magyar
zeneszerző, népzenekutató
Pályáját, alkotói gondolkodását, ízlésvilágát a századforduló francia zenéjével való találkozása határozta meg. Mesterén, d´Indyn kívül Ravel, Debussy és Albert Roussel is hatott rá. Már első zongoradarabja (Des esquisse d´un musicien, Contes, 1913) kifinomult ízlésű, mestersi, tökéletesen felvértezett, tiszta és fegyelmezett zenét komponáló művészegyéniséget mutatnak. Lajtha egész életében hű maradt eszményeihez, divatos vagy politikailag ráerőltetett ideológiáknak sziklaszilárdan ellenállt. Zeneszerzői munkássága mellett népzenekutatói tevékenysége is igen jelentős, különösen a magyar hangszeres népzene gyűjtése és lejegyzése terén. Érdekes azonban, hogy a magyar népzene Lajtha saját zeneszerzői stílusára nem hatott különösebben. Népdalfeldolgozásai egyenértékűek tudományos kiadványaival. Figyelemre méltó dallaminvencióját nem a népzenéből merítette. Elsősorban a hangszeres zene mestere volt, művészete mélyen a klasszikus nyugati zenében gyökerezett. A II. világháború végéig 41 opusszámmal ellátott műve keletkezett, többek között 6 vonósnégyes, 3 vonóstrió, egyéb kamaraművek, versenyművek, szimfonikus kompozíciók, balettek és a Hortobágy című filmhez írott kísérőzene (1935). A világháború után az idősebb generáció egyik legtermékenyebb tagjaként alkotott - további 7 szimfóniát, 4 vonósnégyest, 2 misét és egyetlen operát - A kék kalap (Le chapeau bleu) című vígoperát. Ízelítő műveiből - videó:
|