vagy szaxofonkórus. Az együttesek
létszáma triótól big bandig terjed. A két véglet között gyakori a
hagyományos héttagú együttes - trombita, pozan, klarinét és négy
ritmushangszer -, és a modern kvintett - trombita, szaxofon és három
ritmushangszer.
King Oliver's Dixieland Syncopators, 1926 - Benny Goodman zenekara, 1934
A
dzsessz TÖRTÉNETE során óriási változásokon
ment keresztül, mialatt szabad örömzenélésből először populáris tánczene,
később zeneművészet lett, majd az európai zenére visszaható, modern
tudománnyá és zenei stílussá vált. A RAGTIME, a DIXIELAND, a SZVING, a BEBOP,
a COOL, a FUSION és a FREE jazz látszólag különböző műfajoknak tűnnek,
azonban egy folyamat részei. A dzsessz alapját a blues, a ragtime és a 19.
századelő divatos indulóinak zenei keveréke jelenti. Ragtime-ot eredetileg
csak feketék játszottak. Idővel megjelent a DIXIELAND JASS stílus, ahol már
vegyesen játszották feketék és fehérek is. Chicago volt az első város, amely
befogadta az új stílust és néhány forrás szerint itt nevezték el először a
New Orleans-i stílust "jass"-nek. New Yorkban alakult át a jass
elnevezés jazz-re az 1910-es évek végén, főleg azért, mert előfordult, hogy
a plakátokról lekaparták a J betűt, így a felirat ass maradt, ami "segg"-et
jelent. King Oliver volt az 1920-as évek
dzsesszkirálya Chicagóban, ami akkor az ország dzsesszközpontja volt.
Zenekara a New Orleans-i stílusban játszott, stílusuk komolyan befolyásolta
a fiatalabb zenészeket, legyenek azok feketék vagy fehérek. Sidney Bechet
volt az első dzsessz-zenész, aki először játszott szaxofonon. Igyekezett
személyes stílust kialakítani és sok szóló elemet vinni a zenéjébe. Ehhez
csatlakozott Louis Armstrong, aki kivételesen tudott improvizálni, képes
volt egy egyszerű melódiából végtelen számú variációt játszani. Ő
népszerűsítette a scatet is, ami egy emberi hangokból képzett – egyébként
értelmetlen – ének, és gyakran kérdés-felelet játékot játszik más színpadon
lévő hangszerrel. Egyedi hangja és ösztönössége gyorsan sikerre vitte az új
stílust. Miközben a hangszerelés egyre fontosabb szerepet kapott a
dzsesszben, a népszerű zenekarok mérete is egyre növekedett. A big band
együttesek voltak a legnépszerűbbek ebben a korszakban. A nagyzenekarok
különböző stílusokban játszottak. Egyesek, mint a
Benny Goodman's Orchestra teljesen dzsesszesen játszottak rengeteg
szólóval, míg Glenn Miller inkább kerülte az improvizációs részeket. A
legtöbb zenekar a két véglet között helyezkedett el, szólók közben a
háttérben többnyire tovább szólt a szám harmóniamenete. De szólót kerülő
zenekarok is alkalmaztak dzsesszes vonásokat, például szaxofon betéteket,
amelyekben a dallam improvizációnak tűnt. A nagyzenekari dzsesszkorszak
kulcsfigurái főleg a szervezők és zenekarvezetők voltak, így Duke Ellington,
akit az amerikai zenetörténet legtermékenyebb művészének tartanak.
Mindeközben Louis Armstrong hatása egyre erősebb lett. Zenészek, mint az
énekes Ella Fitzgerald is csatlakoztak a halandzsás stílusú énekesek
táborához. Emellett olyan popénekesek, mint Bing Crosby is felvették
Armstrong improvizációs stílusát, azóta amerikai dzsesszénekes talán nem is
énekelt ki tisztán egy dallamot sem. (videó - BENNY
GOODMAN - Minnie's in the Money - 1943)
A
szórakoztatóiparban a merevség a faji elkülönítés tekintetében egyre kevésbé
volt jellemző. Azok a fehér zenészek, akik igyekeztek zenéjüket az ortodox
ritmusokhoz illeszteni, elkezdtek feketéket felvenni a zenekarba. A 30-as
évek közepén Benny Goodman felvette a zongorista Teddy Wilson-t, a
vibrafonon játszó Lionel Hampton-t és a gitáros Charlie Christian-t (aki a
bebop megteremtésében vívott ki óriási érdemeket). Ebben az időben volt a
szving és a big band népszerűsége a csúcson. A
SZVING - a
jazz egyik műfaja ami a harmincas évek elején alakult ki, és 1935-re
meghatározó stílus lett az Egyesült Államokban. Erőteljes ritmusszekciója
nagybőgőből és dobokból áll, ez adja a kíséretet a rézfúvós (trombita és
harsona), a fafúvós (szaxofon és klarinét) illetve néha a húros (hegedű vagy
gitár) hangszereknek. A zene tempója általában közepestől gyorsig terjed,
jellemzőek a nyújtott, triolás nyolcad. Az együttesekben legtöbbször
szerepel egy szólista, aki a hangszerelt részekre improvizál. A táncolható
szving volt az amerikai populáris zene legdominánsabb formája 1935 és 1945
között. A
BIG
BAND egy
bizonyos jazz zenekarra utal, ami a szving korszak idején gyakori volt
Amerikában. Általában 12-25 zenész játszik egy ilyen zenekarban,
szaxofonosok, trombitások, harsonások, énekesek és egy ritmusszekció. A
kisebb jazzbandáktól eltérően a big band zene nagyrészt meghangszerelt, a
zenészek kottából játszanak, de improvizált szólók is teret kapnak.
Hangszerszekciói: rézkórus (trombita, pozan, néha kürt); szaxofonkórus;
ritmusszekció (nagybőgő, gitár, dob, zongora) Videó -
Louis
Armstong énekel.
Eközben
Európában megjelent a kávéházi dzsessz, amelyre komolyabb befolyást Debussy
zenéje és a francia musette tett. A francia-cigány gitárművész, Django
Reinhardt Stéphane Grappelli hegedűssel megteremtette a cigány-, szinti-
vagy mánus szvinget. A negyvenes évek végén kezdődött a
DIXIELAND
másodvirágzása és reneszánsza. Tíz évvel később Louis Armstrong új saját
zenekara lett az irányzat vezetője. Az ötvenes-hatvanas években a dixieland
volt az egyik legsikeresebb dzsesszstílus Amerikában, Európában és Japánban.
bebop band, 1948 - Charlie Parker és Miles Davis - Dizzy Gillespie
A modern dzsessz megjelenését a szving-korszak végére datálják. Míg a szving
tánczene volt, a
BEBOP magas
zeneművészet. A hangszerelés háttérbe szorul, előtérbe lép az
individualizmus, az egyéni rögtönzés lesz a zene központja. New York pezsgő
klubjai szolgáltak műhelyül a korai bepop zenészeknek. A számokat inkább
vertikálisan, a harmóniák felől közelítették meg, szemben a szving
horizontális, dallam-központú megoldásaival. Fontos bebop - himnusz a
Donna Lee, a később legendássá váló trombitás,
Miles
Davis
szerzeménye. Davis az akkordok kilencedik, tizenegyedik vagy tizenharmadik
hangját fél hanggal lejjebb vagy feljebb módosította. Az ilyen megoldások
következtében a zene harmóniavilága jelentősen kitágul. Egy klasszikus
bebop
zenekarban
szaxofon, trombita, nagybőgő, dob és zongora található meg. Ezt a formátumot
az alt szaxofonos
Charlie Parker és a
trombitás
Dizzy
Gillespie
dolgozta ki a negyvenes években. Néha megjelent a színen egy kiegészítő
szaxofon vagy egy (elektromos vagy akusztikus) gitár is, esetleg egyéb
rézfúvósok (például harsona) vagy vonós hangszerek (például hegedű).
Másrészt történhetett akár az is, hogy egy szólóhangszerrel kevesebben
játszottak, és így csak kvartett felállás szerepelt. A bebop zenekarok kis
létszámúak, általában 4-6 fő, érdemes hallgatni, nem tánczene. alkalmazva.
Modern Jazz Quartet - Jazz Messengers, 1960 - Miles Davis, 1958
Az
ötvenes évekre a beboppal ellentétes utakra tért zenészek egy csoportja,
Miles Davis vezetésével. Az új stílus jellemzője a visszafogott, hűvös
hangzás, a lineáris dallamok, szokatlan hangszerek (tuba, szárnykürt,
fuvola) alkalmazása. A
COOL
jazzben sok zenekar mellőzi a zongorát, és a kíséretet különböző fúvós
hangszerelésekkel helyettesíti. A cool művelői képzett zenészek, a beboppal
ellentétben, ami inkább ösztönös volt. E dzsessz képviselői közé tartozik a
zongorista Dave Brubeck, szaxofonosa Paul Desmond, valamint George Shearing,
Jim Hall és a
Modern
Jazz Quartet, ami
1952-ben alakult. Tagjai - John Lewis (zongora), Milt Jackson (vibrafon),
Percy Heath (bőgő), Kenny Clarke (dobok) és 1955-től Connie Kay (dob). A
műfaj aranykora az ötvenes évek végén kezdődött a nyugati parton, mikor Dave
Brubeck és zenekara kiadta a Time Out című lemezt. Ez a Billboard
popalbum-listáján második helyezést ért el. A
HARD
BOP azzal
próbálta meg a közönség számára is élvezhetőbbé tenni a bebopot, hogy
soul-os, gospel-es, blues-os – azaz afroamerikai – elemeket alkalmazott,
szemben a cool jazzzel, amely inkább európai hatásokat mutatott. Arthur
Blakey, amerikai jazz-dobos és zenekarvezető. Több, mint 30 éven keresztül
vezette híres zenekarát. 1954-ben alakította meg Horace Silverrel (zongora)
a
Jazz
Messengerst,
amely Silver két évvel későbbi távozása után az ő neve alatt működött
haláláig. Tagok - Donald Byrd (trombita), Hank Mobley (tenorszaxofon),
Horace Silver (zongora), Doug Watkins (basszus), Art Blakey (dobok). A hard
bop Hammond-orgonára épülő ágának elnevezése
SOUL
JAZZ,
népszerűsége a hatvanas évek közepére tehető. Később a bebop és hard bop
stílusok követői, köztük
Miles
Davis (1958)
kialakították a
MODÁLIS
dzsesszt, amelyben a dal elemei sokkal szabadabban illeszkedtek egymáshoz
mint korábban és gyakran csak a zongora és a basszus volt kötött, amire
mindenki improvizált valamit a megadott hangnemben. A modális dzsessz a
beboppal ellentétben nem használ bonyolult akkordmeneteket; a számok
rendszerint csak pár "mini-hangnemből" épülnek fel, amelyekkel
modális skálákra utalnak. A
FREE
jazz a
bebop egyik leszármazottja. A többi dzsesszstílustól leginkább az
különbözteti meg, hogy semmi sem kötött; sem dallam vagy hangszerelés, sem
megadott skála vagy harmóniamenet, sem megadott metrum vagy ritmus nincs,
minden a zenészektől függ, akik teljesen szabad kezet kapnak az előadás
idejére. A free jazz jelentős 1950-es évekbeli egyéniségei Ornette Coleman
és Cecil Taylor. John Coltrane szaxofonos kései munkái is e műfaji besorolás
alá kerültek. Egyéb híres free jazz-innovátorok: Charles Mingus, Eric Dolphy,
Albert Ayler, Archie Shepp, Joe Maneri és Sun Ra. A
SOUL
JAZZ is a
hard bop leszármazottja, ami még erősebben fuzionálja a dzsesszt a gospellel,
a blues-zal és a rhythm and blues-zal. Kiszenekari felállású, gyakori az
orgona trió, ahol a Hammond-orgonistát egy dobos és egy tenorszaxofonos
kíséri. A
POST-BOP alatt
jazz zenét játszó kiszenekarokat értünk. A stílus a hatvanas évek elején
nyerte el végleges formáját olyan zenészek és zenekarvezetők által, mint
John Coltrane, Miles Davis, Bill Evans, Charles Mingus, Wayne Shorter és
Herbie Hancock. A post-bopra egyaránt hatással volt a hard bop, a modális
jazz, az avant-garde jazz és a free jazz, de nem mondható el, hogy ezek
közül bármelyikkel is azonosulna, vagy ellenkezne. A post-bop viszonylag
újabb fogalom, így saját időszakában nem használták. Ma a dzsessz szinte
minden ága él és virul, ezen belül népszerű a tradicionális dzsessz, a
ragtime és a dixieland, ami a gyökerekhez való visszatérés egyik formája.
Benkó
Dixieland Band - Molnár Dixieland Band - Hot Jazz Band
A
MAGYAR
dzsessz szinte egyidejűleg jelent meg az eredeti, tengerentúlival. A
kis-zenekari ragtime (és később szving) hagyományokat jellemzően a kávéházi
cigányzenészek tartották életben. Az első magyar dzsessziskola nagyon korán,
1926-ban nyílt meg Szekeres Ferenc (orgonaművész) vezetésével. A kis
jazz-együttest propagálta (zongora, nagybőgő, hegedű, gitár). 1960 és 1980
között a műfaj neves pártfogója Pernye András, híres zenészei Gonda János,
Szakcsi Lakatos Béla, Vukán György és Csík Gusztáv zongoristák, Berki Tamás
énekes, Lakatos "Ablakos" Dezső altszaxofonos, Pege Aladár nagybőgős,
Dezső Csaba hegedűs, Kőszegi Imre dobos, Tomsits Rudolf trombitás illetve
Babos Gyula és Kovács Andor gitáros voltak. A Táncdalfesztiválok idejéből
meg kell említeni a Magyar Rádió big bandjét és a Deák Tamás által vezetett
Deák Big Bandet. A magyar free jazz fontos alakja volt ekkor Szabados György
zongorista és zenekara. Ekkor kezdődött a magyar dixieland rendkívül méretes
színterének kialakulása is, miután (Benkó Sándor vezetésével) megalakult a
Benkó
Dixieland Band.
Nemzetközi karrierjüket a 60-as években kezdték a szomszédos országokban.
Turnéztak az NDK-ban, Szovjetunióban, Csehszlovákiában, Lengyelországban. A
70-es években indultak el nyugatra. 1971-ben megnyerik a Montreuxi
Jazzfesztivált, 1972-ben San Sebastian-ban a Közönség Nagydíját
kapják. 1976-ban a londoni Music Week "Stars of the Years"
kitüntetettjei Angliában. Amerikai sikersorozatuk a 80-as években indul.
1982-ben a kaliforniai Sacramentói Jazzfesztivál Nagydíját nyerik, majd
ugyanabban az évben kitünteti a Kaliforniai Parlament. 1983-ban az "Év
Zenekara" - "International Jazz Band of the Year" Kaliforniában,
és kitüntetik őket Jerry Brown, majd az őt követő George Dukmenjian
kaliforniai kormányzók. 1987-ben maga az Amerikai Egyesült államok elnöke,
Ronald Reagan részesíti őket kitüntető elismerésben, az amerikai nép nevében
megköszönve, hogy az amerikai jazzt a legmagasabb szinten képviselik a
világban. 1998-ban Benkó Sándor művészeti munkásságát a nemzetközi szakma
által adományozott EURÓPA INTER LYRA díjjal jutalmazták. A zenekar 2001-ben
HUNGAROTON életmű díjat kapott. A másik nagy hatású, tradicionális dzsesszt
játszó magyar zenekar a
Molnár
Dixieland Band.
Magyarország legrégebben fennálló és legismertebb nem fővárosi
jazz-együttese (szegedi), 1964-ben alakult meg (Molnár Gyula)
egyetemistákból, amatőr zenészekből. Az akkoriban legnagyobbnak számító
hazai könnyűzenei rendezvényen, a Salgótarjáni Jazz- és Tánczenekarok
Fesztiválján 1966-ban, 1967-ben és 1969-ben egy ezüst és két aranydiplomát
nyertek. Külföldön 1972 óta szerepelnek rendszeresen, az első években SZEGED
OLD TIMERS néven. Először a csehszlovákiai Prerovban jártak, ahol "Európa
Klasszis" díjat nyertek. Eddig több, mint ötven alkalommal képviselték
hazánkat külföldi jazz-fesztiválokon. A legismertebb európai jazz szövetség,
a Német Jazz Föderáció megszerkesztette a tradicionális jazz európai
családfáját, ahol a MDB az előkelő legfelső régióban helyezkedik el, a
szólistákról készült családfán Magyarországról Molnár Gyulát és Garay Mártát
is felül helyezték el. Ötletük nyomán sikerült létrehozni 1998-tól a "Dóm
Dixie Gála" című műsort a Szegedi Szabadtéri Játékok színpadán, mely az
ország legelőkelőbb és páratlan bemutatója ebben a műfajban. Az együttes
vezetője Juhász Gyula díjat, majd EMERTON díjat kapott. Az együttes az
EMERTON díjat 2001-ben kapta meg. A zenekar 1994-ben a Salgótarjáni
Nemzetközi Dixieland Fesztiválok szervező házigazdájaként Pro Urbe díjat,
1996-ban városukban a Szegedért Emlékérmet kapta. 2004-ben a 40 éves
jubileum alkalmából Szeged Város Aranyérmét vehették át. A
Hot
Jazz Band
Magyarország egyik legnépszerűbb jazz-zenekara, repertoárja elsősorban a
30-as és 40-es évek amerikai és magyar jazz-számait öleli fel. Különösen
népszerűek a két világháború közti magyar szving- és jazzdalok, filmzenék
interpretációi. Tagjai - Bényei Tamás (trombita, bendzsó, ének), Bera Zsolt
(harsona), Fodor László (klarinét, alt szaxofon), Galbács István (dob),
Juhász Zoltán (bőgő), Szili Róbert (gitár) és állandó vendég Bolba Éva
(ének). A végére egy kis csemege -
Hofi Géza