Mauricio Raúl Kagel

német-argentin zeneszerző
(1931-2008)

A német származású argentin zeneszerző, filmkészítő és színműíró Buenos Airesben született. Juan Carlos Paz és Alfredo Schiuma magántanároknál tanult zenetörténetet, énekelni, vezényelni, zongorázni, csellózni és orgonálni, de a komponálást autodidakta módon tanulta. A buenos aires-i egyetemen irodalom-filozófia szakon végzett. 1949-ben Buenos Airesben konzervatóriumi tanulmányok nélkül lett az Agrupatión Nueva Música művésze. 1950-ben kezdett komponálni a Juan Perón-kormány által diktált neoklasszikus stílusban. Szintén 1950-ben a Cinemathétique Argentine társalapítója volt, valamint sikertelen kísérletet tett egy elektro-akusztikai stúdió létrehozására. 1955-től a Teatro Colón kórus-korrepetitoraként dolgozott, a Nueva Visión c. újságnál pedig fényképrendezőként alkalmazták. 1957-ben Németországban, Kölnben telepedett le. Itt először 1958-ban lépett nyilvánosság elé a Darmstadti Nyár rendezvényén, amit később (1960-66, 1972-76) ő irányított. 1957-61-ig a Rhine kamarazenekar kortárszenei előadásait vezette. Több koncertkörutat tett az USA-ban (1961, 1963), a SUNY cégnél segédkezett a zenei irányításban, a berlini Film- és Televízió Akadémián és Göteborgban tartott előadásokat. 1969-től a kölni Zeneakadémia Új-zenei Intézetének igazgatója és Stockhausen után 1975-ig a kölni új-zenei kurzusok irányítója, Kölnben az Új-zenei Együttes társalapítója volt. Egyre inkább a 20. század végének legjelentősebb zeneszerzői között tartják számon. Kidolgozott, határozott elképzelésével, bizarr humorával és a legkülönfélébb ötletekkel és rendszerekkel való játékával gyakran váratlan fordulatokat hoz mind a színpadon, mind a koncertteremben. 1950 óta a musique concréte-tel és manipulált hangszeres effektusokkal kísérletezik a hanghordozókon, elektro-, akusztikus és audiovizuális eszközökön egyaránt. Kísérleteinek eredményét saját színpadi művei és filmjei rendezőjeként színpadra, filmre és televízióra alkalmazza. A hangjáték műfajában a színházi mozgásformák és a zene összekapcsolásával a mai hangversenygyakorlat merev, ritualizált formája ellen lép föl. Saját műveit gyakran vezényli, filmjeit és rádiójátékait maga rendezi. Műveiből 1975-95 között fesztiválokat tartottak Európában, az USA-ban és Kanadában. Színpadi zenéi között találunk filmet, rádiójátékot, balettet, TV játékot, szcenikus koncertdarabot, melodrámát stb. Hangszeres darabjaiban többnyire a modern technika vívmányait használja ki, azonban komponált kifejezetten reneszánsz hangszer együttes számára is. 


zongoránál fiatalon és később a gondolkodó

Kagel zenei felfogásának alapja, hogy az előadói attitűd hozzátartozik az alkotáshoz, ezért szorgalmasan kottázza, a zenész a darab elővezetésekor hová álljon, milyen eszközöket használjon a hangszereken kívül, mutogasson-e, grimaszoljon, vagy ne mozduljon. Ettől az előadás kicsit a performansz irányába tolódik, sőt az ember sokszor úgy érzi, paródiát lát és hall, ám közben a zenére figyelve be kell ismernie, hogy mindez az éremnek csak az egyik oldala. Mert habár Kagel tréfál, közben meglehetősen finom struktúrákat képes egymásra illesztgetni. Az Rrrrrrr... című 21 tételes, két előadóra írt remeke például (amely csupa r-rel kezdődő tételcímet vonultat fel) a zenei történetmesélés mellett ügyes absztrakciókra képes. Nem csoda hát, hogy a közönség, amely a rövid tételek közben először nevetni sem mer, visszafogottan figyeli a másolópapírral előadott mozdonypöfögést, a borospalackból kotta szerint a kolompokra és harangokra pergetett kristálycukrot, a sípokat, a vesszőket, ám végül önfeledt tapsban tör ki. Az Orchestrion Straat (Verkli utca) alatt a zenészek a pódiumon átlósan, a jobb sarok felé fordulva, lépcsőzetesen foglalnak helyet. A rendkívül sokszínű darab záró szakaszában a szerzői utasítás szerint két muzsikusnak el kell indulnia a nézőtéren perselyezni, így az előadásnak részévé válik a ritmikusan megrázott persely, és az a közösségi élmény, hogy adakozhatunk. Kagel ki akarja terjeszteni a zene határait a hangokon túlra is, az előadásból-zenehallgatásból komplex közösségi élményt kíván varázsolni.

Ízelítő műveiből - videó:
RRRRRRR - Ragtime Waltz