Charles
Dickens
(1812,
Landport – 1870, Gad’s Hill, Rochester)
Angol prózaíró
A világirodalom egyik legnagyobb hatású írója. Apja, a tengerészeti pénztár kistisztviselője egy időben az adósok börtönébe került, és ekkor Dickens tizenkét évesen egy fénymáz műhelyben kezdett dolgozni. Gyermekkori élményei, a látott nyomor visszatérő elemeivé váltak regényeinek. Rövid parlamenti írnokoskodása után gyorsíró és riporter lett a Morning Heraldnál. Első sikerét a Pickwick Klub hátrahagyott iratai (1837) című füzetekben megjelenő folytatásos regénye hozta meg. Művei páratlan szerepet töltöttek be az angol társadalom életében, hiszen a közvélemény ezek hatására kezdte "tekintetét" a gyermekeket embertelen körülmények között foglalkoztató üzemek felé fordítani. A Twist Oliverhez hasonló történetek olyan felháborodást váltottak ki a korabeli Anglia lakóiból, hogy sürgős szociális reformokra volt szükség. Dickens regényeiben az alakok, a környezetek, a hangulatok fontosabbak, mint a cselekmények. Pedig csaknem valamennyi története igen izgalmas, nemegyszer már-már bűnügyi regényeknek - afféle krimiknek - tekinthetők. Az írót mindvégig izgatja a bűn, amelyet elsősorban a nyomor következményének tart. Ámbár csaknem ugyanígy termeli nála a bűnt a szívtelen pénzvágy is. De nála az igazi nemes lelkű embert nem ronthatja meg sem a nyomor, sem a pénz. Itt van egyik leghíresebb regénye, a Twist Olivér. A nyomorúság és a bűn világának nagy körképe, a londoni alvilág szörnyűségeinek tárháza. Dickens szinte felfedezőúton járt, amikor a polgárok számára megfigyelte és leírta, hogy milyen pokol fortyog alattuk. De a jókat - így elsősorban a minden kísértésnek kitett Twist Olivért - nem ronthatja meg a bűn csábítása, és emberségével felemelkedik a polgári lét mennyországába. A gonoszak pedig meglakolnak. Soha ilyen együgyű rémtörténettel nem tudták feltárni a nagyváros valóságos mély rétegeit. Soha ennyi derűvel nem tudták kifejezni a részvétet az emberi szenvedések iránt. Dickens gyakran ír a polgári világ másik végéről, a tőkés üzletemberekről (Nicholas Nickleby, Dombey és fia). Kitűnően ismeri a környezetet, és merőben nem ismeri a tőkések valódi lelki rugóit. A rideg szívű üzletemberek meglakolnak, vagy legalábbis magukra maradnak, a jószívűek boldogulnak. Van egy nagyon szép meséje, a Karácsonyi ének (a Karácsonyi történetek sorozat legismertebb darabja), amely arról szól, hogy Scrooge úr, az önző, gazdag ember boldogtalan magányában él, de karácsony estén megjelenik előtte halott üzlettársának lelke és látomásokban mutatja meg neki az önzés boldogtalanságát. Scrooge megretten sivár jövőjétől, és elmegy szegénysorban élő rokonához, aki boldog családi életben él, és e derűs körben megtalálja a sohasem ismert boldogságot. Mert hát Dickensnél még a kísértetmesék is londoni polgárok és londoni kisemberek körében játszódnak, és aki megjavul, annak nemcsak joga, hanem lehetősége is van a boldogságra. Könyveinek hosszú sorában akadnak történelmi regények is (Két város története). Ezekben a legkevésbé fontos a történelem, fontosabb a regényes cselekmény, és igazán fontosak az alakok. A polgári élet lehetőségei és veszélyei legváltozatosabban alighanem a Kis Dorrit-ban vonulnak az olvasó elé. Nyomasztó adósság, adósok börtöne, válságba jutott család - mindez igen komor regény témája lehetne, és mégis szüntelen mosoly kíséri a szorongató történetet. Dickens annyira hisz a jók megigazulásában, hogy látni és láttatni tudja az élet bajainak komikumát. Vigyázat! Ez nem a részvétlen kívülálló kaján nevetése, hanem az együtt érző vigasztaló mosolya.
Ő maga főművének a háromkötetes
Copperfield Dávidot tartotta, amely - mint tudjuk -
némileg önéletrajz. És az útra visszatekintő szemében megszépül minden egykori
nehézség, noha elmond minden szomorúságot. Legszebb része a gyermek-és kora
ifjúkorról szóló első kötet. Sokan sorolták már ezt a kötetet az irodalom
legszebb olvasmányai közé. És a mindig szemléletes Dickens talán ebben a
regényében formálta meg a legemlékezetesebb alakokat, jókat is, rossz-szívűeket
is. Ezek nála mindig azonnal felismerhetők, mivel a jók mindig szépek, vagy
legalábbis vonzók, a rosszak mindig csúnyák, néha egyenesen riasztó szörnyeteg
formájúak. Aki nem eléggé csúnya, az idővel megjavul. És ha megjavul, meg is
jutalmazza az élet. Ennél tovább már senki sem mehetett el a romantikus
emberábrázolásban. De ez a szélsőséges romantika mégis a jóság és a gonoszság
valóságára vall. Ezek a gyakran bűnügyi ponyvához közel álló történetek többet
mutatnak meg a polgári élet tényleges rémségeiből, mint nem egy nála sokkal
realistább író társadalomképe. És éppen ez a dickensi titok: romantikus
mesélőkedvvel, ábrándos világszemlélettel oly sokat elmondani az élet
igazságáról. Erre nem elegendő magyarázat a kitűnő riporteri megfigyelőkészség,
ez csak a részletek hitelességét és szemléletességét biztosítja. Alighanem a
mélységes emberi részvét, az igazság feltétlen akarása, az emberek iránti
szeretet - amelyhez természetesen egy rendkívüli írói tehetség is kellett -
érteti meg velünk, hogy ennyi naivitással hogyan lehetett remekműveket írni.
1870-ben Gad's Hill-i otthonában érte a halál. Forrás: Irodalmi Arcképcsarnok |