magyar zeneszerző,
zongoraművész
(1811-1886)
A
19. századi romantikus zenei élet legsokoldalúbb irányító egyénisége, a kor
egyik szellemi vezére, minden idők legnagyobb zongoraművésze. Édesapja Liszt
Ádám az Esterházy-uradalom gazdatisztje volt, néhány évig játszott az udvari
zenekarban. Később Doborjánban számtartóként élt családjával. Itt született
Liszt Ferenc a csodagyerek. Apja korán felfigyelt fia rendkívüli zenei
képességeire, maga kezdte zongorára tanítani. 9 éves korában lépett először
nyilvánosság elé, egy önálló koncerten. Néhány magyar főúr
ösztöndíj-alapítványával Bécsben Czerny tanítványa lett. Bécs közönségét is
meghódította, tehetségére Beethoven is felfigyelt. 1823-ban Pesten egy
díszhangversennyel búcsút vett hazájától és művészi kibontakozása érdekében
édesapjával hangversenykörútra indult Angliába és Franciaországba, végül
Párizsban telepedett le. Itt nagy hatással volt rá a francia főváros
szellemi élete: a zene, az irodalom, filozófia. 16 éves korában elveszíti
apját, legfőbb támaszát. Megszakadnak a hangversenykörutak, ettől kezdve
zongoratanításból él. Apja halálának, és egy fiatalkori szerelmi
csalódásának hatására mély depresszió lesz úrrá rajta, évekig
visszavonultan, a külvilágtól elzártan él. Az 1830-as júliusi forradalom
hozza vissza a 19 éves Lisztet az életbe. Magával ragadja a forradalom
szele, a francia szellemi életben is egyre jelentősebb szerepet játszik,
legközelebbi barátai: Chopin és Berlioz. 1834-ben megismerkedik Marie
d’Agoult grófnővel, akihez szenvedélyes szerelem fűzi, a 10 éves
együttélésükből 3 gyermek születik. Ez alatt sokat hangversenyezik, szinte
minden jelentős európai nagyvárosban megfordul. Az 1838-as pesti
árvíz-katasztrófa mélyen megrendíti, azonnal hazája segítségére siet. Bécsi
hangversenyeinek jövedelméből 25 ezer forintot küld Magyarország
megsegítésére, a 40-es években pedig maga is hazalátogat. Az első ingyenes
munkás hangversenyről a zenetörténet is megemlékezik: 1841-ben Toulouseban
hangversenyének bevételét jótékony célra átadta a munkásoknak. A küldöttség
egyik tagja megköszönve a pénzt, sajnálatát fejezte ki, hogy a drága
helyárak miatt a hangversenyt nem hallhatták. Liszt erre elhalasztotta
utazását, és megismételte a munkásoknak a koncertet, ingyen! Hasonló kedves
találkozásról szól egy másik följegyzés. Liszt Ferenc egy ízben meglátogatta
Zichy Géza grófot magyarországi birtokán, aki a házi hangversenyre az egész
falut meghívta. Liszt játéka után egy ősz hajú paraszt így szólt hozzá: "Hogy
mint hívnak, azt megmondta a gróf. Hogy mit tudsz, azt megmutattad nekünk,
de hogy mi vagy, azt megismertük, és ezért áldjon meg a magyarok Istene!"
1842-ben végleg Weimarban telepedett le, 13 évig az udvar zenei vezetője. Ez
a feladat főleg az alkotótevékenységben való elmélyedést követelte meg a
zeneszerzőtől, így ebben az időszakban zongoraművészi tevékenysége háttérbe
szorult. Életművének java itt készült, harcolt a fiatal és tehetséges
zeneszerzők érvényesüléséért is, különösen Berlioz és Wagner ügyéért tett
sokat. 1847-ben Kijevben egy újabb szerelmi élményben lesz része:
megismerkedik Wittgenstein Karolin hercegnővel, a Marie d’Agoult-hoz fűződő
kötelék megszakadása után. Közben cikkeket, tanulmányokat ír, széleskörű
levelezést folytat. A zeneszerző Lisztnek nincsenek olyan sikerei, mint a
zongoraművésznek, sőt ellenségei is akadnak. Amikor egyik operája
bemutatóján ellenfelei botrányt produkáltak, azonnal elment az udvartól.
1861-től néhány évig Rómában élt, ennek eredménye az egyházi zenéinek
megszületése: a
Szent Erzsébet legenda
- oratórium, melyben a szegényeket istápoló magyar szentnek állít emléket;
Krisztus
oratórium és a
Koronázási mise.
1865-ben az alsóbb papi rendbe nyert felvételt, ettől kezdve reverendába
járt. 1869-től 3 város, Róma, Weimar és Budapest között osztja meg idejét, a
60-as évektől egyre többet tesz a magyar zenei élet felemelése érdekében.
Sokan és sokat vitatták, hogy milyen nemzetiségű Liszt. Erre a válasz
egyértelmű: magyar. Vallomásai, levelezése és egyéb dokumentumok
csalhatatlanul igazolják, hogy mindig magyarnak vallotta magát. Elkötelezett
hazafi volt, és sajnálta, hogy magyarul nem volt alkalma megtanulni, de
magyarságát sohasem tagadta meg: szívügye volt a magyar kultúra, és annak
felemelkedéséért sokat tett.
Mivel Magyarországon születtem, illő, hogy zenei tehetségemmel hazámat
szolgáljam. Hazafiságomat nem szóvirágokban, hanem tettben, kötelesség
teljesítésével akarom kimutatni.
1875-ben magalakul Budapesten a Zeneakadémia, melynek egyik alapítója és
első tanára volt, ezért viseli ez az intézmény ma is az ő nevét. Számtalan
magyar tárgyú kompozíciója született, mint például a
Hungária
c. szimfonikus költeménye, melyben a hősi történelmi múltat örökíti meg. A
Magyar rapszódiáit
a cigányzenekarok hangulata ihlette. Legnagyobb liturgikus kompozíciója - az
Esztergomi mise
- a bazilika fölavatására készült. A zongorára írt
Magyar történelmi arcképek
sorozatával a magyar nemzet nagyjait mutatja be: Széchenyi Istvánt, Eötvös
Józsefet, Vörösmarty Mihályt, Petőfi Sándort, Mosonyi Mihályt, Deák Ferencet
és Teleky Lászlót. Az utolsó másfél évtized ismét nagyon termékeny időnek
számított Liszt Ferenc életében. 1886-ban Bayreuthban halt meg
tüdőgyulladásban, ott is van eltemetve.
  
három életkorban 1824 - 1858 - 1886
Művészetének két központi területe van, a zongoramuzsika, és a szimfonikus
programzene. Liszt a romantikus zongorastílus és zongoratechnika egyik
megalapozója. A programszerű tartalom zongoramuzsikájának nagy részére is
jellemző. Zongorastílusának legfőbb jellemzői - 1/orkesztrális jelleg,
univerzális zongorajáték. Paganini hegedűjét, Beethoven, Berlioz vagy Wagner
zenekarát éppúgy fel tudta idézni rajta, mint Schubert dalainak világát.
Gyakoriak a zongorapartitúráiban az efféle utalások: quasi csello, quasi
oboa stb. Pl.: a
Haláltánc-ban feltűnő a
zongora ütőhangszerekre emlékeztető kemény hangzása. 2/óriási technikai
követelmények, a virtuozitás magasiskolája. "Transzcendens etűdök" -
Tájkép, Mozeppa, Lidércfény, Eroica, Esti harmóniák
stb. Már zongoramuzsikájában is érvényesül egy bizonyos programszerű
tendencia. Pl.: a
Vándorévek
zongoradarabjai arról tanúskodnak, hogy minden befogadott élmény zenei
reflexiókat váltott ki fantáziájában.
A wallenstadti tónál, Forrásnál, Ecloga
- a táj és a természet szépsége ihlette a zeneszerzőt. Irodalmi ihletésű a
Dante szonáta
és a
Petrarca szonettek, a
Velence
és
Nápoly
- programja pedig népzenei motívumokra épül. Újfajta romantikus
zongorastílusának egyik legszebb és legnépszerűbb példája az
Esz-dúr zongoraverseny.
- Liszt Ferenc a romantika jellegzetes műfajának, a szimfonikus költeménynek
a megteremtője. Művészete sohasem volt öncélú. Legfőbb törekvése volt, hogy
alkotásait megértsék. Ezért kapcsolta zenéjét közismert képzőművészeti,
irodalmi alkotásokhoz, természeti képekhez, ihlette őt az elnyomottak
szenvedése, szabadság utáni vágya és a hazaszeretet. Még tovább lépett:
szavakkal, programmal is meghatározta a zenei ábrázolást. Azt vallotta, hogy
...a program az a médium, amely a zenét a közönség gondolkozó és tetterős
része számára hozzáférhetőbbé és érthetőbbé fogja tenni.
Szimfonikus műveinek programjai (címei) bizonyítják, hogy szerzőjüket
magasztos eszmék foglalkoztatták megírásukkor. Egyik legközismertebb
alkotása a Lamartine, francia költő Les Preludes c. versének hatására
komponált
Les Preludes
c. szimfonikus költemény, mely az ember örök sorskérdésével foglalkozik. Az
ember érzelmei, eszméi, küzdelmei szólalnak meg a műben hol sejtelmesen, hol
kirobbanó erővel. A cím előjátékokat jelent, Liszt maga egy előszóban írta
meg, milyen "előjátékokra" gondolt (az emberi élet nem más, mint a
halál előjátéka):
Mi más is életünk, mint előjátékok szakadatlan sorozata ahhoz az ismeretlen
dallamhoz, amelynek első, ünnepélyes hangját a halál csendíti meg? A szív
fénylő hajnala a szerelem. Melyikünk sorsát nem zavarta meg a boldogság első
áradata után a vihar ereje, amely durva leheletével széttépi a gyengéd
illúziókat (képzeleteket), villámaival lesújtja annak oltárát? És melyik
mélyen sebzett lélek nem keres ilyen megrázkódtatások után nyugalmat a
természet idilli csendjében és saját emlékeiben? A férfi azonban nem sokáig
képes ilyen nyugalomban élni, és mikor a trombita felharsan, elsőnek rohan a
csatába, a legveszélyesebb posztra, hogy a küzdelemben ismét visszanyerje
önmagát és belső erejét.
A programnak megfelelően váltakoznak a darabban a hősies, gyengéd, tragikus
és viharzó, ábrándozó, majd harcias hangulatok. Érdekes azonban, hogy a
különböző jellegű részek vezető témáit közös elemek kapcsolják össze, mintha
jeleznék: ugyanannak az életnek ilyen-olyan oldalát éljük át. További
szimfonikus művei:
Hunok harca
- Kaulbach festménye ihlette, a kereszténység és a pogányság
összeütközésének gondolata;
Amit a hegyen hallani
c. műve az ember és a természet kapcsolatát fejezi ki; a
Prometheus
a nemes célokért küzdő ember örök jelképe. A
Hősi sirató, a
Mazeppa
és a
Hungária
- mindhárom szimfónia a szabadság eszméjét hirdeti, a
Faust szimfónia
pedig a végletek és kontrasztok elvére épített mű. Liszt Ferenc nemcsak
művészetének sokoldalúságával, hanem emberi nagyságával is példát mutatott.
Kora legnagyobb művésznevelő egyénisége volt. Benne barátra, segítőre talált
- csak néhányat említve a sok közül - Berlioz, Chopin, Wagner, Verdi,
Csajkovszkij, Smetana és Erkel Ferenc is. Így ír a barátságról:
Az ember csak akkor hatalmas igazán, ha tudja, hogy más ember is van
körülötte, akivel gondolatát, érzelmeit közölheti. Az egyedülálló ébreszthet
ugyan bámulatot és csodálatot, de hatása csak tiszavirág marad. Ha a közös
munkára nem egyesül vele, akkor a szél elfújja vetését.
Ízelítő műveiből - MIDI:
|