magyar zeneszerző
POMÁDÉ KIRÁLY ÚJ RUHÁJA szvit - Andersen meséjének nyomán Károlyi Amy szövegére komponálta a Magyar Rádió megbízásából. Az 1951-es rádió bemutató után elkészítette a darab színpadi változatát is, majd a mű zenei anyagából hangversenyek számára két szvitet állított össze. Ránki György legjelesebb zeneszerzői kvalitásait - jellemző erejét, ironizáló készségét és a különféle szituációkba magát beleélni - tudás adottságát - a legelőnyösebben mutatja be. De ezen felül páratlan hangszerelési bravúrja is csillogóan érvényesül a kompozícióban. A szvitből a hangversenyek műsorai számára tetszőleges számú tételt válogathatnak a karmesterek, a produkció sikere mindig biztos. A Pomádé király zenéje is bővelkedik népdalfeldolgozásokban, ezeket azonban Ránki a legtöbb esetben a maga egyéni módján stilizálja és végső soron nem mindenütt egyértelműen a pozitív hősöket jellemzi velük (a nem létező csodakelmének leírása például a "Száraz dió" kezdetű ismert népdal parafrázisa). CIRKUSZ - című szimfonikus táncdrámáját 1965-ben írta. A mű alcíme: Fantasztikus álomjelenetek öt képben, előjátékkal. A zeneszerző pályája egyik legsikerültebb alkotását hozta létre ezzel a művével. Karinthy Frigyes Cirkusz című novellája számos olyan gondolati elemet tartalmaz, amelyre Ránki felfigyelhetett, és amelyek képzeletére ösztönzően hatottak. A novella mélységesen szatirikus alaphangja, közismert, tragikus csattanója az egész életében félreismert művészről - akinek hangját soha nem akarták meghallgatni és légtornászként kellett a trapéz szédítő magasságába felkapaszkodnia, hogy ott végre elmuzsikálhassa az emberiségnek élete nagy dallamát - nagyszerű lehetőségeket nyújt olyan zeneszerző számára, akinek kiváló érzéke van a paródia, a zenei idézőjelek iránt. A darab előjátékát (Titusz padlásszobájában) a zeneszerző realisztikus pantomimnek nevezi. Titusz, a darab hőse arról ábrándozik, hogy a cirkusz közönsége előtt elhegedüli saját szerzeményű dallamát. Ábrándozásában azonban durván megzavarják ekkor álomba merül, amelynek során változatos kalandokat él át. Az első látomás: A Glóbusz Cirkuszreklám felvonulása, induló és keringő groteszk keveréke. Ezután a Bohóciskolába kerül hősünk, ahol az igazgató kioktatja a porond mesterségének különféle titkaira. Ebben a tételben bőséges lehetősége nyílik a zeneszerzőnek a paródiára és a kápráztató zenekari bravúrra. Az első paródia: Kacagj Bajazzó!, a második: Tánc az aranyborjú előtt. Utóbbi a különféle zenei irányzatokat gúnyolja ki a cigányzenétől a jazzig. Végül a Hajrá bohócok! finálé karikatúrájában felvonul a cirkusz egész gárdája Titusz ámuló és csalódott szeme előtt. A harmadik álomkép a Kéjbarlangban játszódik le, ahol a cirkusz szépséges csillaga bűvöli el Tituszt. Hegedűjátékát azonban ő sem akarja meghallgatni. Ezután a Földalatti folyosókon című fantasztikus jelenet következik, ahol a zenegyártól kezdve az elhalt balerinák táncáig és a bohócok büntetőtáboráig számos lidércnyomás gyötri az álmodót. Végül a Glóbusz Cirkusz jutalomjátéka következik, amelynek során Titusz végre megvalósíthatja régi óhaját: bravúros mutatvánnyal feltornássza magát a magasba és ott megszólaltatja hegedűjén élete nagy dallamát! A művet a Pécsi Balett mutatta be az 1965—66-os évadban.. Ízelítő műveiből - videó:
|