Francois Couperin

francia zeneszerző
(1668-1733)

Udvari csembalista, a barokk csembalómuzsika legkiválóbb képviselője, ugyanakkor templomi orgonista is egyben. Művészetének alaphangja a költőiség. Sok nemzedékre visszanyúló, kiemelkedő zenészi családba született. Születésekor a Szent Gervais templomban már 175 éve a Couperin-ek töltötték be az orgonistai posztot. A család legnevesebb képviselői: 1/Louis (1626–1661): a zongoraszvit továbbfejlesztője, a dúr–moll hangnemek következetes alkalmazója; 2/Francois (1630–1701): kiváló orgonista, remek orgonaművei maradtak fenn; 3/Charles (1638–1679): jónevű orgonista - édesapja; 4/Nicolas (1680–1745): neves orgonista - unokatestvére; 5/Armand Louis (1725–1789): híres orgonista, Nicolas fia. Francois Couperin zenei tehetsége már gyermekkorában annyira nyilvánvaló volt, hogy apja halála után – ekkor tízéves volt – felajánlották neki a Szent Gervais templom orgonista-állását. Ez azonban csak eszmei jelentőségű megbízás volt, az állást hivatalosan csak 18 éves korában foglalhatta el. Persze azért már előtte is zenélt a templomban, és fizetést is kapott érte. Fiatalon nősült, felesége Marie-Anne Ansault volt (lányai, Marianne és Marguerite is kiváló zenészek lettek). 1693-ban XIV. Lajos, "a napkirály" orgonistája, csembalistája és a királyi gyermekek tanára lett. 1696-ban saját címert, 1702-ben pedig lovagi címet adományoztak neki. Állásában az új király XV. Lajos is megerősítette 1715-ben, sőt újabb előkelő tanítványok zeneoktatását is rábízták. Couperin egyik példaképe Arcangelo Corelli volt, és az olasz zene szeretete élete végéig elkísérte. Ennek egyik első megnyilvánulása az 1692-es szonátasorozata. Vallásos műveket is írt, például a Lecons de ténebres című, bibliai szövegeket feldolgozó darabot. Legfontosabb munkáinak a több könyvnyi csembalódarabja számítanak, amiket főleg 1713 és 1730 között írt. Rendkívül érdekes felépítésű művek, amelyek szvitszerűen (ő ordre-nak, sornak nevezte) kapcsolódnak egymáshoz. Mindegyik darabnak külön címe van, mint például Pillangók, Kóborló árnyak, Az álmodozó. Műfaji palettája ettől természetesen szélesebb; dalokat, tánczenéket és pedagógiai jellegű műveket is írt. Zseniálisan kezelte a szonáta- és rondóformát, csodásan egyesítette a kor zenei stílusait. Az ő (és Lully) működése révén vált a francia zene az udvar előtt is elfogadottá, és hódította meg Európát is. Műveit Bach is elismeréssel tanulmányozta. Korának egyik legnagyobb pedagógusa volt. 1716-ban kiadta Clavecin iskoláját, melyben megfogalmazza a korszerű ujjrend követelményeit, tanácsokat ad a díszítésre, megismerteti a zenei formákat.

Ízelítő műveiből - videó:
Gavotte en Rondeau - Ralf Leenen & Yvonne Azaert