Francis Poulenc

francia zeneszerző
(1899–1963)

Ő volt a Hatok legerősebb és legegyénibb tagja. Párizsban született, édesapja a Poulenc Freres vegyészeti cég egyik alapítója volt. Édesanyja tehetséges amatőr zongorista, sokszor tartott házukban zenei esteket, ő volt az első tanára. Ötéves korában kezdett zongorázni tanulni, tizenhat éves korában Ricardo Vines növendéke lett. 1917-ben írta első kompozícióját a Néger rapszódia című zongoradarabot, ami első zeneszerzői sikere lett, mindössze 18 évesen! Az 1919-ben komponált két dalciklusával (Le Bestiaige, Cocardes) szellemes iróniája tűnik ki. Ebben az időben Satie hatott rá. Az első világháború után a Hatok csoportjának tagja lett és a villámgyors csattanókkal teletűzdelt, szatirikus, olykor szemtelen hangú zenék mesterének bizonyult. Szerinte a csoport közös vonása ..az elmosódottság helyett a melódiához és a kontrapunkthoz, a pontossághoz, az egyszerűséghez való visszatérés. 1921-től Poulenc Charles Koechlinnél tanul hangszerelést, ellenpontozást és tőle sajátította el a kórusművek komponálásának gyakorlatát is. 1922-ben, egy Darius Milhaud-val tett utazás során, Bécsben találkozik Berggel, Schoenberggel és Webernnel. 1923-ban az Orosz Balett és Gyagilev megrendelésére komponálja első nagyszabású zeneművét, A szarvasünők (Les biches, 1924) című balettet. Fontos esemény a zeneszerző életében Pierre Bernac énekessel való találkozása, neki írta legtöbb dallamát, sokszor kísérte őt zongorán is. A zeneszerző hihetetlenül biztos ízléssel válogatott a költészet remekeiből. Többek között Apollinaire, Max Jacob, Jean Cocteau, Louise de Vilmorin, Charles d’Orléans, Aragon, Malherbe, Colette, García Lorca és Ronsard verseit zenésítette meg. 1935-től Paul Éluard jelentette számára a művészi inspiráció legfőbb forrását (Havas este ciklus, 1944). Francis a fauvista irányzathoz 1936-ig hű maradt. 1937-től egészen 1963-ban bekövetkezett haláláig főként vallásos jellegű kórusműveket (Messe a capella, Stabat Mater, Gloria, Répons des Ténebres) és lírai darabokat (Les Mamelles de Tirésias, Le Dialogue des Carmélites) komponált. A második világháború alatt az ellenállási mozgalomban szerzett jelentős érdemeket. Olivier Messiaen mellett a 20. század második felében egyedül ő örvendett vitathatatlan nemzetközi elismerésnek a francia komponisták közül. Alkotott minden nagyobb műfajban, írt műdalt, kamarazenét, oratóriumot, operát, balettet és zenekari műveket. Párizsban halt meg, ott is nyugszik, a Pere Lachaise temetőben. 


10 évesen, az ötvenes években és halála előtt

Poulencet nevetséges figurának (az arca és egész külseje a francia komikusra, Fernandelre emlékeztetett), udvari bolondnak, ravasz bohócnak tartották. A világ szemében ő volt a könnyű léptű muzsikus, aki a maga music-hallbeli rutinjával hipp-hopp tovatáncol, és arcán örökös mosollyal, fütyül a világra. Ennek ellenére nagy dalszerző lett belőle. Volt stílusa, ízlése, füle a szavak ejtéséhez, a prozódiai sémákhoz, a hangjegyek és a prozódia viszonyához. Kivételes tehetség volt. Egyik kedvenc eszköze a váratlan moduláció fél fokkal lejjebb. A politonalitással és más, akkor haladó eszközökkel való kacérkodása ellenére többnyire hármashangzatokra, tonika-domináns viszonyokra épülő harmóniarendben komponált. Karrierje kezdetén, az I. világháború végétől a harmincas évek elejéig könnyed, divatos, törékeny gyöngyszemeket komponált: a kis zenekarra írt Aubade-ot, A szarvasünők című balettzenét, a zongorára komponált Mouvements perpétuels-t, a Le bal masqué dalciklust, amely magában foglalja a Le Bestiaire-t. A D-moll versenyművét (két zongorára és zenekarra) 1932-ben komponálta és ugyanez évben az IGNM velencei fesztiválján mutatta be - Jacques Fevrier közreműködésével - a két zongorára írt d-moll koncertet. A mű sok tekintetben a könnyűzene kategóriájába tartozik, a zongorák mutatós virtuozitása és témáinak szentimentális dallamossága folytán. A dolog természeténél fogva a gyors tételekben az előbbi, a lassú középső tételben az utóbbi jellemvonás domborodik ki fokozott mértékben. Később komolyabb művek következtek: a G-dúr mise (1937) és az Orgonaverseny (1938). Ebből az időből származik egy remek dalsorozat, benne a Banalités, a Chansons villageoises, a Tel jour, telle nuit, a Caligrammes. A II. világháború alatt operát komponált Tiresias keblei (1944) címmel; ebben visszatért bohóckodó korszakához. Mint ilyen kivételes mű, ugyanakkor hamisítatlan offenbachi hancúrozás - komisz és bájos. Élete utolsó húsz évében a vallásos zene felé fordult. E művei az egyszerű és szép Glóriában (1961), valamint a A karmeliták párbeszédei (1953 - ősbemutatón, a milánói Scalában olaszra fordítva hangzott el 1957. január 26-án) című operában kulmináltak. Az opera, éppúgy, mint a legtöbb műve, intim, bensőséges. Poulenc sosem volt a széles gesztusok embere. A maga különös módján a Karmeliták olyan korai és könnyed kompozíciókra emlékeztet, mint a Les biches és az Aubade. Megvoltak a maga kis trükkjei, és állandóan ezeket ismételte. De a vége felé rövid lélegzetű, finom dallamai intenzívebbé váltak, a könnyed évődésnél jóval többet fejeztek ki. A Karmeliták Blancheának és Constance-ának első kettősében egy különleges, apró téma (szinte csak mottó), amely mindig fölhangzik, valahányszor a halál kerül szóba, meglepő érzelmi hatásával, a koncentráció fokuszálásával. De közeli rokona az 1940-ből származó, szalonzene jellegű Szextett egyik témájának, később, 1961-ben pedig újra feltűnik a Glóriában. Ugyanannak a témának a három esetben teljesen más az érzelmi töltete. Unokaöccse, Jérome Poulenc szerzetes kérésére zenésített meg négyet Assisi Szent Ferenc imái közül, férfikórusra. Ez a négy ima olyan tartalmat őrzött meg, amely nagyon közel áll Szent Ferenc eredeti kifejezésmódjához. Három ima négy szólamra íródott: egy tenorra, két baritonra és egy basszusra. A negyedik imában maga Szent Ferenc szól buzdítóan társaihoz. Ahogyan a könyörgés kibontakozik, a hangok is kibomlanak a kórusban. A szövegek változatosságának hála, a zeneszerző zeneileg gazdag és kifejező formákba önthette művét. 

Ízelítő műveiből - videó:
O Magnum Mysterium