Cezar Antonovics Kjui

orosz zeneszerző
(1835-1918)

A litvániai Vilniusban született egy, a napóleoni háború idején sebesülése után, 1812-ben Oroszországban maradt francia katona, Antoine Cui (oroszosított alakban Anton Leonardovics Kjui) és egy elszegényedett litván nemesi családból származó anya, Julia Gucewicz utolsó, ötödik gyermekeként. Egyik bátyja Alexandr, híres építész lett. Iskolai évei alatt megtanult oroszul, franciául, litvánul és lengyelül. Ez idő alatt tanult meg zongorázni is. Szülővárosában a legalaposabb zenei képzést az 1840 és 1858 között ott élő Stanislaw Moniuszkótól kapta. A gimnáziumi tanulmányait már nem szülővárosában fejezte be, 1850-ben Szentpétervárra küldték, ahol a Központi Mérnöki Tanintézet (jelenleg Katonai Műszaki Egyetem) diákja lett. Itt zászlósi rendfokozattal végzett 1855-ben, és beiratkozott az I. Miklós Mérnöki Akadémiára (ma: Katonai Műszaki Egyetem), ahol két évvel később hadmérnökként és hadnagyként végzett. Ezután tanári állást vállalt és először a topográfia, majd az erődítés oktatója, később (1880-ban) professzora lett. Tanítványa a Romanov-ház számos tagja, köztük II. Miklós cár. 1906-ban ezredesi rangot kapott. Tanulmányai idején kapcsolódott be a főváros zenei életébe, a zenében autodidaktának számított. Állandó látogatója volt a cári operának. 1856-ben ismerkedett meg Balakirevvel és szoros barátság alakult ki köztük. Zenei képzettsége is e barátság révén fejlődött a legtöbbet. Alighanem Balakirev segítségével hangszerelte első nagyobb műveit, valamint első operáját (A kaukázusi fogoly), és részt vett az Orosz ötök csoportjának alapításában (1862, Balakirev, Borodin, Kjui, Muszorgszkij és Rimszkij-Korszakov), ő fogalmazta meg annak kiáltványát is. Barátjuk, Sztaszov, a kor elismert zenekritikusa a Hatalmasok kis csoportjának nevezte őket. A csoport tagjain kívül nagy hatással volt zenéjére Dargomizsszkij és Glinka munkássága. 1858-ban feleségül vette Malvina Rafailovna Bamberget, aki Dargomizsszkij tanítványa volt. Két gyermekük született: Ligyija és Alekszandr. Ligyija amatőr énekesnő, Alekszandr pedig országgyűlési képviselő az októberi forradalom előtt. 1864-től kritikákat és zenei beszámolókat írt orosz, belga és francia lapokba. Szentpéterváron halt meg 83 éves korában. Először felesége (1899-ben hunyt el) mellé temették a szmolenszki evangélikus temetőbe, majd 1939-ben mindkettejüket újratemették a szentpétervári tyihvini temetőben az Ötök többi tagja mellé. 


fiatalon, 1870 és később, 1913

1859-ben mutatták első művét a Scherzo-t (Op. 1) Anton Rubinstejn vezényletével, tíz évvel később pedig színpadra került első operája, a Heine tragédiája nyomán írt William Ratcliff. Kortársa, Liszt Ferenc elismerően nyilatkozott erről az operáról, ezért Kjui könyvét a La musique en Russie-t (Az orosz zene) és Zongoraszvitjét (Op. 21) is neki ajánlotta, a Tarantella zenekarra (Op. 12) című műve pedig Liszt egyik zongoradarabja alapján készült. 1896 és 1904 között az Orosz Birodalmi Zenei Társaság szentpétervári csoportjának vezetője, majd 1904-től az egész társaság tiszteletbeli vezetője. Külföldön is számos zenei társaság választotta tiszteletbeli tagjai közé. Művei nem váltak olyan ismertté, mint az Ötök többi tagjának zenéi, de az orosz népi karakter, a Glinka által kezdeményezett törekvés a népdal nemzeti zenévé emelésére nála is megtalálható. Színpadi darabokat (operákat), kórus számára írott műveket, zenekari, kamara-, zongoramuzsikát, valamint dalokat komponált.

Operái

A kaukázusi fogoly (Puskin nyomán; első változat: 1857-59, második változat: 1881-82; bemutató: 1883)
A mandarin fia (vígopera; 1859; bemutató: 1878)
A hó vitéz (gyermekopera; 1905)
A kalóz (vígopera; librettó: Jean Richepin; 1888-89; bemutató: Párizs, Opéra Comique, 1894. január 22)
A kapitány lánya (Puskin nyomán; 1907-08; bemutató: 1911)
A szaracén (id. Alexandre Dumas VII. Károly című drámája nyomán; 1896-98; bemutató: 1899)
Angelo (Victor Hugo nyomán; első változat: 1871-75, második változat: 1900; bemutatók: 1876, 1900)
Bolond Istók vagy Bolondoska Ivanuska (gyermekopera; librettó: Dolomanova, népmesei alap, 1913)
Csizmás kandúr (gyermekopera; Charles Perrault nyomán; 1913; bemutató: 1915)
Piroska és a farkas (gyermekopera; Charles Perrault nyomán; 1911)
Lakoma pestis idején (Puskin nyomán; 1895–97, bemutató: 1900)
Mademoiselle Fifi (Guy de Maupassant nyomán; 1902-03; bemutató: 1903)
Mateo Falcone (Prosper Mérimée nyomán; 1906-07; bemutató: 1907)
Mlada (balett-opera; Kjui, Borogyin, Rimszkij-Korszakov, Muszorgszkij és Minkusz közös műve; 1872; töredék, nem mutatták be)
William Ratcliff (Heinrich Heine nyomán; 1861-68; bemutató: 1869. február 26, Mariinszkij Színház).

Ízelítő műveiből - videó:
Hegedű és zongora szonáta