
Jean
de Racine
(1639–1699)
francia drámaíró
|
A klasszikus
tragédia megteremtője. Beauvais-ban és Port-Royalban tanult, ahol alaposan
megismeri a görög irodalmat. A tragédia hármas egységét nagy hozzáértéssel és
egyszerűséggel alkalmazta. A racine-i bonyodalom két alap konfliktusra vezethető
vissza: szerelmi versengés, két trónkövetelő között, hatalmi konfliktus apa és
fiú között, amelyek szorosan összefonódhatnak. Az ösztönös és legyőzhetetlen
szerelmet ábrázolja, drámái nem történelmi, hanem mitikus időben játszódnak.
Egész pályafutása alatt mindössze 12 drámát írt, mégis őt tartják a legjobb
francia drámaírónak.
Kezdetben Corneille és Moliere biztatására próbálkozott a drámaírással. Tanulmányozta Arisztotelész mellett Boileau elmélkedéseit, tanácsait alaposan megtanulta. Ez az első dráma Nagy Sándorról szólt, még nem volt jelentékeny alkotás, de formailag hibátlan, nyelvezete költői. Még nem kirobbanó siker, de eléggé tetszett a nézőknek és a kritikusoknak, így a színház szívesen várta a következőt. Ez pedig az egymást gyilkoló Oidipusz - fiakról szólt. Drámai feszültsége erőteljesebb az első kísérleténél. E két kezdő drámával tanult bele a műfajba és fejlődött ki érzéke az ellentétek ábrázolására. Az Udvar hölgyei és a színházak művésznői versengve tanították a fiatal költőt a szerelem művészetére és tudományára. És a szerelem magatartásformái árulnak el talán a legtöbbet a lélekalkatokról. Racine szenvedélyesen váltogatta különböző egyéniségű szeretőit. Idővel meg is nősült, jó férj, majd jó családapa lett belőle, de a hűség és hűtlenség teljes összhangját élte a családi otthonában és művészi-udvari nagyvilágában. Mikor a bemutatkozó két dráma után 28 éves korában színre került az Andromaché, egyhangú volt az elragadtatás. Andromaché görög mitológiai hölgy, Homérosztól ismert, ő volt Hektor felesége, majd özvegye, aki kénytelen volt ellenséges férfihoz feleségül menni. Ezt a sajátos, gyönyörökkel teljes tragédiát, szerelem és gyűlölet keveredését oly mesterien ábrázolja, hogy ettől fogva a női lélek elismert elemző mestere. Ezután szakadatlan sikerek között még 7 drámát írt. Ez a 8 színpadi mű jelenti a racine-i életmű gerincét, közülük az egyetlenegy vígjáték, szintén görög téma újraábrázolása (A pereskedő), a többi tragédia, akkor is, ha nem mindegyik végződik halállal. Egyik legérdekesebb elmélkedő művében, a Bérénice előszavában fejti ki, hogy a tragikum nem okvetlenül halálesetben nyilvánul meg. Egy remény szomorú elmúlása, egy magas hőfokú bánat, egy csalódás, ami sok mindent érvénytelenné vagy értelmetlenné tesz, lehet olyan tragédia, mint egy mindent lezáró halál. Éppen az említett műben a vágyak és a politikai kényszerűség ellentéte úgy semmisíti meg a reményeket, hogy életre szóló szomorúság a következménye nem is egy, hanem három lélek számára is. Sokak szerint legjobb drámája a Phaedra. Itt egy már idősödő, de még fiatalos lelkű és indulatú asszony férjének fiába, vagyis a saját mostohafiába szerelmes. Értelme fékezni akarja szenvedélyét, de ösztöne legyőzi józanságát. A helyzet egyszerre három tragédiát rejteget: az öngyötrő asszonyét, a fiúét és a férjét, aki a fiú apja. A király valamikor a Phaedra zajos sikere után valamin úgy megsértődött, hogy közölte: "Racine, nem kívánom többé látni." A költő Elhagyta Versailles-t, Párizst is, családjával visszavonult vidéki birtokára. Vidéki magányában, családja körében teológiai, filozófiai, olykor dramaturgiai elmélkedéseket írt. A király nem hívta őt, ő pedig nem igyekezett visszakerülni a királyi kegyekbe. Újabb drámát egy sajátos véletlen folytán kezdett írni. Két leánya a saint-cyri leánynevelő intézetbe járt. A híres iskolát vezető nővérek a leányok útján megkérték a híres írót, hogy írjon nekik egy vallásos - áhítatos ünnepi játékot. Racine megírta az Ótestamentum ismert hősnőjének, Eszternek a történetét. A perzsa királynévá emelkedett zsidó lány megmenti veszélybe jutott népét. Az Eszter nem tragédia, hanem ünnepi játék, áhítatot keltő költői kórusdráma. Otthoni magányban a költő megírta utolsó tragédiáját: az Athaliet, amely egy zsarnok királynőről szól, akit leghívebb emberei az ország és a nép érdekében megölnek. Hatvanéves korában, 1699. április 21-én halt meg. |