Giovanni Gabrieli

olasz zeneszerző
(1557 – 1612)

Andrea Gabrieli unokaöccse, késő reneszánsz-kori barokk olasz zeneszerző. Munkássága jó példa a reneszánszból a barokk stílusba történő átmenetre. Ötgyermekes család sarja. Carnia-ból települtek át Velencébe, Giovanni születése előtt. Fiatalkoráról annyit lehet tudni, hogy nagybátyjánál tanult és szinte ő nevelte fel. 1575 és 1579 között Münchenben Orlande de Lassus tanította zeneszerzésre. 1579-ben elhagyta a bajor fővárost, és további utazásokat tett Európában, majd 1584-ben visszatért Velencébe, ahol kinevezték a Szent Márk helyettes orgonistájává, miután nagybátyját előléptették. 1586-ban, nagybátyja halála után lett első orgonista, amely posztot haláláig betöltött. Karrierje tovább ívelt felfelé mikor a városállam második legfontosabb előadói posztját a "Scuola Grande di San Rocco" orgonista állását is elnyerte. Hírneve egyre nőtt és főként német földről jöttek hozzá tanítványok, melyek közül a legnevesebbek Hassler, Schütz és Michael Praetorius voltak. Az 1600-as években a mester egészsége megromlott, utolsó éveiben már munkahelyi kötelezettségeit sem tudta ellátni, gyakorta helyettesítéséről kellett gondoskodni, amit hálatelt tanítványa Schütz látott el. 1612-ben halt meg vesekő okozta szövődmény következtében. Noha korának minden műfajában alkotott, otthonosan az egyházi és a hangszeres zene terén mozgott. Az ő ténykedése réven teljesedett ki az antifonális, kétkórusos komponálás gyakorlata a Szent Márk Székesegyházban. Tökéletesen kiegyensúlyozott hangzású kompozíciói eredeti előadási helyükön elevenednek meg igazán. Noha akár 4 kórust és 20 szólamot is alkalmaz, de sohasem öncélúan. Egyházi vokális művek komponálása mellett (Jubilate Deo, Magnificat), mint intonazione-k és toccatak kiváló szerzője és kiváló "concertante" madrigálos hírnevet szerzett.  Nagybátyja vokális és instrumentális egyensúlyt kereső törekvéseinek beteljesítője. Együttes erőfeszítéseik eredménye a zenekari canzona és sonata (Sonata 19) kialakítása. Legnagyobb hatású műve a Symphoniae Sacrae (1597), mely valóságos zenei forradalmat okozott Európában. További kiváló önálló gyűjteményes kötetei: Madrigali e ricercari a 4 (1587), Ecclesiasticae cantiones (1589), és Dialoghi e musicali (1592). Műveinek - melyekben merész disszonanciák alkalmazásától sem riad vissza - érzelmi hőfoka még formai újításainál is jobban a barokk irányába mutat (Timor et tremor). Saját és nagybátyja műveinek összegyűjtése és kiadása egész pályáját végigkísérő vállalkozás volt. Ahogy vokális műveiben, úgy kizárólag rézfúvósokra komponált darabjaiban is dominál a térben – lényegében szó szerint – szembeállított két csoport párbeszéde, amit – különösen az 1615-ből származó gyűjteményben – nem kizárólag a kórusok, hanem a hangulatok, hangnemek és a hangerő váltakoztatása is tovább színesít. A régiből előbukkanó modernség, az újban megőrzött tradíció eleve izgalmassá tesz bármilyen zeneművet, Giovanni Gabrieli művészetét mégis épp ez az átmenetiség teszi oly nagyszerűvé. A kettéosztott zenekar antifonális megoldások végtelen változataira ad lehetőséget a hagyományosabb felelgetéstől a színbeli és dinamikai kontrasztok kiaknázásáig. A 18. sanzon, melyben a tradicionális polifónia lassan hömpölygő hangokkal festi alá a gyors, szorosan imitatív díszítéseket, mintha egy gondolában ülve siklanánk a velencei lagúnákon, s figyelnénk az apró hullámokon felcsillanó napsugarakat. Misztikus, transzcendentális élmény ez, ám a többi sanzon sem marad el mögötte.  

Ízelítő műveiből - MIDI: