|
Vizuális
és konkrét költészet alkotói - BEVEZETÉS
A
20. században a vizuális irodalom újraéledt. A 19. század végén
Franciaországban Stéphane Mallarmé "Egy kockadobás nem szünteti meg
soha a véletlent" című költeményével indítja útjára e műfajt. Mallarmé
a látvány adta többletet nem a grafikában, hanem a nyelv grafikai
összetevőinek működtetésében véli kiaknázhatónak. A huszadik századi
robbantást a futuristák kezdeményezik: Filippo Tommaso Marinetti, Ardengo
Soffivi, Vélimir Khlebnikov, Alexis Kroutchenykh, tőlük a dadaisták veszik
át a stafétabotot: Kurt Schwitters, Hugo Ball, Tristan Tzara, Picabia,
Richard Huelsenbeck, Raoul Haussmann. A látható nyelvvel is kacérkodó
költők közül meg kell említenünk ebből a korból Ezra Pound, E. E. Cummings,
Guillaume Apollinaire és Iliazd nevét. A második világháború után a
vizuális költészet újult erővel fejlődik. Először a francia és román
gyökerű lettrizmus lép a porondra Isidore Isou vezérlete alatt Maurice
Lemaítre, Christian Dotremont és Francois Dufréne kíséretében. Az ötvenes
évek elején jelenik meg egyszerre Németországban és Brazíliában a konkrét
költészet, az egyetlen irodalmi irányzat, amely a húszas-harmincas évek
egyik képzőművészeti mozgalmából, a konkretizmusból vezeti le családfáját.
Az úttörők szívesen idézik Hans Arpot, aki azt mondta: amit mi
csinálunk az nem absztrakt művészet hanem konkrét. A Sao Paolo-i
Noigandres csoport jelentősebb egyéniségei: Décio Pignatari, Augusto és
Haroldo de Campos, a németországiak közül kiemelkedik a svájci-bolíviai
származású Eugen Gomringer, Hansjörg Mayer, Heinz Gappmayr, Carlfriedrich
Claus, Tim Ulrich, Franz Mon, az osztrák Ernst Jandl, a svéd Öyvind
Fahlström, a skót Ian Hamilton Finlay, az angol Dom Silvester Huedard,
valamint két amerikai: Emmett Williams és Mary Ellen Solt. A konkrét
költészettel párhuzamosan hódít teret a francia spacializmus, melynek
Pierre Garnier és Henri Chopin a legismertebb művelői. A mögöttünk lévő
három-négy évtizedben független, a fentebb jelzett irányzatok egyikéhez
sem tartozó vizuális költők: Julien Blaine, W. S. Burroughs, Klaus Peter
Dencker, Jochen Gerz, Brion Gysin, Bernard Heidsieck, Dick Higgins,
Richard Kostelanetz, Ladislas Novak, Claude Maillard, Bruno Montels, Tom
Philips és Adriano Spatola. A videón vagy számítógépen dinamikus
képverseket alkotó költőkből csak ízelítőnek álljon itt Philippe Bootz,
Benoit Carré, Ladislao Pablo Györi, Gary Hill, Eduardo Kac és Paul
Zelevansky neve.
Magyarországon Kassák Lajos nemzedékétől a mai legfiatalabbakig egymást
váltották a költők, akik a látható nyelv elemeiből formálták meg
különleges irodalmi élvezetet nyújtó vizuális költeményeiket. Az elmúlt
száz évben a magyar folyóiratok hasábjain a vizuális költeményeknek
nagyon-nagyon kevés vagy egyáltalán semmi hely nem jutott. A Ma volt az
első olyan folyóirat, ahol megjelenhettek folyamatosan 10 éven át ezek az
alkotások, majd a hetvenes években az Új Symposion és a Magyar Műhely
vette át a stafétabotot. A század végén hozzájuk társult a Leopold Bloom
című kiadvány.

A vizuális irodalom két nagy részre osztható: két vagy háromdimenziós
statikus és dinamikus (fény-, árnyék-, forgó versek) művekre. A
vizuális versek szerkezeti felépítése elősegíti a művek megértését és
megkönnyíti rendszerezését. Szerkezetében alapvetően fontos az elemek
térbeli elhelyezése, egymástól való távolsága, elszigeteltsége, az
írásjelek nagysága, formai hasonlósága, a nyomdai jelek és a tipikus
grafikai elemek gyakorisága, milyensége, bárminemű ikonikus egyveleg
jelenléte, valamint a látványt alkotó jegyek ismétlődése.
Sok műnek "topo-logikus" a rendezőelve, ami azt jelenti,
hogy az olvasó a vizuális költeményben található szabályos mondatokat,
mondatfoszlányokat, szócafatokat, szótagokat vagy akár magányos betűket
helyzeti adottságaik, grafikai analógiájuk vagy elszigeteltségük szerint
kapcsolja egymáshoz vagy különíti el őket egymástól. Ezekben a
költeményekben elbizonytalanodik a linearitás és nincsen sem egyértelmű
kezdet, sem egyértelmű vég. A régi képversek nagy része és Kassák
számozott képversei ebbe a csoportba sorolhatóak. "Topo-szintaxis"
a rendezőelve azoknak a vizuális költeményeknek, amelyekben a síkba
elhelyezett nyelvi sallangoktól, kulturális örökségtől, történelmi
háttértől és társadalmi vonatkozásoktól megfosztott szavak topológiai
közelségük vagy távolságuk szerint állnak össze komplex jelentéssé vagy
elszigeteltségük révén villantják fel határtalan jelentéstartományukat. A
konkrét költészet legtöbb darabja ebbe a csoportba sorolható be. Ide
tartoznak a
logo-mandalák
is - a formájuk kör vagy négyzet alakú, középpontjuk van, szimmetrikusak,
olvasatuk a tengelyek mentén megfordítható (némelyekben a szavak
visszafelé is olvashatók). Az "ikono-logikus" rendezőelv
alapján alkotott művekben a szöveget (és a hozzáadott nyomdai vagy
grafikai elemeket) a költő úgy rendezi el a síkban, hogy a kialakult
látvány felismerhető képmása legyen valaminek. Apollinaire óta ennek a
vizuális formának
kalligram
a neve. Ezeknél a verseknél nem a képi tökéletesség hanem az utalás a
legfontosabb. 4 csoportja van - az első csoportba (kalligram
1) azok a művek
tartoznak, amelyekben a nyelvi anyag lineáris és megfelel a normatív
szintaxisnak (legtöbbjük hagyományosan szedett sorokban is megállja a
helyét). A második csoportban (kalligram
2) a képet megformáló
szöveg megfelel a normatív szintaxisnak, de teljességében nem lineáris,
ebből kifolyólag viszont nem tudjuk egyértelműen leszögezni: hol kezdődik
és hol végződik a költemény olvasata. A harmadik csoportban (kalligram
3) a kirajzolt kép
szövege nem követi a normatív szintaxis követelményeit, részleteiben
lineáris, azaz a jelentések egymásutánjában logikai folyamatot sejtet. A
negyedik csoportban (kalligram
4) a szöveg nem
követi a normatív szintaxis követelményeit és részleteiben sem lineáris.
Kép és szöveg csak együtt, az egymást kiegészítő kölcsönhatásban
érvényesülnek. Ezekben a művekben nincs mindig logikai összefüggés a
kialakított kép és a felhasznált írásjelek, morfémák, szavak, jelentése
között. - Egy másik elkülöníthető vizuális költemény-csokornak rendezőelve
az "ikono-szintaxis". Az idesorolható költeményekben a művet
megformáló jelek grafikai hozzáadás nélkül ikonná átlényegült képet
sugallnak. Az ilyen típusú önálló művek is a konkrét költészethez
tartoznak. A "tipográfiai sémát" rendezőelvként felmutató művekben
az ikono-logikus szerkezethez rendelt kép szerepét egy
absztrakt forma (például keresztrejtvény, térkép, vasúti menetrendkönyv
táblázata, labirintus stb.) helyettesíti, amely nemcsak befolyásolja a
séma által előre kijelölt helyre kerülő szöveget, hanem szöveg nélkül is
jelentéssel bír. A "tycho-szintaxis" a permutációt
(sorrendváltozás), a variálást teszi meg a vizuális költemény
rendezőelvévé. Az ennek alávetett művek bizonyítják, hogy a vizuális
irodalomban is helye van a vidámságnak és a játéknak - szintén a konkrét
költészet körébe sorolhatók. Az "anti-szintaxist" rendezőelvként
felhasználó művek csak utalásokban emlékeztetnek a nyelvre, a nyelv
összetevőire vagy funkciójára. Minden ilyen mű határesetnek tekinthető az
irodalom és a képzőművészet között és szintén a konkrét költészet részei.
A jelkészletekkel való zsonglőrködés a "lettrizmus"
sajátossága - a lettristákat az a költészet érdekli, amely lerombolja a
szavakat, kivonja belőlük a betűket - alapelemként ezeket használja föl az
új művekben. A "lettrista vizuális kompozícióban" az írott betű
vagy a bármilyen jelkészletből kölcsönzött jel helyettesítheti a figuratív
ábrákat és a geometrikus alapelemeket. A költőben felvillanó vizuális
ötlet látható nyomaként papírra vetett alkotások a "koncept"
művek - rövidek, néhány szóból (esetleg néhány hozzájuk toldott grafikai
elemből) állnak.
A 20. századi vizuális költeményeink zöme fekete-fehér. Legtöbbjük
működését a látványban rejlő ellentétek biztosítják: színben a
fekete-fehér, a szürke-fekete vagy a szürke-fehér szembesítése - betűben a
családok, a betűtípusok, a betűváltozatok: (pl. normál - félkövér - kövér
vagy álló és dőlt betűk) ütköztetése - általános látványban fölismerhető
egyenes és görbe, rendezett és rendezetlen, nagy és kicsi, függőleges és
vízszintes, magas és alacsony, roncsolt és hibátlan, éles és életlen, bal
és jobb, lent és fent ellentéte. A huszadik századi magyar vizuális
költemények mondandója halkabban patetikus, kevésbé anekdotikus,
gondolatvilága pedig intellektuálisabb, mint volt elődeiké. A költő
megállítja az időt. A vizuális költemény pedig a befogadás pillanatát
időtleníti. Kiszakítja az egyirányú folyamatból. Minden egyszerre, már az
első pillanatban létezik, a költemény minden porcikája már akkor ott van a
látómezőben, amikor a részletek jelentése még nem formálódott meg. A
vizuális költeményben az ige és a kép ötvöződik szándékká. A vizuális
költeményben az igével foncsorozott kép változik kalanddá, a képpel
azonosuló ige sorssá, kockázattá, az igévé vált kép pedig vakmerőséggé.
Kettejükben egyszerre van jelen játék és bizonytalanság: az igében
hangosan, a képben hangtalanul.
Forrás: Papp Tibor - Ige és kép
Előszó a magyar vizuális költemények huszadik századi antológiájához. (II.
kötet 7-14. oldal)
A vizuális költészet avagy a képversek különféle alakzatai már korszakokra
jellemzően jól elkülöníthetők: a barokk kor jellemző alakzatai a figurális
(kép)versek, mint például a rózsaversek, illetve a rejtvények, mint
például a kubusok; a történeti avantgárd jellemző alakzata a kalligram és
a tipo-grafikus versek; a neoavantgárd irányzatok jellemző alakzatai a
konkrét versek, a lettrista versek, a talált versek és a többi. Az alábbi
oldalakon igyekszem bemutatni azokat az alkotókat, akik képvers
tekintetében kiemelkedőt alkottak - az eddig kimaradt kínai és héber
művészekkel kezdve a múltból és a középkorból - áttérve a történeti
avantgárd, a neoavantgárd és a jelen korán át a magyar és a
világirodalomban egyaránt.
|