német zeneszerző
1774-ben kinevezték a császári és királyi udvari zeneszerzőjévé. Bécsben főként olasz operákat, komédiákat és vígoperákat írt. Meglehetősen újszerűek voltak táncdrámái, melyeket közösen alkotott a koreográfus Angiolinivel és a költő Calzabigivel. Első reformoperáját, az Orfeusz és Euridikét 1762-ben mutatta be, ezt az Alkésztisz (olaszosan Alceste, 1767) és a Párisz és Heléna (1770) követték, mindkettő szövegkönyvét Calzabigi írta. Az Alceste az első olyan opera, melynek nyitó zenéje az egész mű tartalmát és hangulatát tükrözi. A toscanai nagyherceghez irt ajánlás számot ad arról is, hogy Gluck tudatosan mi mindent vitt végbe az Orfeusz óta; visszavezette a zenét az eredeti céljához, véget vetett az énekek értelmetlen cikornyáinak, az áriát az érzéseknek megfelelő mederbe terelte, a zenekar szerepét szintén teljesen a kifejezendő érzésekhez alkalmazta, a zenét egyszerűvé és igazzá tette. Azonfelül, bár programjában nem mondta ki, gondja volt a jelenetek és felvonások kikerekítésére, a hatás művészi fokozatára; az énekkar szerepét a cselekmény körébe vonta; a recitativóba beleszőtte a zene drámai lüktetését; a szöveg és zene egységét a prozódiára, a versmértékre, mondathangsúlyra, a szavalás törvényeire is kiterjesztette. A reformoperák mellett továbbra is komponált hagyományos olasz operákat, melyek jelentősége azonban már kisebb. 1772-től együtt dolgozott Bailli Le Blan Du Roullet-val, a bécsi francia nagykövetség attaséjával. Miután látta, hogy szempontjai sokkal fogékonyabb talajra találhatnak Franciaországban, Párizsba utazott ahol előadták operáit: Iphigenia Auliszban (1774), Armida (1777) és Iphigenia Tauriszon (1779). Az Orfeo és az Alceste is operaszínpadra került Párizsban, átdolgozva és franciára fordítva. Fokozatosan fogadta el Gluck operáit a francia közönség, az Iphigenia Tauriszon egyértelmű sikert aratott. 1779-ben visszaköltözött Bécsbe és ott komponálta utolsó operáját, az Echo és Nárciszt, ami nem lett sikeres - többet nem is alkotott. 1787-ben halt meg Bécsben, 45 opera, 6 szimfónia és néhány ének őrzi emlékét. Ízelítő műveiből - MIDI: |