norvég zeneszerző,
zongpraművész
1874-ben Henrik Ibsen levelében felkérte a Peer Gynt című dráma megzenésítésére. Grieg nagy kihívásnak tekintette a művet, nehezen szánta rá magát. Végül 1876 januárjában elkészült a 22 tételes partitúra, amiből utóbb két hangverseny-szvitet állított össze. Az első szvitet megnyitó Reggeli hangulat poétikus természeti kép; az Aase halálát megjelenítő második tétel szorosan kapcsolódik a költeményhez: Peer Gynt megérkezik anyja halálos ágyához, és fantasztikus történetekkel segíti át a haldoklót a túlvilágra. Anitra tánca - a következő tétel - vérpezsdítő keleti táncmuzsika, amelyet az arab vezér leánya Peer szórakoztatására lejt. A negyedik tétel kísérteties lidércálom a hegyi király csarnokáról. A második szvit a menyasszonyrablás jelenetével és Ingrid panaszával kezdődik. Az arab tánc Anitra táncának második szvitbeli megfelelője. A harmadik tétel Peer Gynt hazatéréséről szól, a viharos tenger és a hajótörés realisztikus megjelenítése. A művet záró darab, Solvejg dala a szvit legismertebb részlete. 1877 nyarán családjával Hardanger vidékére utaztak, Lofthusba, ahol barátaik vendégházában laktak. Grieg maga egy fjord menti magányos kunyhóban lakott, ahol a vidéki béke és csend ösztönzőleg hatott alkotókedvére. Itt komponált egy év leforgása alatt egy vonósnégyest, Hegyi szolga című (két kürtre, vonósokra és baritonhangra írt) művét, továbbá korál zenét. A következő években sikerei megsokasodtak, a Hegyi szolga premierjén maga a király is megjelent. Nagy népszerűségének köszönhetően, sokat turnézott külföldön: Weimar, Drezda, Lipcse, Meiningen, Breslau, Köln, Karlsruhe, Frankfurt am Main, Arnhem, Hága, Rotterdam, Amszterdam, Prága, Varsó, Párizs. Nyugat-Norvégiában, Troldhaugenben építette fel házát, ahol 1885-től élete utolsó évéig lakott. 1885 után a legkülönbözőbb elismeréseket kapta: oxfordi és cambridge-i egyetem zenei díszdoktora, az Institut de France tagja, Orange-Nassau rend lovagja. 1898-ban ő szervezte meg a Bergenben rendezett norvég zene fesztiválját amit pályája csúcsának tekintett. 1906-ban megírta a Négy zsoltár című művét, az utolsót, ami táplálkozott a norvég népzenéből. Egészsége hanyatlani kezdett, 1907 nyarán Leedsbe hívták egy fesztiválra, de utazás közben szívrohamot kapott, másnap reggel, álmában halt meg. Ravatalánál több ezren búcsúztak, köztük külföldi méltóságok és a zenei világ képviselői. A hamvait tartalmazó urnát Troldhaugen fjordjára néző sziklában helyezték végső nyugalomra. Nem véstek rá sírfeliratot. Muzsikája a norvég nemzeti identitás szerves része. Termetre ugyan kicsiny volt, de hatalmas művészi szívvel küzdött az igazságért, az igazságosságért, valamint a szolidaritásért és a norvég népzene segítségével a norvég nemzeti kultúra megerősödéséért. Norvégia népdalainak sötét mélységében megtalálta a felfedezetlen harmonikus lehetőségek gazdagságát. Számos alkalommal adott ingyen koncertet munkások és szegények számára, meggyőződése szerint a művészetben nincs alsó és felső osztály, ezért lehet a művészetnek társadalom nevelő hatása. Bár kitartott romantikus elkötelezettsége mellett, érdeklődéssel figyelte a modern fejlődést, és ügyelt arra, hogy le ne maradjon. Ízelítő műveiből - MIDI: |