A
rockzene folyamatos fejlődése során több különböző stílusirányzat
megjelenését vonta maga után, melyek bár magukon viselik a rockos
gyökereket, mégis sajátos műfaji elemekkel rendelkeznek.
AOR - (album oriented
rock, album rock) egy zenei stílus és FM rádió formátum elnevezése.
Hivatalos magyar megfelelője nincs, leginkább nagylemez-orientált
rockzenének lehetne fordítani. Bár a stílust a szakértők a rockhoz sorolják,
a pop stílusjegyei is megtalálhatók benne. Lényege, hogy mind az előadók,
mind a rádiók a nagylemezekre építenek, a kislemezek helyett. A stílus
leginkább az Egyesült Államokban terjedt el.
AB
ORIGINAL ROCK -
jellemzője, hogy a rock-stílust és annak jellemző hangszereit (elektromos
gitár, dob) az ausztrál bennszülöttek ősi hangszereivel (didgeridoo,
clapsticks) és énekmódjával ötvözi. Ausztrálián kívül Kanadában vannak
jelentősebb képviselő rock együttesei.
ACID
HOUSE -
elektronikus zenei irányzat. Az acid felvételekben egy erőteljes, 120-140
bpm között lüktető – többnyire TR-606-os szintetizátoron és TR-808 vagy
TR-909 dobgépen előállított – alapütemen kívül általában csak egy
lecsupaszított motívum szól végig. Száraz, érdes hangzású, harsány és
minimalista. Vokálokat csak elvétve találunk bennük, akkor is inkább
effektként használt mondattöredékeket, vagy csupán egyes szavakat.
Minimalizmusa köszönhető a kor hangszer- és effekt parkja viszonylagos
fejletlenségének is, így hamar elérte saját műfaji korlátjait. Hangszerei:
szintetizátor (Roland TB-303), dobgép (Roland TR-808) és billentyűs
hangszerek. Az első felvételek Amerikában készültek, de világhódító útjára
Angliából indult, népszerűsége 1988–1989-ben tetőzött Európában. A
Prodigy,
elektronikus zenét játszó brit együttes, a kilencvenes évek végén
bekövetkező nagy elektronikus zenei forradalom egyik legnépszerűbb
képviselőjének tekinthető.
ACID
ROCK - a
pszichedelikus rock leghangosabb, legvadabb ága a '60-as években, a
flower-power időszakában vált népszerűvé. Jellemzője a kábítószer (LSD)
hatására létrejött különös dalok, hosszú, torzított gitárszólókkal (pl.
Jefferson Airplane). Az
elektronikus zene hangzáseszközeivel és a stroboszkóp-lámpák villódzó
fényeivel a "belső utazás" kísérőzenéje. Az érzéktompítóan nagy
hangerőt olykor furcsa, lenyűgöző hangzások tarkítják. A viszonylag rövid
életű irányzat beolvadt a heavy metálba.
ALTERNATÍV METÁL - egy
zenei stílus, amely a heavy metál és alternatív rockzenei stílusok
fúziójából jött létre az Egyesült Államokban az 1980-as évek végén. Az
együttesek nem alkottak egységes színteret, tevékenységük közös pontja a
kísérletezés, a heavy metál határainak kitolása volt, más rockzenei stílusok
beolvasztásával. Népszerűségének csúcsát a mozgalom az 1990-es évek közepén
érte el. Jelentősebben az alternatív metál zenekarokat a nehéz gitár-riffek
jellemzik; tipikusan ezeknek van kihangsúlyozott kísérleti éle. Nem
megszokott szövegeket tartalmaznak, kötetlen idejű szignók, több
hangugratással, mint általában a hagyományos metálban.
ALTERNATÍV ROCK -
(alternatív zene, alt-rock, alternatív) a rockzene egyik műfaja, amely az
1980-as
években
jött létre és széles körben elterjedt az 1990-es években. Számos alacsonyabb
rendű műfajból áll: grunge, Britpop, gothic rock és indie pop. Ezek mind a
punk rock stílusára és magatartásformájára építkeznek, ami az 1970-es
években fektette le a műfaj alapjait. Egy időben az alternatív rock
kifejezést összefoglaló meghatározásnak használták az underground zenészek
által előadott rockzenére az 1980-as években és minden olyan műfajra, ami a
punk rockból jött létre (beleértve a punkot, az Új hullámot és a post-punkot).
Bár néhány alternatív rock előadó, többek között a
REM
kereskedelmi sikereket ért el és bekerült a köztudatba, sok zenész inkább
kultzenét játszott, melyet független lemezkiadó cégek vettek fel, egyetemi
rádiókban játszották és szóban hirdették. A
Nirvana
(karikatúra) áttörésének és az 1990-es évek népszerű grunge- és
Britpop-mozgalmának köszönhetően az alternatív rock belépett a zenei
köztudatba, számos együttese népszerű és sikeres lett. A műfaj más néven is
ismert volt, mielőtt a kifejezés elterjedt az 1990-es években (USA: College
rock - Egyesült Királyság: indie rock). Az alternatív rock dalok szövege
gyakran szól társadalmi problémákról, például drogról, depresszióról és
környezetvédelemről.
ART-ROCK -
általában klasszikus zenére épülő progresszív, szimfonikus rock. Főleg egy
albumon megjelenő összefüggő kompozíciók, és nem önálló dalok jellemzik
(koncepciós album). Másik tendencia, hogy egy történetet mond el rock
operához hasonlóan. Az art-rock felhasznál, a rockba integrál klasszikus
zenei elemeket. Így készült pl. rock-szvit, rock oratórium is, amiket még
középkori, misztikus hatásokkal is fokoztak. Számos előadó csak egy-egy
produkcióval kalandozott el erre a területre (pl. a
Beatles "Sergeant
Pepper's Lonely Hearts Club Band" c. nagylemeze). Más előadóknak,
együtteseknek viszont egy-egy korszaka, olykor egész pályafutása ebbe a
zenei körbe sorolható.
BLACK
METÁL - a
heavy metál zenei stílus extrém irányzata. Szinte kizárólag károgva, vagy
ahhoz hasonlóan üvöltve, hörögve adják elő, de a meglehetősen ritka, tisztán
kiénekelt dalokra is a félelmetes,
bizarr,
groteszk megszólalás jellemző. A zenék tipikusan nyers, éles és fenyegető
gitárhangzását intenzíven betorzított gitárokkal és sokszor a felső
tartományokban játszott disszonáns hangzatokkal hozzák létre. A riffeket a
death metálhoz hasonlóan sokszor tremolo pengetéssel játsszák, de a témák és
a dalszerkezet jellegzetesen egyszerűbb és monotonabb. A norvég zenekarok
hatására ez a stílus a hangszerhasználattal szemben a kisugárzást, az
atmoszférát helyezi előtérbe. A
Burzum
(borítón), a norvég Varg Vikernes black metál projektje, amelynek története
1991-ben indult Bergenben, demói hamar sikeresek lettek. Kevés zenekar ad
elő gitárszólókat. A basszusgitár általában alig hallhatóan, a háttérbe
keverve a gitár dallamát követi. A dob jellemzően egyszerű, gyors és monoton
blast beat. A nyugtalanító légkör létrehozásában több zenekarnál szerepet
kap a szintetizátor, melyet a gitárhoz hasonlóan "minimalista felfogással"
használnak. Ez nem vonatkozik a műfajhoz csak külsőségekben tartozó
szimfonikus black metál zenekarok gazdagon díszített megszólalására.
Szövegvilága az előadók szélsőséges eszmerendszerét tükrözi. Általános a
mizantrópia és a keresztény világ megvetése, de a különböző zenekarok
filozófiája vérre menő ellentétben áll egymással. Az előadók egy része
ateista nézeteket vall, míg mások az ősi pogány vallásokhoz vagy a
sátánizmushoz fordulnak. A szövegek hangulata gyakran depressziós vagy
nihilista. Klasszikus elemek még a természeti motívumok, az évszakok
(elsősorban a tél), a mitológia, folklór és a fantasy.
BLUES-ROCK - bár
a rock&roll egyik alappillére a blues volt, a blues-rock, mint a műfaj egyik
ága csak a '60-as évek végére alakult ki. Legfőbb jellemzője a
tradicionális, 3 akkordos blues séma, és a hangszeres improvizációk
gyakorisága. Angol és amerikai blues-rock bandák (pl.
Cream,
Canned Heat)
egyaránt a brit blues vonalat követték. A népszerűvé vált irányzat 1970
körül olyan kölcsönhatásba került a heavy metál és a southern rock
bandákkal, hogy a blues-rock és a hard rock közötti határ csaknem eltűnt. A
következő évtizedekben azonban ismét csendesebb és tradicionálisabb lett. A
magyar blues-rock koronázatlan királya,
Deák
Bill Gyula.
BOOGALOO - (bugalú)
amerikai eredetű, latin tánc és zene. Ötvözi a rhythm and blues, a soul,
illetve a mambo és a cha-cha-cha elemeit.
BREAK-BEAT -
gyűjtőfogalom. Az elektronikus zenéhez áll közel, minimalisztikus jellegű.
Jellegzetes vonása a 4/4-es tört ütem. A legtöbb elektronikus zene alapját
egy lineáris ritmuslap jelenti, ám ennél a stílusnál a ritmikába csempészve
tört hatást eredményez. Innen ered az elnevezése is. Egyelőre két
irányvonala különíthető el: az egyik ún.
Florida-breaks
-
nevét onnan kapta, ahol először megszületett (70-80-as évek) és elterjedt,
vagyis Floridában. A másik -
nu
skool breaks - a
freestyle és electro műfajok keveréke. A stílus bázisa Anglia, hip-hop-ból
eredeztethető, gyakran tartalmaz ilyen elemeket (rap, szkrecss, stb.)
Gyorsabb (leggyakrabban) 120-140 bpm. tempójú. Ritmusképlete a Jungle-nél
egyszerűbb, de szintén tört. A funky-s beütésű dalok sem ritkák.
Palotai Zsolt,
művésznevén Dj Palotai Magyarország meghatározó underground
lemezlovasa, az elektronikus zene, a drum and bass és a break beat egyik
magyarországi meghonosítója.
BREAK-DANCE - a
'70-es években, New Yorkban kialakult utcai táncok gyűjtőfogalma.
Világszerte igazi tömegmozgalommá vált az utcákon, hordozható magnók
zenéjére, a táncolók és a járókelők szórakoztatására járt akrobatikus tánc.
Sőt táncbajnokságokat is kezdtek rendezni, majd konszolidált formában az
élő- és televíziós show-műsorokba is bekerült.
 
Oasis - Bob Dylan
BRIT
TRADICIONÁLIS ROCK - a
'90-es években, a brit pop kifutása után a tradicionális rock vált Anglia
meghatározó irányzatává az évtized végéig. A hagyományokat a legnagyobb
elődöktől vették (Beatles,
Stones, Who, Kinks és a
Traffic). A
mozgalmat az
Oasis (és
Paul Weller) indította be a "Definitely Maybe", illetve a "Wildwood"
albummal.
COMEDY
ROCK - a
rockzene eszközeivel gúnyolja ki a tradicionális rockot és rajongóit.
Legnagyobb mestere
Frank
Zappa.
COUNTRY ROCK - a
popzene egy alsóbb műfaja, a rock és country összeállításából alakult ki. A
kifejezést általában a rockzene azon hullámában készült felvételek leírására
használják, amelyeket country - stílusban kezdtek rögzíteni az 1960-as évek
végén és az 1970-es évek elején,
Bob
Dylan-nel
és a
The
Byrds-szel
kezdve; legnagyobb népszerűségüket az 1970-es években elérve olyan
előadókkal, mint
Emmylou Harris és az
Eagles.
DISCO - tánczenei stílus. A hetvenes évek végétől a nyolcvanas évek elejéig
rendkívül népszerű. A zenére jelentősen hatott a funk, a soul és különböző
latin műfajok. A diszkó hangzás jellemzője a szárnyaló, sokszor
visszhangosított ének egy stabil négyszer-négyes nagydob, nyolcados vagy
tizenhatodos lábcin és masszív, szinkópált basszus (basszusgitár, néha
egyszerű oktáv különleges ritmusképletekben) fölött. A Fender Jazz Bass
basszusgitár-modellje könnyen összefüggésbe hozható a diszkó hangzással,
mivel a gitár érthető, sajátos hangot produkál diszkózenei környezetben.
Vonósok, rézfúvósok, elektromos zongora, elektromos gitár alkotja a gazdag
hátteret. Nagyzenekari hangszerek (például fuvola) gyakran hallhatók
szólóhangszerként, de elektromos gitárszólók ritkán. A hetvenes évek
legismertebb diszkó előadói:
Donna Summer, a
Bee Gees, a
KC and the Sunshine
Band, a
Chic
és a
Jackson-család
(karikatúra
Michael Jackson).
FUNK ROCK - egy könnyűzenei műfaj, amely a rock és funk zene elemeit ötvözi.
Az 1970-es évek elejétől
alakították ki olyan előadók, mint például
Jimi
Hendrix, Eric Burdon, a
Funkadelic, Betty Davis, és a
Mother's Finest.
Sokfajta hangszeren játsszák, de a teljes hangzást főleg a basszus, a dob és
az elektromos gitár határozzák meg. Míg a ritmusszekció a funk zene által
van befolyásolva, addig az elektromos gitár hatások a rock színtérről
érkeznek. Gyakran használt effekt a torzítás.
Jimi Hendrix
(karikatúra) volt
az első ismert művész, aki egyesítette a korai funk ritmust a pszichedelikus
rock riffjeivel. Talán a legkorábbi példa az 1967-es Little Miss Lover című
dala. A funk rock másik úttörői az 1970-es évek brit rock zenészei voltak:
Trapeze, Rolling Stones, Led Zeppelin és
David Bowie. Ennek hatására később
több amerikai előadó is kísérletezett a funk és a rock keverésével, mint
például
Frank Zappa. Alműfajai: 1/FUNKCORE a hardcore punk és a funk
fúziója, amely az 1980-as években alakult ki. Kemény, hangos és gyors
gitár riffek jellemzik, de ellentétben a rockzenével ez nem nyomja el a
basszust, amely meghatározóvá válik a ritmus szempontjából. A dobok gyakran
funk alapúak, de gyorsak és pörgősek. Két példa a funkcore együttesre:
Jungle Fever és
Adequate Seven. 2/PUNK-FUNK a punk (vagy post-punk) és a
funk keveréke. Bizonyos esetekben jelentheti az alternatív rock és funk
keverékét is. Az első megjelenése 1977-ben volt, amikor a
Gang Of Four
kiadta a debütáló albumát, az Entertainment!-et. Az 1980-as évek folyamán a
Blondie, The Clash és
Talking Heads együttesek tették híressé az irányzatot.
A stílus újraéledt a New York-i underground színtéren a
The Rapture, a
Radio
4, a
Liars, a
!!!, az
Out Hud és az
LCD Soundsystem
együtteseknél, akik a funk rockot
hip-hop és house elemekkel kezdték vegyíteni. 3/FUNK METÁL a funk és a heavy
metál zene fúziója, amely az 1980-as években került a nyilvánosság elé.
Gyors, metálos gitárjáték és funk inspirálta ritmusszekció jellemzik, a
hip-hop stílusú rímelések pedig gyakran illenek az alternatív rockhoz
hasonló megközelítéshez. Példák:
Red Hot Chili Peppers, Primus és
Faith No
More.
GARAGE (garázs) ROCK - a rock
& roll egy nyers változata, mely először az
Egyesült Államokban és Kanadában lett népszerű körülbelül 1963 és 1967
között. Az 1960-as években nem ismerték el önálló zenei műfajként, és nem is
volt megnevezése. Az 1970-es évek végén néhány rock-kritikus visszamenőleg
azonosította a punk rock egy korai megtestesüléseként, és ez volt az, amit
néha garázs-punknak, protopunknak vagy a '60-as évek punkjának hívtak; habár
a zenei stílust túlnyomórészt garázs-rockként emlegették. A "garázs-rock"
kifejezés abból az érzékelésből fakadt, hogy számos ilyen előadóművész
fiatal és amatőr volt, és gyakran családi garázsban próbáltak. Az előadás
gyakran amatőr és naiv - tipikus témákkal, melyek a középiskolai élet
traumáit járták körül. A szöveg és az előadásmód az addig szokásosnál egyre
inkább agresszívebbé vált, gyakran dörmögéssel vagy visító vokállal, mely
összefüggéstelen sikollyá változott. A hangszerelésre leginkább a gitár
használata volt jellemző, melyet eltorzítottak egy fuzzbox-on keresztül. De
a garázs-rock művelői sokfélék voltak mind zenei képességekben, mind
stílusban, a durva, egyakkordos zenétől kezdve (például a
Seeds and the
Keggs) egészen a stúdió közeli zenészi színvonalig (Knickerbockers, Remains,
Fifth Estate - kisképen).
GLAM ROCK - a rockzene egyik stílusa, amely a korai 70-es években, a
poszt-hippi korszakban került az előtérbe. Javarészt angol együttesek által
érte el a tetőpontját 1971 és 1973 között. A zenét bágyadt és kábító
balladák, és nagy energiájú, Rolling Stones inspirálta előadások
jellemezték. A dalok leggyakrabban a szexualitás és a drogok körül forogtak,
de a tudományos-fantasztikus irodalom és a generációs lázadás is gyakori
téma volt. A glam rock előadók és rajongók gyakran öltöztek űrkorszakot
idéző csillogó viseletbe, így próbáltak például megszemélyesíteni egy idegen
személyiséget. A legismertebb példa erre
David Bowie (karikatúra)
Ziggy
Stardust és
Aladdin Sane személyisége 1972-1973 körül.
 
GRUNGE (piszok, mocsok) - könnyűzenei stílus, gyökerei és kezdete az
amerikai underground mozgalomhoz köthető. A Seattle Sound-ként is emlegetett
alternatív rock-irányzat ötvözi és továbbgondolja a rock, punk, hard rock és
az indie rock alapokat. Megjelenése a nyolcvanas évekre tehető, Washington
állam, azon belül is Seattle környezetére. Híressé a kilencvenes évek elején
vált két meghatározó album, a
Nirvana Nevermind és a Pearl Jam Ten lemeze
hatására. Sokan ennek tulajdonítják a '80-as évek rockzenéjének lezárását,
és a legutolsó rock forradalomként jellemzik. A grunge-ra sokféle hatás
keveredése jellemző. A grunge mint fogalom legelőször a '60-as és '70-es
években fordult elő zenei stílus és zenészek megnevezéseként. Akkoriban még
a zene és a művészek jellemzője.
Neil Young (karikatúra),
Iggy Pop (& The
Stooges) és a
The Velvet Underground például a rock-on belül különlegesnek
hatottak a kísérletező kedvük által, ami a eedback-effekteket (olyan hangok,
amik az elektromos gitáron a visszapengetéskor keletkeznek) illette. Emiatt
gitárjátékuk kevésbé volt "tiszta" és "sima", mint a többi bandáé. inkább
nyersnek, durvának hatottak a torzító - effektekkel ellátott felvételek,
melyeket nem is mindig szerkesztettek stúdióban. Ezáltal a zene "lázadónak",
"függetlennek" tűnt. Ez a stílus alakította a '80-as évek közepétől a seattle-i zenei színteret, ekkor kezdte a Green River és a későbbi Mudhoney
énekese, Mark Arm a mozgalom elnevezéseként alkalmazni a grunge-ot, amely a
'90-es évektől válhatott igazán népszerűvé.
HARD ROCK - a stílus sajátos ismertetőjegyei a torzított gitárhangok, és a
korábbinál hangosabb
ritmusszekció (basszusgitár, dob, elektromos
ritmusgitár). Kialakulásának kulcsmozzanata volt az 1960-as évek első
felében az amerikai rock 'n' roll találkozása a korabeli brit blues -zal. A
legelső ilyen zenét játszó együttesek:
The Rolling Stones, Yardbirds, The
Kinks, The Who és
Cream. Jellemző volt zenéjükre a blues-os témaválasztás, a
hangos gitár és ritmuskíséret. Később, a 60-as évek végén olyan együttesek
mint a
Led Zeppelin és a
Black Sabbath megkísérelték a korai brit rock
stílust összehozni a még inkább gitárorientáltabb hangszereléssel (Jimi
Hendrix), ennek legjobb példája a Led Zeppelin II (1969) album. Innen
eredeztethető a hard rock igazi kezdete. Harmadik stílusteremtő hard rock
együttes a
Deep Purple (karikatúra) volt, kései albumaik már heavy metal
elemeket is tartalmaztak. A tizenévesek körében az 1970-es évektől az
1990-es évekig népszerű, de csúcsát az 1980-as években érte el.
Magyarországon a hard rock a 1970-es években jelent meg, lázadó mivolta
miatt a rendszer gátolta a nem felülről szervezett együtteseket, például a
Radics Béla nevével fémjelzett
Taurus együttest, ami nem létezett sokáig
mégis sikerült két kislemezzel elindítaniuk a hard rock terjedését.
HEARTLAND ROCK - a rockzene egy válfaja, amely a ’70-es években alakult ki
és a ’80-as években élte
fénykorát, amikor az USA területén a legeladhatóbb
műfajnak számított. Stílusát illetően tulajdonképpen egyszerű rock & roll,
bár néha feltűnhet benne az americana és a country egy-egy eleme. A legtöbb
előadó kerülte a szintetizátor használatát, helyette a gitárra helyezték a
hangsúlyt. Az alapvető R & B felállást preferálták: dob, billentyűk, illetve
néha rézfúvósok, pl. szaxofon kapott szerepet. A hitelesség elérése
érdekében a dalszövegeket gyakran durva, csiszolatlan stílusban adták elő.
Erőteljesen hatottak rá az amerikai folk és folk rock zenészek. A versszakok
általában történetet mesélnek el, főképp nehéz időszakokon átvergődő
emberekről. A refrén gyakran himnikus hangvételű. A téma legtöbbször a
vidéki kisemberekhez, a munkásosztályba tartozókhoz kötődik; kifejezetten az
USA középnyugati és északkeleti, fehér emberek uralta iparvidékeiről. Az
énekes, aki először hívta fel az egész földkerekség figyelmét a heartland
rockra, a stílus legsikeresebb képviselője,
Bruce Springsteen (karikatura)
volt. A heartland rock hírnév, művésziesség és befolyás szempontjából a
’80-as évek közepén érte el csúcspontját, miután Springsteen kiadta a ’84-es
’Born in the USA’ című lemezét, amely világszerte első lett.
HEAVY METÁL - (vagy metál - "nehéz fém"), a könnyűzenei műfajok egyik
legextrémebb formája 1968 és 1974 között jött létre. Az életre hívó
blues-rock és pszichedelikus rock gyökerekkel rendelkező együttesek
gitár-
és dobközpontú, vastag, kemény hangzást alakítottak ki, melyet erős torzítás
és gyors gitárszólók jellemeznek. Bár már a korai heavy metál együttesek,
mint a
Led Zeppelin, a
Deep Purple és a
Black Sabbath is hatalmas közönséget
vonzottak, ugyanakkor folyamatosan támadták őket, ami azóta is végigkíséri a
metál zene történetét. Mikor az együttesek első hulláma kezdett kifáradni,
az 1970-es évek végén felbukkant a brit heavy metál új hulláma (New Wave Of
British Heavy Metal, rövidítve NWOBHM), ami eltávolodott az eredeti blues
hatásoktól, és beolvasztotta a műfajba a punk rock fogósságát (Iron Maiden -
karikatúra). A heavy metál az 1980-as években vált igazán népszerűvé
világszerte, amikor sok al műfaja először kifejlődött. A jóval agresszívebb
és extrémebb variációk jobbára csak az underground közönség figyelmét
keltették fel, de például a glam metál és kisebb mértékben a thrash metál is
már komoly kereskedelmi sikereket arattak. A heavy metál tipikus jellemzői a
gitár és dob uralta hangzás, az erős ritmusok, a komolyzenei, blues vagy
szimfonikus stílus. Mindamellett, a heavy metál különböző ágai saját
stilisztikai variációkkal rendelkeznek, melyek gyakran mellőzik, vagy
módosítják ezeket a jellemzőket. Egy heavy metál együttesben a dobos,
basszusgitáros, ritmusgitáros, szólógitáros és énekes – aki valamelyik
hangszeren is játszhat – a legjellemzőbb felállás. A billentyűs hangszerek
népszerűek voltak a korai metál együtteseknél – különösen a (hammond) orgona
és esetenként a mellotron. A gitár és felerősített hangja a heavy metál
kulcseleme. A gitárok gyakran túlvezérelt csöves erősítőkön vagy torzító
elektronikán keresztül szólalnak meg, hogy erőteljesebb, vastag, kemény
hangzást hozzanak létre. A heavy metál egyik kulcseleme a gitárszóló. A
műfajban túlsúlyban van a halál témája, mely rendszeresen
felbukkan a dalszövegekben, még ha elég különböző módokon is. A műfaj
blues-gyökereiből eredően egy másik fontos téma a szex, amelynek vonala a
Led Zeppelin kétértelmű dalszövegeitől a szókimondóbb glam és nu metál
együttesekig terjed. A szerelmi tragédiák állandó témák a gothic és doom
metálban, akárcsak a nu metálban, ahol még a fiatalkori szorongás foglal el
központi helyet. A tradicionális heavy metál dalokban gyakran különös,
fantázia ihlette dalszövegek szerepelnek, elrugaszkodva a valóságtól.
HIP-HOP - a jelenkor legjelentősebb afro-amerikai zenei stílusa. A négerek
lakta Harlem és Bronx
"népzenéje", amely a graffitikkel és a táncokkal (break,
robot stb.) együtt alkot egységes életérzést, gettókultúrát. A rap és a
hip-hop a graffitik hangzó megfelelője. A szavak pergése gyakran olyan
fergeteges, hogy alig lehet kivenni a szöveg értelmét, ami lehet vicces,
vagy véresen komoly, de egyaránt szókimondó, sőt trágár. A hangzáshoz
tartozik a scratchelés és a rapelés. A hip-hopot a zene tette világszerte
ismertté a "The Message"-dzsel, a "Rapper's Delight"-tal és más 12 inches (single) - lemezekkel,
melyek beszivárogtak a táncklubokba, így a '80-as évek közepének listáira
is.
A műfaj nagymesterei
Afrika Bambaata (karikatúra), a
Grandmaster Flash és
a
Trouble Funk. Akárcsak a reggaenek, a hip-hopnak is megvolt az üzleti
virágkora, amikor betört a mainstream zenébe olyan slágerekkel, mint
Herbie
Hancock "Rockit"-je és
Chaka Khan listavezető "I Feel For You"-ja, melyben
Grandmaster Flash & Melle Mel rapelt. A Charlie Ahearn által rendezett "Wildstyle"
c. film megpróbált divatot csinálni a hip-hopból, de a zene, és nem a
mitológia vált népszerűvé, ha csak rövid időre. Kanye West Hip Hop operája,
a “Runaway” 2010 októberében debütált.
HOUSE - a modern dance több formáját magába foglaló gyűjtőfogalom. Négy ütés
a basszusdobon (four on the floor) képezi mindegyiknek az alapját. Ezt a
zenét 1987-ben Chicagóban hozta létre a New York-i
Frankie Knuckles és a
rádiós DJ, Farley Jackmaster a legendás melegbár, a "Warehouse" stúdiójában
dobgép ütésekből, disco zenéből, a Philadelphia soundsból és európai
electro popból (Brian Eno, Kraftwerk, Yazoo, Depeche Mode), hogy azután
százfelé szerteágazzon: acid house, ska house, ragga house, hip house, jazz
house, ambient house, italo house, garage house, techno house, deep house,
stb.
INDUSTRIAL ZENE - energikus, nyers, disszonáns elektronikus hangzás gyors
dobgéppel és sample-kkel. Hangzások, melyeket mintha a teljesen automatizált
gyárakban állítottak volna elő - lelketlen, hűvös, érzéketlen. Ebben a
zenében soha nem szerepelt ember, azokat kivéve, akik készítették, illetve
programozták. A '80-as években az industrial-zene kezdett kiemelkedni az
ismeretlenség homályából, és a kísérleti időszak próbálkozásai után egyre
nagyobb tábora lett
(Nitzer Ebb, Front 242 stb.). 1990-re két fő irányzata
alakult ki: a gitáros és az elektronikus. Ez utóbbi az electronic body
musicra épült.
INSTRUMENTAL ROCK - a rockzene egy válfaja, ami azzal emeli
ki a hangszerek hatását, hogy az ének szerepét akár teljesen visszaszorítja.
A rock & roll első évtizedében (1950-es és ’60-as évek között), a brit
invázió előtt élte fénykorát. Az instrumentális slágerek jellemzően vagy az
elektromos orgonát hangsúlyozták ki, vagy a szaxofont, de a leggyakrabban a
gitáré lett a főszerep.
Duane Eddy (karikatúra) több ilyen slágert is
gyártott, melyek közül talán a Rebel ‘Rouser a leghíresebb.
JAM
- session (jamming) alkalmilag összejött zenészek kötetlen, improvizatív
"örömzenélése". Legfőbb jellemzője a laza keretbe foglalt kötetlen
előadásmód, ami elsősorban a (free)jazz, valamint a rock, a bluegrass, és a
freestyle-rap területén gyakori.
JAZZ-ROCK - gyakran hozzák összefüggésbe a progresszív rockkal, hiszen
mindkettő az európai klasszikus zenéből és a dzsesszből gyökeredzik. A
stílus rendszerint pörgősebb, élettel telibb a progresszív rocknál.
Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a rockzenére jellemző hangszerekkel és
dallamvilággal játszanak olyan dzsessz zenét, ami még belül képes maradni a
rock keretein. Egy másik megközelítés szerint a jazz rock valódi rockzene,
melyhez különböző – a stílustól "idegen" (például: szaxofon,
vonósok, vagy különféle fúvósok) – hangszerek alkalmazásával egy
sokkal instrumentálisabb, teltebb hangzást tesznek hozzá (Miles Davis -
karikatúra). A jazz-rock kapcsolatából kialakult stílust gyakran "jazz fúzió"
névvel illetik, vagy csak fúzióként emlegetik, ez a dzsessz összefonódását
jelentheti bármilyen más könnyűzenei stílussal - például pop, folk, reggae,
funk, metal, R&B, hip-hop, vagy akár elektronikus zene.
KERESZTÉNY ROCK - a rockzene egyik alsóbb műfaja, az efféle zenét játszó
együttesek tagjai keresztények, a dalszövegek középpontjában is a vallás
áll. Leginkább az Amerikai Egyesült Államokban népszerű a stílus, de vannak
együttesek, melyek világszerte nagy hírnévre tettek szert. Hangszerek:
dobfelszerelés, elektromos gitár, basszusgitár, billentyűs hangszerek. A
90-es évek óta folyamatosan népszerű. Talán az első együttes, amely
templomban játszott, az a
Mind Garage volt még 1967-ben, az Electric Liturgy
– melyet végül 1970-ben adott ki az RCA.
NEMZETI ROCK - a 2000-es években Magyarországon kialakult rockzenei
stílusirányzat. Főként a rock és a népzene keverékén alapul, viszont
meghatározásában a zenei stílusjegyek mellett fontos tényező a dalok
értékrendje, világszemlélete. A stílus szoros kapcsolatban áll a nemzeti
radikalizmussal, annak kulturális hátterét adva. A vele gyakran összemosott skinhead szubkultúránál jóval tágabb a közönsége, több koncert
tömegrendezvénynek számít, bár továbbra is jelentős közösségszervező erővel
bír. Az elmúlt években a nemzetirock-együttesek fő rendezvényévé vált a
Magyar Sziget - ismeretségének terjedésében jelentős szerepet játszik az
Internet. A nemzeti rock dalok főleg a hazaszeretetről és a nemzeti
történelemről szólnak, gyakoriak a katonadalok és népdal-feldolgozások.
Ismert magyar nemzeti rock zenekar a
Kárpátia.
POP ROCK
- olyan zenei stílus, amely egyesíti magában a rock és popzene
elemeit. A dalokat fülbemászó dallamok, egyszerű dalszerkezet (pop rész),
valamint fokozott gitárhasználat, karakteres ritmusszekció és némileg
agresszív hozzáállás jellemzi (rock rész). Az 1970-es, 1980-as években a
magyar
Napoleon Boulevard együttes szigorúan pop rocknak nevezhető. A modern
pop rock dal jellemzői a lágy szöveg és a dallamos kórus, és rendelkeznek
némi alternatív rock befolyással. Szintén befolyásolta a pop rock a punk
rockot, az így kialakuló pop punk sokkal könnyedebb és slágeresebb lett,
mint a korai kemény punk. Modern pop rock és pop punk előadó többek között
Prince, de slágersikerei miatt ugyancsak belesorolják a pop rock stílusba
Bon Jovit is.
POST-ROCK - az alternatív rockzene körébe sorolják hangszerelése miatt, mert
ez többnyire a gitárok, basszusgitár és dob összetételből állnak. A
hangszerelésen kívül nem sok köze van a hagyományos rockhoz, mert témái
különleges ritmusokat, harmóniákat, melódiákat, változatos hangszíneket és
akkordmeneteket tartalmaznak, amik többnyire a rockzenéből hiányoznak.
Igazából rock hangszerelésű komoly- és könnyűzene keveréke. A stílus
legnagyobb központjai Kanada, Anglia, USA, de Japánban is egyre több zenekar
található. Napjainkban a műfaj legnépszerűbb képviselői a
Sigur Rós, az
Explosions in the Sky, I'msonic rain, vagy a
Mogwai.
A
PROGRESSZÍV ROCK - az 1960-as években alakult ki, de fénykora leginkább az
1970-es évekre tehető. A
kompozíciók többnyire hosszú lélegzetűek, nem ritka
a 20 percet is meghaladó szerzemény (például
Pink Floyd: Echoes,
Yes: Close
to the Edge). A szerzők témáikat gyakran tételekre osztják, hasonlóan a
klasszikus zenekölteményekhez. Bár a progresszív rockot a tudatos
témafeldolgozás, annak aprólékos, cizellált zenei kifejtése jellemzi, mégis,
szinte minden lemezen találhatunk egy-egy olyan dalt, amely nem illik bele a
lemez összképébe.
Művelőinek hangszer használata is e stílusra jellemző jegyeket mutat, az
elektronikus és akusztikus hangszerek (szintetizátor, orgona, zongora,
fuvola) mellett, a zenekarok vokális stílusa is sajátos. A progresszív rock
előadóit nem kötik meg olyan zenei konvenciók, mint a szokványos 4/4-es
ritmus képletek, vagy az egy zeneszám – egy hangnem világa. Egy zenei
gondolat megvalósításához éppúgy hozzá tartozik a változó ritmuskép, a
dinamikusan változó tempó, mint a hangnemek közötti virtuóz átjárás
alkalmazása és az extrém széles dinamikatartomány kihasználása. A
progresszív rock legjobb képviselőire a virtuozitás, hangszerük
(hangszereik) professzionális használata a jellemző. Az előadóik,
zeneszerzőik között nem ritka a magas szintű zenei előképzettségű művész. E
megszerzett képességeket – többek között – szimfonikus jellegű műveikben
érhetjük tetten. Jó példa erre az
Emerson, Lake & Palmer (kép) Works Vol
1. című gyűjteményén a Piano Concerto No. 1 szerzemény.
PSZICHEDELIKUS ROCK - olyan zenei stílus, melyet a drogok – cannabis,
pszilocibin, meszkalin és különösen
az LSD – tudatmódosító hatása inspirál,
és a módosult tudatállapot hangulatát igyekszik visszaadni. E
zenének több más típusa van, mely ugyanonnan ered, de később eltért a
divatos rockzenétől. A rockzene történetében a pszichedelikus rock kapocs a
korai, blues alapú rock és a későbbi progresszív rock és heavy metál között.
A pszichedelikus rock azon formáját, melyet a világ 1967-ben ismert meg, a
következő tulajdonságok jellemzik: modális dallamok; ezoterikus szövegek,
melyek gyakran álmokról, víziókról, hallucinációkról szólnak; hosszabb dalok
és hosszú hangszeres szólók; a drogok hatását idéző effektek, például
torzítás, visszhangok, visszafelé vagy késleltetve lejátszott hangok és a
fáziseltolódás (phasing). Az első album, mely a szélesebb közönséggel is
megismertette a pszichedelikus rockot, a
The Beatles 1966-os Revolver című
albuma volt. Míg az első zenészek, akik pszichedelikus drogokat használtak,
a dzsessz és folk köreiben forogtak, a "pszichedelikus" kifejezést a
popzenében először a Holy Modal Rounders használta, 1964-ben. A kifejezés
első, rockhoz kapcsolódó használatát általánosan a
13th Floor Elevators nevű
zenekarhoz kötik: 1966-ban megjelent albumuk címe The Psychedelic Sounds of
the 13th Floor Elevators. Efféle hangzással azonban a
Grateful Dead és a
Pink Floyd
(borítórajz) már egy évvel előttük próbálkozott. Az egyik első
pszichedelikus dal
Donovan "Sunshine Superman"-je.
PUB ROCK - a rockzenének egy, az 1970-es években Angliában kialakult
válfaja. A pub rock szándékosan csúnya, mocskos és post-glam hangzású volt.
A zenészek megjelenése: tartán- és farmeringek, rongyos farmernadrágok és
lecsüngő haj. Képviselői megvetették a felvágós zenélés minden formáját -
torz gitárszólamok és visító vokál jellemezte.
A
PUNK ROCK - egy rendszerellenes rock zenei mozgalom, amely 1974-1975 táján
indult el, olyan zenekarok által, mint a
Ramones, Sex Pistols, The Clash
és a
Patti Smith. A punk együttesek gyakran próbálnak versenybe szállni a
hatvanas évek garázs rock együtteseivel. A punknál fontosak az egyszerű
zenei szerkezetek és megoldások. A legtöbb punk dal versszak-refrén
szerkezetű és 4/4-es ütemmutatójú. A rövid számok szintén a stílus
alapjaihoz tartoznak. A dalok hossza általában két és fél perc, de néha
kevesebb, mint fél perc. A punk jellegzetes hangszerei a dobfelszerelés, egy
vagy két elektromos gitár és egy elektromos basszusgitár, amelyek az éneket
kísérik, ami inkább beszédnek, mint éneknek hat. A fogalom használható
azokra a zenei színterekre is, amelyek ugyan később jelentek meg, de hasonló
alapvető jellemzőkkel rendelkeznek, mint az első generációs punk. De gyakran
használják a fogalmat a zenei mozgalomhoz kapcsolódó divatirányzattal,
ideológiával és szubkultúrával, vagy akár a tiszteletlen (csináld magad)
hozzáállással kapcsolatban is. A mai magyar punk együttesek közé tartozik a
Prosectura.
RAP - évekig a modern zene egyik legvitatottabb stílusa volt, majd a
hip-hop-al az egyik meghatározó,
dinamikusan változó nemzetközi műfaj lett.
Eredetileg afroamerikai zenei stílus, a négerek lakta Harlem és Bronx
"népzenéje". Fejlődése során elválaszthatatlan része lett a DJ-ing és a
scratching, az MC-ing (rapping), ami kiegészülve a graffitikkel és a
táncokkal alkot egységes életérzést, kultúrát. Több, mint 30 ága
különböztethető meg, melyek nagy része szakadatlanul változik és további
alfajokra bomlik, van biztonságos, kommersz, rádió-barát stílusa és
underground kemény vállfaja is. A rap egyszerű dallamokkal kísért, utcai
szlengben előadott dal. A kísérőzene melletti ritmikus beszéd nem volt
újdonság: a reggae-ben már hagyomány volt az A oldalon levő szám
instrumentális változata beszéddel kiegészítve. A fiatal feketék létrehozták
saját alternatívájukat a rádió- és diszkózenével szemben, mely gyorsan
elüzletiesedett, soknemzetiségű lett és eltávolodott az utca életétől. A rap
sok szempontból az utcasarki csoportosulások felelevenítése, amiből az
’50-es évek doo-wop népszerűsége is született. A rap az amerikai fekete
utcai együttesek önkifejezésének eszközévé vált, amelyek nagy
elhivatottsággal pellengérezték ki a szegény színes bőrű népesség nyomorát.
De a rapnek szüksége volt zenei háttérre, amit létező lemezekről vett
kölcsön: az innovatív New York-i dj, Grandmaster Flash egy dobgéppel (beat
box) rakta össze a részeket. Első nemzetközi sikerű rap:
Sugarhill Gang (karikatúra), 1980, "Rappers Delight". Grand Wizard Theodor bevezette a
scratch technikát (kézzel mozgatta a lemezt a tű alatt), ezzel is színesítve
a zenét. Ahogy a rock korai napjaiban a merész fekete R&B-t megfosztották
harciasságától a rapet is bekebelezték a "biztonságos" fehér művészek;
Vanilla Ice csak az egyikük volt, aki csupán a zenére és egy ügyesen
koreografált videóra alapozta népszerűségét: az "Ice Ice Baby" volt az
egyetlen listasikere. Azt senki nem gondolta volna, hogy 2003-ban egy fehér
rapper filmslágerért kap Oscar - díjat, hát még, hogy Rátót lesz a magyar
(country) rap fellegvára.
SKA - a jamaicai zene egyik formája. Kombinálja a mento és calypso elemeit
az amerikai jazz elemeivel, és a Punk hangzásával. Az alap Rock hangszerek
mellett megtalálható benne, a trombita, elektromos orgona, szaxofon is.
SOFT ROCK - olyan zenei stílus, ami a rockzene technikáit – gyakran a folk
és a szerzői popzene elemeivel vegyítve – úgy használja fel, hogy azzal egy
mérsékeltebb tempójú, lágyabb zenét hozzon létre. A dalok témái általában a
szerelem, a mindennapi élet és a kapcsolatok körül forognak. A stílust
általában intenzív akusztikus gitár, zongora, szintetizátor és néha
szaxofonjáték jellemzi. Ha elektromos gitár is megszólal egy-egy számban,
akkor az tipikusan elhalkított és magas hangfekvésű. Az 1960-as évek végétől
kezdve lett divatos a főáramlatbeli rockot két kisebb kategóriára, hard
rockra és soft rockra bontani. Az USA-ban mind a két irányzat a rádiók
gyakran játszott stílusa lett. Népszerűsége csúcsát a ’70-es évek közepe és
vége-felé érte el az olyan előadókkal, mint
Billy Joel (karikatrúra), a
Chicago, az
America
illetve a megújult
Fleetwood Mac együttes, aminek
’Rumours’ nevű 1977-es albuma az egész évtized legjobb eladását tudhatta
magáénak.
 
SURF ROCK - a 60-as évek egyik meghatározó zenei stílusa. Általában közepes
vagy gyorsabb tempójú egyszerű tánczene. Először legáltalánosabban a surf
zenekarok alkalmaztak elektromos basszusgitárt. A surf-együttesek rock 'n' rollt játszottak, és ezt újfajta egzotikus finomsággal és
lendülettel, erővel tették. Összehozták a rock 'n' rollt a popzenével, és egy
olyan új műfajt alkottak, ahol az erős ritmikus elemek ugyanolyan erős
melodikus elemekkel társultak. Konkrét öltözködési szokások nem kapcsolódnak
a stílushoz. A surf zenekarok gyakran egyen zakót és egyen nyakkendőt
viseltek. Újjászületése a késői 1980-as, és 1990-es évekre tehető. Ismertebb
képviselői a
Beach Boys, a
Shadows együttesek és
Dick Dale (borító),
amerikai gitáros, a surf rock műfaj kitalálója.
TECHNO - az elektronikus tánczene egyik fajtája, amely az 1980-as évek
közepe, vége felé alakult ki az
Egyesült Államokban, azon belül a michigani
Detroitban. A techno szót zenei műfaj leírásaként hivatalosan 1988-ban
használták először. Manapság sok techno stílus létezik, de a sok alstílus
alapjának a Detroit techno tekinthető. A 20. század legváltozatosabb, máig
dinamikusan fejlődő irányzata - számtalan stílusjeggyel gazdagodott és
rengeteg ága bontakozott ki, melyek az electro és a dance műfajban egyaránt
virágoznak. Sokrétűsége nagymértékben annak köszönhető, hogy a szükséges
technika saját használatra is elérhetővé vált, és a kísérletező kedvű
fiatalok, dj-k nem szorultak a lemezipar segítségére. A techno egy igen
nyílt és sok elemet befogadni képes elektronikus zenei műfaj, épp ezért
általános jellemzői is igen tágak. Tempója általában 120-140 bpm közzé
tehető, természetesen ennél léteznek sokkal lassabb és gyorsabb technók is.
A legtöbb techno 4/4-es gépi lábdobbal rendelkezik, de léteznek tört techno
ütemek is. Hangszerek: szintetizátor, billentyűs hangszerek, dobgép, sampler,
szoftver. Detroitba, az első techno dj-k (Kevin Saunderson, Juan Atkins,
Derrick May) az electro-funk (Afrika Bambaataa) és synth-rock (Kraftwerk,
Yello) jellemzőit fokozták. Ekkor Amerikában a techno, mint underground
irányzat kisszámú közönségnek szólt, Angliában viszont már a '80-as évek
végén főáram lett, a '90-es évek elején világszerte kezdett berobbanni. A
számok többsége a clubokban táncolók részére 12-inch single verzióban
készült, hogy a dj-k könnyebben tudják mixelni. A Detroit techno második
hullámában a sokkal keményebb, emberidegenebb hangzás dominált, a korszak
legnagyobb hatású zenészei
Jeff Mills,
Richie Hawtin (borító) és
Carl Craig.
ÚJ HULLÁM/NEW WAVE - 1970-es évek végétől használt gyűjtőfogalom, mely
közvetlenül a punk után kialakult rockzenére vonatkozott. Lényegében két fő
irányzatot foglalt magában. Az egyik a punkra épülve
(post-punk) vált a new
wave tipikus képviselőjévé, (pl.
The Stranglers), a másik elvetette elődje
nihilizmusát, és visszahozta a popot. Míg a punk monoton hangerejével és
őrülten dörgő ritmusával "csillogott", a new wave éppen az ellentétét
nyújtotta: az általában hűvös hatású dalokhoz egyéni szövegeket írtak,
melyekben újra igény volt az ujjtechnikára és a hangszer tökéletes uralmára.
A new wave fejlődése szinte egy időben indult meg Angliában és Amerikában.
Képviselői közé különböző irányzatú, már meglévő együttesek és új,
szintetizátoros pop/rock bandák tartoztak: a
Police (karikatúra),
Human
League, Joe Jackson, Simple Minds, Ultravox, Siouxsie and the Banshees,
Squeeze. Ennek a műfajnak akadtak németországi követői is. Itt az irányzat
neve Neue Deutsche Welle (német újhullám) volt. Zenéjük általában gyors,
lüktető, agresszív vagy semmitmondó szövegekkel. Egyesek szaggatott
beszédhez hasonlóan énekeltek, mások üvöltöttek, ahogy a torkukon kifért. Az
egész egy mozgalom volt, mely 1978-81-ig rengeteg új együttest hozott a
felszínre, amelyek azonban, nagyon kevés kivétellel, 1985-re el is tűntek a
süllyesztőben. A legfontosabb előadók többek között:
D. A. F., Extrabreit,
Gesundes Volksempfinden, Einstürzende Neubauten, Toten Hosen, Ideal, Hubert
Kah, Frl. Menke, Neonbabies, Nichts, Palais Schaumburg, Prima Klima. 1982-83
a new wave második hullámát hozta:
Culture Club, Adam and the Ants, A Flock
of Seagulls, Spandau Ballet, Haircut 100. A '80-as évek közepére az irányzat
kifulladt, de hatása egy évtizeddel később is érezhető volt azokon a
bandákon (pl.
Blur, Weezer), melyek tagjai ezen a zenén nőttek fel.
UNDERGROUND - Alternatív ellenkultúra, melybe a hippi mozgalom és
politikai-kulturális jelenségek egyaránt megtalálhatók. A zenében is az
1960-as években fejlődött ki. Reprezentánsai azok a tömegkommunikációból
kizárt, vagy önként kívülálló, független, öntörvényű együttesek, és általuk
játszott zenék, melyeknek ennek ellenére jelentős számú közönségük van.
Amikor szélesebb körben ismertté, népszerűvé válnak ("kijönnek a föld
alól"), elvesztik a lényegüket, és más kategóriába kerülnek.
WEST COAST - az Egyesült Államok nyugati partvidékén született
rock produkciók gyűjtőfogalma. A hatvanas évek második felétől a fogalom a
San Francisco-i sound, a heavy, a soft és a pszichidelikus rock szinonimája
lett. A hetvenes évek elejétől általánosabb rockzenei gyűjtőfogalom: minden
olyan produkciót felölel, amely a partvidék városaiban készül. A zenekari
hangzásra több billentyűs motívum, míves hangszerelés, nagy dallamgazdagság
és többszólamú vokál a jellemző.
|