|
vizuális és konkrét költészet Magyarországon (posztmodern és kortárs)
A posztmodern és kortárs magyar képvers költőkre is hatottak
az új vizuális műfajok: a hangvers, az irodalmi performansz és a
szövegközpontú művek. A magyar neoavantgárd vizuális kísérlete a
hangvers, szinte a semmiből lopakodott elő. A Hollandiában kiadott,
magnetofonszalagra rögzített Hangár című folyóirat volt az egyetlen magyar
propagátora. Nem sokáig, mert négy szám után megszűnt. A magyar hangversek
nemzetközi kortárs-antológiákban rendszeresen jelen vannak. A Magyar
Műhely triásza mellett Ladik Katalin, Szombathy Bálint, Szkárosi Endre,
Tóth Gábor és még sokan mások művelték és művelik a mai napig. Költői
innováció eredményezte műfaj az irodalmi performansz, melynek
mivolta a költő jelenlétével megpecsételt, teljességében soha meg nem
ismételhető előadásban merül ki. Legismertebb magyar művelői: Ladik
Katalin, Tóth Gábor, Székely Ákos és a Magyar Műhely triásza. A vizuális
irodalom első számítógépen kreált (csak számítógépen megnézhető)
dinamikus képverse 1985-ben született meg Les tres riches heures de
l'ordinateur n 1 (ősbemutató: Centre Georges Pompidou, Párizs, 9 perc)
címmel, ugyanebben az évben került bemutatásra az első magyar dinamikus
képvers is, a Vendégszövegek számítógépen 1 (ősbemutató: Magyar Műhely
Találkozó, Kalocsa, 7 perc). Az első magyar szöveggenerátor (Magyar Műhely
1994., Könyv + mágneses lemez automatikus versgenerátor programmal), a
Disztichon Alfa nem a disztichon formát újította meg, hanem a vers "működését"
és visszahatását a szavak jelentésére. Erénnyé változtatta az adott költői
mondatszerkezetben szereplő szavak felcserélhetőségét. A videó
szövegközpontú használatában az újítás a tartóra rögzített íráskép
megmozgatása, dinamikussá tétele. A dinamikus szöveg Nagy Pál szerint
egyszerre kép és írás, olyannyira, hogy a két fogalmat már nem lehet
elválasztani egymástól, az így kialakuló önálló jelrendszert nevezi el
képnyelvnek, konkrét megjelenési formáját pedig képszövegnek. Irodalmilag
minősíthető szövegközpontú művek 1980 óta vannak jelen magyar világunkban.
Legismertebb szerzőik Nagy Pál mellett Székely Ákos.
  
Ladik Katalin és Szombathy Bálint - Szkárosi Endre és Tóth Gábor
LADIK KATALIN (1942–) költő, performer, színésznő. Újvidéken
született, és az utóbbi 20 évben felváltva él és alkot Újvidéken,
Budapesten és a horvátországi Hvar szigetén. 1961-tól 1963-ig az újvidéki
Közgazdasági Főiskola hallgatója volt, majd 1964-től 1966-ig az újvidéki
Színművészeti drámai stúdiójában tanult. 1961-63 között banktisztviselő,
1962-ben kezdte költői tevékenységét. 1963-tól 1977-ig az Újvidéki Rádió
munkatársa, 1977-92 között az Újvidéki Színház színésze volt, játszott TV-
és filmfőszerepeket is. 1993 és 1994 között az Élet és Irodalom, majd
1994-től 1999-ig a Cigányfúró versrovatának vezetője volt. 1993 és 1998
között a HangÁr hang- és színművészeti oktatási központ tanára. A Magyar
Írószövetségnek, a Szépírók Társaságának, a Magyar Alkotók Országos
Egyesületének, és a Magyar PEN Club tagja. Az úgynevezett írott
költeményekkel párhuzamosan hangkölteményeket és vizuális verseket is
alkot, előadóművész, kísérleti zeneművek és hangjátékok alkotója és
vokális előadója, képzőművész, továbbá a happening, Mail Art, akció
műfajában is tevékeny. SZOMBATHY BÁLINT (1950 -, művésznevei: Art
Lover, Karen Eliot) szerbiai magyar költő, performansz. 1969-1976 között a
szabadkai Bosch+Bosch művészeti csoport alapító tagja volt. 1971-ben
érettségizett Szabadkán. 1971-1972 között, valamint 1985-1991 között az Új
Symposion szerkesztője volt. 1973-ban az Experimental Art Publisher
alternatív kiadó egyik alapítója volt. 1974-ben a Wow című nemzetközi
alternatív művészeti kiadvány egyik alapító tagja volt. 1974-1985 között a
Magyar Szó műszaki illetve grafikai szerkesztője volt. 1989-1993 között a
Családi Kör grafikai szerkesztője volt. 1993-2000 között a Prometej
Könyvkiadó formatervezőjeként dolgozott. 2000 óta Magyarországon él. 2007
óta a Magyar Műhely szerkesztője. Írott és vizuális költészettel
foglalkozik. Kritikákat, esszéket, tanulmányokat ír. Küldemény- (bélyeg-
és pecsét-) művész. Alkalmazott grafikát, művészeti könyvet, installációt
alkot. Konceptuális határeseteket, akciókat csinál. SZKÁROSI ENDRE
(1952-) költő, műfordító, kritikus, irodalomtörténész, 1977-ben végzett az
ELTE magyar-olasz szakán. 1978-83 között a Mozgó Világ szerkesztőségében
dolgozik, 1984-től a JATE-n, 1994-től az ELTE Olasz Tanszékén tanít
irodalmat és művelődéstörténetet egyetemi docensi beosztásban. Mint költő
a hetvenes évek elején kezdi, kritikai és szépírásokat publikál. A
nyolcvanas években mélyülnek el költői kutatásai: verseskötetei mellett
hangköltészeti alkotásokat, költői installációkat és vizuális költészeti
munkákat készít, költői performanszokat mutat be. Számos könyvet,
hangkiadványt, katalógust, videó munkát publikált, több hazai és
nemzetközi költészeti-művészeti eseménysorozatot szervezett. Rendszeresen
vesz részt nemzetközi művészeti fesztiválokon és működik együtt
zenekarokkal és művészeti formációkkal. Számos verse jelent meg
olaszországi folyóiratokban. Tizedik éve szerkeszti a Világgége című
hangköltészeti műsort a Magyar Rádió számára. Kutatói tevékenységének
középpontjában éppen az elmúlt évtizedek experimentális költészetének és
intermediális művészetének története és elmélete áll – e tárgykörben jó
néhány tanulmányt publikált itthon és külföldön is különböző nyelveken, és
számos hazai és nemzetközi tudományos konferencián tartott előadást.
TÓTH GÁBOR (1950-) akcióművész, hang- és vizuális költő, 1968-1971:
Eötvös Loránd Tudományegyetem JTK, mestere: Tamkó Sirató Károly. Az
Experimental Art Publisher alternatív művészeti kiadó társalapítója, a
90-es évek elejétől a LAZA LAPOK művészeti-közérzeti lap kiadója. Sőrés
Zsolttal és Kovács Zsolttal a "tales co." (mesék stb.) szabad
improvizációs formáció létrehozója. Több mint harminc művészeti akciót és
húsz performanszot készített. Több mint 200 hazai és nemzetközi
kiállításon vett részt. Interdiszciplináris gondolkodó. Az önreflexió, az
egzisztencializmus filozófiája foglalkoztatja. A végletek, a szélsőségek
vonzzák, így hamar megszabadult a versírás tartalmi-formai kereteitől,
kötöttségeitől, és fiatalon dadaista verseket írt, majd - miután
megismerkedett Tamkó Siratóval - dimenzionista költőnek deklarálta magát,
a vonalból való kilépés, az n+1 dimenzió lehetőségeit feszegetve.
Analitikus szemléletmód jellemzi. 1968-tól kezdve igen sok műfajban
tevékenykedik. Bár elsősorban költő, alkotótevékenysége nem választható el
a vizualitástól, a nyomdától, a kiadástól, a képzőművészettől, a
hangköltészettől, de a zörej-zenétől sem. Rendszeresen részt vesz
kiállításokon. Performanszok, akciók, videók, kísérleti filmek
létrehozója. Képzőművészeti tevékenysége leginkább a mail-art és a fluxus
irányzataival rokon.
  
Székely Ákos és Hegedűs Mária, Bari Károly - Bíró József
SZÉKELY ÁKOS (1945–) magyar költő, író, kritikus,
irodalomtörténész, irodalomszervező, szerkesztő, műfordító. 1965-1970
között a szegedi József Attila Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának
magyar-történelem szakos hallgatója volt. 1970-től Szombathelyen magyar
irodalmat tanított, jelenleg Budapesten él. 1982 óta vizuális költészeti
kísérleteivel, írásvetítőre komponált szövegalakítási gyakorlatokkal
rendszeresen szerepel a Magyar Műhely találkozóin. 1987-ben részt vett a
párizsi Polyphonix 11 nemzetközi költői fesztiválon. 1989-1995 között a
Magyar Műhely egyik hazai szerkesztője volt. 1994 óta az évente
megrendezésre kerülő Bloomsday c. művészeti fesztivál szervezője
Szombathelyen, majd Budapesten, Bécsben, Milánóban, Londonban. 1995 óta a
szombathelyi Leopold Bloom művészeti folyóirat alapító szerkesztője.
Leginkább rá jellemző vizuális alkotásai a három dimenziós statikus
képversek. HEGEDŰS MÁRIA (1951-) magyar kortárs költő, vizuális
művész, pedagógus. 1982-ben magyar-népművelés szakon diplomázott az
ELTE-n, 1984-től a kazincbarcikai Irinyi János Szakközépiskola könyvtárosa
és magyartanára. 1988-ban Eötvös József-ösztöndíjat kapott, 2000-től PhD
hallgató. 2005-től tagja a Magyar Írószövetségnek. Vizuális alkotásai
1985-től vannak jelen a hazai és nemzetközi avantgárd művészeti életben.
Ekkor lett tagja a párizsi Magyar Műhely baráti körének. Előadásaival,
performanszaival rendszeresen részt vett a Magyar Műhely hazai és külföldi
találkozóin. Alkotói és mentori kapcsolatot ápolt a Magyar Műhely
alapítóival Bujdosó Alpárral, Nagy Pállal és Papp Tiborral. Első műveit és
tanulmányait a párizsi Magyar Műhely folyóirat mutatta be. Később a hazai
és külföldi avantgárd folyóiratok folyamatosan közölték vizuális
költeményeit, tanulmányait, képeit tárlatokon mutatták be. Hegedűs Mária
könyvei egy-egy alkotói korszakot is jelentenek. Az én karneválomban az
Apollinaire nevével fémjelzett ikonikus vizuális költemények műfaji
sokszínűségét alkotja meg, az Összeszőtt mezőkben a tárgyköltészet műfaján
belül, talált tárgyakon jeleníti meg térbeli költői szövegeit. Tanítványa,
Petrezselyem Judit, magyar szakos tanár a "...a művek élik a maguk
életét" címmel szakdolgozatban elemezte vizuális költeményeit.
Kötetei: Vendég voltam apám kertjében (Kazincbarcika, 1987), Karnevál
(Kazincbarcika, 1992), Az én karneválom (Párizs - Bécs - Budapest, Magyar
Műhely Kiadó, 1996), Összeszőtt mezők (Budapest, Magyar Műhely Kiadó,
1999). BARI KÁROLY (1952-) költő, műfordító, szerkesztő,
képzőművész. Verseket ír, fest, folklórkutatással foglalkozik, és
műfordításokat készít a kortárs francia nyelvű költészetből, valamint a
cigány lírai és epikus néphagyományból. Miskolcon járt gimnáziumba, az
érettségi után pedig a Színművészeti Főiskolán és a debreceni Kossuth
Lajos Tudományegyetem bölcsészkarán folytatott tanulmányokat. Még
gimnazista volt, amikor első, viharos sikert kiváltó verseskönyve
megjelent, egymás után két kiadásban. Képeinek először a Gödöllői Galéria
rendezett kiállítást. Ezt követően bemutatták alkotásait Budapesten,
Párizsban, Berlinben és Strasbourgban. Különböző külföldi folyóiratokban
és antológiákban versei idegen nyelveken is rendszeresen napvilágot
látnak. Bari Károly költészetét - szinte a kezdetektől - kísérik a lírai
ihlet jegyében született grafikai munkák, egyéni tónusú képversek. A
cigány folklórral kapcsolatos kötetpublikációinak illusztratív anyagaként
is szerepeltette őket, válogatott kötetébe (A varázsló sétálni indul,
800108) is felvette e rajzokat, képverseket. Több hazai és külföldi
kiállításon mutatták be vizuális poétikai munkáit, melyek szervesen
kötődnek látomásos, gazdag metaforikájú költészetéhez. A klasszikus
képverset alapjaiban megőrző formai szerkezetet követ: a szöveganyag
térbeli elhelyezésével egy kulcsábrát alakít ki, de ezt sajátos színezésű,
a naiv cigánypiktúrát is idéző ábrákkal vagy kalligramokkal dolgozza
össze. Az indázó, sokszor körbejáró tömör versszöveg, melyekbe a
betűformák változatossága hoz nyugtalanító dinamikát, az emlékhagyás, a "megörökítés"
olyan archaikus, naiv formáit is imitálják, mint amilyen a favéset-szöveg
vagy a tetoválás. BÍRÓ JÓZSEF (1951-) magyar kortárs költő,
performer, képvers művelő bemutatkozása: '1973
óta írok közlésre érdemes opusokat, 1975–től rendszeresen publikálok
verseket. Egyéb "megjelenések" - vizuális költészeti munkák, műfordítások,
kisprózák, könyvismertetések, kritikák, grafikák. 1982 óta szerepelek
munkáimmal, úgy Magyarországon mint külföldön: nemzetközi képzőművészeti
tárlatokon, biennálékon. 1987 óta nemzetközi művészeti fesztiválokon,
rendezvényeken magam is tartok előadásokat, készítek environmenteket,
installációkat, bemutatok performance-okat.'
  
kortárs alkotók képversei és verse
Galántai György
(1941-) a magyar neoavantgárd egyik meghatározó személyiségeként és
szervezőjeként ismert leginkább. Jelentős a hálózati művészet (mail art,
művészbélyegek, pecsét, képeslap, művészkönyvek) irányzathoz köthető
munkássága is. Szervezői tevékenységének egyik legfontosabb állomása a
Balatonboglári Kápolnaműterem (1970–1973), amely egy illegális kiállítás
sorozat volt, és melyet a Kádár-rendszer hevesen támadott, majd erővel
számoltatott fel. Nevéhez
köthető
az AL (Aktuális Levél) című szamizdat kiadvány-sorozat (1983–1985) és az
Artpool Művészetkutató Központ és Archívum alapítása és működtetése (1979
óta). Az 1990-es évektől weboldalakat szerkeszt és kiállításokat szervez.
Zalán Tibor (1954-)
József Attila-díjas (1987) magyar költő, író, dramaturg, pedagógus,
egyetemi tanár. A vallomásos líra hagyományos elemeit az avantgárd
formaújító gesztusaival állítja meglepő, olykor paradox összefüggésekbe.
Költészetére jellemző a hagyományos szövegegység felbontása, az irodalmi
és képi elemek egybeszerkesztése. Zalánnál a látás azonos fokú fontosságra
tesz szert, mint hagyományos szöveg esetében az olvasás. Ezt bizonyítja
OPUS N3: KOGA
című kötete (1984), ahol a negyedik könyv
Ne-U
cím alatt képversek és kollázsok társításából született, és inkább
képzőművészeti, mint irodalmi alkotásoknak tekinthető 35 képet tartalmaz.
Végezetül néhány kortárs alkotó képverse és Sátory Richárd (a Torontói
Magyar Irodalmi Baráti Kör alapító tagja) kortárs költő
egy verse képpel.
|
 |
 |
|
|