szovjet-orosz
zeneszerző, zongoraművész és karmester
SZKÍTÁK - szvit, első nagyszabású zenekari műve, pályafutásának első botrányköve. 1914-ben, röviddel konzervatóriumi tanulmányai befejezése után, elhatározta, hogy táncjátékot ír a szkítákról és mondabeli isteneikről. Tervéről beszélt Gyagilevnek, aki nem lelkesedett a megvalósításért, ezért zenekari szvit formájában dolgozta fel témáját. Az első tétel a szkíták napistenéhez szóló fohászt, valamint a Veles lányának, Alának bemutatott áldozatot jeleníti meg. A második tételben a Gonosz Istenének fékevesztett tánca zajlik hét pogány szörnyeteg körében. A következő, lassú darabban a Gonosz Isten átkot hoz Alára, akit a Hold Leányai vígasztalnak. A finálé során Lolli, a szkíta hős megmenti Alát a Nap Istenének segítségével. A darab napfelkeltével ér véget. A művet 1916-ban maga a zeneszerző vezényelte a pétervári bemutatón. KLASSZIKUS SZIMFÓNIA - 1917-ben írta első szimfóniáját. Célja az volt, hogy a korszerű zenei technika és kifejezőeszközök segítségével Haydn és Mozart szimfóniáinak nyomdokába lépjen. Ezért művét számozás helyett a "klasszikus" melléknévvel látta el. Ami a formát (arányos) és a hangszerelést (gazdaságos, világos) illeti ez valóban sikerült. A harmónia- és melódiavilág Prokofjev félreismerhetetlen sajátja. E kettősség révén a mű könnyen érthető és rendkívüli népszerűségre tett szert. Az első tétel két témáját a hegedűk exponálják - ezek nem viszonyíthatók egymáshoz a klasszikus fő-, illetve melléktéma relációjában, mivel jellegük igen hasonló: eleven, sziporkázó, szellemes és vidáman gunyoros mindkettő. A fagott kísérete a második témának különösen humoros karaktert kölcsönöz. A lassú tétel ugyancsak hamisítatlanul Prokofjevre valló, karcsú és érzékeny dallamát a hegedűk szólaltatják meg. A Gavotte feliratú harmadik tétel már címével is archaizál. Középső szakasza Musette. Szikrázóan szellemes és virtuóz a finálé is. A Klasszikus szimfóniát 1918-ban a szerző vezényletével mutatták be Pétervárott. A BOHÓC - című zenekari táncjáték-szvitet Gyagilev megbízásából írta 1915-től 1920-ig. A darabot az Orosz Balett 1921-ben mutatta be Párizsban. Később zenekari szvitet is készített a mű zenéjéből, ez Brüsszelben hangzott fel első ízben 1924-ben. A táncjáték hátborzongató humora minden tekintetben méltó lehetett arra, hogy Prokofjev zenét írjon hozzá. A téma egyébként orosz népmeséből származik: a bohóc és felesége elhatározzák, hogy megtréfálják a többi bohócpárt. Eljátsszák az asszony meggyilkolásának, majd újra feltámadásának jelenetét. A többi bohóc, példájukon felbuzdulva, valóban megöli feleségét. Hogy bosszújuktól elmeneküljön, Sut, a bohóc női ruhába öltözik, és mint fiatal leány, meghódít egy gazdag kereskedőt, aki feleségül veszi. Száz mulatságos bonyodalom után ér véget a táncjáték. RÓMEÓ ÉS JÚLIA - Shakespeare tragédiájára írott táncjátékát a moszkvai Nagy Színház együttesének szánta. A színpadi bemutató előtt hangversenyen mutatta be a moszkvai közönségnek 1935-ben a mű zenéjét. A darabból két hangversenyszvitet állított össze, az elsőt 1936-ban Moszkvában, a másodikat 1937-ben Leningrádban mutatták be. A két szvit a tragédia cselekményének megfelelően a következő tételekből áll - I. szvit: A táncoló nép; Jelenet; Madrigál; Menüett; Álarcosok; Rómeó és Júlia; Tybalt halála. II. szvit: A Montague-k és Capulet-ek; Júlia fiatal leány; Lőrinc barát; Tánc; Rómeó és Júlia búcsúja; Antillai leányok tánca; Rómeó és Júlia sírja. V. SZIMFÓNIA, B-DÚR - 1944-ben keletkezett, mindössze egy hónap alatt. Az emberi szellem dicséretét zengi benne a komponista, a szellemét, amelyen nem lehet úrrá a háború embertelensége. Innen a mű komoly, sőt, emelkedett hangja. Ez a hang uralkodik a nagyszabású, méltóságteljes első tételen is, amely - a szimfóniák nyitó tételeitől eltérően, lassú zene. A második helyen álló scherzo bravúros fordulataival, fanyar hangzásával már közel áll ismert zeneszerzői énjéhez. Utána ismét lassú tétel következik, nem nélkülözve a tragikus hangulatot sem. Ennek a hangulatnak ünnepélyes feszültségét oldja fel a mozgalmas és vidám finálé, amelyben Prokofjev egy-egy pillanatra visszaidézi az előző tételek áradó líráját is. A szimfóniát maga vezényelte a moszkvai bemutatón, 1945-ben. VII. SZIMFÓNIA, CISZ-MOLL - utolsó zenekari műve: 1952-ből származik. Csupa derű, életöröm: nem hiába kapta az "Ifjúság" címet. Csodálatos bőségű dallamvilága nagyszerűen megszerkesztett forma keretén belül érvényesül a kompozíció négy tétele során. Ez a dallamosság Prokofjev jellegzetesen színes és kifejező melodikáját az orosz népdalkincs hagyományaival társítja. Az első tételben e kétféle elem egy harmadikkal, lendületes mozgalmi induló hangjával tetéződik. A második tétel alapeleme a tánc. Mintha egyetlen ringó-suhanó keringődallam fonná át az egész mindenséget, olyan lenyűgözően, magával ragadó lendülettel hat ez a táncos forgatag. A harmadik tétel elmélyült lírai közjáték, meghatott ábránd, tűnődő emlékezés. A finálé ismét dinamikus mozgással, gesztusokkal, fintorokkal, szellemesen kihegyezett csattanókkal teli kacagó és zsongó muzsika. PÉTER ÉS A FARKAS - 1936-ban komponálta zenekarra és narrátorra szóló szimfonikus költeményét, amelynek célja a gyermek-hallgatók szórakoztatása, másrészt az, hogy a játékos élmény közben megtanítsa a gyermekeket az egyes hangszerek sajátos hangzására és kifejezési módjára. A mese valamennyi alakját egy-egy hangszerrel jelképezi, illetve egy-egy olyan karakterisztikus dallammal, amely egy bizonyos hangszeren megszólaltatva szimbolizálja a szereplőket: a kismadár témája fuvolán hangzik fel, a kacsáé oboán, a macskáé klarinéton, nagyapáé fagotton, a farkasé három kürtön, Péteré a vonósok együttesén, a vadászok lövéseit pedig az ütőhangszerek szólaltatják meg. A témák e gazdag készletéből a zeneszerző a narrátor prózai elbeszéléséhez alkalmazkodva válogatja ki a megfelelőket. Ízelítő műveiből - videó:
|