|
Ez
az épület lett volna az első európai felhőkarcoló. Az orosz hagyományra
utal, hogy az épület egyben emlékmű is. Az építmény modellje 1920
augusztusára lett befejezve. Kivitelezésében az elsődleges probléma, hogy
egy mozgó épület lett volna. A két spirál között egy kocka, egy gúla, egy
henger, és egy félgömb (kupola) forgott volna. Gigászira tervezett mérete
(400 méter) akkoriban ez még nem volt kivitelezhető. A kocka tervezett éle
110 méter volt. A belső helyekre Tatlin légkondicionálást is tervezett. Az
épület az egész földgolyóval került kapcsolatba úgy, hogy dőlésszöge
megegyezik a Föld tengelyével, a mozgás a Föld mozgása, forgása. A kocka
egy év alatt fordult volna meg, a kúp egy hónap alatt, a henger egy hét, a
félgömb egy nap alatt. A torony 400 méteres magassága sem véletlen, azonos
a földi délkör egy százezred részével. A
spirálmeneteket
összekötő rácsszerkezet fogta össze az egységesnek tekintett
térkonstrukció elemeit. Spiráljai szokatlan térformát alkottak, de nem
dekoratív jellegűek voltak, hanem egy hatalmas tartószerkezet szerepét
töltötték be. A függő konstrukciók alkalmazása lehetővé tette a tartóváz
tehermentesítését, továbbá azt, hogy felfüggesztett falakat alkalmazzanak
térelválasztó szerkezetek gyanánt, vagyis, hogy ne kelljen támpillérekkel
telezsúfolni a felfüggesztett térformák kihasználható belső tereit. A
Tatlin-torony folytatta a régi orosz művészetnek azt a hagyományát is,
amely jellegzetes formát igyekezett adni a városképet meghatározó
építményeknek s ezáltal magának a városnak. A III. Internacionálé
emlékműve bármely városképben domináns szerephez jutott volna. Tatlin -
éppen erőteljes manifesztum jellege miatt - mindentől kívülre akarta
építeni, nem pedig a belvárosba, nem akarta a tervet konkrét városi
környezethez kapcsolni. Ez a terv csak egy kis modellen született meg,
anyaga fa, drót és karton. Magassága 5 méter. A modell, mint ahogy ez már
lenni szokott, a tervrajzokhoz képest, az építés több vonatkozásában is
leegyszerűsödött. Az egyes részeket a lehetőségekhez képest pontosan
készítették el, de az is feltűnő, hogy ezeken minden munkát kézzel
végeztek, gépi megmunkálásnak nyoma sincs. E két körülmény a modellépítés
módját a szobrászati munkával, magát a modellt pedig az absztrakt
szobrokkal rokonította, és ez a modellnek, illetve egyes részeinek eleven
plasztikai hatást kölcsönzött, ami fémépítményeknél meglehetősen
szokatlan. A festészetre is nagy hatással volt, mely a 20. sz. elején a
maga által felvetett kérdések és válaszok útján törvényszerűen kénytelen
volt kilépni a térbe, és így eljutott az architektúráig.
|