Johann Joseph Fux

osztrák zeneszerző
(1660 – 1741)

Az osztrák barokk zene kiemelkedő alakja. A bécsi császári udvar karmestere, orgonistája és zeneszerzője. A Parnasszus lépcsője címmel 1725-ben zeneszerzés-tankönyvet írt, melyben összefoglalta és megfogalmazta az ellenpontozás szabályait. Ezen könyvén zeneszerzők több nemzedéke nőtt fel, többek között Haydn is ebből tanult fiatalkorában. Fux paraszti sorból származott. Fiatalkoráról szinte semmit nem tudni. A Grazi Egyetemen tanult zenét, ahol 1680-ban végzett majd a Jezsuita "Ferdinandeum" hallgatója lett. Zenei tehetsége már ekkor feltűnést keltett. 1683-tól az Ingolstadti Jezsuita Egyetemen tanult filozófiát, majd jogot. Az egyetem elvégzése után (1685) orgonista lett Ingolstadtban, amely állást 1688-ig töltötte be. Vélhetőleg ekkor Itáliában is járt. Az 1690-es években Bécsben a főként itt időző esztergomi érseket, Kolonics Lipótot szolgálja. Miséivel I. Lipót figyelmét is magára vonja. Majd megnősül (1696) és a bencés "Schottenkirche" orgonistája lesz, végül 1698-ban a császár udvari zeneszerzővé nevezi ki. 1700-ben ismét Itáliába utazik - Rómában Palestrina műveit tanulmányozza főként Pasquini irányításával. I. Lipót halála után I. József majd VI. Károly alatt szolgált. 1705-ben lett a Szent István Dóm helyettes-, 1712-ben vezető kápolnamestere. 1711-ben az udvari kápolna helyettes zenemestere, majd dómbeli funkcióit feladva, Ziani utódjaként, 1715-ben előlépett vezető udvari zenemesterré. Hírneve egyre nőtt, legjelesebb tanítványai Zelenka, Muffat, Tuma és Wagenseil voltak; Bach is csodálói közé tartozott. Idősödve köszvénye egyre inkább elhatalmasodott rajta, de királyi kegyből, rohamai idején különlegesen kipárnázott nyughelyen szállították művei bemutatóinak színhelyére. Fux, Conti és Caldara együtt képviselik a Habsburg udvari zene aranykorát, mely egyben az osztrák barokk zene leggyümölcsözőbb időszaka is volt. Műveit uralkodóinak ajánlotta - a Parnasszus lépcsőjét például VI. Károlynak dedikálta. Ez a legjelentősebb elméleti munkája, mely minden idők egyik legfontosabb ellenpont szakkönyve (még 1944-ben is jelent meg új kiadása). A könyv mester és tanítvány dialógusaként mutatja be lépésről lépésre a kontrapunktális komponálás módozatait. Fux stílusa világos, könnyen átlátható. A rendkívül didaktikus mű szigorúan ragaszkodik ahhoz az alapelvhez, hogy míg egy adott nehézségi fokot a nebuló el nem sajátított, addig nem lehetséges továbblépés. Egyértelműen kifejti a gyakorlat elsőbbségét az elmélettel szemben. Zeneművei legalább ennyire értékesek. Ő volt a stílus keverés megteremtője. Ő definiálta azt az egész zenei világ, így Bach, Heinichen és Zelenka által is adoptált koncepciót, melynek lényege a polifon és homofon (operai) megoldások keverése az egyházi zene minél hatásosabbá tétele érdekében. Minden jelentős szakrális műve ennek emlékműve. Noha az ellenpont vitathatatlanul legnagyobb mestere, azt sohasem öncélúan, hanem a kifejezés szolgálatába állítva alkalmazza (Missa Corporis Christi – Kyrie, Gloria, Agnus Dei; Missa pro gratiarum actione). Világi zenéje is él a kor minden lehetőségével, különösen mesteri az obligát hangszeres áriák kidolgozása, és elsősorban késői termésében gyakran használ együtteseket, kórusokat. Természetesen mindig a legmodernebb olasz és francia megoldásokat alkalmazza. A Costanza e Fortezza prágai bemutatója egetverő siker volt. Közel 400 művet komponált, köztük zenekari műveket, triószonátákat, 80 misét, 11 oratóriumot további legalább 300 egyéb kisebb egyházi darabot, nyitányokat (Ouverture in g minor), szóló hangszeres darabokat és 20 operát.  

Ízelítő műveiből - videó:
Sonata Pastorale a tre for strings & b.c. in A major (K 396) / Capella Agostino Steffani