Leos Janacek

cseh-morva zeneszerző
(1854–1928)

Művészete a cseh műzene legjelentősebb hagyományait és a morva népzene elemeit ötvözi. Észak-Morvaországban született, a sziléziai határhoz közel. Lelkesen gyűjtötte a népdalokat, lenyűgözte az ősi szláv kultúra, ami munkásságát is alapvetően meghatározta. Apja iskolaigazgató volt, Janácek tőle kapta első óráit, majd a brnoi Ágoston rend papi iskolájában tanult. A növendékek fő tantárgya a kóruséneklés, amelyet zenekari gyakorlat is kiegészített. Alaposan megismerkedhetett az európai zenekultúrával a gregoriántól egészen a romantikus operákig, tanulmányait a prágai orgonaiskolában, majd a lipcsei és bécsi konzervatóriumokban folytatta. Az 1870-es évek közepétől tanárként is dolgozott; először elnyerte a Brnói Filharmóniai Társaság igazgató karnagyi tisztét, majd a brnói orgonaiskola igazgatója lett. Nagy hangsúlyt fektetett a cseh nemzeti zene népszerűsítésére, elsősorban Smetana és Dvořák műveinek megismertetésére. Saját zeneoktatási módszert alakított ki, és értekezései megjelentek az általa sokra tartott nyelvi dallamosság fontosságáról és az atonális zene érdekességeiről. 1881-ben házasságot kötött Zdenyka Schulzovával. Antonin Dvořákkal 1883-ban személyesen is megismerkedett, szoros barátság alakult ki közöttük. 1890-től a nyelvész és népdalgyűjtő Frantisek Bartossal tudományos alapossággal elkezdte a cseh folklór feldolgozását. A népdalok egy részét zongorakíséretes formában is feldolgozta. 1895-ben a prágai Néprajzi kiállításon morva folklórbemutatót rendezett. 1904-ben megvált tanári állásától, hogy minden erejét a zeneszerzésnek szentelhesse.


fiatalon és később

Munkáját sokáig nem ismerték el, első átütő sikerét Jenufa című operája 1916-os bemutatójával aratta. A művet még 1904-ben írta Její pastorkyna címmel (A mostoha lánya -, külföldön a főszereplő neve nyomán lett Jenufa), először Brnoban adták elő, de Prága kellett hozzá, hogy nemzetközi sikert arasson vele. Ebben az operájában sajátos stílust, "beszéd dallamot" alakított ki, amely a cseh nyelv hanglejtését követi, s ritmikai szerkezetének elemzésén alapul. Ezt követően több sikeres operát írt, a legismertebbek: Prücsök úr kirándulása a Holdba, Prücsök úr kirándulása a 15. századba, Kátya Kabanova (1921), A ravasz rókácska (1924), A Makropulosz-ügy (1926), Jelentés a holtak házából (1928). Zongora- és kamaraművei (vonósnégyesek, hegedűszonáta) is jelentősek, zenekari művei közül a legfelkapottabbak a Gogol műve nyomán készült Tarasz Bulba (1915-18) zenekari rapszódia, a zongorára és kamarazenekarra komponált Concertino és a Sinfonietta (1926). Egyik utolsó nagyszabású műve az 1926-ban keletkezett Glagolita mise, amelyben az ószláv egyházi énekek archaikus hangzásvilágát a modern impresszionista színezetű hangzatok világával ötvözi. Önéletrajzi ihletésű, vallomás jellegű vonósnégyese (Intim levelek, 1928) a 20. századi kamarazene legihletettebb darabjai közé tartozik. Élete utolsó évtizedében figyelt fel rá az európai modern zenei élet, közös koncerten szerepelt Bartókkal és Schönberggel, a Berlini Porosz Művészeti Akadémia pedig tagjává választotta. A belföldi és külföldi elismerések ellenére szerény emberként élte utolsó éveit. Ostravában hunyt el, hirtelen jött, súlyos tüdőgyulladás okozta halálát.

Ízelítő műveiből - videó:
Piano Szonáta 1. X. 1905 "From the Street" (1 of 2)