Sofia Azgatovna Gubaidulina

orosz-tatár zeneszerző
(1931-)

A Tatár Autonóm Köztársaság Csisztopol nevű városkájában született, édesapja tatár édesanyja orosz volt. Zeneszerzést és zongorázni a Kazan Konzervatóriumban tanult, 1954-ben diplomázott, majd Moszkvában a Konzervatóriumban 1959-ig Nyikolaj Peyko, 1963-ig Vissarion Shebalin tanítványa. Eleinte saját darabjait adta elő zongorán Moszkvában. Néhány filmzenét is írt. 1975-ben Moszkvában avantgárd zeneszerzőkből (Vyacheslav Artyomov és Viktor Suslin) megalapította az "S-M" csoportot. 1992 óta egy Hamburg melletti kis faluban él. Munkássága világszerte ismertté vált, egyike Európa legelismertebb kortárs alkotóinak, befutott, elfogadott szerző. Hozzájárulhatott ehhez a vallásos-, misztikus témák iránt fogékony szovjet szerző pikantériája, a művészete iránt elkötelezett Gidon Kremer segítsége (elsősorban az Offertorium című hegedűverseny előadásaival) - de mindez mit sem érne a nagyszerű alkotások nélkül. Sikerének titka talán az, hogy teljesen elfogulatlanul közeledik a művészethez, nem követ semmiféle receptet, nem ragaszkodik semmiféle dogmához, és ezt a mintegy ártatlan művészi attitűdöt többnyire megérzi a közönség is. A keleti hatásokat is magába olvasztó folklór elemeket véletlen hangzástechnikával és elektronikus eszközök alkalmazásával dolgozza fel - vonzódik az érdekes, izgalmas hanghatásokhoz. Főbb szimfonikus művei - Stimmen... Verstummen (1968), Offertorium (1986), Peo et contra (1989), Gordonkaverseny (1991). Legismertebb dalciklusa a Facelija, Rubajjat címet viselő vokális kamaraszimfónia Hakani, Háfiz és Hajjim költők verseire, amelyben a kelet burjánzó színgazdagsága különösen az ütőhangszerek érzékeny és sokoldalú kezelésében ölt akusztikai alakot. A különféle fuvolákra és a velük szembeállított kettős vonóskarra, illetve ütőkre 1994-ben írt egyszerű című concerto (Music for Flute, Strings and Percussion) a fény és a sötétség harcát állítja a középpontba. E narratív eszme ábrázolását tisztán zenei eszközökkel valósítja meg Gubaidulina, az egyik vonóskar normális hangolású (fény), míg a másik egy negyedhanggal mélyebbre van behangolva (árnyék). E két birodalom közt vergődik a fuvola. Egyik legnagyobb tette, hogy sikerült megújítania a versenymű fogalmát. Számára a versenymű mindig egy hangszer drámája is egyben, és e gondolat olykor egészen látványosan, színházszerűen is megjelenik. Számomra a hangszerek eleven személyeket ábrázolnak - írja valahol. E gondolat jegyében döbbenetes, személyesen a hangszerre szabott drámai folyamatot rajzol meg a csellóversenyben a tizedik rész. Ám ezúttal, mint a gregorián gyakorlatban, nem egy szólista felelget a kórusnak, a magányos énekes szerepét most a gordonka veszi át. Eleinte csak a C húron játszik, ám játék közben egyre mélyebbre hangolja le hangszerét, aztán a húrtartó lábon játszik, hogy végül ezen is túl elérje a hangszere fizikai és szellemi határait. Ekkor rezignáltan leteszi csellóját, és bekapcsolódik ő is az ütőhangszeres játékosok közé. - Másik versenyműve (The Canticle of the Sun, 1997) esetében Gubaidulina nem elégszik meg a zenekarral és az ütőhangszerekkel koncertálló viszonyba lépő szólócselló fölléptetésével, egy vegyes kart is bevon a formálásba. Így egyfajta cseppfolyós műfajú zenemű jön létre valahol a concerto, a kantáta, a madrigál és a motetta határán, melyben nem tudjuk, ki a főszereplő, az Assisi Szent Ferenc Napénekét olaszul előadó kórus vagy a gordonka. A gordonka egyrészt kommentálja a kar által előadottakat, másrészt a kórus hátteret alkot az előtérben álló cselló magányos monológjához. Ám egyikük sincs kitüntetett szerepkörben. E két főhős közt a néhány ütőhangszert foglalkoztató kisegyüttes közvetít. És többek közt ezért, a befogadásnak több egyenértékű lehetőséget kínáló formálás miatt oly izgalmas és "cselekményes" a darab, melyet profán kantátának is nevezhetnénk, noha vallásos kontextusa teljesen nyilvánvaló. A mű Gubaidulina által megadott négy nagy egységének mindegyike egy-egy glorifikáció: 1. a teremtő és teremtményei, a Hold és a Nap, 2. a teremtő és a négy általa teremtett elem, a levegő, a víz, a tűz és a föld, 3. az élet, 4. a halál megdicsőülése. E kurta összefoglalásból is kitűnhet, hogy Gubaidulina vallási fölfogása szintén tökéletesen elfogulatlan, minden ízében anti dogmatikus. A művészet számára vallásos jellegű tevékenység, ám nem köthető egyetlen teológiai rendszerhez sem. Az utóbbi években számos művét Magyarországon is előadták, 2005-ben járt hazánkban - az ő darabjai alkották a Pannonhalmi Művészeti Fesztivál gerincét. Ekkor nyilatkozta: Engem főképpen a hangzás, annak végtelen sok tulajdonsága bűvöl el. Kiindulópontja mindig a lehető legegyszerűbb: néhány hang, egy akkordfelbontás, alig több egy-egy gesztusnál. A lehető legkisebből növeszti, "tenyészti" ki a legkomplikáltabb képződményeket. Az elemi részecskékből kiinduló művei minden esetben eljutnak a lehetőségek végső határáig.

Ízelítő műveiből - videó:
Toccata-Troncata performed by Hayk Melikyan