Mikszáth Kálmán világa
|
A tót atyafiak - részlet
Nincsen olyan híres akol, mint a brezinai akol...
Bemeszelt fala van, veres födele van, ólomszegekkel a kapuja kiverve.
Tulipánvirágok nyílnak a környékén. Magas, százados fák tartanak neki árnyékot,
s fedik el kényesen: ne lássa minden bolond; csak a karcsú kémény magaslik ki,
amint ott pipázik egykedvűen az akol végén, hol a "bacsa" lakik egy fedél alatt
a juhaival. Csak hadd beszélje bátran annak a kéménynek a kavargó füstje, hogy a
híres brezinai számadó juhász, Olej Tamás most alkalmasint "méretlen húst" fűz
otthon a bográcsban, neki ugyan nem árt vele. A vén Mátrától le egészen a "Kopanyica"
völgyig az egyedüli úr. - Méla furulyaszó egymásnak adja a nótát hetedhét
mérföldön:
A jó palócok
A palóc nép babonás, szereti a misztériumokat, hisz az ördögben és
rémlátomásokban. Egy sötét holló röpdös fölötte: a végzet. Szárnya suhogását
találgatja. Titkos, homályos köd veszi körül, s hova el nem lát a szem,
benépesíti a helyeket árnyakkal, borzalmas, csodálatos dolgokkal. A kötet novellái ugyan még nem kritikai realista, hanem romantikus művek, de a Jókai-hatás nyomán tovább élő úri-nemesi romantikával szemben egy újfajta, népi ihletésű romantika jelentkezett bennük: Bret Harte "kaliforniai beszélyei", Daudet provence-i történetei s mindenekelőtt Mikszáth fiatalkori barátjának, Tóth Endrének népszínművei adtak ehhez ösztönzést. A szépet, a nagyot, a felemelőt nem a közéletben, az úri társadalomban, hanem a népi világban kereste s találta meg, a Felvidék tájait, embereit, az ott megélt hétköznapi tragédiákat élesztették fel csöndes, megadó líraiságú, olykor már-már érzelgősségbe hajló elbeszélések.
Forrás: Legeza Ilona
könyvismertetői
A két koldusdiák
Veres Pista és Laci kalandos
története a Rákóczi-szabadságharc korában játszódik. A história híres
alakjai és eseményei közepette a pénzen meg nem vásárolható nemességet
elnyerő árva fiúk története ma is élvezetes és felemelő olvasmány.
A beszélő köntös Még az este szárnyat eresztettek a budai események, hogy főzték le a kőrösiek Kecskemétet, azaz, hogy Kecskemét önmagát, mint vetett nekik végre a szultán csúfságra a sok drága ajándék, kincs viszonzásául egy kaftányt (ette volna meg). Szégyen, gyalázat! De hogy volt szemük hazajönni azzal a kaftánnyal! A beszélő köntös hőse a kecskeméti főbíró, Lestyák Mihály - akinek már megválasztása is tündéri módon megy végbe - a népmesék ifjú hőseinek furfangjával próbálja megmenteni Kecskemétet a portyázó hadak dúlásától. A csodakaftán fölfoghatatlan törökszelídítő hatalma meg is hozza a várt eredményt, Kecskemét virágzik, Lestyákot, mint szabadítót ünneplik. Az idill még Mikszáth tündérvilágában sem tarthat sokáig: a kaftánt kicserélik, Lestyák szépséges szerelmét lefejezni viszik a város elárulása miatt, maga Lestyák is eltűnik. A boldog vég mégsem marad el: ha nem is kecskeméti főbíróként, de boldog lesz Lestyák és mátkája. A romantikus történet fiataloknak és idősebbeknek egyaránt kedves, kellemes, színvonalasan szórakoztató olvasmánya.
Forrás: Legeza Ilona könyvismertetői
Beszterce ostroma Az egész város kíváncsi volt, hogy mitévő lészen most Trnowszky Péter, ha újra hozzákerül Apolka? És hogy mi lesz mindezeknek a vége? Meddig győzik ezt az oktalan licitálást? Annyi egyszer áll, hogy alig következhetik magasabb skála. Rotschild kellene már ahhoz. A kitűnő regény egyfajta Don Quijote-történet. Cselekménye a 19. század vége táján játszódik. A főhős az egykori Észak-magyarország területén él, előbb csak hóbortos, később mindinkább elboruló elméjű főnemes egy darab középkort varázsol maga köré: nedeci várában udvart (élősködő léhűtőkkel) és magánhadsereget (Rákóczi-korabeli vitézeknek öltöztetett parasztokkal) tart fenn, és várúrnőt is szerez (egy cirkuszigazgatótól megvásárolja Esztella műlovarnőt), akit - amikor megszöktetik - visszakövetel Beszterce városától, ám az elrabolt Esztella helyett a kegyelemkenyéren tengődő világszép Apollkát kínálják fel. Pongrácz gróf elfogadja a cserét. A lány apjaként szereti a félnótás grófot, a gróf lányává adoptálja. Az így kialakult család boldogságát azonban feldúlja Apolka ügyvéddé cseperedett egykori játszópajtásának és titkolt szerelmének a feltűnése. Amikor Tarnóczy ügyvéd úr arra vetemedik, hogy megkérje Apolka kezét, Pongrácz gróf a vár börtönébe záratja és - élve ősi pallosjogával - le akarja nyakaztatni. Az ügyvédet a megyei uraknak sikerül kimenteni és a főrendi ház mentelmi bizottsága elhatározza az elmebeteg gróf kiadását. Ennél is súlyosabban sújtja azonban, hogy ellenségei Apollkát vissza akarják cserélni az időközben lezüllött és megöregedett Esztellára. A "hadiregula" a csere megtagadását nem teszi lehetővé, sőt Apolka is szeretné követni szerelmét. A gróf összeomlik: egy utolsó nagy mulatozás után befekszik a külön erre a célra készített óriás koporsóba (megölt kedvenc lova mellé) és kileheli a lelkét.
Forrás: Legeza Ilona könyvismertetői
A fekete város
A két kard megvillant, összeért s csakhamar kitűnt, hogy a fiatal Fabricius,
mint drezdai diák, ott künn jó mesterektől tanulta a bajvívást; biztosan,
elegánsan fogta fel a vágásokat, ellenben Görgey apjától tanulta a mesterséget,
magyar módra, s csak a csuklója forgatásával vagdalkozott. Forrás: Legeza Ilona könyvismertetői |