Arcangelo Corelli

olasz zeneszerző, hegedűművész és karmester
(1653-1713)

A barokk kor kamarazenéjének kiváló képviselője, a concerto grosso műfajának első nagy mestere volt. Szóló-szonátákat, triószonátákat és concerto grossókat komponált. Művészete nagy hatást gyakorolt Händelre és J. S. Bachra. A zenetörténet kevés adatot tud életéről. Ötgyermekes családba született Fusigianóban, Ravenna közelében. Gyermekkorában kezdett el zenét tanulni, valószínűleg egy faenzai paptól. 13 évesen Bolognába utazott, ahol Benvenuti tanította hegedűre. Négy évi tanulás után felvették a város Accademia dei Filarmonici zenekarába. Növekvő hírneve révén több városban is megfordult, így lett fokozatosan Itália vezető hegedűse. 1670-ben elhagyta Bolognát, Rómába ment, ahol zeneszerzést tanult Simonellitől, később a Teatro Capranica zenekarában játszott. Krisztina svéd királynő, akinek a városban háza volt, a szolgálatába fogadta. Corelli már komponált, és Krisztinának ajánlotta op.1-es triószonátáját, amit két hegedűre, gordonkára és csembalóra írt. 1679 és 1680 között Münchenben, Heidelbergben és Hannoverben tartózkodott. Visszatérve Rómába a San Luigi-templom zenekarát vezette, majd a Santa Cecilia virtuózainak tagja lett. Ettől kezdve Panfili kardinális lett fő támogatója, aki zenemesterként alkalmazta, így Corelli be is költözött a palotájába. A kardinálisnak ajánlotta op.2-es kamarazenei műveit. 1690 körül Modenában járt, majd visszatérve Pietro Vitto Ottoboni bíboros (a későbbi VIII. Sándor pápa) szolgálatába állt. Corelli koncerteket és operákat vezényelt, komponált, új kamaratrió-sorozatát a bíborosnak ajánlotta. 1700-ban a római Szent Cecília Akadémia zenekarának élére kerül, majd az Árkádiai Akadémia, a zenenépszerűsítő szervezet tagjává választották. 1707-ben találkozott Händellel, és vezényelte is műveit. 1708-ban Nápolyban szerepelt saját művei szólistájaként. A zenekart Alessandro Scarlatti vezényelte. A zene és az előadás is kiváló, de a nápolyi alkirály elhagyta a termet, mert a lassú tételeket unalmasnak találta. Éélete utolsó éveiben visszavonult a nyilvánosságtól, búskomorságba esett. 1712-ben saját házába költözött a bíborosi palotából, majd egy év múlva meghalt. Nagy tiszteletnek örvendett, ezért a római Pantheonban temették el, Raffaello mellé. Ottoboni bíboros díszes síremléket állíttatott neki. Corelli hegedűs volt, ezért zeneszerzői munkásságának a középpontjában is a hegedű áll. Ezen a téren munkássága korszakos jelentőségű. Egyik legismertebb, ma is gyakran játszott kompozíciója a hegedűre írt La folia variáció sorozat. Ebben két zenei sor kérdés és felelet viszonyban áll egymással. Jellemző rá a visszhangszerűség. Zenéje igen dallamos, szépek lassú tételei, meleg lírájukkal ragadják meg a hallgatót. Szonátáival iskolát teremtett. Georg Muffat szerint Corelli a concerto grosso műfajának a megteremtője. A zenedarabokban többnyire két hegedűt és egy csembalót állít szembe a zenekar többi részével. Művei - 48 triószonáta (12-es sorozatokban, Op.1-4), szonáta hegedűre és csemballóra (Op.5, 1700), 12 Concerto grosso (Op.6, 1714).

Ízelítő műveiből - MIDI: