amerikai zeneszerző,
zongorista
1925-ben mutatták be F-dúr zongoraversenyét – amelyet a New York Symphony Society vezetője, Walter Damrosch felkérésére készített -, majd 1928-ban az Egy amerikai Párizsban című szimfonikus művét, amely egyik párizsi tartózkodása során született, és az 1920-as évek Párizsának hangulatát mutatja be. A New York-i premieren Gershwin az élethűség kedvéért egy Párizsból hozott autódudát is megszólaltatott. Írt színpadi művet, musicalt, vonósnégyest, zongoraversenyt és egyéb darabokat is. Az 1931-es évet az Egyesült Államok politikai rendszerének szatírája, a Terólad énekelek című musicaljének sikere zárta, ami legmerészebb alkotása és amelyért a következő évben Pulitzer - díjat kapott. Legismertebb szerzeménye kétségtelenül a Porgy és Bess, a 19. század talán legfontosabb amerikai operája. DuBose Heyward regényét – melynek cselekménye afroamerikai környezetben játszódik – 1934-ben kezdték feldolgozni bátyjával (Ira Gershwin), aki a szövegkönyvet írta. A déli fekete környezetben játszódó opera Heyward kisregénye nyomán született. A komponálás lassan haladt. A tervezett bemutatót késleltette a feketék színpadon való megjelenésétől, a közönség kiszámíthatatlan reakciójától tartó félelem is. A tényleges premier előtt ezért egy magánelőadás keretében eljátszottak egy koncertváltozatot a Carnegie Hallban, azután próbaképpen a bostoni Colonial Theatre-ben mutatták be az operát 1935. szeptember 30-án. A bemutató hatalmas sikerrel zárult. A "nagybemutató" október 10-én volt New Yorkban, az Alvin Theaterben, hasonló sikerrel. A Porgy és Bess zenei anyaga népszerű dalok stílusából, jazzritmusokból, operaáriákból ötvöződött, sajátos hangszereléssel. A bemutatót követően a kritikusok "otromba egyvelegként" utasították el a darabot, ennek ellenére mégis nagy sikerrel járta be a világot és azóta is a világ operaszínpadainak gyakran játszott darabja. Az Alvin Színház 124-szer játszotta sorozatban. Gershwint felfedezte Hollywood is, rengeteg filmzenét írt. A sikerek és a vagyon ellenére sem volt boldog, zárkózott és depressziós lett. Egyre többször vonult vissza, kiválóan festett, rajzolt. 1936-ban beleszeretett Charlie Chaplin akkori feleségébe, Paulette Goddardba, a románc azonban csak rövid ideig tartott, mert a nő visszautasította a zeneszerző komolyabb ajánlatát. Bátyjával, Irával tartotta a legszorosabb kapcsolatot a családjából, aki számos közös klasszikus dalának a szövegírója volt. 1937-ben egy hangversenyen rövid időre elvesztette az eszméletét, ettől kezdve szédülésre, fejfájásra panaszkodott. 1937. július 11-én Beverly Hillsben munka közben összeesett, ekkor derült ki, hogy agydaganata van. Életét már a gyors műtét sem tudta megmenteni. Népszerű melódiáival bevitte a jazzt a koncerttermekbe, elemeit pedig beépítette szimfonikus műveibe, operáiba. Életműve nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a dzsessz az új találmányok, a hanglemez és a rádió révén meghódította Európát. Rengeteg művét felhasználta a tévé, munkái jó része elismert jazz standard; a legnagyobbak közül rengetegen előadták és előadják dalait, többek között Ella Fitzgerald, Frank Sinatra, Billie Holiday, Miles Davis, John Coltrane, Herbie Hancock, Judy Garland, Nina Simone, Louis Armstrong. George Gershwin életéről Irving Rapper rendező fekete-fehér filmet forgatott Kék rapszódia címmel, melynek premierje 1945-ben volt. Gershwint Robert Alda játszotta. Életregényét magyarul Gál György Sándor írta meg Amerikai rapszódia címen. Ízelítő műveiből - MIDI: |