|
Az
Iparrajziskolában Vesztróczy Manó, majd a Képzőművészeti Főiskolán Bosznay
István és Zemplényi Tivadar növendéke volt. Nem fogadta el mesterei naturalista,
akadémikus metódusát, a vita kiélesedése miatt el kellett hagyni a főiskolát.
Nagybányára, majd 1913-ban Párizsba utazott tanulmányai folytatására. Az I.
világháborúban szerzett sebesülés következtében bal keze megbénult. Munkáira
lassan felfigyeltek, több rajzát közölte a
Ma
c. folyóirat, s a Szépművészeti Múzeum is vásárolt tőle. 1917-ben részt vett a
Nemzeti Szalonban rendezet Fiatalok Kiállításán, 1918-ban pedig a MA III.
demonstratív tárlatán. Sikerei ellenére is szörnyű nyomorban élt. A
Tanácsköztársaság idején kinevezték a Proletár Képzőművészeti Tanműhely
tanárává. Nemes Lampérth a Tanácsköztársaság bukását követően - a rendőri
zaklatások elől, s a várható létbizonytalanságtól menekülve - 1919 decemberében
Berlinbe utazott. Leveleinek tanúsága szerint múzeumokba járt, és magával hozott
korábbi rajzait dolgozta át nagyméretű, színes tusfestményekké. Ezekből a
munkákból 1920 októberében Fritz Gurlitt galériájában nyílt kiállítás, ahol
többek között Moholy-Nagy László műveit is bemutatták. A tárlat kapcsán ismerte
meg Gustav Ekström svéd gyűjtőt, aki meghívta őt Stockholmhoz közeli villájába,
ahonnan - néhány zaklatott idegállapotban eltöltött hónap után, - már megbomlott
elmével tért haza. 1921 januárjától a következő év tavaszáig az angyalföldi
idegklinikán kezelték. Életének utolsó alkotói periódusa hazaengedése után 1922
végéig tartott, mikor, immár végleg, ismét kórházi kezelésre szorult, a
sátoraljaújhelyi elmeosztályra került, ahol meg is halt. Ebben a rövid, néhány
hónapos periódusban, barátai visszaemlékezései szerint Szőnyi műtermében
dolgozott: minden bizonnyal itt készült élete utolsó ismert alkotása, a
Horgony
utcai részlet is. Uitz Béla mellett ő képviselte leginkább művészetével a
expresszív monumentalitást és aktivizmust a világháború előtti években.
Konstruktív festői törekvései Cézanne-hoz kapcsolódtak és rokonok a német "fauves"
festők stílusával. Hallatlan erővel tanúskodó, a formákat szintetikusan
leegyszerűsítő szénrajzaiból és olajképeiből (Női
akt stb.) többet őriz a
Magyar Nemzeti Galéria. 1963-ban a Magyar Nemzeti Galéria rendezett
emlékkiállítást műveiből.
Forrás:
Képzőművészet Magyarországon
|