amerikai zeneszerző,
zenepedagógus és karmester (1900-1990)
Az
amerikai zene egyik legjelentősebb egyénisége. Brooklynban született,
litvániai zsidó származású apja, Harris Morris Copland és Sarah Mittenthal
Copland ötödik gyermekeként. Apja eredeti családneve Kaplan volt, amit
Skóciában változtatott Coplandra, amikor az amerikai kivándorlásra várt.
Egész gyermekkorát szülei brooklyni boltjában töltötte. Nem volt sportos
természet, viszont lelkes olvasóvá vált. Apja nem érdeklődött a zene iránt,
anyja ellenben énekelt és zongorázott, és ő intézte a gyerekek zenei
taníttatását. Legidősebb bátyja, Raplh jól hegedült, Laurine nővére
zongorázott, és tőle kapta első zongoraleckéit is. Később ő támogatta öccse
zenei tanulmányait, majd zenei karrierjét. Első zenei megnyilvánulásai zsidó
esküvőkön és ünnepeken, néha családi eseményeken történtek. 11 éves volt,
amikor elkészített egy operaszövegkönyvet,
Zenatello
címmel. 1913 és 1917 között Leopold Wolfsohnnál tanult, akitől megkapta a
szükséges alapokat. 15 éves korában egy Paderewski-hangverseny meghallgatása
után döntött úgy, hogy zeneszerző lesz. Levelező tagozaton tanult
összhangzattant, zeneelméletet és zeneszerzést Rubin Goldmarknál, a neves
zeneszerző-tanárnál. Itt sajátította el a klasszikus zene alapjait, a német
zene hagyományait, jóllehet mesterének zenei ízlése megállt Richard
Straussnál. Copland diplomamunkája egy Goldmark-darab után készült
tanulmány, egy 3 felvonásos zongoraszonáta volt romantikus stílusban.
Mindazonáltal írt egyéb újszerű és modern műveket is, ezeket azonban nem
osztotta meg tanárával. Rendszeresen részt vett a Metropolitan Opera és a
New York-i Szimfonikusok előadásain, ahol megismerte a klasszikus
repertoárt. A fiúgimnázium elvégzése után beállt egy tánczenekarba, de
tovább folytatta zenei tanulmányait: Victor Wittgensteinnél zongorát tanult.
Az 1917-es októberi orosz forradalom lelkesítette, apja és a rokonság
intelmei ellenére vonzódott a szocialista és kommunista eszmékhez. 1917 és
1921 között rövid zongoradarabokat és dalokat írt. Érdeklődése az európai
zene iránt és barátja, Aaron Schaffer levelei hatására úgy döntött, hogy
zenei továbbképzése céljából Párizsba utazik. 1921-től Franciaországban a
fontainebleau-i zenei iskolában kezdte meg tanulmányait a neves
zongoraművész és pedagógus Isidor Philipp és Paul Vidal irányításával.
Hamarosan váltott, és a 34 éves híres és számtalan tanítvánnyal rendelkező
Nadia Boulanger tanítványa lett 3 évig. Zenei fejlődésére jelentős hatással
voltak ezek a tanulóévek. Párizsi tartózkodása idején utazásokat tett
Olaszországba, Németországba és Ausztriába, zenei látóköre szélesedett.
Zenekritikákat is kezdett írni. 1924-ben feltöltődve és bizakodó hangulatban
tért vissza Amerikába és úgy döntött, hogy főállású zeneszerző lesz. A
Carnegie Hall közelében telepedett le (ahol közel 30 évig lakott), és
1925-ben és 1926-ban a Guggenheim Alapítvány által folyósított 2500 dolláros
ösztöndíjából élt – igen takarékosan. Ezt követően előadások, koncertek,
alkalmi állások és díjazások, kölcsönök segítségével és mecénások által
biztosított összegekből tartotta fenn magát. Húszas évekbeli szerzeményei
modernek voltak, és csak bizonyos elit körök mutattak érdeklődést iránta. A
francia "Hatok" mintájára megalakította a Fiatal Zeneszerzők
Csoportját, aminek az volt a feladata, hogy a modern zenei törekvéseket
bevezesse a zenei közízlésbe. Bekerült az Alfred Stieglitz köré csoportosult
művészi körbe is, ahol számos vezető művésszel ismerkedett meg (később
részben Evans fényképei inspirálták Copland
The Tender Land
című operáját). Megpróbált a kortárs zeneszerzőkkel (Carl Ruggles, Charles
Ives) versenyre kelni, de az időszak zenéjét a populárisabb zenei stílusok,
főleg a jazz és George Gershwin uralta. Fiatal kortársaival együtt
munkálkodott közös koncerteken bemutatni munkáikat az új közönségnek. A
csoport Copland vezetésével működött, segítették egymás munkáját, ő
mindvégig kapcsolatban maradt a fiatal komponistákkal, így lassan
kiérdemelte "az amerikai zene dékánja" címet. 1927-től tíz évig a New
York-i New School for Social Research vezetője volt. 1929-ben született
Symphonic Ode, majd
1930-ban
Short Symphony
című műve, ami után arra a felismerésre jutott, hogy a zenét közelebb
kellene vinni a közönséghez (zenés játékok, rádió, film). Legtöbb művébe
beépítette az amerikai cowboy zene motívumait. A harmincas évek közepén írta
fiatalok számára
The Young Pioneers
című
zongoradarabjait
és
The Second Hurricane
című operáját. A gazdasági válság éveiben Európába, Afrikába és Mexikóba
utazott. Utóbbi országban kötött barátságot Carlos Chavez zeneszerzővel, és
ezután gyakran tartózkodott az országban, itt írta
El Salón México
című művét 1936-ban, amely már a szélesebb rétegek elérését tűzte ki célul.
Ezt követően a rádió számára is írta
Prairie Journal
című darabját, amelyben az amerikai táj zenei leírásával próbálkozott. Ezt a
John Henry
című, népballadára épülő rádiózene követte. Ez a zenei törekvés későbbi
zeneszerzői törekvéseiben folyamatosan jelen lesz. Ugyanakkor nyitott a
színház irányába is, több amerikai szerző darabjához írt színpadi
kísérőzenét (például Irwin Shaw Csendes városához). 1939-ben a filmek
következtek: az Egerek és emberek és A mi városunk című mozikhoz írt zenét.
Baletteket is írt, mint például a rendkívül sikeres
Billy, a kölyök
(1939). Ezzel Copland az amerikai zene elismert képviselője lett, és egyre
inkább vezető szerepet játszott az Amerikai Zeneszerzők Szövetségében.
Tevékenysége eredményeként a második világháború végére már kielégítő anyagi
biztonságba került, ennek ellenére tovább folytatta az írást, a tanítást,
végül elkezdte a karmesterkedést is. 1935-től 1944-ig (majd 1951–1952-ben) a
Harvard Egyetem tanára volt. Az 1940-es évtized volt legtermékenyebb
időszaka. Ekkor írta híressé vált
Rodeó
(1942) és
Appalachian Spring
(1944) című balettjeit, a
Lincoln Portrét
és a
Fanfare for the Common Man
című művekkel pedig hazafias témájú darabjait. Harmadik szimfóniája
(1944–1946) a 20. század legnépszerűbb amerikai szimfóniája lett. 1948-as
Klarinétversenyében
a klarinéton kívül vonósokat, hárfát és zongorát használt,
Four Piano Blues
című darabjában a jazz hatása jelenik meg. Az évtized végén Európába
utazott, hogy találkozzon Pierre Boulezzel, és megismerkedjen az Arnold
Schönberg, Anton Webern és Alban Berg nevével fémjelzett dodekafon
stílussal. 1940 és 1965 között a tanglewoodi Berkshire Music Center
zeneszerzés osztályának vezetője volt. Zenei írásokat is megjelentetett.
1950-ben elnyert egy Fulbright-ösztöndíjat, amelynek segítségével a
következő évben Rómába utazhatott. Ekkoriban írta
Zongoranégyesét,
amelyben a Shönberg-féle 12 fokú szerkesztési elvet alkalmazta, valamint
megírta
Régi amerikai dalok
című művét, amelyet William Warfield, neves amerikai basszbariton mutatott
be. A második világháború utáni politikai hangulatra jellemző, hogy 1953-ban
a Lincoln-portré című alkotásának bemutatását Eisenhower elnök beiktatási
ünnepségén letiltották, még a Kongresszus elé is beidézték, ahol azt
vallotta, hogy sohasem volt kommunista. A gyanúsítások ellenére az 1950-es
években és a hatvanas évek elején még elutazott az európai és a szovjet
avantgárd zenei stílusok tanulmányozására. Japánban is járt ebben az ügyben,
itt komoly hatással voltak rá Takemicu Toru zeneszerző munkái, de további
benyomásokat szerzett a legújabb zenei irányzatokról Lengyelországban és
Skandináviában is. 1954-ben megbízást kapott a Richard Rodgers–Oscar
Hammerstein párostól egy opera megírására, James Agee egyik műve után,
The Tender
Land
címmel. A nem túl erőteljes szöveg ellenére igényes művet hozott létre,
amely az amerikai operaházak standard darabjává vált. Az 1960-as évektől
kevesebb figyelmet fordított a komponálásra, viszont egyre többet vezényelt,
sokszor hívták vendégkarmesternek amerikai és brit zenekarokhoz. Egészsége
az 1980-as években fokozatosan romlott, és 1990. december 2-án elhunyt, a
halál oka Alzheimer-kór és légzési elégtelenség volt. 1960-tól haláláig a
New York-i Cortlandt Manorban élt. Otthonát, a Rock Hillt, 2003-ban nemzeti
nyilvántartásba vették, mint történelmi helyet. Copland nyugodt, barátságos
de zárkózott, szerény és finom modorú ember volt, még barátai számára is
nehezen nyílt meg. Egyszerűen, takarékosan élt, még azután is, hogy már
jelentős vagyonnal rendelkezett. Sokat olvasott, éjszaka dolgozott, zongora
mellett komponált. Homoszexuális volt, kapcsolatai terén is visszafogott és
tartózkodó, a nyilvánosság nem sokat tudott róla.
Ízelítő műveiből - videó: Fanfare For The Common
Man