német zeneszerző,
fuvolaművész
Három év múlva az uralkodó kinevezte a potsdami udvar zeneszerzőjévé és kamarazenészévé. Itt olyan neves zenészekkel dolgozott együtt, mint Franz Benda vagy Carl Philipp Emanuel Bach. Mindeközben a király fuvola tanára, az ő kiváltsága volt, hogy negatív és pozitív kritikával is illethette az uralkodó játékát. A zeneszerző ekkoriban írt művein érződik az itáliai mesterek, különösen Antonio Vivaldi hatása. Quantz jellemző módon egész életében tökéletesítette játékát és stílusát. Az elkövetkező években ismerte meg Johann Sebastian Bach és Georg Philipp Telemann zenéjét, akik nagy hatást gyakoroltak rá. 1773-ban, mint a porosz király egyik kedvenc zenésze hunyt el. Több mint háromszáz, Vivaldi stílusát követő fuvolaversenyt komponált, amelyek közül mintegy kétszázötven maradt fenn. Ezek túlnyomórészt Nagy Frigyes számára készültek és az ő hagyatékában is maradtak fent kéziratban. A versenyművek három tételesek, az ellenpontos szerkesztést összekapcsolja bennük az itáliai és a francia stílus elemekkel, saját ideáljának, a vegyes ízlésnek megfelelően. Versenyművei mellett kétszázharmincöt fuvolaszonátát, szolfeggiókat és variációkat is írt ugyancsak fuvolára, komponált triószonátákat, dalokat és áriákat, valamint néhány concerto is a neve alatt maradt fent. A fuvola hangskáláját kibővítette egy billentyű hozzáadásával. Fő műve mégis egy írásmű, az 1752-ben kiadott Fuvolaiskola, amely a következő századokban is mértékadó maradt, felbecsülhetetlenül értékes információkat nyújt a korabeli zenei ízlésről, a kompozíciós és az előadói gyakorlatról. Ízelítő műveiből - videó:
|