Georges Bizet

francia zeneszerző
(1838–1875)

Alexandre César Leopold – Bizet eredeti neve – egy párizsi zenekedvelő fodrász és egy zongoratanárnő házasságából származott. A szülők, felismerve a kisfiú rendkívüli tehetségét, igen gondos zenei nevelésben részesítették. Már 9 éves korában a párizsi konzervatóriumba került, ahol többek között Gounod és Halévy volt mestere. 14 éves korában első díjat nyert zongorajátékával, majd tovább tanult. 1855-ben, konzervatóriumi tanulmányainak idején komponálta Bizet egyetlen szimfóniáját (C-dúr szimfónia); benne a 17 esztendős zeneszerző nagyszerű szakmai felkészültségről és ragyogó invencióról tett tanúságot. Természetesen megmutatkozik darabján a "tananyag" - Mozart, Haydn, Beethoven, Rossini hatása, de meglepő módon közel áll Schubert zenéjéhez is, amit pedig Bizet nemigen ismerhetett. A lassú tétel oboán megjelenő főtémája még több ízben visszatér Bizet életművében. De jellegzetes komponense marad Bizet stílusának a tétel keleties kódája is. A zárótétel már a Carmen csíráit hordozza magában. A darab csak keletkezése után 80 évvel, 1935-ben jelent meg nyomtatásban. Ugyanebben az évben mutatta be Bázelben. 1856-ban pályázta meg először a Római nagydíjat, de Dávid-kantátájával csak a második lett. 1857-ben részt vett Jacques Offenbach operaszerző pályázatán. A téma Léon Battu és Ludovic Halévy librettója volt - A csodadoktor. Az első díjat megosztva nyerte el Charles Lecocq-kal. Mindkét díjnyertes művet bemutatták, és Bizet darabjának volt nagyobb sikere - 11 előadást ért meg. Ugyancsak 1857-ben, Clovis és Clotilde című kantátájával elnyerte a Római nagydíjat, így állami ösztöndíjjal Rómába küldték. 1859-ben Itáliában írta Don Procopio című olasz operáját, amit hazaküldött Párizsba. A kézirat azonban elveszett, csak 1895-ben, jóval Bizet halása után találtak rá, és 1906-ban mutatták be Monte Carlóban. Szintén római tartózkodása alatt született Louis Delátre versei alapján egy óda-szimfónia, melyek Luiz de Camoes portugál költő Os Lusiadas című eposzából ihletődtek. A darab a főszereplő Vasco da Gama nevét viseli. Egy régi szokás szerint a Rómából hazatértek írhattak egy egyfelvonásos darabot az Opéra-Comique számára, és azt a színház rendszerint be is mutatta. Bizet élni kívánt ezzel a lehetőséggel. Elfogadta Michel Carré és Jules Barbier szövegkönyvét Az emír guzláját. Az új opera komponálásához 1861 nyarán fogott hozzá, egy időben a Róma-szimfónia firenzei Scherzo-tételével. 1861-ben benyújtotta negyedik és egyben utolsó kötelező művét is az Akadémiának, egy nyitányt Osszián vadászata címmel. Az emír guzláját valószínűleg az édesanyja halála miatti szétszórt idegállapotában elégette számos egyéb befejezett vagy vázlatos művével együtt. 1862-ben a Théatre Lyrique színre vitte Gyöngyhalászok című első érett nagyoperáját. Ennek zenei technikája mozaikszerű, szerkesztése szimfonikus, zenei jellemábrázolása a stilizálás fele hajlik. Már itt feltűnik az egzotikus színeket kedvelő lokálkolorit-festő tehetsége. A siker azonban elmaradt. Alkotói pályájának első időszakát az Olaszországban megismert zene határozta meg és csak A szép perthi lány (1866) megkomponálása után szakított végleg az olasz melodikával. Charles Gounod rendkívüli hatással volt rá és ettől csak életének utolsó szakaszában sikerült némileg szabadulnia. Ez követően más szerzők műveinek átdolgozásából és zongoratanításból élt. 1869-ben megnősült: Ludovic Halévy, a neves operaszerző, Bizet egykori zeneszerzés tanárának lányát vette el. Geneviéve mentális problémákkal küszködött, ami beárnyékolta boldogságukat. 1871-ben besorozták a Nemzeti Hadseregbe a francia-porosz háború miatt, így kevés ideje maradt a komponálásra. 1871-ben írta legérettebb hangszeres művét a Gyermekjátékok című sorozatot, szvit zongorára, négy kézre, tizenkét tételben. Az 1871-es esztendő másik remekműve a Dzsamilé című egyfelvonásos operája. A párizsi Vaudeville-színház igazgatójának kérésére írt Alphonse Daudet Az arles-i lány című elbeszéléséhez kísérőzenét. A színház szűkös anyagi helyzete nem tette lehetővé nagyobb együttes alkalmazását, így a zeneszerzőnek be kellett érnie 26 muzsikussal. Bizet ezt a minimális együttest mesteri ökonómiával használta fel művéhez. A bemutató után (1872) azonban nyomban hozzálátott, hogy a darabot nagyzenekarra áthangszerelje. Így keletkezett négy tételből álló szvitje, amely mint hangversenydarab hatalmas sikert aratott. Ezt a sorozatot általában I. szvitként jelölik, hogy ily módon megkülönböztethető legyen attól a II. szvittől, amit a zeneszerző halála után Ernest Guiraud, Bizet barátja állított össze a kísérőzene többi részletéből. Az első tétel (Prélude) két részből áll: egy provence-i karácsonyi énekből - amely öt alkalommal tér vissza a hangszerelés és harmonizálás lenyűgöző változatosságával - és a szerelmi dráma tragikus sorsú hőseinek motívumaiból. A második tétel menüett, amelyet Daudet drámájának 3. és 4. felvonása között játszottak. Az Adagietto című harmadik tétel a 4. felvonás megrázó találkozását festi alá, amely az évtizedek óta egymástól távol élő anya és fia között lezajlik. A befejező Carillon a színpadi zene két részletét foglalja magában; hangversenytermi használatra azonban Bizet hatásos befejezéssel látta el a finálét. Időközben, 1872. június 10-én a Bizet-házaspárnak fia született: Jacques, akiből később mérsékelten elismert író lett. Szakítva az opéra comique-kal megírta legnagyobb művét, a verista librettóra készült Carment. A szövegkönyvet Prosper Merimée népszerű elbeszélése nyomán Bizet apósa írta Henry Meilhac-kal közösen. Ebben az operájában az egzotikus zenei hatásokat a 19. század második felében virágzó francia naturalista színpadtechnikai és drámai irányvonalakkal társította. A Carmen ősbemutatójára 1875. március 3-án került sor. A darab nem talált kedvező fogadtatásra. Bizet 1875. június 3-án hunyt el a Párizs közelében lévő Bougivalban. Sokan állítják, hogy a Carmen bukása okozta Bizet halálát. Tény, hogy a zeneszerző súlyos beteg volt, halálát izületi bántalmakból eredő szívgyöngeség okozta az orvosok megállapítása szerint. Bizet halálának napján, három hónappal a Carmen bemutatója után operája még mindössze 33 előadást élt meg. Hat hónappal később, Bécsben történt meg a nagy áttörés. A Carmen a világ egyik legnépszerűbb operája lett, dalai önálló életet élő slágerekké váltak. Bizet szenvedélyes kapcsolat fűzte a zongorához és kortársai szerint (Liszt Ferenc, Hector Berlioz, stb.), kora egyik legjelentősebb virtuóza lehetett volna, ha félelme nem tartotta volna vissza a hangversenyezéstől. Zongoraműveinek nagy részét pénzszerzési célból írta és kizárólag csak baráti körében adta őket elő. Legelső zongoradarabjain, melyeket még fiatalkorában írt (keringők, prelűdök, románcok) a kor divatjának hódolnak: Schumannt, Chopint, Liszt Ferencet utánozzák. Az első műve, melynek keletkezési ideje ismert, az Esz-dúr Grande Valse de Concert és az F-dúr Nocturne, az 1854-es esztendőből. Bizet jellegzetes egyéni stílusa korán kialakult. Újjáteremtette a 18. századbeli francia opera tipikus formáját, az "opéra comique"-ot, melyben prózai párbeszéd köti össze a rövid, remekül formált zeneszámokat, és átvette a francia romantikus nagyopera legértékesebb elemeit. Ennek megfelelően dallamait keresetlen őszinteség, harmóniavilágát világos áttekinthetőség és szerkesztésmódját mesterkéletlenség, biztos formaérzék jellemzi. Ragyogó hangszerelő, meglepően erőteljes színekkel és kitűnően megválasztott témák sorával érzékelteti operáiban a cselekmény színhelyét. Különösen vonzották az egzotikus környezetben játszódó történetek. Érdekes módon szövegkönyveit is eszerint válogatta meg. A Gyöngyhalászok indiai környezete, a Perthi szép lány Skóciája, a Dzsamileh egyiptomi színei, és persze mindenekfelett a Carmen spanyol légköre első percben megragadják a hallgatót.
.

Ízelítő műveiből - videó:
Carmen - Habanera