Alekszandr Porfirjevics Borogyin

orosz zeneszerző
(1833–1887)

Az ÖTÖK csoportjának tagjaként jelentős szerepet játszott az orosz romantikus nemzeti stílus megteremtésében. Zenéjét népi dallamosság, hangszerelését színgazdagság, szokatlan keleties harmóniavilág és a különös ritmikai képletek iránti fogékonyság jellemzi. Borogyin egy grúz herceg, Luka Szemjonovics Gedeanasvili, általánosan használt nevén Gegyianov törvénytelen fiaként született. A fiút, az egyik szolga nevén anyakönyvezték. Nevelőszüleitől – egy nyugdíjas katonaorvos és felesége – áldozatos gondoskodást kapott, művelt nevelőanyja otthon tanította. A gyermeknek korán kiderült szerteágazó érdeklődési köre: ugyanúgy vonzották a természettudományok, mint a zene, nyelveket tanult. Kis kémiai laboratóriumot rendezett be a fürdőszobában, emellett fuvolázni, zongorázni, oboázni, gordonkázni tanult. Még csak 14 éves volt, amikor versenyművet írt fuvolára és zongorára. 1850-től a szentpétervári Orvosi-Sebészeti Akadémián tanult, ahol a szaktantárgyakon kívül kémiát, állattant és kristálytant is hallgatott. Tanulmányait 1856-ban kitüntetéssel fejezte be, két év múlva doktori címet is szerzett. Diplomája megszerzése után tanársegédi megbízást kapott az akadémián, ugyanakkor orvos gyakornoknak is kinevezték egy katonai kórházba. Tudományos munkája kapcsán tett külföldi tanulmányútjai egyikén ismerkedett meg a súlyos tüdőbetegséggel ápolt Jekatyerina Protapopova zongoraművésszel, akit 1853-ban feleségül vett. Tudományos és oktató munkája mellett továbbra is élénken érdeklődött a zene iránt, barátaival kamarazenélt, saját darabjai népi tematikára épültek. 1864-ben kinevezték a kémia professzorává. Ebben az időszakban ismerkedett meg Muszorgszkijjel és Balakirevvel, akik ösztönözték zenei munkásságát. Az azonos érdeklődésű komponisták Rimszkij-Korszakovval és Kjuival együtt megalapították az "Orosz ötök" zeneszerzői csoportot (magukat Újítóknak nevezték). Borogyint a zenében és a természettudományban minden érdekelte. Komponista barátai biztatására hozzálátott első szimfóniája megírására, de más irányú elfoglaltságok miatt csak öt év múlva készült el vele. Zenedarabját 1862-ben mutatták be, a nagy siker hatására dolgozni kezdett második szimfóniáján is. Operáját, az Igor herceget - benne a közismert Poloveci táncokkal - az oroszok nemzeti eposza, az ószláv Igor ének ihlette. 1869-től haláláig dolgozott rajta, de nem sikerült teljesen befejeznie (később Rimszkij-Korszakov és Glazunov fejezte be, a bemutató 1890-ben volt, Szentpétervárott). Idővel elvállalta az akadémia zene- és énekkarának vezetését. Az ezzel járó rendszeres próbamunkával együtt, továbbá aktív szerepet vállalt a női orvosképzés megszervezésében is. Zeneszerzői népszerűsége hazáján kívül is fokozódott, így külföldi utazásai már nem csak tudósi, hanem zeneszerzői minőségben is szaporodtak. Megismerkedett Liszt Ferenccel, aki elismerte és támogatta munkásságát. 1882-ben hatalmas sikerrel mutatták be a Közép-Ázsia pusztáin című szimfonikus költeményét, amit külföldön is ovációval fogadtak. Életében válságos volt az 1885–1886 körüli időszak, amikor ő maga kolerában megbetegedett és hónapokig lábadozott, majd felesége és anyósa is súlyos beteg lett. Nyilvánvaló, hogy ezek a gondok is okozhatták, hogy élete végén depresszió gyötörte. 1887-ben halt meg egy jelmezbálon: elgyengült, összeesett és beverte a fejét egy kőpárkányba. Felesége mindössze öt hónap múlva követte. Borogyin a leíró szimfonikus költemény műfajának jelentős képviselője, ugyanakkor a program nélküli szimfónia műfajához való ragaszkodása szemben áll az Ötök felfogásával.  

Ízelítő műveiből - MIDI: