Andrea Gabrieli

olasz zeneszerző
(1510 körül – 1585)

Az érett reneszánsz egyik meghatározó egyénisége. Működésének köszönhetően terjed el a velencei iskola stílusa Itáliában és a német nyelvterületen. Élete nagy részét homály fedi. Tanulmányait Velencében a Szent Márk székesegyházban, mint Adrian Willaert tanítvány kezdte ahol énekelt is. 1550-ben valószínűleg Veronába utazott, ahol kapcsolatba került Vincenzo Ruffo kórusmesterrel, aki 1554-ben kiadta az ifjú zenész néhány madrigálját - komponált pár művet a veronai Akadémia számára is. Ezután 1555-1557 között Cannaregio városában működött, mint orgonista. 1562-ben a Német-római Birodalom területén utazgat, eljutott Frankfurtba és Münchenbe is. Megismerkedett és igen jó kapcsolatba került a korszak legtöbbet foglalkoztatott zeneszerzőjével Orlande de Lassussal - kölcsönösen sokat tanultak egymástól. 4 év után 1566-ban tért vissza Velencébe, miután beutazta Ausztriát, Csehországot, a Rajna-vidéket és Bajorországot. Mindenhol koronás fők és híres nemesi családok vendégszeretetét élvezte. Hazatérve kinevezték a velencei Szent Márk-székesegyház helyettes orgonistájává. Zarlino jobb kezeként dolgozott, és csupán 1584-ben nevezték ki első orgonistává, 1585-ben bekövetkezett halálig ezt a posztot töltötte be. Előléptetéseikor unokaöccse, Giovanni örökölte a posztjait. Meglehetősen szerény hivatali pozíciói ellenére, Palestrina előtt a legjelentősebb olasz mester volt, akihez csakúgy áramlottak a tanítványok. A legfontosabbak ezek közül Giovanni Gabrieli, Lassus, Hassler, és Sweelinck. Egyúttal keze alól kerültek ki az Európa-szerte megjelenő korabeli madrigálkötetek legnépszerűbb itáliai gyűjteményei. Összesen 250 madrigált írt. Két kötet ötszólamú, két kötet hatszólamú és egy kötet háromszólamú művet még életében önálló kötetekben megjelentetett. Életművében misék és zsoltárok képezik a szakrális zene gerincét. Szekuláris munkásságának legnagyobb részét madrigálok teszik amikhez társulnak színpadi művei. A szövegeket a kor népszerű költői írták (Petrarca, Tasso, Ariosto), a szonett és sestina megzenésítések esetében többrészes formában. Hangszeres művei orgonaművekre (Canzon francese) és zenekari darabokra oszthatók. Rendkívül eredeti és egyedi hangú szerző, aki formai újításai ("giustiniana" és "gregescha" névvel fémjelzett könnyed dalok) mellett óriási hangsúlyt fektetett a szöveghű megzenésítésre. Ez különösen kiviláglik a barokk irányába mutató, opera előfutároknak tekinthető, nagyszabású színpadi daraboknál. Alkalmi zenét szerzett Sophokles Oedipus királyához, drámai kantátát komponált a Lepantói győzelem megéneklésére és III. Henrik francia király velencei látogatására. Legjelentősebb újításának talán mégis a vokális művek nagyszabású zenekari kísérettel történő alátámasztása tekinthető. A vokális és hangszeres anyag esztétikus "keverését" legjobban a Psalmi potentiales a 6 voci (1583) tükrözi. Ő alkalmazza először a modern hegedűt és az első zenekari művek (Sonate a cinque instrumenti, 1586; Canzoni es sonate, 1615) is tőle származnak. Orgonazene terén is úttörő munkássága. Kialakítja a prelúdium ősformáját (intonáció), és a fantázia műfajában is maradandókat alkotott (Canzoni alla francese per organo, 1571). A reneszánsz korban jelentős szerepet játszott a dúr-moll harmóniavilág elterjedésében, a concerto műfajában a magas és mély szólamcsoportok szembeállításában és a csoportok váltogatásában messze túllép a kortársainak többkórusos zenéjéből ismert lehetőségeken. Halála után megjelent műveit unokaöccse közös gyűjteményes kötetekben publikálta. Egyedül poszthumusz orgonaművei jelentek meg önálló kiadásként.  

Ízelítő műveiből - MIDI: