Részletek Örkény István műveiből

Lágerek népe

"Ez a könyv egy hadifogolytáborban íródott, a fogság mostoha körülményei között. Ez annyit jelent, hogy a kérdéseket sohasem szemlélhettem kívülről, hanem mindig csak belülről, a drótok közül. Ezáltal az ítéleteim alkalmasint kevésbé objektívak; de talán éppen ezért hívebbek, jellemzőbbek.

Csalnom nem lehetett. Több százezer ügyész fürkészi szómat. Iparkodtam mindvégig az igazat írni: az élő emberek valódi nevükön szerepelnek, egy-két kivétellel, mikor "álnevet" adtam, kíméletből vagy kénytelenségből. De ha mindig a valóságról szólottam is, a valóság rendjét már én csoportosítottam; s ezért, ha az igazság szenvedett általa, a felelős én vagyok, s nem a valóság, nem az élet."

TÓTÉK

- Háromba vágtad, édes, jó Lajosom?
- Háromba? Nem. Négy egyforma darabba vágtam... Talán nem jól tettem?
- De jól tetted, édes, jó Lajosom - mondta Mariska. - Te mindig tudod, mit hogyan kell csinálni.

(IV. fejezet)


A hatvanas évek közepén íródott kisregény már egyértelműen a magára talált író remeklése; egyik legtöbbet játszott, legnépszerűbb drámája.
Az 1944-ben játszódó Tótékban egy eldugott falu tűzoltóparancsnokának tragikomikus figurája révén tiltakozik az író az embert meggyalázó zsarnokság ellen; ugyanakkor a személyiségről való önkéntes lemondás határait rajzolja meg egy groteszk históriában, ami látszólag pontosan kijelölt hely- és idő koordináták között, a második világháború alatt, a fegyverzajtól még távol eső Magyarországon játszódik ugyan, tanulsága mégis egyetemes érvényű. Ennek a műnek az idők jártával más és más aspektusa tűnik elő, még mondanivalója is mintegy átalakul. A Tóték harctéren megbolondult őrnagya, aki a kedvesen ostoba vidéki tűzoltó család mindennapjait dúlja fel, és aki személyében és kisugárzásában szinte szimbólumává válik a háború abszurditásának, a mai olvasó számára már valószínűleg nem egyedüli főalakja a darabnak, helyet ad a bumfordi tűzoltó papának, a naivul maga kellető leánynak, s a kispolgáriság monumentalitását képviselő Tótnénak, s a mindennapi jóság, humanizmus komikus-szerencsétlen képviselőjének, a rossz híreket közlő harctéri leveleket rendszeresen elsikkasztó postásnak is. Az abszurd eszközei mára már elhalványodnak, hogy helyettük annál erősebben kidomborodjék a mű realizmusa. A mű eredetileg irodalmi forgatókönyvnek készült - furcsa paradoxon, hogy éppen filmes megvalósítása váratott legtovább magára - s ez jól kivehető a kisregény forma merész "vágásokkal" dolgozó, kihagyásos cselekményvezetésén, szűkszavúságában is felidéző erejű szerzői kommentárjain.

Forrás: Legeza Ilona könyvismertetői

EGYPERCES NOVELLÁK

Használati utasítás
Aki valamit nem ért, olvassa el újra a kérdéses írást. Ha így sem érti, akkor a novellában a hiba. Nincsenek buta emberek, csak rossz Egypercesek!

A rövid novellák, karcolatok, humoreszkek az élet egy-egy kiragadott eseményének, villanásnyi gesztusoknak, mozdulatoknak rendkívül tömör, lényegre törő leírásai. A legtöbbször az élet értelmét boncolgató mondanivaló megközelítését kétféleképpen éri el. Az írások egyik csoportjában életünk leghétköznapibb eseményeit úgy tömöríti, sorakoztatja egymás mellé, hogy a leírt mozzanatok a leleményes írói szerkesztés révén megdöbbentenek vagy éppen nevetésre ingerelnek. Kiemelkednek ebből a csoportból a háború, a hadifogság egy-egy eseményét felvillantó írások (Havas tájban két hagymakupola; Perpetuum mobile; Egy jól sikerült temetés). A novellák másik fajtájában extrém szituációk, eseménysorok helyeződnek a hétköznapi világba, úgy, hogy azok végül is - az olvasó asszociációi hatására - majdnem megtörténtekké, vagy megtörténhetőkké válnak. Ilyen például a Néhány perc külpolitika hősének története, aki a TÜKER-nél hasadóanyagot akar vásárolni, s miután némi csúszópénzt ad az eladónak, sikerül is neki.

Örkény egyperceseinek világában minden hős, esemény, gesztus valamiféle torzító, groteszk tükörben mutatkozik meg. Doktor K. H. G. -t azért lövi le az SS-őr, mert számára ismeretlen nagyságokról (Schiller stb.) faggatja (In memoriam Dr. K. H. G.) A nevelési célzatú múzeumlátogatás viszont egy semmiben sem jeleskedő kisember kacatját tárja a diákok elé (Magyar Pantheon), a képviselő pedig otthon mondja el beszédét és a Parlamentben vesz fürdőt (Egy országgyűlési felszólalás). Látszólag minden a feje tetején áll, az írót mintha a "semmisem szent" szenvedélye fűtené - s éppen így, a totálissá fokozott fals révén nyitja rá a befogadás közben hol elképedt, hol mosolyra fakadó olvasó szemét életünk különböző előjelű tényeire.

Forrás: Legeza Ilona könyvismertetői

Rózsakiállítás

Az író vallomása:
Ma már mindannyian tudjuk - ha a magunk ámítására le nem tagadjuk -, hogy életünk szakadatlan szerepjátszás. Tudni véltük azt is, hogy minden pózt, álruhát és jelmezt levetünk azon a küszöbön, amely a létből a nemlétbe vezet át. Kegyelettel idéztük az eltávozottak utolsó szavait, hisz akkor már nem lehet, mert nem is érdemes hazudni. A halál közelsége - ezt hisszük és valljuk évezredek óta - kiszólít ugyan a létezésből, de megtisztít a hiúságtól, önzéstől, nagyravágyástól, képmutatástól, és fölment minden manipuláció alól.

Mindez igaz volt máig, de ma már nem egészen az. Végső magányunk perceit is kisajátíthatja a technika; utolsó sóhajtásunk megörökíthető, sokszorosítható, többféle hullámhosszon és akárhány csatornán sugározható, milliók képernyőjére rávetíthető. Szereppé válhat egyetlen őszinte gesztusunk: az agóniánk.

Ezt a szerepet, három ember búcsúfelléptét próbáltam megírni. Egyszerű, ismerős alakokét, amilyenek százával járkálnak körülöttünk. Nem történik velük se más, mint mindannyiunkkal, ha majd üt az óránk, de ami történik, ővelük másképpen történik; erről a másról szól e kisregény.