Krzysztof Penderecki

lengyel zeneszerző, karmester
(1933–)

Lengyelország első számú kortárs zeneszerzője, a hatvanas évek európai avantgárdjának meghatározó alakja - a szeriális technika és a szélsőséges hangszínek mestere. Zenekarában főleg vonósok találhatóak. Fő törekvése az elektronikus zene hanghatásainak megszólaltatása. Újszerű zenei eszközei: meghatározatlan hangmagasságok, a "cluster" vagyis hangfürtök: kis és nagy szekundok torlódó halmozása, váltakozó dinamikai effektusok – a hangszer testének ütögetése, különböző tempójú vibrato technika. Zenéjét többször felhasználták filmekben, pl.: Ragyogás, Az ember gyermeke, Viharsziget. A művész három (különböző jeligékkel beküldött) alkotása 1959-ben első, második, illetve harmadik díjat nyert a Lengyel Zeneszerzők Egyesületének fiatal komponisták számára kiírt versenyén. Ezzel a Donaueschingeni Zenei Napok igazgatójának a figyelmét is magára vonta, aki több művet rendelt tőle a modern zene egyik legnagyobb fóruma számára. Ekkor született a Gyászzene Hirosima áldozatainak (1960) című vonószenekari alkotása is, majd hat évvel később a Lukács-passió (1962-65), amelyeknek köszönhetően Penderecki rövid idő alatt – kortárs zeneszerzőhöz képest szokatlanul széles körben – rendkívül népszerűvé vált. Karmesteri pályafutása akkor kezdődött, amikor 1972-ben a Lengyel Rádió Szimfonikus Zenekarának élén az EMI szerzői lemezt készített vele. Ezt követően Európa számos városában – köztük többször Budapesten – és az Egyesült Államokban is fellépett dirigensi minőségben. Repertoárja egyre bővült, így ma már Sosztakovics és a romantikus mesterek alkotásait is gyakran vezényli világszerte. 


két korszakában

A modern lengyel zene nagy mestere, az 1970-es évek második felében végleg hátat fordított az avantgárdnak. Ezzel - a hagyományokat vállaló lépéssel - egyik példaadója lett az európai neoáramlatnak. Nagy áttörését az 1980-ban komponált II. Karácsonyi szimfónia jelentette, amelyben amellett, hogy a késő romantikus zene, Bruckner, Reger - Wagner nyomán kialakított - tradícióit is vállalta, hatalmas meglepetést keltett három kulcsfontosságú helyen is a Stille Nacht kezdetű karácsonyi dal idézetével. Az azóta komponált Penderecki-szimfóniák sora igazolta, hogy az újra megtalált romantikus hang a közönség és részben a szakma elismerését is kivívta. 1987 és 1990 között a Krakkói Filharmonikusok művészeti vezetője volt, 1988-ban pedig az Észak-német Rádió Szimfonikus Zenekara első vendégkarmestere lett. A hetvenes években világhírű előadóművészekkel is szorosabb kapcsolatba került: I. hegedűversenyét Isaac Stern mutatta be 1977-ben, 1992-ben született Fuvolaversenyét Jean-Pierre Rampalnak, három évvel később befejezett II. hegedűversenyét pedig Anne-Sophie Mutternek ajánlotta. Életművében kiemelt helyet foglal el a cselló: két gordonkaversenye mellett 2003-ban fejezett be egy lírai hangvételű, csellóra és zenekarra írott tételt, amelyet ugyanannak a Msztyiszlav Rosztropovicsnak ajánlott, akinek még 1987-ben komponálta II. csellóversenyét, amelyért Grammy-díjat kapott a legjobb kortárs kompozíció kategóriában. A három énekes szólistára, vegyes karra és szimfonikus zenekarra írt eddigi legfrissebb, VIII. szimfóniáját 2005-ben fejezte be. Három évvel később azonban kibővítette, így született meg a körülbelül ötvenperces alkotás német költők, például Eichendorff, Hesse, Rilke verseire. A tizenkét zenekari dal egyfajta személyes hangvételű, önéletrajzi ihletésű dalciklus, amelynek Penderecki az Elmúlás dalai címet adta. A kamarazenei fogantatású, egytételes Kettősversenyét 2012 októberében mutatták be. Penderecki termékeny zeneszerző, aki számos műfajban alkotott, és több nagyszabású művet írt. Talán az eklektikus stílus az oka annak, hogy a Krakkóban, Luzernben és lengyelországi vidéki birtokán élő Penderecki ma is napjaink egyik ünnepelt komponistája: 1980 óta rendszeresen szentelnek művészetének fesztiválokat szülőhazájában és külföldön egyaránt. A Herder-díjas zeneszerzőt tizenhat egyetem avatta tiszteletbeli doktorrá, valamint nyolc tudományos akadémiának tagja Londontól, Stockholmon és Bernen keresztül Buenos Airesig.  

Ízelítő műveiből - videó:
DIES IRAE 'AUSCHWITZ ORATORIUM' [1/5] - Lamentatio (Part 1)