Az
alábbi lista a könnyűzenei műfajok kialakulásának kronológiáját mutatja (kép
- rock történet - kattintásra nagy).
1890-as
évek: Ragtime
1900-as évek: Blues, Country
1910-es évek: Jazz
1940-es évek: R&B1950-es
évek: Rock&roll
1960-as évek: Beatzene
1970-es évek: Heavy metál
1980-as évek: Punk
1990-es évek: Techno |
|
Ragtime és jazz bemutatása a
zenei
csoportok -> egyéb
oldalain; R&B, blues, gospel és country pedig az előző oldalon a
Rock
gyökereknél
található. A rock kialakulásának időrendjét követve, az
1950-ES ÉVEKBEN
leginkább a jól táncolható
Rock&roll (Rock
jellemzőknél) volt
népszerű, de természetesen a műfaj gyökereinek számító gospel, country és
blues is előtérben maradt. Ezekből kialakult zenei stílusok a Doo-wop, a
Rock a billy és a Folk.
DOO-WOP - egy
újfajta fekete énekstílus, éneklési mód, tulajdonképpen egy vokális alapú
R&B, amelyet afro-amerikai közösségek hoztak létre az 1940-es években.
Népszerűségének fénykorát az 1950-es és az 1960-as évek elején élte. A
vokális csoportok felléptek a nagyvárosok utcáin is, általában 3 – 6 fős
csoportokban és gyakran 3 – 6 szólamban énekeltek. A stílus hangzása a
többszólamúságon alapul, a zene csak emberi hangokon szólalt meg, gyakran
hangszereket utánoztak a hangjukkal. Innen származik az elnevezését adó
refrén is, hiszen a doo-wop név abból a két szótagból származik, amelyet a
háttérénekesek általában szinte megállás nélkül hajtogatnak. A Platters
csapat Only You (1955) című dala vitte először sikerre. A korszak
leghíresebb doo-wop együttesei:
The
Coasters, The Drifters, The Platters. A
country egyik későbbi stílusa, az ún.
ROCK A
BILLY - az
egyik legkorábbi és legmeghatározóbb rock&roll zenei műfaj, amely az 1950-es
évek Amerikájában bukkant fel. A műfajt végig az eredeti megalkotója,
Elvis
Presley
uralta. Rövid fénykora ellenére jelentős befolyással bírt a későbbi rock
zenére és popkultúrára. A 70-es évek végén és a 80-as évek elején ez a
stílus feltámadt és a mai napig megmaradt mint szubkultúra. Az '50-es évek
végén három fontos áramlat élt a nemzetközi rockzenében: a "fekete"
R&B, a "fekete-fehér" rock & roll és a "fehér" skiffle. A
SKIFFLE
eredetileg a színes bőrű szegények zenéje volt a '20-as évek Amerikájában
(különösen Chicagóban). Hangszereiket házilag készítették, mert nem volt
pénzük megvásárolni azokat (gitár, jug, kazoo, washboard, stb.). Ezek
természetesen egészen máshogy szóltak, mint a gyáriak, és ez adta a sajátos
hangzást. 1929-ben jelent meg a country-blues énekes
Charlie Spanel
"Hometown
Skiffle" c. száma, melyben először szerepelt hivatalosan a skiffle szó.
Az '50-es években nem csak Amerikában történt korszakváltás a rock & roll
kialakulásával. Angliában is létrejött egy új zenei irányzat: a skiffle.
Skiffle-csoportok tucatjai alakultak, akik kezdetben mind saját készítésű
hangszereket használtak: korsókat, mosódeszkát, házi készítésű bendzsót és
akusztikus gitárt. Az előadók, mint
Alexis
Corner és
Cyril
Davies, a
lehető legnagyobb hűséggel akarták visszaadni a '20-as évek hangzásait. A
blues és jazz minden válfaját és rokon zenei irányzatokat játszottak. Az
egyik leghíresebb zenész a skót
Lonnie
Donegan volt.
Az '50-es évek számtalan skiffle-zenekaraiból nottek ki a '60-as évek
legnépszerűbb beategyüttesei. A
Beatles is
skiffle-bandaként kezdte,
John
Lennon első
együttese is skiffle-csoport volt. A rock megteremtőiként vagy meghatározó
alakjaiként emlegetett előadók és együttesek: az amerikai
Bill
Haley, Elvis Presley, Chuck Berry, Buddy Holly, Jerry Lee Lewis, Little
Richard, Fats Domino, The Everly Brothers együttes, Johnny Cash, Ray Charles és
sokan mások. Igazi rock & roller alig volt Angliában az '50-es években.
Cliff
Richard
1958-as "Move it" számával az elsők között volt, aki megpróbálkozott
ezzel a népszerű amerikai zenei irányzattal, bár inkább egy fáradt Elvis
utánzat volt, mint rocker. Szelíd dalaival, mint a "Livin' Doll" vagy a "Travellin'
Light", 1959-ben találta meg saját stílusát.
Elvis
Presley karikatúrák
A
zenei irányzatokból az
1960-AS ÉVEK
elejére új műfajok fejlődtek ki: az R&B-ből a soul, a rock & roll-ból a
folk-rock, a skiffle-ből pedig a beat. A SOUL zene
története elválaszthatatlan az azonos gyökerű R&B és gospel műfajoktól. A
soul nagy úttörői, mint
Ray
Charles a
gospel átszellemültségét, spiritualitását vegyítették az R&B feszes
ritmusaival és megkapó dallamaival. Maga a soul, azaz lélek kifejezés is
arra utal, hogy szenvedélyes lélekből szóló muzsikáról van szó. Igazi
térhódítása a '60-as években indult meg, ekkor tűntek fel olyan előadók,
mint
James
Brown, a
soul keresztapja, és
Aretha
Franklin, a
soul királynője. A 60-as évek közepétől a műfaj szövegvilága már nem csak
spirituális mondanivalót tartalmazott, hanem egyre inkább a feketék
egyenjogúságáért küzdők művészi kifejező eszközévé vált. Bár döntően "fekete"
zene volt, a fehérek is lelkesen próbálkoztak vele. A
blue-eyed soul műfaj
név alatt elsősorban
Michael McDonald
szerzett magának hírnevet. Különböző államokban más-más jellegű soul alakult
ki, mégis a legfontosabb szerepet a memphis-i Stax kiadó, és a detroit-i
Motown előadói kapták. Utóbbi inkább a populáris hangzásvilágot célozta meg,
és egyaránt merített R&B, gospel és rock&roll forrásaiból. A déli-soul ezzel
szemben nyersebb és pattogósabb volt. A korszak elején úgy tűnt, hogy a rock
& roll a végét járja. Néhány reményteljes fiatal rocker meghalt balesetben.
Elvis a hadseregben volt, visszatérése után csak lágy számokat énekelt, más
előadók egyszerűen abbahagyták. A
FOLK-ROCK - a
népdalok, a blues és a rock&roll megszelídített keveréke volt az a
varázsszó, amellyel sok zenész megpróbálta megszelídíteni a rock & rollt.
Hangzását a tisztán csilingelő gitár és a harmonikus vokál jellemzi. Az
irányzat
Bob
Dylan, Joan Baez és
más fiatal énekesek nevéhez fűződik, de a
Byrd
együttes
egyéni gitárjátékkal kísért dalai is ekkor voltak sikeresek. Dalaik (és régi
népdalok, pl. "If I Had a Hammer"; "Blowing in the Wind"
feldolgozásai) a '60-as évek politikai és társadalmi hangulatáról
tudósítottak, és többnyire a vietnami háború ellen tiltakozó mozgalmakhoz
kapcsolódtak. A korszak filmjeiben is gyakran hallhatók voltak folk-rock
zenék. A '60-as évek elején a fiatal brit zenészek (a
Rolling Stones és a
Beatles is)
lelkesen utánozták az USA-ból érkező új R & B és rock & roll lemezeket.
Azután ők is elkezdtek dalokat írni, és Angliában megszületett a másik új
zenei műfaj, amit úgy is nevezhetünk, hogy
BEATZENE. A
két kontinens, ill. zenei nagyhatalom azóta is külön utakon jár, de állandó
kölcsönhatásban, rivalizálásban állnak egymással. A
BEAT a
'60-as, '70-es évek meghatározó zenéje, kultúrája. Hangsúlyozottan ritmikus,
gitár centrikus, egyszerű zene, amely Liverpool kocsmáiban jött létre. Első
irányzata ezért a város folyójáról, a Mersey-ről a
Mersey-beat nevet
kapta. A "beatzene" elnevezés Angliában, illetve Európában vált
általánossá, Amerikában kevésbé. Elterjedésében meghatározó szerepet
játszott a Beatles együttes. A beatzenét jól jellemzi elnevezése: a dob
egyenletes 4/4-es (vagy lassú tempóban nyolcad) lüktetése, az ütemek
elejének éles hangsúlyozása. A hatást az önálló szólamot játszó basszusgitár
fokozza. Ez a zene szembefordult a jazz fél évszázados kultuszával, amelyet
a szinkópák révén eltolódott hangsúlyok, valamint a hangszerek sokrétűsége
és előtérbe állítása jellemeztek. Ezzel szemben a beatzenében a három gitár
és dob formáció volt a legelterjedtebb - elektromos erősítéssel. Szakított a
táncdaléneklés és a blues hagyományaival is a szöveg szenvedélyes, epikus
vagy humoros elemeinek és általában az énekhang szerepének felfokozása révén
(gyakran mindegyik zenész énekelt is). Az "AABA" dalforma
kötetlenebb, a zene még egyszerűbb, mindenki számára közérthető lett. Az
első hazai beatfesztivált 1963 májusában rendezték meg a Sportcsarnokban. Az
1964-es év legfontosabb eseménye az volt, hogy az angol együttesek és
előadók Amerikában is kezdtek népszerűek lenni, és elindították azt, amit
később
BRIT
INVÁZIÓNAK
neveztek el. Amerikát meghódították a brit zenekarok, mindenekelőtt a
Beatles. Ez a hullám magával sodort más angol előadókat is, úgyhogy az
1964-es amerikai toplista olyan volt, mint egy angol slágerlista.
Nyilvánvaló volt, hogy az angol beat- és balladazenének ez az elsöprő
támadása nem maradhatott hatás nélkül az amerikai pop- és rockzene
fejlődésére sem. Új együttesek alakultak, amelyek vagy az angol beatet
vették át és a létező rock irányzatokat finomították és specializálták, vagy
valami újat találtak ki, ami a végén nem is hangzott annyira újnak. A rock &
roll végérvényesen átalakult rockká, egy zenei műfajjá, amely sokféle
irányzatra szakadt. A '60-as évek végére létrejött
a
punk-rock, a post-rock, a folk-rock, a country-rock, a psychedelic-rock, a
soft rock, a jazz-rock, a latin rock, a hard-rock, a west coast
(részletezve
rock
stílusnál).
Fontosabb zenészek és események:
Beatles, Byrds, Rolling Stones, Doors, Ray Charles, Carlos Santana, Beach
Boys, Supremes, Aretha Franklin, Janis Joplin, Joe Cocker, Bob Dylan, Jimi
Hendrix és a
Woodstocki fesztivál. A
magyar beatzene politikai protestálás is volt a hatvanas években - népszerű
együttesekkel, mint az
Illés
és Koncz
Zsuzsa, a
Metró és az
Omega.
Woodstock plakát és karikatúrák (Alice Cooper, Bruce Springsteen és Abba)
A
Woodstocki Zenei és Művészeti Vásár, másképpen
Woodstocki Fesztivál, vagy
ahogy hirdették: Egy "Vízöntő korszakbeli Előadás: 3 nap a béke és zene"
nemzetközi, ingyenes fesztivál volt. A legendás fesztivált White Lake-ben (Bethel
város, Sullivan megye, New York, Amerikai Egyesült Államok) tartották egy
bizonyos Max Yasgur 600 holdas farmján 1969. augusztus 15-18. között. New
York-i kisváros lett volna az eredeti helyszín, de – attól való félelmében,
hogy mintegy egymillió ember érkezik oda és teljesen kaotikus helyzet
alakulhat ki – Woodstock visszalépett a rendezéstől, de a neve megmaradt. A
hippi mozgalom a hatvanas évek második felében élte fénykorát, ekkor számos
kommuna alakult Nyugat-Európában is. A hippi eszméknek – például az Egyesült
Államok vietnami katonai beavatkozása zsigeri elutasításának, a hagyományos
erkölcsök zárójelbetételének, vagy a drog liberalizációnak – nem az
egyetlen, de talán legfontosabb kifejezőeszköze volt a rock. Az akkor a
hippik fővárosának számító San Franciscótól mintegy 150 kilométerre délre
fekvő Monterey-ben tartották az első nagyszabású, többnapos rock fesztivált,
ami ekképp Woodstock főpróbájának is tekinthető. 1967. június 16-a és 18-a
közt, mintegy kétszázezer fős hallgatóság részvétele mellett föllépett
többek között
Jimi
Hendrix,
Janis
Joplin
(ekkor még a Big Brother & The Holding Company énekesnőjeként), Ravi Sankar
és a
Who. A
felsoroltak a bő két évvel későbbi woodstocki fesztiválon is valamennyien
színpadra léptek. A következő években számos nagy szabadtéri fesztivált és
többtízezer, időnként többszázezer fős rock-koncertet rendeztek mind
Észak-Amerikában, mind Nagy-Britanniában. Ezek közül jelentőségében és
hatásában kiemelkedik a woodstocki. Az esős hétvégén, a szabad ég alatt
harminckét előadó és zenekar lépett fel mintegy 500 000 néző előtt. A
beat-korszak alkonya, a rock "nagykorúságának" kerete, a diszkó-éra
kezdete és klasszikus popzene - összesítve így jellemezhető a
HETVENES ÉVEK
sokszínű zenei élete. A lázadást jelképező fesztiválok átmentek gazdasági
vállalkozásokba. Megalakulnak az első terrorista csoportok. Európa nyugati
felét a Baader-Meinhof csoport tartja rettegésben, míg az USA-ban a Fekete
Kezek csapnak le időnként. A Brit szigeteken megkezdi működését a Shin-Fen
radikális ága az IRA. A fiatalok úgy gondolják, hogy nincs más eszközük,
hogy felhívják a világ figyelmét arra, hogy valami elromlott. Tenni kell
valamit, mert a Föld lassan a pusztulás szélére sodródik. Megalakulnak a ma
már klasszikus zenekarok. Zászlót bont a
Led
Zeppelin, a
Deep
Purple. Még
durvábban ad hangot létének a
Sex
Pistols és a
Black
Sabbath. "Ha a
rádióban megszólal egy állat módón eltorzított gitár, ami leborotválja a
hallgató agyát, akkor talán ránk is figyelnek egy kicsit" -
elv alapján használják a technika adta lehetőségeket a zenekarok. Korszakos
albumokkal jelentkezik a
Queen és a
Pink
Floyd.
Mind-mind egy-egy üvöltés. A rockzene ezernyi külön stílussá robban szét.
Beindul a punk-mozgalom. Megjelennek az underground formációk. Ahogy durvul
a világ, úgy durvul a muzsika is. Már csak a hippik hirdetik a békét.
Kiszélesedik a műfaj palettája: egyre-másra születnek újfajta zenés filmek,
a mozikba kerül a Szelíd Motorosok és a Hair, megannyi remek zenével - a
végtelen szabadság érzésével és egyben hiú ábrándjával. Az új zenei stílusok
világszerte elterjedtek és sok százmilliós rajongótábort hódítottak meg. A
spontán zenei mozgalom professzionális iparrá fejlődik. Kiépül a műfaj
intézményrendszere a lemezkiadóktól a koncertszervezőkön át a stúdiók és a
popzenei média világáig. Az évtized végére profi szuper groupok és
pop-ikonok jönnek létre, a zene a szórakoztatás elsődleges terepévé válik.
Legendák tűntek el és születtek újra, tengernyi zenei stílus,
kísérletezgetés, egy átmeneti, mégis nagyon egyedi korszak. Kialakult zenei
stílusok:
black
metál, heavy metál,
progresszív rock, disco
(részletezés
stílusoknál).
Fontosabb zenekarok és előadók a korszakban:
Led
Zeppelin, Yes, Deep Purple, Black Sabbath, Alice Cooper, David Bowie, James
Taylor, Carole King, Elton John, Bruce Springsteen, Queen, Bee Gees, Donna
Summer, Eagles, ABBA, Sex Pistols, és a
Clash.
Magyarországon a könnyűzene 3 fő csapásirány felé mozdult el. Először is a
konzervatív (idősödő) rétegnek a tévé és a rádió is elsősorban a fülbemászó
sanzonokat nyomta, olyan bájos előadókkal, mint
Zalatnay Cini
(akkor még). A fiatalok beöltöztek színes ingekbe, felvették a trapéz
gatyákat, a zenekarok meg elindították azt a műfajt, amit ma diszkóként
ismerünk. A
Neoton
Familia -
Bolond Város című albuma, talán még nem a mai értelemben vett diszkózene,
merthogy "kézzel" csinálták. Ugyanolyan hangszereket használtak, mint
minden más zenekar. Aztán megalakult a
Beatrice is.
Szó nem volt még csirkedarálásról, meg Jerico-ról. Csuka Mónika és a
testvére alapította - az első női beat zenekar volt. Egy rövid ideig
Szűcs
Judit
is
billentyűzött a bandában. Az igazi sikert akkor érték el, amikor egy óvatlan
pillanatban bevették Nagy Ferót. A "Gyere kislány, gyere" című szám
igazi diszkó sláger lett. Később aztán Feró kiszórta a csajokat és
bekeményített. Az ország lázadóbb fele azonban valami keményebbre vágyott. A
beat fejek is váltani akartak. Az Omegát otthagyta Presser meg a Laux, a
Metróból eljött Freinreisz Karcsi, a Hungáriából meg átnyergelt Barta Tamás
és megalakult az első magyar "szuper csapat" - az
LGT.
Evvel elindult a progresszív rock. A több tételes Ezüst nyár vagy a
Tengelykezű félember már ennek a stílusnak a letéteményesei. ’73-ban
jött a
P.
Mobil, akik
sokáig lemezt nem adhattak ki, de végül is ’81-ben megjelent a Mobilizmo.
Mintha kinyitottak volna egy csapot, jött a
Piramis, az
Edda,
indult a
Hobo
Blues Band.
Megalakult a
Mini és a
Dinamit,
elkezdett koncertezni az átformált
Beatrice.
Hódított
Cseh
Tamás, Máté Péter és
feltűnt
Cserháti Zsuzsa is.
Nem volt megállás, a ’70-es években végérvényesen megérkezett Magyarországra
a rockzene.
karikatúrák (Madonna, Prince, Phil Collins, U2, Kiss)
Az
1980-AS ÉVEK
elejének új divat őrülete nehéz feladat elé állította a rock zenekarokat. A
mindent elsöprő új diszkó stílus egyértelművé tette, hogy a könnyűzenében
már inkább az üzlet dominál. Választaniuk kellett, vagy kihasználják a
technika adta lehetőségeket, vagy megkockáztatják, hogy eltűnnek a
süllyesztőben. Az új évtized úgy köszönt be, hogy egy elmebeteg lelövi John
Lennont. Súlyos veszteség a rock zene számára. A számítógép elképesztő
fejlődésével a zene változik. Megjelennek a computer zenei bandák és iszonyú
vacak lemez hegyek. Elindul egy Új Hullám, amit ravasz módon Új Hullámnak
(New Wawe) neveznek el, és ami Angliában tombol leginkább. Az USA-ban
feltűnik egy punk kinézetű kiscsaj,
Madonna,
elindul a
Depeche Mode,
talán ez az egyetlen olyan banda amelyik nem is titkolja, hogy teljesen új
hangot akarnak megszólaltatni. A legtöbb banda (előadó) mégis tiszavirág
életű (Kajagoogoo, Thomson Twins, Nick Kershaw, stb). A német újhullám
előretörése a legmegdöbbentőbb. A szinti pop megtestesítője az
Alphaville,
teljesen minimalista a
Kraftwerk. A
soul sem vesztett erejéből, sőt, ezekben az években egyre nagyobb teret
hódított magának. Az olyan előadók mint
Prince,
Michael Jackson, vagy
Whitney Houston
dominálták a slágerlistákat. Un. poplapok alakulnak, a Popcorn, a Brávo és
természetesen a TV sem maradhatott ki: elindulnak a "sztori klip"
gyártások. Egy-egy nótához külön történeteket jelentetnek meg videón.
Megnyitnak ez első Videó diszkók. A média hatására "egyszer használatos"
előadók (Pl.: Europe) is hihetetlen népszerűséget érnek el, lemezeiket
veszik, minden listát, lemezeladási rekordot uralnak. A másik oldal viszont
nem enged az elveiből. Az
AC/DC
ugyanúgy nyomja mint előtte, már az
Iron
Maiden is
egyre jobb albumokat ad ki. Kicsit hátrébb húzódnak, kicsit kevesebbet
koncerteznek, kicsit többet dolgoznak egy-egy új anyagon, de élnek és ez a
lényeg. Az évtizedre jellemző rockzenei stílusok:
újhullám, új brit invázió, pop, punk és a
rap
(részletezve
rock
stílusoknál)
kezdete. Domináns művészek és együttesek:
U2,
Prince, Madonna, Michael Jackson, Phil Collins, Journey, Dire Straits,
Foreigner, Billy Joel, Guns & Roses.
Természetesen Magyarországra is megérkezett az új őrület, bár fázis késéssel
és egy kicsit sajátos formában. Az évtized közepe táján egyre több koncertre
lehetett menni. Elindultak nálunk is a videodiszkók. Megnyílt a Petőfi
Csarnok Csillagfény diszkója, a Távol-Keleten sikeres volt a
Neoton
Família
diszkója. Elkezdődtek a bulik a SOTE-n, a KEK-en és megnyílt az első rock
klub is a Rock Cafe a Dohány utcában. Elindult Juhász Előd korszakos műsora
a Televízióban a Zenebutik, a Petőfi Rádióban pedig B. Tóth László műsora a
Poptarisznya. A szerencsések már eljutottak a
Queen bécsi
koncertjére (1982; 1986 Budapest). Már jöttek koncertezni hazánkba
zenekarok, 1984-ben a
Depeche Mode és a
Motörhead,
később az
Iron
Maiden. Új
magyar zenekarok is jöttek létre:
Zizi
Labor, KFT és az
új hullám magyar sztárzenekara az
Első
Emelet.
Színes ruhák, márvány koptatott 'répa' farmer, fülbemászó dallamok,
gondolat nélküli dalok. Akkoriban három féle csoport létezett - a diszkóba
járó és divat követő "popperek", meg az elveikhez görcsösen
ragaszkodó szűk farmeros, alföldi papucsos rockerek ("Amíg a világ kerek
mindig lesznek rockerek!" -
Pokolgép),
valamint terjedt az Underground mozgalom is - a "hátrafésült agyú"
értelmiség, akik URH, VHK, meg Európa Kiadó bulikra jártak az egyetemi
klubokba. Amikor az
1990-ES ÉVEKBE
sétált be a világ, akkor már érezhető volt, hogy óriási változások
következnek. Már senkit sem érdekeltek a háborúk, nem voltak diákmozgalmak
és nagy formátumú politikusok sem. Mindenkit bekebelezett a pénz irányította
társadalom. Az addig nagyjából ezer zenei stílus további millióra robbant
szét, már nap mint nap jelentkeztek új stílusok és zenekarok. Gyakorlatilag
mindenki hangszert ragadott, aki csak tehette (sajnos az is, akinek köze sem
volt hozzá). Igazából két jelentős vonulat mutatkozott. Mindkettő az
újhullámból nőtt ki. Az egyik a színtiszta elektronikus muzsika vonulata, a
TECHNO
volt.
Ez egy nagyon dübörgős, hangszert még véletlenül sem használó stílus,
elsősorban Európában terjedt el, azzal párhuzamosan, ahogy a Dél-Amerikából
érkező drogok elárasztották az öreg kontinenst. Mind a droghoz, mind az ezer
fajta elektromos muzsikához (trance, acid, goa, stb.) hatalmas felszerelés
kellett. Ál quadro hangzás, tökéletesen felesleges világítás és neonszínű
öltözék. Megjelentek a
Lemezlovasok (DJ).
Már nem volt szükség gitárra, meg dobra, csak venni kellett egy tonna
lemezt, meg egy jó számítógépet, semmilyen zenei előképzettség nem kellett.
A másik irányzat talán még gusztustalanabb volt. Megjelentek az ún.
playback csapatok.
Összeválogattak néhány sima arcú fiatalt, írtak nekik dalokat,
feljátszották, felénekelték a stúdióban, őket meg kirakták a kirakatba és a
kész anyaggal felállították a srácokat (lányokat) a színpadra tátogni, meg
táncolni (Take That, Bros, New Kids on The Block, Spice Girls). Nem
csináltak rock történelmet. A baj akkor következett be, amikor elkezdték
elhinni magukról, hogy tényleg királyok. Az ilyen ugri-bugri csapatokból
lettek a rap bandák is.
Ugyanaz a felállás, csak más a zene, mondanivaló nincs, csak a véget nem érő
duma. Azért a ’90-es évek rap
zenekarai némileg hordozták a blues jegyeit, hiszen ezek a csapatok
legtöbbje feketékből állt és a delta blues jellemzője a ritmusos
szövegmondás. A rock zenekarok pedig, amikor megunták a mindenféle félkész
(vagy még félig sem kész) produkciókat, merész lépésre határozták el
magukat. Megalkották az
UNPLUGGED
stílust, amihez elég egy doboz gitár, meg dob (akusztikus), meg nagybőgő. A
Led
Zeppelin "Unledded"
albuma adta az irányt és számos követőre akadt (Nirvana,
Aerosmith, U2, Kiss,
stb.). A kilencvenes évek jellemző rockzenei stílusai a
grunge, az
alternatív-, industrial metál és
rock,
house, hip hop, techno. Az
új irányzatok részben háttérbe szorították a soul előadókat, ugyanakkor
átalakulást indítottak útjára, ami a soul és a hip-hop összeolvadásához
vezetett. Az új irányzat legismertebb előadója
Beyoncé - a
korszak ismert rock-zenekarai:
Nirvana,
Sonic
Youth,
Pixies,
Pearl
Jam,
REM. Pop
stílusú előadók:
Whitney Houston,
NSYNC,
TLC,
Maria
Carey és
Britney Spears; rap
és hip-hop stílus:
Public
Enemy,
Dr.
Dre (NWA),
Ice-T,
Cypress Hill,
Tupac
Shakur.
Magyarországon a ’90-es évek elején még a play back zenekarok muzsikusokból
verbuválódtak, majd jöttek a "műanyag" sztárocskák. De 1993-ban
elindult a Sziget Fesztivál sorozat, ami akkor még nem volt profi és
fennakadásoktól mentes sem, de a célt elérte. A mára Európa legnagyobb zenei
fesztiváljává vált Sziget azzal a gondolattal indult, hogy össze kell hozni
azokat a srácokat, akik ugyanúgy nem találják a helyüket az új világban,
mint maguk a szervezők. A "Kell egy hét együttlét" szlogen -
telitalálat! Csak értékelhető, élő produkcióval lehetett bekerülni. Élőben
muzsikálni pedig csak a rock zenekarok és az underground bandák tudtak.
Megnyíltak országszerte a rock-kocsmák, jobbnál jobb zenekarokkal. Az új
rock stílusoknak (hard core, nu metal, grounge, stb.) megfelelően alakultak
az új zenekarok. A lemezszerződés már nem hozta lázba a bandákat, ha akartak
kibéreltek egy stúdiót és csináltak maguknak albumot, amit a bulikon el is
adtak. Félelem nélkül lehetett Beatrice bulikra menni, megjelenhetett
lemezen az Edda Vörös tigrise, a Mobil megtöltötte a Fradi-pályát és jöttek
a fiatalok. Eltűntek a klasszikus értelemben vett amatőr zenekarok, helyette vannak
olyan modern zenekarok, mint a
Bizottság és a
Kispál
És a Borz -
többek között. Mire az ezredfordulóhoz értünk, zeneileg Magyarország
utolérte a nyugatot.
|