|
Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
A képvers vagy kalligram olyan vers, amely a betűk, szavak,
szövegrészletek, verssorok és versszakok sajátos grafikai-tipográfiai
elrendezésével egyszersmind képileg is megjeleníti – akár utalásszerűen is
– a tartalmi mondanivalót, vagy éppen annak ellenkezőjét. Noha az ókor óta
ismert költészeti műforma, irodalomtörténeti jelentőségre csupán a 20.
században tett szert, Guillaume Apollinaire munkásságának köszönhetően
(KISKÉP -
Apollinaire: Jean de la lune - Jean a holdon
- kattintásra nagy).
Művészeti fogalomtár
KÉPVERS: kalligram, calligramme: olyan vers melynek írásos formája képi
ábrázolást nyújt - A késői görög költészet is ismerte, majd e reneszánsz
újította fel, de kedvelték a barokk kor költői is. Az ábrázolt alakzatok,
javarészt szimbolikus jelentőségűek. Az avantgárd irányzatokban sűrűn
előfordul: a kirajzolt alakzatok ekkor már egyénibbek és bonyolultabbak.
Apollinaire egy teljes kötetet szentel a képverseknek. A magyar
irodalomban Kassák, Babits, Radnóti és Weöres is írt képverset, de ez
főleg avantgárd korszakukra jellemző. Egész ciklust állított össze ilyen
verseiből Nagy László Képversek és betűképek címmel. Nem tekinthető
képversnek az olyan költemény, amely betűformáival, a szavak és a mondatok
közötti üres helyek megtervezésével, tehát csak nyomdai eljárásokat
alkalmaz.
Pallas - nagy lexikon
(epigrammata figurata), verses játék, mely abban áll, hogy a versezet
rövidebb meg hosszabb sorai, amint le vannak írva vagy nyomtatva, bizonyos
tárgy alakját adják (pl.: oltár, kereszt, csillag, kehely, gúla, tojás
stb. alakját). A görög irodalom kései időszakában kapott lábra e
mesterkedés; az újabb népeknél is volt egyszer másszor divatja, mikor az
ízlés romlott. A Képvers tárgya rendszerint alkalmi volt, címe pedig az
illető alak, melyet utánzott (p. keresztvers).
Fogalomgyűjtemény - magyar nyelv- és irodalomból
A képvers olyan vers, amelynek írásképe különös, új
jelentést hordoz, és összképe ábrázol valamit. Ez az ábrázolás általában
közvetlen vagy szimbolikus kapcsolatban van a vers tartalmával.
Doksi
A képvers (kalligram) olyan vers, amely szakaszait, sorait, betűit úgy
helyezi el, hogy valamilyen kép, alakzat rajzolódjon ki belőlük.
Hagyományosabb formájában egy "szabályos" versszöveget rendez el
képszerűen a szerző, mint például Apollinaire vagy Radnóti Miklós. A másik
típusában már nem – vagy alig – szerepel folyamatosan összefüggő szöveg, a
betűsorok is képi elemként jelennek meg. Ebben a futuristák voltak az
úttörők. A képverset már a késői görög költészet is ismerte, majd a
reneszánsz újította fel s kedvelték a német barokk költők is, legsűrűbben
azonban az avantgárd irányzatokban fordul elő. A magyar költészetben
Kassák, Babits, Radnóti, Illyés és Weöres is alkalmazta, Nagy László pedig
egész ciklust állított össze ilyen verseiből (Képversek és betűképek).
Literatura (László Zoltán)
VIZUÁLIS KÖLTÉSZET: látványköltészet. A neoavantgard, azon belül a konkrét
költészet egyik irányzata. A nyelvi jeleket - betűket, szótagokat,
szavakat - a mondatbeli jelentéstől függetlenül is mint írásképet teszi a
vers kifejező eszközévé. Történelmi előzményei egészen az ókori egyiptomi
képversekig vezethetők vissza. A modern irodalomban híresek Mallarmé,
Apollinaire, Marinetti képversei; de elterjedt a német irodalomban is.
Art portál - experimentális költészet (Sebők Zoltán)
A kísérleti vagy experimentális költészet (experimental poetry) különféle
irányzatai a hagyományos irodalmi, képzőművészeti és zenei műfajok
határterületén jöttek létre. Történeti funkciójuk az egymástól elszakadt
művészeti ágak új kapcsolatának megteremtése és a meglévő művészeti
közegekben rejlő lehetőségek feltárása, illetve új célok szolgálatába
állítása. Az írás megjelenésétől napjainkig folytonosak azok az
elképzelések, melyek az írásjegyeket nem pusztán a gondolat helyett álló
képződményeknek tekintik, hanem önálló materiális létüket, látható formai
minőségeiket, térbeli elhelyezkedésüket, a jelentéstől független
kifejezési energiáikat is számításba veszik. A kísérleti költészet
előzményei ilyen értelemben egészen az egyiptomi hieroglifákig vezethetők
vissza, s ősei közé sorolhatók az akrosztichonok (a versszakok vagy a
sorok kezdőbetűi egy nevet vagy egy mondást adnak), a középkori bűvös
négyzetek stb. Azzal egy időben vagy azt megelőzően, hogy a szabad versben
a gondolat roncsolni kezdte a kötött versformát, a vizuális oldalról is
megindult a támadás.
A századelő jelentősebb ilyen irányú törekvései közé tartoznak Apollinaire
egyes versei, melyeknek a sorai úgy vannak tördelve, hogy a betű egyszerre
szerves szójelentést és önálló képet alkot (ez az úgynevezett vizuális
költészet vagy képvers 20. századi alaptípusa), a futuristák és a
dadaisták, bízva a szóalak önálló erejében, eltávolították mögüle a
jelentést, Kassák és Moholy-Nagy absztrakt képverseket írt, Majakovszkij
és El Liszickij képzőművészeti és agitatív feladatként értelmezte a
tipográfiát, a kubisták nyomtatott szövegeket ragasztottak festményeikbe
stb.
A század első két évtizedében létrejöttek a kísérleti költészet alapvető
irányzatai, bár egyelőre a különféle izmusokba ágyazódva. A modern
értelemben vett experimentális költészet az 50-es évektől kezdve
bontakozott ki, s fejlődését nagyban elősegítette a betű-motívumokat is
használó pop-art, az érdeklődését szinte mindenre kiterjesztő fluxus
csoport, és nem utolsó sorban a tudományos elméleti kutatások. A kísérleti
költészet egy-egy tendenciájának jelölésére számos kifejezés honosodott
meg a művészeti irodalomban.
A konkrét költészet megnevezés azokat a "költeményeket" foglalja össze,
melyeknél az elsődleges esztétikai hordozó nem a szavak mögötti jelentés,
hanem az írott vagy beszélt nyelv-nyersanyag a maga közvetlenségében.
Eugen Gomringer (1925), a rehaui Kunsthaus alapítója, a konkrét művészet
egyik legkiválóbb teoretikusa, konkrét költő. Itt a szó önmaga
megjelenítését szolgálja s nem idéz fel egy másikat: a szó egy szigorúan
meghatározott fogalom kifejezője, tulajdon jelentésén túl nem utal másra.
Ennek illusztrálásaként vegyük példának a konkrét versek
hangtulajdonságait, melyekből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy egy
alkotás fonetikusan megismételhetetlen. Christian J. Wagenknecht Claus
Bremer egyik művével példálózik, amelyben egy azonos szövegű sor többször
egymásra van írva, az olvashatatlanságig. Vagy vehetjük Eugen Gomringer Schweigen című 1953-as versét (ILLUSZTRÁCIÓ),
amelyben a címben jelzett "hallgatás" tizennégyszer jelenik meg szövegként, egyszer pedig hiányzik,
üres felület helyettesíti, amely a szemnek szánt üres hely, nem pedig a
fülnek szánt szünet. A jelenség S. J. Schmidt fejtegetései által
magyarázható meg: "Az olvasó többé nem információkat, hanem meghívást kap
egy konkrét szöveg esztétikai folyamatába, melyet nem statikusan, hanem a
nyelvi újítás folyamataként kell értelmezni".
A spacializmus, vagyis "térbeli költészet" (a francia P. Garnier nevéhez
fűződik) az írásjegyek és írásjelek háromdimenziós elrendezésére
vonatkozik, a lettrizmus a betűkkel és kalligráfiával dolgozó festészeti
és grafikai irányzat, a fónikus költészet a nyelvi fonémák és egyéb
hallható effektusok esztétikai célú hasznosítását jelöli.
A kibernetikus költészet a számítógép felhasználásával készülő versek
gyűjtőneve, az anonim költészet pedig a mindennapi élet utólag költőinek
tekintett névtelen alkotásait (falfirkák, fényreklámok, véletlenül egymás
mellé kerülő plakátok szövegösszefüggései, tetoválások stb.) jelenti.
A kísérleti költészetnek még számos különféle típusa van, hiszen szinte
minden alkotó másképp jelöli a maga irányzatát, gyakran versciklusonként
váltogatva az elnevezést. Az osztrák Ernst Jandl szerint például
experimentális költemények írására végtelen számú módszer lehetséges, de a
legsikeresebb módszerek mégis azok, melyeket csak egyszer lehet
fölhasználni: így a költemény azonos azzal a módszerrel, amely létrehozta.
Az ismertebb magyar írók és költők közül többen kísérleteztek vizuális
irányban is (például Tamkó Sirató Károly és Tandori Dezső), de a műfaj
legjelentősebb középpontja évtizedeken át a párizsi Magyar Műhely
társasága volt (élén a szerkesztőkkel, Bujdosó Alpárral, Nagy Pállal és
Papp Tiborral), ugyanakkor a vajdasági Bosch+Bosch Csoport egyes tagjai is
sokat tettek a műfaj meghonosodása érdekében (mint például Csernik Attila,
Ladik Katalin, Szombathy Bálint stb.). Magyarországon a József Attila Kör
Ver(s)ziók címmel önálló kötetben jelentette meg 1982-ben a fiatal szerzők
alkotásait.
|